KULT
A Rovatból

Izgibb, mint egy krimi, pörgősebb, mint egy akciófilm és hitelesebb, mint egy doksi – A mackó továbbra is a sorozatkészítés csúcsa

Megérkezett A mackó 3. évada a Disney+-ra, és garantáljuk: senki sem marad éhen. Az étel maga az élet, avagy egy fine dining étterem vicces, könnyes és elevenünkbe vágó mindennapjai.


Az utóbbi két évben sokaknak lehet bizonyára elege a tévés díjátadók (Emmy, Golden Globe stb.) nézői közül abból, hogy állandóan azt harsogják: The Bear, The Bear, The Bear! Pedig ez egyáltalán nem véletlen. A mackó sorra nyeri a szobrocskákat, nemrég például rekordot is döntött az Emmyn, mivel soha korábban nem nomináltak még vígjátéksorozatot 23 díjra. Na, ez most A mackóval megtörtént. Az pedig már más kérdés, hogy egyáltalán vígjátékról van-e szó? Mert hát nem igazán. Természetesen vannak benne jó dumák és poénok, időnként akár vicces vagy kínos szituációk, A mackó azonban az alapjaiban egy kőkemény dráma egy diszfunkcionális család agyban eléggé elcseszett tagjairól, akik az összes anyázás és ordibálás ellenére nagyon is szeretik egymást, csak nem mindig tudják kimutatni.

Az első évadról két évvel ezelőtt mi is írtunk, méghozzá igencsak magasztaló sorokat, így most az új, 3. évad kerül a középpontba.

A második szezon nagyjából arról szólt, hogy Carmy (Jeremy Allen White) és a többiek az elhunyt Mike (Jon Bernthal) által a rájuk hagyott és Jimmy bácsi (Oliver Platt) befektetett pénzéből egy a The Beef nevű gyorsbüféjükből fine dining éttermet próbálnak faragni The Bear, azaz A mackó néven.

Az évad végén sorra került a próbanap is, amikor a stáb családtagjai és barátai jöttek az étterembe, s természetesen nem minden alakult úgy, ahogyan eltervezték. Kifogytak a villából, Josh séf (Alex Moffat) eltűnt, Carmy pedig bent rekedt a hűtőkamrában, miután eltört a kilincs. Sydney-nek (Ayo Edebiri) így nélküle kellett levezényelnie a napot, Carmy pedig rendesen kiakadt, és nem tudván, hogy az ajtó túloldalán szerelme, Claire (Molly Gordon) hallgatózott, a kapcsolatukra fogta azt, hogy nem tudj a maximumot nyújtani a szakmájában, ami az igazi szenvedélye…

Nem egy egyszerű helyzetből startol tehát a 3. évad, amelyben már a kész és működő étterem mindennapjaival szembesülhetünk, de természetesen a korábbi szezonok feszültségével, pörgésével, drámáival, hitelességével, kísérletezgetéseivel és zsenialitásával.

Az új epizódokban Carmy azzal néz szembe, hogy képes-e irányítani egy fine dining éttermet, és az őrült ötleteit (pl. hogy minden egyes nap teljesen más ételeket szolgálnak fel) képesek-e tolerálni a beosztottjai, főként Sydney, miközben csak és kizárólag Claire jár a fejében.

Sydney próbál a saját lábára állni, és Carmy árnyékából kitörve a saját jogán érvényesülni, ehhez pedig kap is egy remek ajánlatot egy másik étteremben; a kérdés, élni fog-e vele, avagy hű marad a „családjához”? Richie (Ebon Moss-Bachrach) azzal szembesül, hogy az exneje (akit még mindig szeret) újra férjhez megy, és egyszerre próbál jó apja lenni a kislányának, illetve megfelelni új, főpincéri beosztásának. Sugar (Abby Elliott) a saját terhességével, az étterem nehéz anyagi helyzetével és az anyjukkal, Donnával (Jamie Lee Curtis) való kapcsolatával próbál megbirkózni. Marcusnak (Lionel Boyce) a hozzá legközelebb álló, ám halálos beteg anyja elmúlását és a Syndey-hez fűződő, egyre szorosabb viszonyát kell elrendeznie magában, míg Tinát (Liza Colón-Zayas) most egy kicsit jobban megismerjük: egy egész flashbackepizódot szentelt neki a showrunner-író-rendező Christopher Storer, amelyben megnézhetjük, milyen viszontagságok közepette került anno Mike-ékhoz a The Beefbe. Nem úgy hangzik, mint valami önfeledt vígjáték sztorija, ugye?

A mackó tehát a harmadik etapjában sem lacafacázik. Olyannyira nem, hogy Storer ezúttal is folyamatosan, epizódról epizódra kísérletezget. Kapunk olyan részt (többet is), amely nagyjából egyetlen helyiségben játszódik, s a karakterek közti dinamikák olyanok, mintha egy színdarabot néznénk. Kapunk olyat (rögtön az első rész ilyen), amelyikben a kétszeres Oscar-díjas Trent Reznor és Atticus Ross (Social Network: A közösségi háló, Lelki ismeretek) csodásan ambient zenéjére vágtak össze nekünk szinte párbeszédek nélkül (ami A mackónál nagy szó) elmélkedős, már-már transzba révedő képsorokat, amelyek szavak nélkül is sokkal többet mondanak el Carmy idáig vezető útjáról. És persze kapunk olyat is, amelyben a sütés-főzést kvázi akciófilmként tálalják nekünk, rengeteg kiabálással, vágással, eséssel, elejtéssel, izzadságcseppel, duzzadó halántékerekkel.

Vagyis van itt minden, amiért A mackót még a 3. évad kapcsán is joggal nevezhetjük az utóbbi évek egyik legfontosabb és legjobb sorozatának, függetlenül attól, hogy vígjátékot vagy drámát nézünk.

Maradjunk annyiban, hogy a kettő tökéletes elegyét.

A színészekről még nem esett szó, pedig a fantasztikus és kézzel fogható atmoszféra, valamint a kiválóan összerakott forgatókönyvek mellett ők A mackó legfőbb erényei.

A casting már az elejétől fogva csodálatos: Jeremy Allen White, Ayo Edebiri és Ebon Moss-Bachrach kiváltképp lehengerlőek, de a fentebb felsorolt többiek is a tudásuk legjavát hozzák most is, ráadásul egészen elképesztő cameókat, vendégszereplőket is kapunk.

Jamie Lee Curtis Carmy, Sugar és Mike anyjaként már a 2. évadban is feltűnt, és lejátszott mindenkit a színről, s ezzel most sincs másképp: az Abby Elliott-tal együtt játszott epizódjában újra bizonyítja, hogy nem véletlenül kapott Oscar-díjat tavaly, és kijelenthető, hogy a hatvanas éveire jobb színésznő lett, mint valaha. De rajta kívül itt van még a szintén Oscar-díjas Olivia Colman (A kedvenc, A korona, Az apa, Az elveszett lány, Wonka) az Ever nevű étterem tulajaként, Terry séfként, itt van Will Poulter (Családi üzelmek, Az útvesztő-filmek, A visszatérő, Fehér éjszakák, A galaxis őrzői: 3. rész) a tökéletességre törekvő Luca séfként, itt van Josh Hartnett (Pearl Harbor – Égi háború, Sin City, Oppenheimer, A csapda) Richie exnejének vőlegényeként, itt van Jon Bernthal (A Wall Street farkasa, A Megtorló, Wind River – Gyilkos nyomon), aki ebben az évadban is kapott egy gyönyörű flashbackjelenetet, ezúttal Liza Colón-Zayasszal), illetve feltűnik még rajtuk kívül Molly Ringwald, John Cena vagy az ismert forgatókönyvíró, Brian Koppelman is.

A mackó tehát a 3. évadára sem fulladt ki. Továbbra is szemcsiklandó mindaz, amit feltálaltak nekünk az alkotók, és bizton nem hagy majd rossz szájízt maga után. Sőt, alig bírjuk majd kivárni a jövőre érkező 4. évadot. De addig se éhezzünk, lakjunk jól az idei 10 új epizóddal!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Váratlan műsorváltozás az RTL-en: ma este több sikerműsor is elmarad
Az ugrás és A mi kis falunk ismétlése ma elmarad, helyettük a Tottenham–PSG UEFA Szuperkupa-meccset láthatják a nézők. A mérkőzés 20:15-től élőben megy, a késő esti híradó pedig 23:20-kor kezdődik.


Szerda estére változtatott a műsorrendjén az RTL, így a nézők most nem láthatják Az ugrás és A mi kis falunk ismétlését, vette észre a Média klub.

Az ugrás tavaly tél végén indult Gundel Takács Gábor vezetésével. A játékban a versenyzők egy öt méter magas, mesterséges híd egyik végéből indulnak, és a másikig kell eljutniuk. Tíz szinten, a híd adott pontján mindig a helyes állítást kell kiválasztaniuk, hogy megtalálják az egyetlen igaz átjárót. Aki téved, a mélybe esik, aki végig helyesen dönt, elviheti az ötmillió forintos főnyereményt. A vetélkedő idén új évaddal tért vissza, de a mai adás kimarad, ahogy A mi kis falunk ismétlése is.

A helyüket az UEFA Szuperkupa döntőjének élő közvetítése veszi át, amelyen a Tottenham és a PSG csap össze.

Ez egyben a 2025/2026-os Bajnokok Ligája-szezon kezdete is, amelynek fináléját Budapesten rendezik. A mérkőzés 20:15-kor kezdődik a Fókusz után. Az RTL Híradó ezen az estén 22:50 helyett 23:20-kor kerül adásba. Az ugrás és A mi kis falunk csütörtökön a megszokott időpontban folytatódik.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET: