KULT
A Rovatból

„Ma Magyarországon mindenhol állandósult a harc” – beszélgetés Hajdú Szabolccsal új filmjéről

Kegyetlen látleletet ad napjaink magyar közérzetéről Hajdu Szabolcs új filmje, a Békeidő, amelynek bemutatójára a koronavírus-járvány miatt interneten, a Vimeo oldalon került sor április 23-án.


Némi elégedettséget vélek felfedezni a rendező hangjában, amikor elárulom neki, hogy az előzetes vetítést egy álmatlan éjszakám követte. Az itt-ott egymásba folyó hétköznapi történetek az emberi lélek olyan sötét bugyraiba vezetnek, amelyek elől nehéz kibújni azzal a kifogással, hogy „de jó, hogy nem ilyenek vagyunk”. Mert nem tudhatjuk, mi szunnyad bennünk, de ha mégsem vagyunk ilyenek, akkor sem tudjuk e mélységeket kikerülni és főleg nem létezőnek tekinteni.

- Békeidő – tökéletes korrajz egyetlen szóban. Hagyományos értelemben véve békés időket élünk, miközben bennünk minden van, csak nem béke. Mintha a békétlenség lételemünk lenne.

- Ez valóban elkeserítő tapasztalat, de nagyon úgy néz ki, hogy ez tényleg így is van. Engem már nagyon régóta foglalkoztat ez a fogalom. 2012-ben írtam egy drámát, be is mutattuk színházban Temesváron. A történet akkor is mozaikszerű volt, de más volt a légkör, a közeg. Az elmúlt két évben aztán egyre erőteljesebben munkált bennem az a gondolat, hogy ezt a fogalmat töltsük meg tartalommal. Hozzunk létre valami tablószerűt, tágítsuk ki egy kicsit az elmúlt évek gondolkodási folyamatát. Legutóbbi munkáink, mint az Ernelláék Farkaséknál című film is, mikroközösségekben játszódó privát történetek voltak és kevésbé foglalkoztak a nagy társadalmi vitákat generáló eseményekkel. De most eljött ennek az ideje.

Nekem is van véleményem ezekről, és kevésnek éreztem ennek kifejezésére a közösségi médiában való kommentelgetést. Mindig megvan bennem az az igény, hogy valamit a lehető legpontosabban tudjak elmondani és a film médiuma erre alkalmasabb eszköz.

Ma Magyarországon mindenhol állandósult a harc, a legszűkebb családban, az utcán, a boltban, a közéletben. Ez a feszültség az elmúlt években szinte az elviselhetetlenségig nőtt és úgy tűnik, ezt képezi le a film. Persze ebben benne van az én saját, szubjektív érzékenységem is.

- A film angol címe viszont Treasure City.

- Két évvel ezelőtt filmes tábort vezettem az erdélyi Filmtett Egyesület szervezésében. Ezt már 20 éve minden évben megrendezik, és én ott folyamatosan megjelentem, mint színészi vagy rendezői csoportvezető. A legutóbbi alkalommal írtam néhány etűdöt a fiatal színészeknek. Egy délután megírtam őket, leforgattuk és be is mutattuk a táborban ezt a 20-25 perces etűdsort. Néhány hónap múlva visszanéztem és úgy éreztem, hogy érdemes lenne vele egy kicsit többet foglalkozni, kibővíteni, mert érdekesek voltak ezek az új arcok, új karakterek, akik akkor teljesen véletlenszerűen jöttek össze. Úgy gondoltuk, hogy kilépve a filmtábor kereteiből csinálunk egy játékfilmet, amit én rendezek, de úgy, hogy stáb tagjai a diákok legyenek. És mivel a Filmtett szervezte és belépett koprodukciós partnerként, egyértelmű volt, hogy a filmet Kolozsvárott forgatjuk le. Kolozsvárnak a történelmi neve „Kincses város”, ez lett a film munkacíme. Ebből lett az angol cím, a Treasure City, mert a Békeidő angolul – Peacetime – más képzeteket keltett volna, mindenki egy háborús filmre asszociált volna.

Magyarul sokkal tágabb fogalom a békeidő. Most még különösebb tartalommal töltődik fel, amikor a járvány közepén visszagondolunk arra, hogy mi volt előtte, és hogy mennyire vágyunk egy igazi, egy jobb békeidőre, mint ami eddig volt.

- Az I.világháború után is emlegették az azt megelőző „boldog békeidőket”, amelyek azért korántsem voltak annyira békések… Ha már a film születéséről beszélünk: a producerek között ott találjuk az amerikai Jim Starkot, aki többször is dolgozott együtt Jim Jarmusch-sal.

- Én hiszek abban, hogy valahol minden mindennel összekapcsolódik, és hogy bizonyos dolgok, események egy adott ponttól egy irányba haladnak. Jim Starkkal tizenvalahány évvel ezelőtt Kolozsvárott találkoztam, a Transsylvania International Film Festival zsűrijének voltunk mindketten tagjai. Ekkor tudtam meg, hogy magyar felmenői vannak – például a Florida, a paradicsom című Jarmusch-filmben szereplő magyarul beszélő néni az ő nagymamája – és Marosvásárhelyről származtak el. Elmentünk együtt megkeresni az egykori házukat, a temetőben a családi sírt. Így kezdődött a barátságunk. Azóta sok időt töltünk együtt, hol itthon, hol New York-ban találkozunk és mindig gondolkodunk valami projekten. Amikor felvetettem neki az új film tervét, örömmel csatlakozott.

- A film elején egy Thomas Bernhard-idézetet olvashatunk: „Mintha mindent testvériségbe fűzne a pillanat: a rút közelébe megy a szépnek, és megfordítva: a kíméletlen a gyengének.”

- Ez nagyjából lefedi azt, ami a filmen történik, és azt, ami érzeteim szerint Magyarországon történik. Amikor kizökkennek a normális kerékvágásból a dolgok, amikor értékrendek borulnak fel és felbátorodik a kíméletlen, a gátlástalan, az erőszakos, miközben elveszti az erejét a másik oldal. Ez van minden területen: ki lehet vetíteni a nagypolitikára és a mikroközösségek szintjére is. Minden szinten érezhető ez a rendkívüli kontrasztosság, miközben tényleg úgy érezzük, ahogy  Bernhard nagyon szépen megfogalmazta: „Mintha mindent testvériségbe fűzne a pillanat.”

- Megnézem egyszer az on-line sajtóvetítésen a filmet, utána éjjel még egyszer, majd másnap még visszapergettem néhány jelenetet, és közben egyfolytában ez járt a fejemben: tudunk-e még egyáltalán igazat mondani, tudunk-e, merünk-e önmagunk lenni?

- Ez nagyon nehéz dolog, és a filmben is megpróbáljuk sokfelől megközelíteni. Én nap mint nap az élet minden területén belebotlom abba az alapproblémába, hogy mennyire vállalható fel a személyiség autonómiája. Mennyire vállalhatja magát az ember úgy, ahogy van, a saját döntéseit, saját véleményét, saját karakterét, külsejét anélkül, hogy félnie kelljen a megítéléstől, esetleg a támadástól? Lehet, hogy ez csak Kelet-Európára érvényes, de én ebben nőttem fel, ráadásul a szocializmus alatt voltam gyerek, és csináltam is filmet arról az időszakról Fehér tenyér címmel. A megszégyenítés és a megalázás, mint alapérzet folyamatosan jelen volt a gyerekoromban, és ez nagyon összefügg azzal, hogy ki mennyire mer önmaga lenni. A filmbeli színész már a legközelebbi barátjában sem bízik, fél színpadra lépni, mert mi lesz, ha megalázó helyzetbe kerül, a nézők, a kritikusok, saját kollégái által. De a focista is fél az üres kapu előtt, és mellé rúgja a labdát. A magyar focistákon az érződik a legjobban, hogy hiányzik belőlük az elementáris, neveltetésükből eredő magabiztosság. Technikailag képesek lennének berúgni a ziccert, de mentálisan képtelenek rá.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„3 éve veretünk” – Új dallal tért vissza Azahriah, itt a vemzavr!, és egy klip is hozzá Young Fly-jal
Ez Azahriah első új megjelenése azóta, hogy tavaly ősszel bejelentette visszavonulását. A dal klipjét már a megjelenés napján, néhány óra alatt közel 100 ezren látták a YouTube-on.


Hétfőn jelent meg Azahriah, azaz Baukó Attila és Young Fly, polgári nevén Schüller Ákos közös új dala vemzavr! címmel.

Az új számhoz különleges klip is készült, amelynek első felében fekete-fehér képkockák láthatók. A dalban Azahriah arról is énekel, hogyan változott meg az élete az elmúlt években.

„Sokat láttam, tapasztaltam 23 évem alatt / 3 éve veretünk, ezalatt lett a széfem full / Bocs, de a pihenésre nem érek rá”

– hallható a szövegben.

A 23 éves énekes nem most először dolgozik együtt Young Fly-jal. Korábban a Pannonia című dalon is közösen szerepeltek.

Ez Azahriah első új megjelenése azóta, hogy tavaly ősszel bejelentette visszavonulását. A dal klipjét már a megjelenés napján, néhány óra alatt közel 100 ezren látták a YouTube-on.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Robert Redford
A világ egyik legnagyobb filmsztárja 89 évesen távozott. Színészként és rendezőként is világhírű alkotásokat tett le az asztalra. Redford olyan klasszikus filmekben játszott főszerepet, mint a Butch Cassidy és a Sundance kölyök vagy Az elnök emberei. Ő hozta létre a Sundance Intézetet, amely a független filmeket és színházat segíti, és amelynek nevéhez a világhírű Sundance Filmfesztivál fűződik.


89 éves korában meghalt Robert Redford színész és Oscar-díjas rendező – erősítette meg Cindi Berger a művész sajtósa.

„Robert Redford 2025. szeptember 16-án hunyt el otthonában, a Utah állambeli hegyekben, a Sundance-en – azon a helyen, amit szeretett, azok között, akiket szeretett. Nagyon fog hiányozni”

– közölte Berger a CNN-nel. „A család kéri a magánélet tiszteletben tartását.”

Redford olyan klasszikus filmekben játszott főszerepet, mint a Butch Cassidy és a Sundance kölyök vagy Az elnök emberei. Rendezőként is maradandót alkotott: nevéhez fűződik többek között az Átlagemberek és a Folyó szeli ketté című díjnyertes film.

A filmkészítés iránti elkötelezettsége miatt hozta létre a Sundance Intézetet, amely a független filmeket és színházat segíti, és amelynek nevéhez a világhírű Sundance Filmfesztivál fűződik.

Redford környezetvédőként is ismert volt. 1961-ben költözött Utah államba, ahol fontos szerepet vállalt a természet és az amerikai Nyugat tájainak megőrzésében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Budapesten a Disturbed: újra itt a metálbanda, amelynek a legnagyobb slágere egy milliárdos megtekintésű feldolgozás lett
A Disturbed idén ünnepli korszakalkotó debütáló lemeze, a The Sickness 25. évfordulóját, ez alkalomból pedig 17 állomásos turnéra indultak. Az amerikai zenekar a Megadeth társaságában érkezik október 6-án a Budapest Arénába.


Október 6-án, hétfőn jön Budapestre a Disturbed, az amerikai metálbanda a Papp László Budapest Sportarénában lép fel, az előzenekar se kisebb név lesz, a Megadeth áll színpadra előttük.

A Disturbed 1994-ben alakult Chicagóban, eredetileg Brawl néven. Az alapító tagok: Dan Donegan (gitár), Mike Wengren (dob), Steve “Fuzz” Kmak (basszus). David Draiman csak 1996-ban csatlakozott a bandához, ő váltotta az eredeti énekest. David zsidó családba született, és vallási iskolákba járt gyerekkorában, de nem nagyon szerette, lázadó természete miatt többször is eltanácsolták.

Kevesen tudják róla, hogy klasszikus kántor képzést is kapott, jellegzetes hangképzése többek közt a „Down with the Sickness”-ben lett világhírű.

A zenekar áttörése a The Sickness (2000) album volt - ennek a 25. évfordulóján indult a The Sickness 25th Anniversary Tour is idén, amelynek keretében Budapestre is ellátogatnak.

A Disturbed a legsikeresebb metálzenekarok egyike, mi sem mutatja ezt jobban, mint az, hogy több mint 17 millió albumot adtak el világszerte, és a zenekar albumai közül egymás után öt is a Billboard 200 első helyén debütált.

A zenekar stílusát sokszor a nu metalhoz sorolják, de ők maguk inkább hard rock/heavy metal bandának tartják magukat, de ezen úgyis mindenki vitatkozni fog, úgyhogy mi sem foglalnánk állást.

Ami érdekes, hogy a legnagyobb slágerük nem egy metálszám, hanem egy feldolgozás volt, aminek az eredetije nem is állhatna messzebb a stílusuktól. A „The Sound of Silence” (Simon & Garfunkel) 2015-ben akkora világsiker lett, hogy azóta nem hagyhatják ki a koncertekről sem, sőt a különleges hangi adottságokkal rendelkező Draimantől is mindig ezt kérik, ha betéved egy tévéstúdióba.

A sikerre amúgy nagy szükségük volt 10 évvel ezelőtt, mert a banda 2011 és 2015 között szünetet tartott, és végül nagy visszatérést produkált az Immortalized albummal.

A látványos koncertek mellett a tartalom is fontos nekik és a rajongóknak is, szövegeik gyakran érintenek társadalmi, politikai és személyes témákat, mint például függőség, háború, elidegenedés. Emellett a Disturbed gyakran támogat jótékonysági ügyeket, például a veteránokat segítő alapítványokat.

A Disturbed idén ünnepli korszakalkotó debütáló lemeze, a The Sickness 25. évfordulóját, ez alkalomból pedig 17 állomásos turnéra indultak. Az amerikai metálbanda eddig egyetlen egyszer játszott Magyarországon, 2019-ben, az akkori eget rengető buli után pedig most visszatérnek Budapestre. A turné során minden este két felvonást nyomnak: az elsőben a teljes The Sickness albumot játsszák el, majd a legnagyobb slágerek következnek. A Disturbed ráadásul a Megadeth társaságában érkezik október 6-án a Budapest Arénába.

A Disturbed a mai napig rekordokat döntögető sikereket ér el, több mint 17 millió eladott albumot és 14 milliárd streaminget tudhatnak magukénak. Ez a sikertörténet a The Sickness megjelenésével kezdődött, rajta olyan dalokkal, mint a Down With The Sickness, a Stupify, a Voices és a The Game.

Disturbed: The Sickness 25th Anniversary Tour

Kezdés: 2025, október 6., hétfő - 19.00

Papp László Budapest Sportaréna


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Sétálsz vagy meghalsz! A Stephen King könyve alapján készült A hosszú menetelés véres, izgalmas és megható
A sétálók viadalában Philip Seymour Hoffman fia és az Alien: Romulus androidja gyalogolnak 48 társukkal együtt a gazdagságba vagy a halálba: csak egy maradhat!


Francis Lawrence rendező, úgy tűnik, nem tud kilépni a komfortzónájából. Miután megrendezett Az éhezők viadala-filmek közül négyet (2013: Futótűz, 2014: A kiválasztott 1. rész, 2015: A kiválasztott Befejező rész, 2023: Énekesmadarak és kígyók balladája, jelenleg pedig az ötödiken – Az éhezők viadala: Az aratás hajnala – dolgozik), fogta magát, és készített egy filmet, amelynek sztorija szerint egy disztópikus USA-beli társadalomban egy nagy háború után évente megrendezik a Hosszú Menetelést, amelynek során minden államból kisorsolnak egy önként jelentkező fiatal férfit, akik versenyt sétálnak egymással. Ez azt jelenti, hogy addig kell gyalogolniuk, amíg csupán egy marad közülük talpon, aki ezzel megnyer egy hatalmas pénznyereményt, illetve teljesítik egy kívánságát.

A hasonlóságok eléggé szemet szúrnak, bár azt hozzá kell tenni, hogy A hosszú menetelés alapját képező, azonos című regényt Stephen King még 1979-ben vetette papírra (Richard Bachman álnéven), míg Suzanne Collins csupán 2008-ban állt elő Az éhezők viadala első kötetével.

Vagyis A hosszú menetelés tekinthető Katnissék ősének, elődjének, ihletadójának is, ami ugyanakkor a sztorijából fakadóan (fiatalok sétálnak az úttesten több száz mérföldön keresztül) egy kevésbé eseménydús cselekmény ígéretét hordozza magában.

Persze szabályok itt is vannak. A film szerintiekben (mivel vannak bizonyos eltérések a regényhez képest) például séta közben nem szabad megállni, vagy 3 mérföld/óránál lassabban gyalogolni, különben intést kap a versenyző. Három intés után pedig a hivatalos közlés szerint „leléptetik” az illetőt, azaz kiesik a versenyből, ami jelen esetben azt jelenti, hogy agyonlövik a sétakonvojt autókon és tankon kísérő katonák. Bizonyos, szabályszerűen megtett mérföldmennyiség után az intéseket törlik.

Megállni, pihenni, aludni, vécére menni nem lehet, mindez az evéssel és ivással egyetemben is csak séta közben lehetséges, teli vizes kulacsot a katonák adnak, ha kifogyott az előző.

Ezeket szem előtt tartva jelentkezik a versenybe főhősünk, Ray Garraty (Philip Seymour Hoffman nem kevésbé tehetséges fiacskája, Cooper Hoffman például a Licorice Pizzából vagy a Saturday Night: A kezdetekből lehet ismerős), aki rejtélyes okokból jelentkezett ide (látszólag nem a pénznyeremény érdekli). Itt ismerkedik össze Peter McVriesszel (David Jonsson), akivel gyorsan barátságot köt, s persze a többi srác közt is akadnak még szimpatikusak és antipatikusak egyaránt. Az egész sétáló cirkuszt a rendszer hű katonája, a térségben hírhedt és kíméletlen Őrnagy (Mark Hamill végig napszemüvegben) vezeti.

Az első és legfőbb kérdés, ami felmerül az emberben a sztori hallatán: mi lehet izgalmas abban, hogy emberek sétálnak végeláthatatlanul? Nos, King megoldotta ezt is, amit szerencsére a rutinos Francis Lawrence-nek és forgatókönyvírójának, JT Mollnernek (Angyalok és banditák) is sikerült kifogástalanul átemelnie a filmbe. A társaság természetesen eléggé színes: van köztük kigyúrt és nyeszlett, nagydumás és szótlan, jófej és seggfej, ifjabb és idősebb, alacsony és magas, fehér, fekete, ázsiai és amerikai őslakos, szóval a fiatal férfiak/tinik közt mindenféle típus. Ez pedig kapásból remek dinamikákat gerjeszt a karakterek között (beszélgetni természetesen nem tilos).

Ugyanakkor azt is időről időre láthatjuk, ahogy az emberi szervezet különféle módokon felmondja a szolgálatot, kinél így, kinél úgy jelentkezik valamilyen fizikai vagy mentális probléma a megállás nélküli gyaloglástól.

Közben pedig megismerjük a főbb szereplőket, a motivációikat, a múltjukat, a céljaikat, megszeretjük őket, s így a „csak egy maradhat”-elvű finálé közeledése egyre elkeserítőbbé válik számunkra is.

Ki marad végül, kit, mikor és hogyan veszítünk el? Okosan felépített film, ami leginkább a dialógusokra épül, és nem is mond csődöt ebben.

Viszonylagos eseménytelensége ellenére is kimondottan izgalmas képsorok peregnek épp ezért a szemeink előtt, a végig a szabadban játszódó terep ellenére is fojtogató és kézzelfogható atmoszféra kialakításában pedig mindemellett fontos szerepet játszottak Jo Willems operatőr szemcsés és fakó színekben tobzódó képei, valamint Jeremiah Fraites hangulatos zenei aláfestései.

Na meg persze a csodálatos színészek! E tekintetben egyértelműen a két főszereplő, Cooper Hoffman és David Jonsson (őt többek között az Ipar című sorozatból, vagy a Rye Lane című kiváló romkomból ismerhetjük, a legtöbben azonban a tavalyi Alien: Romulus Andy nevű szintetikusaként jegyezték meg maguknak) viszik a pálmát, mindketten csodálatos alakítást nyújtanak, minden bizonnyal sokat hallunk még majd róluk a jövő filmes és sorozatos díjkiosztó gáláin.

A hosszú menetelés pedig egy remek kis bejegyzés lesz a filmográfiájukban: nem derít majd jókedvre (nem is célja), de izgalmas, végig leköti a néző figyelmét, és amit vállal, azt hozza tokkal, vonóval, izzadsággal, nem kevés vérrel (egészen brutális képsorokra is lehet számítani), könnyekkel, bajtársiassággal, önfeláldozással, bosszúval, reménnyel, kitartással. Az emberi tűrőképesség határait feszegető sztorit biztosan nem feledjük jó ideig.


Link másolása
KÖVESS MINKET: