KULT
A Rovatból

Austin Butler jó James Dean lenne - A Motorosok szerelmeslevél egy letűnt korszakhoz, egy különleges életmódhoz

Jeff Nichols lerakott már az asztalra egy pár filmet, amiben nemcsak az a közös, hogy szerepel bennük Michael Shannon, hanem az is, hogy mindegyik jó film. Meglátjuk, hogy ezt a szériát a Motorosokkal folytatja-e az író/rendező.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. június 19.



Jeff Nichols megint lerakott az asztalra egy nagyon hangulatos és szórakoztató dokumentarista jellegű drámát. Nichols rendezte, írta és próbálta eladni, akinek tudta. Furcsa előtörténete volt a filmnek, míg eljutott a mozikig. Először a Fox stúdió maradványcége, a 20th Century Studios rendelte meg, mozikba szánták, de a 2023-as írósztrájk ezt meghiúsította.

Ekkor gondolták, hogy streamingre küldik, a Disney+-ra. Azonban valamiért, nem sokkal később teljesen kivették a megjelenési naptárból.

Láttunk már ilyet, ezek a filmek el szoktak tűnni a süllyesztőben, majd évekkel később a semmiből előkerülnek, gondolhatunk itt a Ház az erdő mélyénre, amit csak Chris Hemsworth neve mentett meg évekkel a forgatás után.

í/div>

Itt is valami ilyesmi történt volna, ha Austin Butler nem robbantott volna akkorát nyáron a Dűne 2. részével. Így sokkal hamarabb megkaphattuk Nichols filmjét. A Disney eladta a Universalnak a bemutatásra váró alkotást, így az ő szárnyaik alatt került a mozikba. A film Danny Lyon azonos című regénye alapján készült, ami egy korrajz volt egy ’60-as évek közepén alapított chicagói motorosbandáról. Interjúkat és képeket készített a bandáról, külső és belső szemlélők segítségével.

A sztorit Nichols az egyik bandatag felesége szemszögéből meséli el.

Úgy lehet elképzelni a film szerkezetét, ahogy az Interjú a vámpírral volt felépítve. Kathy (Jodie Comer) mesél arról, hogyan került a banda közelébe, és hogy ismerte meg a motoros férjét, Bennyt (Austin Butler), mit tud a tagokról, és ez az interjú hosszabb időn keresztül húzódik. Tehát 1965 után folytatjuk 1969-ben, végül megint ugrunk tovább 1973-ra. Közben persze a banda eredeti tagjai, akiket megismerhettünk, fogyatkoznak, és újabb szereplők lépnek be.

Nem ilyen típusú filmre számítottam az első előzetesek alapján. Egy szokásos, Rómeó és Júlia, vagy West Side Story-hoz hasonló drámát vártam. Ehhez képest a szinte dokumentarista stílus egészen felüdülés volt. Jól bemutatta ezt a szubkultúrát, és ahhoz képest, hogy nem adott egyértelmű választ a miértekre, mindent jól megmagyarázott, csak épp nem szavakkal.

A film atmoszférája nagyon erős, a ’60-as évek motorosbandáinak van egy romantikus hangulata, amit a rendezés és a fényképezés ügyesen átad.

Nicholst eddig is a korrekt rendezők között tartottam számon, a Mud és a Take Shelter is igazán jó filmjei, és a Motorosok is beállhat ebbe a sorba.

Nincs markáns kézjegye a mesternek, de nagyon ért az atmoszférateremtéshez, és remek a színészkezelése. Michael Shannon ebben a filmjében is szerepel, ez immár ötödik közös nagyjátékfilmes projektjük, igaz, itt Shannonnak kisebb a szerepe, ugyanakkor az ő jelenléte minden film színvonalán emel.

Ez a film a három főszereplő meséje, Jodie Comeré, Austin Butleré, és a banda vezetője, Johnny szerepében mormogó Tom Hardyé.

Ez a három központi karakter, de a mellékszereplők is, akik alájukjátszanak, mind nagyon ügyesek. Shannonon kívül itt van még Boyd Holbrook a motormániás szerelő szerepében, vagy Norman Reedus a kaliforniai rivális banda dezertált tagjaként, de említésre érdemes a mostanában a zendayás Challangersszel befutott Mike Faist is mint Danny Lyon maga.

Nem egy koherens történetet kapunk, hanem egy letűnt időszakban élő lázadó életmódról ad egy érdekes korrajzot a Motorosok. Nem mondanám egyértelműen, hogy szerelmeslevél, mert nem dicsőíti ezt a fajta életvitelt. Sőt, dokumentarista jelleggel bemutatja a negatív oldalát is: hogyan tettek tönkre emberéleteket csak egy hülye dzseki miatt.

Egy csapat szabályok ellen lázadó megkeseredett ember, akik saját szabályrendszert állítottak fel, és kényszerítették rá egymásra a szigorúbbnál-szigorúbb normákat.

Egy biztos: ha James Dean-életrajzi filmet akar majd valaki készíteni a jövőben ez alapján a szerep alapján, a főszerepet már most odaadhatják Austin Butlernek. Nem csak Elvisként volt zseniális a srác, de James Deanként is biztos működne.

A történet tehát nem konvencionális narratíva, amivel nincs is probléma, de a film tempója sokaknak lassabb lehet. Ügyesen bemutatja ezt a lázadó szubkultúrát, de kíváncsi lennék, hogy akik benne vannak ebben a hobbiban, ők mit kapnak a filmtől.

Nem gondolom, hogy a naturalistább megközelítés mindenkinek az ínyére lesz, de az, hogy Jeff Nichols nem csinál rossz filmet, még mindig érvényes.

Korrekt iparosmunka sztárokkal, sztárallűrök nélkül. Kimondottan érdekes betekintést nyerni ebbe a világba. A Motorosok megtekinthető magyar szinkronnal a mozikban csütörtöktől.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk