KULT
A Rovatból

A legkisebb fiú, aki meghódította Hollywoodot: John Travolta 69 éves

Összegyűjtöttünk néhány kevésbé ismert tényt a népszerű színészről.


Február 18-án ünnepli születésnapját John Travolta. Az idén 69 éves sztár még mindig tud meglepetést okozni. Nemrég egy reklámfilmben tűnt fel, amelyben a Dokik sitcomból ismert Zach Braff és Donald Fasion oldalán parodizálták ki a Grease egyik leghíresebb betétdalát.

Hamar eldőlt, milyen pályára megy

Travoltának öt testvére van, ő a legfiatalabb gyerek a családban. Édesanyja, Helen ír, édesapja, Salvatore olasz származású. Fiatalon kiderült a tehetsége, 16 évesen otthagyta az iskolát, hogy New Yorkba költözzön, ahol kisebb reklámokban szerepelt. Kisebb hollywoodi kitérő után – ahol tévésorozatokban kapott kisebb szerepeket – 18 évesen beválogatták a Broadwayen a Grease-be.

Horrorfilmekben kezdte a pályafutását

A fiatal John Travoltáról általában az ugrik be, ahogy hátrazselézett hajjal táncol és énekel. Pedig pályafutása elején jóval ijesztőbb filmekben szerepelt. Az ördög esője (The Devil’s Rain) című filmben még viszonylag kis szerepe volt. Egy sátánista szekta egyik tagját játszotta.

Első jelentősebb moziszerepét pedig a Brian de Palma által rendezett, Stephen King regényéből készült 1976-os Carrie-ben játszotta, mint Billy Nolan, az egyik negatív hős.

Richar Gere és Tom Hanks is sokat köszönhet neki

Travolta karrierje során négy olyan szerepet is visszautasított, amelyben végül Gere arathatott sikert. Ezek a Mennyei napok, az Amerikai dzsigoló, a Garni-zóna és a Chicago.

Tom Hanks a Csobbanás, az Apollo 13 és a Forrest Gump főszerepét köszönheti neki.

További fontos szerepek, amiket elutasított: Melvin Udall a Lesz ez még így se! című vígjátékban (Jack Nicholson örülhetett) és Lester Burnham az Amerikai szépségben – ezért a szerepért Kevin Spacey végül Oscar-díjat kapott, akárcsak az előbbiért Nicholson. Sőt, állítólag a Jézus Krisztus Szupersztár főszerepére is őt kérték fel először.

Természetesen olyan is volt, amikor Travolta járt jól. Azért kaphatta meg a Ponyvaregényben Vincent Vega szerepét, mert az eredetileg kiszemelt Michael Madsen nem ért rá.

Nem is jöhetett volna jobbkor a szerep, mivel a karrierje épp hullámvölgyben volt, a Tarantino filmben nyújtott alakításával azonban egészen új oldalát láthattuk, és komolyabb, drámai szerepek egész sorát kapta utána.

A testvérei is színészek

Joey, Ellen, Ann, Sam és Margaret Travolta ugyancsak sikeres színészek. Bár egyikük sem lett akkora sztár, mint John, rendszeresen láthatjuk őket kisebb-nagyobb filmes és tévés szerepekben. Híres fivérük több filmjében is feltűntek.

Édesanyja, Helen Travolta is színésznő és táncosnő volt, aki egy kisebb szereben feltűnt a Szombat esti láz című filmben fia oldalán.

A Youtube-on találtam egy kis összeállítást az egész családról:

Tragédiák a magánéletben

1976-ban, a The Boy in the Plastic Bubble (A fiú a műanyag buborékban) című tévéfilm forgatásán szeretett bele a nála 18 évvel idősebb Diana Hylandbe. Kapcsolatuk sajnos nem lehetett hosszú, Hyland 1977-ben Travolta karjaiban halt meg, mellrákban.

Évtizedekkel később, 2020-ban Travolta felesége, Kelly Preston is mellrákban vesztette életét 59 évesen.

Prestonnal a Zűrös páros forgatásán ismerkedtek meg, három gyermekük született. A színésznő nálunk talán az Ikrek című filmből a legismertebb, melyben Arnold Swarchenegger oldalán játszott, de láthattuk például a Joey című Jóbarátok-spinoffban vagy a Maroon 5 She will be Loved című videoklipjében.

További érdekesség, hogy férjéhez hasonlóan ő is szerepelt egy Stephen King-filmben, a Christine-ben.

Sajnos a házaspár 2009-ben elveszítette legidősebb gyermekét. Az autizmussal diagnosztizált Jeff Travolta 16 évesen halt meg. A család a Bahamákon nyaralt, ahol a fiú beütötte a fejét a kádba, és rohamot kapott.

Képzett pilóta

Travolta 15 évesen kezdett repülésleckéket venni, 22 éves korában szerzett pilótaengedélyt. Összesen 11 repülőtípus vezetésére van engedélye.

2007-ben Németországból tartott New Yorkba saját Boeing 707-esén, amikor kényszerleszállásra kényszerült műszaki meghibásodás miatt. A sztár nem esett kétségbe, mivel épp Írország fölött járt, letette a gépet a Nyugat-Írországban található Shannon reptéren.

Amikor nővé változott

Travolta különösen a 90-es évektől kezdve számtalanszor bebizonyította, hogy nemcsak jó pasi és remek énekes/táncos, de színészként is megállja a helyét.

Az egyik legemlékezetesebb átalakulása kétségtelenül a Hajlakk című filmben látható, amikor nőnek kellett öltöznie.

Travolta és a szcientológia

Első filmje, Az ördög esője forgatása alatt csatlakozott a szcientológusokhoz Joan Prather színésznő hatására.

Travolta egyszer azt mondta, a szektának köszönheti, hogy nem jutott hasonló tragikus sorsra, mint Elvis Presley vagy Marilyn Monroe.

Érdekesség, hogy ha lehet hinni a pletykáknak, a szcientológia-világ szinten legismertebb két arca, John Travolta és Tom Cruise finoman szólva nem kedvelik egymást.

Travolta és Preston hatására csatlakozott a szektához Kirstie Alley színésznő is, aki a Nicsak, ki beszél sorozatban játszotta Travolta partnerét.

Diana hercegnő felkérte táncolni

1985-ben Diana hercegnő megkérte Travoltát, hogy legyen a táncpartnere egy bálon a Fehér Házban.

Travolta később így beszélt erről:

„Volt valami bájosan kislányos benne, úgy éreztem, hogy visszarepítettem őt a gyerekkorába, amikor alighanem nézte a Grease-t, és egy pillanatra én voltam számára a mesebeli herceg.”

Travolta kedvenc rendezője

John Travolta olyan neves rendezőkkel dolgozhatott pályafutása során, mint Brian De Palma, Oliver Stone, Quentin Tarantino.

Mégis, amikor megkérdezték egy interjúban, melyik rendezővel szeretett leginkább dolgozni, nagy meglepetésre Fred Durst, a Limp Bizkit frontembere nevét mondta.

A zenészből rendezővé avanzsált Dursttal a 2019-es The Fanatic című filmben dolgoztak együtt, és Travolta szerint soha egy rendezővel sem élvezte ennyire a munkát. A filmben egy fanatikus rajongót, Moose-t játssza, aki kedvenc filmsztárja életére tör. Travolta állítása szerint Moose volt a pályafutása kedvenc karaktere.

Reklámok

Mint a beveztőben már említettük, nemrég egy a Super Bowlhoz készült T-Mobil reklámban tűnt fel az idősödő sztár.

Travolta azonban nem először jelent meg reklámban. Néhány évvel ezelőtt Télapóként szerepelt a Capital One hirdetésében Ponyvaregényes játszótársa, Samuel L. Jackson társaságában, ugyancsak a Super Bowl alkalmából.

Travolta kedvenc dala a Grease-ből

Amikor megkérdezték Travoltát, melyik a kedvenc dala a legendás musicalből, azt felelte, a You're the One That I Want", mivel ez volt az egyetlen dal a filmben, amit ténylegesen duettként énekeltek Olivia Newton-Johnnal, ráadásul ez új dal volt, amit kifejezetten a filmhez komponáltak, a színpadi változatban még nem szerepelt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk