HÍREK
A Rovatból

Csaknem megszázszorozta bevételét a vakcinával a BioNTech ebben az évben eddig

A társaság a világhírű magyar kutató, Karikó Katalin vezetésével kifejlesztett, hírvivő RNS (mRNS) nevű technológiára épülő vakcina révén három negyedév alatt 7,126 milliárd euró adózás utáni nyereséget termelt, szemben az egy évvel korábbi 351,7 millió eurós veszteséggel.


Az előző évinél majdnem százszor nagyobb bevételt ért el a január-szeptemberi időszakban a BioNTech német biotechnológiai kutatóvállalat, amely a Pfizer amerikai gyógyszeripari óriáscéggel kifejlesztette az Európai Unióban elsőként engedélyezett védőoltást az új típusú koronavírus (SARS-CoV-2) okozta betegség (Covid-19) ellen.

A 2008-ban indított feltörekvő technológiai vállalkozás - startup cég - a kedden közölt beszámolója szerint 13,444 milliárd euró (4840 milliárd forint) bevételt ért el kilenc hónap alatt, szemben az egy évvel korábbi 136,9 millió euróval. A csaknem százszoros növekedés elsősorban a Covid-19 elleni vakcina kínálatának gyors növekedésére vezethető vissza - közölték.

A társaság a világhírű magyar kutató, Karikó Katalin vezetésével kifejlesztett, hírvivő RNS (mRNS) nevű technológiára épülő vakcina révén három negyedév alatt 7,126 milliárd euró adózás utáni nyereséget termelt, szemben az egy évvel korábbi 351,7 millió eurós veszteséggel.

A Covid-19 elleni - Comirnaty márkanévvel forgalmazott - oltóanyag a BioNTech első terméke. Becslésük szerint az év végéig 2,7 milliárd adagot gyártanak belőle, és 2,5 milliárd adagot értékesíthetnek. Az adózás utáni nyereség nagyjából kilencmilliárd euró lehet. Az árbevétel 16-17 milliárd euró között alakulhat - áll az új beszámolóban. Eddig 15,9 milliárdról szólt a hivatalos bevételi becslés.

Kilenc hónap elteltével a BioNTech már messze a legnyereségesebb gyógyszeripari vállalat az idén Németországban. Amerikai partnere, a Pfizer - amely a Comirnaty forgalmazásának oroszlánrészét elvégzi - a napokban 33,5 milliárd dollárról 36 milliárd dollárra emelte az oltóanyag-eladásból származó bevételről szóló előrejelzését. Ezért sok szakértő arra számított, hogy a BioNTech erőteljesebben emeli előrejelzéseit.

A két vállalat közötti kapcsolat azonban összetett - emelte ki a Handelsblatt című német üzleti lap a hírportálján közölt összeállításában. Mint írták, a BioNTech csak Németországban és Törökországban foglalkozik vakcina-értékesítéssel, így a bevétel csekély része származik ebből. Az oroszlánrész a Pfizertől az eladások után kapott részesedések és sikerdíjak teszik ki. Ez a tétel a 13,444 milliárd eurós bevételből mintegy 9,8 milliárd euró volt a január-szeptemberi időszakban.

Az eredetileg daganatos betegségek gyógyítására szolgáló szerek fejlesztésére szakosodott BioNTech a története első - a koronavírus-világjárvány előtti - szakaszában főként kockázati tőkéből működött és rendre veszteséget termelt, ami megszokott a biotech startup ágazatban. Fő tulajdonosa - nagyjából 50 százalékos tulajdonrésszel - az alapítók közé tartozó Thomas és Andreas Strüngmann. A világ leggazdagabb emberei között számon tartott német testvérpár a Hexal nevű gyógyszergyártó cégük sikerével került a dollármilliárdosok közé.

A Covid-19 elleni vakcina révén világhírűvé vált Karikó Katalin 2013-ban csatlakozott a nagyjából 1500 embert foglalkoztató céghez.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Molnár Áron a nyaraló Orbán Viktornak üzent: Jaj már, baszd meg, ki szopja ezt be?
A színész ironikus hangvételben ostorozta a kormányfőt, aki kollégáival Brac szigetén pihen egy jachton. Molnár szerint a nyilvánosság előtt más képet mutatnak, mint ami a valóság.


Molnár Áron ismét megszólalt a közösségi médiában, és Orbán Viktornak üzent, vette észre a 24.hu. A színész a videót így kezdte:

„Viktorom, vezérem, az én Temus Putyinom!”

Elmondta, azért nem jelentkezett korábban, mert költözött, és viccesen megjegyezte: az új autója olyan kicsi, hogy a táskája sem fért bele.

De látom, neked nincsenek ilyen problémáid. Nagyon nagyban vagy. Magángéppel mész az Adriára, aztán mi meg itt néztük a kamu fotókat, hogy te fapadossal repülsz. Mennyire hülyének nézel minket. Hát de jó hülyék is vagyunk, hogy még mindig rád szavazunk. Horvátországban meg egy nagy fasza jachton hesszelsz, és közben azt kamuzzátok, hogy dolgoztok. Meg hogy mindenki önköltségen ment ki hozzád. A szabadságán… dolgozni. Jaj már, baszd meg… Ki szopja ezt be?

Ezután a miniszterelnök nyaralásáról beszélt. Mint ismert, Orbán a múlt héten Schmidt Mária lánya, Ungár Anna cégének magángépével utazott Horvátországba. Brac szigetén egy olyan jachtra szállt, amelyet akciósan heti 1,3 millió forintnak megfelelő euróért lehet bérelni. Itt több munkatársával, köztük Orbán Balázzsal közösen győzelmi tervet készített.

„Csak, mialatt te nyaralsz, itthon háborús veszélyhelyzet van elvileg. Betörtek egy katonai bázisra, és ellopták egy vadászrepülő alkatrészeit. Te hol vagy ilyenkor? Egy orosz rakéta becsapódott a határtól 30 kilométerre, és Matolcsyék közül még mindig senki nincs börtönben, pedig több száz milliárd adófizetői forintot loptak el. Csak nem tudtál róla?”

A videó végén így fogalmazott:

„De kívánom, hogy érezd jól magad, pihenj egy nagyot a mi pénzünkből. Óvatosan a csevapokkal! Itthon még van 7 kemény hónapod, mielőtt megbuksz. Na, baszki… mielőtt győzöl!”

Ezután szokásos módon a középső ujját mutatta fel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Hadházy Ákos szerint már Szijjártó Péter fia is luxus magángéppel repül
A külügyminiszter fia az Instagramon villantott luxusrepülős utazást és több millió forint értékű ruhákat, táskákat. A posztot gyorsan törölték, de a képeket még időben lementette valaki.


Hadházy Ákos a Facebookon fakadt ki Szijjártó Péter külügyminiszter fiának életmódja miatt. Mint írja, a fiú Instagram-oldalán olyan képek jelentek meg, amelyek alaposan kiverhetik a biztosítékot.

„Napi utánpótlás luxi: Szijjártó Péter fia Instagram-oldalán dicsekedett azzal, hogy ő sem menetrend szerint repül… Hanem ahogyan a papától látta, luxus magánrepülővel.”

A független országgyűlési képviselő azt írja, a posztot gyorsan eltüntették, de valakinek még éppen időben sikerült lementeni. „Ami viszont még mindig kint van, azok az – alsó hangon – 1,3 milliós és félmilliós Louis Vuitton táskák. Biztos nem fértek volna bele a Wizz Air ellenőrző kosarába, azért kellett külön repcsivel utazniuk.”

És nem ez az egyetlen luxustárgy a képeken: Hadházy szerint „a pulcsi csak 350 ezer, de most féláron meg lehet kapni, biztos így vették ők is.”

A politikus azt gondolja, mindez nagyon rossz üzenetet hordoz. „Ismerjük a történetet az almáról, meg a fájáról, de mégis olyan szomorú dolog ez. Szomorú, amikor már egy tizennégy éves gyerek is beleröhög a világ képébe. Vagy ha nem tudja, mi ezzel a baj, szomorú, hogy ugyan csak egy 14 éves gyerek, de ennyire nem tudja, mi a valóság körülötte.”

Hadházy a külügyminiszter kamasz fia felé fordulva azt írja: „Üzenem neki, ha már az apja nem tanította meg: a gazdagság nem bűn. Hivalkodni vele: ciki. Az egész országot kizsebelő elit részeként tenni ugyanezt: arcátlanság. Az egész országot kizsebelni: bűn.”

A honatya zárójelben hozzátette, hogy „Az orosz diktátort kiszolgálni pedig világraszóló szégyen, de erről nem tehet az ifjabb Szijjártó, az apját nem választhatja meg senki”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter: Totális káosz a Fideszben, maffia végjáték
A TISZA Párt elnöke éles szavakkal támadta a miniszterelnököt és megújult kampánycsapatát. Úgy tudja, Kubatov is fúrja őket, sok fideszes pedig már a vereségre készülve keresi a helyét a piacon és külföldön.


„Totális káosz a Fideszben. Orbán Viktor kirúgta az „örökös” kampányfőnökét, Gyürk Andrást. Utódjául pedig az önfeladás bajnokát, az 1956 hőseit meggyalázó és eláruló Orbán Balázst nevezte ki, akinek már az óvodában is fehér zászló volt a jele” – írja legfrissebb Facebook-bejegyzésében Magyar Péter.

A TISZA Párt elnöke azokra az értesülésekre reagál a posztban, amelyek szerint a kormánypárt és személyesen Orbán Viktor nagy változtatásokat hajt végre a 2026-os választásra összeálló kampánycsapatban. Ez szerinte semmi jót nem sejtet a Fidesz szempontjából.

„Közeledve a választásokhoz, egyre növekszik a belső feszültség az állampártban. Az Orbán közeléből származó információk szerint, az egyre romló közvélemény-kutatási adatok miatt robbanásközeli helyzet alakult ki a Karmelitában.”

Magyar azt állítja, a miniszterelnök környezetében is kemény harcok zajlanak. „Rogán továbbra is Lázár János ellen harcol és Orbán Balázstól is próbálja védeni a pozícióját. Orbán közben megszabadult Habony Árpád körétől, de közben Kubatov Gábor, a Fidesz autóneppere fúrja a frissen kinevezett kampánystábot.

Sokan már a választási vereségre készülve a piacon és külföldön keresik a helyüket.”

Magyar Péter úgy jellemezte a kormányoldal helyzetét, hogy az „maffia végjáték”, amit csak tovább erősítenek a legutóbbi közvélemény-kutatásokban látható adatok.

„A legfrissebb kutatásaik szerint a Fidesz a harminc év alatti korosztályban 8%-ra süllyedt, és a fideszes szavazók óriási hányada is súlyosan elítéli az orbáni luxizást és a hatvanpusztai „félkész” „mezőgazdasági” palotát.”

Magyar Péter szerint a kormánytagok és a hozzájuk köthető gazdasági szereplők nyilvánosságra került luxuséletmódja teljesen aláásta a Fidesz stratégiáját. „Az orbáni oligarcha repülőzés és jachtozás végképp bedöntötte a Fidesz kampánytervét, hogy a miniszterelnököt újra a nép fiaként, plebejus vezetőként próbálják eladni.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Elképesztő tempóban drágul a kávé, egy hónap alatt 30 százalékkal kerül többe
Az amerikai vámtarifák és a brazil készlethiány egyaránt hozzájárultak az emelkedéshez. Az augusztusi fagy rontotta a jövő évi terméskilátásokat, így a drágulás tartós lehet.


Az Egyesült Államok által bevezetett 50 százalékos vám Brazíliával szemben jelentős áremelkedést indított el a kávé világpiacán. A változások nemcsak a termelőket, hanem a fogyasztókat is érintik. A brazil kávé amerikai piacról való kiszorulása felfelé hajtja az árakat, miközben Európában és Ázsiában új lehetőségek nyílnak meg, írja a vg.hu.

Az amerikai döntés következtében augusztusban az arabica kávé ára több mint 30 százalékkal nőtt. Az Intercontinental Exchange augusztusi határidős jegyzésében a kávé ára fontonként 3,74 dollárra emelkedett a július végi 2,8 dollárról. A drágulás hátterében az áll, hogy Donald Trump augusztus 1-től 50 százalékos vámot vezetett be a brazil importtermékekre, ezzel gyakorlatilag megnehezítve a világ legnagyobb kávétermelőjének amerikai jelenlétét.

Az amerikai importőrök a szigorú vámok miatt új forrásokat keresnek, ami világszerte árfelhajtó hatással jár. A kínálat közben szűkült: a brazil készletek szinte kiürültek, a termés pedig körülbelül 10 százalékkal marad el a korábbi várakozásoktól. Az augusztusi fagyok tovább rontották a helyzetet, így a következő évben is visszaesésre számítanak.

„A piacnak fogalma sincs, hol áll meg az árak emelkedése”

– mondta Marco Ferreira, a brazil kávéexportőrök szervezetének elnöke. Hozzátette: „Az amerikai féllel tartott találkozókon világossá tettem, hogy a vámok bizonytalan helyzetet teremtettek, és globálisan felvitték a kávé árát – talán nem is lesz plafon.” A szakember szerint a helyzet a spekulációknak is kedvez.

Brazíliának ugyanakkor kedvező fejlemény, hogy a kávéjuk iránti kereslet Európában és Ázsiában a vártnál jóval nagyobb lett. Ez azonban sok esetben nem a helyi fogyasztás erősödéséből adódik: Németország például a feldolgozott kávét az Egyesült Államokba exportálja tovább, mivel az EU-ból származó termékekre alacsonyabb vámtételek vonatkoznak, mint a közvetlen brazil importra.


Link másolása
KÖVESS MINKET: