KULT
A Rovatból

10 magyar gyerekfilm, amin egyszerűen nem fog az idő

Ki ne emlékezne a két Holváczra, a Szeleburdiakra, Bagamérire, Csutakra vagy Matula bácsira?


Ha minőségi magyar gyermek- és ifjúsági filmeket keresünk csemetéinknek, unokaöcsénknek, unokahúgunknak, vagy éppen barátaink gyerekeinek, muszáj lesz visszanyúlnunk a hatvanas, hetvenes, nyolcvanas évekig. A Magyar Televízió megbízásából a stúdiók csak úgy ontották a jobbnál jobb mozikat, sorozatokat. 1990 után alig készült kifejezetten gyerekeknek szánt produkció.

Évtizedekkel ezelőtt kiváló hazai íróink tollából kerültek a történetek a filmgyárba, nem volt ritka, hogy sikeres regényekből készültek a forgatókönyvek. Kiemelt téma volt a gyermekeknek szóló tartalom. Miért tudjuk ma is újra és újra megnézni ezeket a filmeket? Miért ilyen népszerűek most is? Történetük magával sodró történet, a gyermekek/tinédzserek aktív cselekvőként szerepelnek, nagyon jók a színészek és kiváló érzékkel válogatták ki a gyerekszereplőket.

A mi tízes listánk erősen szubjektív. Kíváncsiak vagyunk, ti milyen filmeket tennétek a listába. Kommentben várjuk az ötleteket!

1. Tüskevár (1967)

Fekete István csodálatos történetében Tutajosnak és Bütyöknek pedagógiai célzattal kell Budapestről a Kis-Balatonhoz utaznia, a nyári szünetre, itt talákoznak a berekben pákászó öreggel, Matula Gergellyel. A férfi nem a túláradó nyájasságról híres, nehéz munkát végez, nem él luxuskörülmények között, keményre edzette az élet, és az avatatlanok számára életveszélyes lápvidék. A két fiút szigorúan fogja, de célja az, hogy megtanítsa őket arra, hogyan kerüljék el a veszélyeket, és arra, hogyan lehet állni a sarat a vízi világban. Teljesen új világ nyílik ki a két fővároshoz szokott fiú előtt. S miközben alkalmazkodnak a mostoha körülményekhez, és belefeledkeznek a természet szépségeibe, észrevétlenül az öreg Matula is hozzájuk csiszolódik. A film másik vonzereje a régi Kis-Balaton bemutatásán túl a színészi alakítás: Bánhidi László a tőle megszokott természetességgel bújik a kissé mogorva Matula szerepébe.

2. Égig érő fű (1979)

Bár a forrásra, Janikovszky Éva Málnaszörp és szalmaszál című meseregényére csak nagy vonalakban hasonlít, az Égig érő fű hatalmas siker lett. Kiváló az alaptörténet, remek színészek játszanak benne, Presser Gábor fülbemászó főcímdalt írt hozzá, és a figyelemfelkeltő címnek köszönhetően özönlöttek a gyerekek és a szüleik a moziba.

Egy régi, különös hangulatú budapesti bérházban tölti a nyári szünidőt Misu, az egyik rokonánál. A házban olyan furcsa figurák élnek, mint a Fiatalok, akik állandóan rohannak, vagy Kamilla kisasszony, aki maga a megtestesült szigor. Az élénk képzelőerővel megáldott kisfiú nap mint nap fültanúja annak, hogy Poldi bácsi, a nyugdíjba készülő parkőr sóhajtozik a zöld gyep után. Misu fejecskéjében kezd kibontakozni egy terv. Innentől pedig megállíthatatlanul beindul a cselekmény, és ezzel kalandok sora. Szerencsére Misu a felnőttek között szövetségeseket talál.

3. Tótágas (1978)

A gyerekek, mivel felnőtté válásukig számos tiltásba botlanak, úgy gondolják, a felnőttek élete habkönnyű, azt csinálhatnak, amit akarnak. Ezért a gyerekek időnként arról ábrándoznak, hogy milyen jó lenne a szüleik, vagy úgy általában felnőttek nélkül tölteni egy kis időt. Szabadon, úgy, hogy tényleg azt csinálnak, ami csak jólesik. Nos, a Tótágas főhőseivel éppen ez történik: a szülők fellázadnak, mert megunják gyermekeik viselkedését, és nélkülük mennek kempingezni. Az ön- és közveszélyessé váló gyerekek elég hamar rájönnek, hogy semmi sem klappol a szülők nélkül. A történet Szergej Mihalkov regényének adaptációja.

4. Gyermekrablás a Palánk utcában (1985)

Megható történet egy kisfiúról, aki szülei válása után minden trükköt bevet azért, hogy édesapját lássa, és édesanyja ne menjen újra férjhez. Lajcsika Budapest külvárosában él, kamionsofőrként dolgozó apukája külföldre utazott. Anyukáját rábeszélik arra, hogy újra férjhez menjen, a kiszemelt jövendőbeli a saját albérlője. Egy nap Lajcsika eltűnik, édesanyja váltságdíjat követelő levelet kap, és szalad a rendőrségre, ám Lajcsika éppen úton van Franciaországba az apukájához - persze annak tudta nélkül. Hogy még egy csavar legyen a cselekményben, az apuka hazafelé tart, Magyarországra...

5. Hahó, Öcsi! (1971)

Török Sándor Kököjszi és Bobojsza című meséjéből már ismerhetjük a két törpét, akik mintegy mentorként a gyermekek segítségére sietnek. Ebben a történetben Öcsi szorul segítségre, mivel időt szeretne kapni - kissé türelmetlen - szülei számára. Ha van, elég idejük, akkor bizonyára rá is jut majd belőle. A film úgy indul, hogy Öcsi "rosszalkodik", ezért sarokba kell állnia a fürdőszobában. Egyszer csak a nevén szólítják, a kádban felbugyog a víz, a vízen megjelenik egy kis hajó, rajta Kököjszi és Bobojsza. Öcsi él az általuk felajánlott lehetőséggel: elindul a nagyon is valósnak látszó mesevilágba, hogy megszerezze az időt. A film érdekessége a vegyes technika, Kököjszi és Bobojsza figurája ugyanis az animációnak köszönhetően elevenedik meg.

6. Keménykalap és krumpliorr (1974)

Mennyi szállóigét, mennyi korabeli mémet adott ez a eredetileg négy részes sorozat... "Lópici Gáspár, az utca hírmondója", "Bagaméri, aki a fagylaltját maga méri", "Megátkoztak". Ráadásul ezzel a filmmel terjedt országszerte az a tévhit, hogy a mandulaműtétre vagy mandulagyulladásra fagylaltot kell enni. A film alapsztorija az, hogy a nyári szünidő alatt Kisréce egyik osztálytársa megbetegszik, a kislány mandulagyulladást kap. Közben az Állatkertből ellopnak pár kismajmot. Kisréce a barátaival két dologra koncentrál egyszerre: visszaszerezni a majmokat, és cirkuszi előadást szervezni a betegágyban fekvő kis barátnőjüknek.

7. Kismaszat és a Gézengúzok (1984)

Az alaptörténet kissé idegborzoló, mivel gyakorlatilag arról szól, hogyan keveredik el egy külföldi pár mellől a kisgyermekük, és ők hogyan sétálnak ezután külön-külön Budapest utcáin a gyerek nélkül. A svéd házaspár két tagja ugyanis vitatkozik, emiatt figyelmetlenné válnak, őrizetlenül hagyják a kicsit. Közben az utcán valaki arrébb tolja a kocsit, aztán baleset történik, amelynek az egyik főhős, Tercsi is szemtanúja, és ő azt hiszi, a balesetet szenvedő hölgy gyermeke a kocsiban síró kisfiú. Hazatolja a gyereket, és barátai segítségével megpróbálja felkutatni a szülőket, hogy az általuk csak Kismaszatnak nevezett csöppség hazakerüljön. Nem is sejtik, milyen nehéz dolguk lesz.

A filmet erre a linkre kattintva láthatod.

8. Szeleburdi család (1981)

Faragóék családjában mindig történik valami. Két szülő, három gyerek, egy hörcsög és egy kutya okoz folyton galibát. A Bálint Ágnes által teremtett figuráknak néha a szomszédokkal is meggyűlik a bajuk, például amikor hörcsög egyszerűen átrágja magát a szomszédban élő, karótnyelt Belviziékhez, halálra rémítve Belvizinét. Az eseményeket a regényben Laci, a középső gyerek láttatja, aki naplójában rögzíti családja életét. "Megbeszéltük a Radóval, hogy naplót fogunk írni, és majd ha öregek leszünk, jót derülünk rajta" kezdi a történetet. Bár a film el-el kalandozik a könyvben leírtaktól, és ettől sokkal habókosabbnak látszanak Faragóék, ugyanolyan szerethető, mint a regény.

9. Le a cipővel! (1976)

A Tótágashoz hasonlóan itt is maguk próbálnak boldogulni a gyerekek, ebben a filmben azonban itt a srácok csak egy három napos kirándulásra indulnak Alsótörökverőre, a szülők pedig a biztonság kedvéért a helybeliekkel figyeltetik gyermekeiket. A fiúk nem sejtik, hogy a fél falu beépített ember. Feltűnik a dadogó közértes (akit Paudits Béla alakít) Pólika Pál a gátőr (Gyenge Árpád tolmácsolásában), és Kenderice Ákos (Kaló Flórián), aki színházi látcsővel figyeli a gyerekeket. Még az öreg Matulát (Bánhidi László) is belerángatják a történetbe. A fiúk egészen jól boldogulnak, találnak egy kis szigetet, és készülnek számháborúra. Két csapatra oszlanak és szövetségeseket keresnek. Ez pedig felborítja a felnőttek terveit...

10. Csutak a mikrofon előtt (1975)

Csutak figuráját már megismerhettük Mándy Iván regényéből (Csutak és a szürke ló), amikor a fiú egy vágóhídra szánt lovat próbál megmenteni és elrejteni a tulajdonos elől. Ebben a történetben Csutak olyan ajánlatot kap, amit nehéz visszautasítani. A strandon figyel fel rá Zoli bácsi, és felkéri, hogy legyen a Rádióban egy hangjáték egyik szereplője. Csutaknak tetszik a munka, ám azzal kell szembesülnie, hogy a srácok között van egy nagyfiú, aki a vezér szerepét tölti be. A fiúknak a honoráriumból le kell adniuk a sápot, különben kirúgatja őket a produkcióból. Csutak és a barátai megpróbálnak vele a maguk eszközeivel szembeszállni, Csutak egy titokzatos alakkal, Színes Gézával ijesztgeti Kalocsay bandáját. Közben akaratlanul is magára haragítja a felnőtteket a Rádióban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Színészlegendák és legendás szerepek kísérték Diane Keaton életét – galéria
A 79 éves korában elhunyt színésznő a szakma krémjével dolgozott együtt. Néhány munkakapcsolata párkapcsolattá is alakult, bár sosem ment férjhez. Egy élet és karrier képekben.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, szombaton Los Angelesben elhunyt Diane Keaton amerikai színész, rendező és producer.

Az Oscar- és Golden Globe-díjas művész pályafutása során olyan nagy sztárokkal dolgozott számos filmben, mint Woody Allen, Al Pacino, Richard Gere, Warren Beatty, Jack Nicholson, Mia Farrow vagy Jane Fonda.

Megannyi filmes szerepéből olykor romantikus kapcsolat is szövődött kollégáival, bár férjhez soha nem ment. Két örökbe fogadott gyereke Dexter (1996) és Duke (2000).

Filmes szerepeiből, pár- és munkakapcsolataiból készítettünk válogatást (a képekre kattintva galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Nem egy árváról, hanem az egész elárvult országról szól Nemes Jeles László új filmje
Az Oscar-díjas rendező (ezúttal Nemes László néven) új filmjében saját családja történetén keresztül mutatja be, hogy próbált magára találni az ország 56' után. Az Árvában a nagyszerű főszereplők mellett Iványi Gábor is feltűnik egy kameo erejéig.


(A CIKK KISEBB SPOILEREKET TARTALMAZHAT)

Rögtön az elején szeretném tisztázni a film címét, mert már látni, hogy rengeteg helyen rosszul szerepel.

Tehát helyesen: Árva – így, névelő nélkül.

Nemes Jeles László életművében kiemelt szerepe van a most bemutatott Andornak, hiszen saját családja, egészen pontosan édesapja történetét vitte filmvászonra. Jeles Andrást is foglalkoztatta a megfilmesítés lehetősége, de ő végül nem tudta elkészíteni a saját változatát. Fia szerint kellett az egy generációnyi távolság a történtektől ahhoz, hogy fel lehessen dolgozni.

A film története szerint Andor (Barabás Bojtorján) a második világháború urán négy éves koráig egy árvaházban élt, amit azonban az államosítások során bezárnak. Andornak szerencséje van társaihoz képest, akik állami otthonokba kerülnek át: ő csak félárva, és édesanyja, Klára (Waskovics Andrea) eljön érte, hogy magához vegye. Andor úgy tudja, apja egy Hirsch nevű zsidó jegyügynök volt, de koncentrációs táborba hurcolták. Miután a férfi haláláról nem győződhettek meg minden kétséget kizáróan, Andor egyre csak várja édesapja visszatérését.

Klára és Andor kapcsolata nem szokványos anya-fia viszony. A háború árnyékában annyira nem egyedi eset, hogy egy nő árvaházba adja gyermekét, de érezzük, hogy itt nem a nélkülözés az elsődleges ok. Klára próbál helytállni anyaként, rendesen bánni Andorral, de kettejük interakcióiból hiányzik az igazi anyai gyöngédség.

Csak lassan értjük meg ennek vérfagyasztó okait…

Közben telik az idő. Az 56'-os forradalom utáni hónapokban járunk. Rendkívül feszült a légkör, a város romokban, a hatóságok bárkit, bármiért vegzálhatnak. Akárki lehet besúgó, az emberek kétszer is meggondolják, kinyissák-e a szájukat.

Andornak csupán két igazán közeli barátja van. Iskolatársa, Sári (Szabó Elíz), akinek a bátyja, Tamás (Soma Sándor) részt vett a forradalomban és most egy pincében bujkál a hatóságok elől, illetve a pantomimes Géza (a Nemes-Jeles mindhárom filmjében szereplő Marcin Czarnik), aki Hirsch legjobb barátjaként szárnya alá veszi a félárvát.

Andor élete fenekestül felfordul, amikor megjelenik Klára múltjából Berend, a hentes (Grégory Gadebois egészen hihetetlen alakítása), akiről az anyja sokáig nem mondja meg az igazat. A könnyen dühbe guruló férfi egyre nagyobb részt követel magának Klára és Andor életéből. Bár Berend tud kedves és figyelmes lenni, de ha elönti a düh, senki és semmi nincs biztonságban tőle. Andor fél tőle, és elhatározza, hogy bármi áron megszabadítja tőle a családját. Miközben kamaszos dühe egye szélsőségesebb tettekre viszi, apránként fény derül a múlt nyomasztó titkaira, amiben az a legfélelmetesebb, hogy teljesen átírja Andor identitását és jövőjét.

A film tulajdonképpen Andor személyes forradalmát mutatja be 56' árnyékában, és ily módon a forradalom metaforájává válik. Elgondolkoztatja az embert, mit is jelent pontosan a bukás és a győzelem.

Talán ezért is lett a film címe Árva, névelő nélkül, mert nem egy árváról szól, hanem az egész elárvult országról.

A filmet Nemes Lászlóként jegyző rendező mesterien bánik a fényekkel és a plánokkal, a beszűkített terekkel, hogy megteremtse az ötvenes évek fojtogató miliőjét. A korfestésben nem csak a jelmezek és a technika segítségével feljavított díszletek segítenek, hanem a műgonddal kidolgozott, apró részletek is. Ily módon pedig a film arra is alkalmas, hogy kicsit megismerjük az akkori mindennapokat. A tujázás, az 56'-ban szétlőtt házak romjain játszó gyerekek, a mozi nézőterén dohányzó emberek és a szünet, amikor mutatványosok szórakoztatják az embert csak néhány apróság abból, amit az alkotók felvillantottak 1957 miliőjéből. A rendező és Erdély Mátyás operatőr precízen megkoreografált, hosszú snittekkel teszi még életszerűbbé, még átélhetőbbé a történetet.

Barabás Bojtorjánt több hónapnyi intenzív casting során találták meg Andor szerepére. Bojtorján a sajtótájékoztatón azt mondta, nem készült sohasem színészi pályára, de a film gyökeresen megváltoztatta az elképzeléseit.

Nemes-Jeles szerint Bojtorján igazi őstehetség, akivel nagyon könnyű volt együtt dolgozni, mert ahogy elindult a kamera, rögtön Andorrá változott.

Waskovics Andrea azon színésznők közé tartozik, akik teljesen fel tudnak oldódni a szerepben. Ha meg akartok győződni róla, nézzék meg a Vígszínház előadásaiban. A Letargiában például tökéletes gimnazistává változik, bármelyik középiskolában be tudna olvadni és az embernek eszébe sem jut, hogy egy érett, felnőtt nőt lát. A filmben nagyon érzékenyen hozza a szerencsétlen sorsú anyát, aki a háborúban elvesztette férjét, élete szerelmét, és az anyaságot sem képes a maga teljes gyönyörűségében megélni, mert fia a traumák élő mementója.

A film egyik nagy meglepetése a Sára nagypapáját alakító Iványi Gábor, aki kiválóan alakítja a bölcs zsidó öregembert.

Alighanem Iványi saját, személyes hitelessége és kisugárzása az, ami több mint alkalmassá teszi erre a szerepre.

(Iványi szerepeltetéséről bővebben is mesélt nekem a rendező, a vele készült interjút is hamarosan olvashatják majd a Szeretlek Magyarországon.)

Végére hagytam a Berendet alakító Grégory Gadebois-t, aki egészen elképesztő teljesítményt nyújt. Először is szenzációsan hozza a durva hentes alakját. Az efféle figurák a filmekben nagyon könnyen válnak egydimenzióssá: narcisztikus, brutális állatok, akiknek egyetlen jellemvonása az erőszakosság. De Berend nem ilyen, sokszor elhisszük neki, hogy őszintén vágyik a fiú szeretetére, elfogadására, és bizonyosan pillanatokban, amikor azt várnánk, hogy robban, a leggyöngébb oldalát mutatja. Ehhez nyilván szükséges a remek forgatókönyv is, de Gadebois alakítása is.

A legnagyobb fegyvertény azonban mégsem ez, hanem az, hogy a francia színész a szerep kedvéért megtanult magyarul. Igen, a filmben nem szinkronhangot hallunk, Gadebois maga beszél tökéletes, akcentusmentes magyarsággal, ami valami egészen egyedülálló teljesítmény.

Nincs tökéletes film, így az Árva sem az, lehet találni benne apró koszokat. Bennem például hiányérzetet hagyott, hogy nem tudjuk meg, pontosan mi volt Klára motivációja arra, hogy mégis magához vegye a fiát. De fölöslegesnek érzem a szőrszálhasogatást. Ha vannak is apró szépséghibák, azok csak még inkább kiemelik a nagy egész értékeit.


Link másolása
KÖVESS MINKET: