Csak a profit számít – kitálalt az a vezető, aki a politikai hirdetésekért felelt a Facebookon
Yaël Eisenstat cikke néhány nappal azután jelent meg, hogy a Facebook több mint 250 dolgozója levélben tiltakozott a politikai hirdetések kezelése miatt. Ebben követelték többek között, hogy a politikai hirdetések ugyanolyan szabályok szerint kerüljenek fel az oldalra, mint az egyéb hirdetések, és hogy a felhasználók megjelenítésükben is meg tudják őket különböztetni más tartalmaktól. Követelték továbbá, hogy korlátozzák a célzott politikai hirdetéseket, ugyanúgy, ahogy például ezt az ingatlanhirdetéseknél és banki hitelek reklámozásánál teszik.
Eisenstat bevallja, amikor a felvételi interjú során megkérdezték tőle, hogy szerinte a Facebooknak be kellene-e tiltania a politikai reklámokat, fel sem merült benne ez a megoldás. Úgy gondolta, hogy ezzel azokat hoznák előnybe, akik amúgy is túlsúllyal rendelkeznek a médiában, főleg a diktatórikus rendszerekben, és nem jutnának szóhoz a kisebb pártok és azok jelöltjei.
Ebben az egyben máig egyetért Mark Zuckerberggel, aki októberi kongresszusi meghallgatásán a szólásszabadságra hivatkozva vette védelmébe a Facebook politikai hirdetéseit. Csakhogy Eisenstat szerint volt főnöke magyarázata „egyszerre képmutató és szándékosan félrevezető”.
„Az igazi átláthatóság az lenne, ha ismernénk azokat az eszközöket, amelyek megkülönböztetik a Facebook-hirdetéseket a hagyományos nyomtatott és tv-reklámoktól, és amelyek által veszélyesebbek is.
Láthatom-e, hogy a politikai hirdető rákeresett-e azokra, akik hasonló tulajdonságokkal rendelkeznek, mint én? Láthatom-e a hirdető valódi, ellenőrzött nevét a fizetett hirdetésről szóló nyilatkozatban? Láthatom-e, hogy a Facebook algoritmusai felerősítették-e a hirdetést, és ha igen, hogyan?
Ha mindezt nem mutatják meg, akkor csak kamu az az állítás, hogy a Facebook a szabad vélemény-nyilvánításért száll síkra”
– mondja Yaël Eisenstat.
Zuckerberg azzal érvelt meghallgatásán, hogy egy médiacég nem dönthet arról, mi igaz egy politikai kijelentésből, és mi nem. De Eisenstat szerint megengedhetetlen, hogy a különböző cégek abból húzzanak hasznot, hogy olyan eszközökkel lássák a politikusokat, amelyek segítségével dezinformációkkal bombázhatják a közvéleményt. Szerinte a Facebook csak úgy állíthatja meg a demokrácia rombolását, hogy megszűnteti a legveszélyesebb hirdetéscélzási funkciókat és valódi átláthatóságot biztosít.
Egyelőre azonban úgy tűnik, nem változtatnak a gyakorulatukon, és ez hatással lehet a közelgő brit választásokra is, amelyen végsősoron a Brexit sorsáról döntenek majd a választók.