Vitézy Dávid: „8, de 18 év múlva sem hinném, hogy meglesz az 5-ös metró alagútja”
A Telexnek adott interjút Vitézy Dávid közlekedési államtitkár, amiből kiderült, hogy míg a BKV-nak közel 40 milliárd forintnyi a vesztesége idén, addig az energiaárak emelkedése miatt a MÁV-nál és a Volánbusznál 130-140 milliárd forint is lehet.
A MÁV-Volán-csoport a takarékoskodást magán kezdi, például felére csökkentik a vasúttársaság cégautó-flottáját, ami havi 39 millió forintos megtakarítást jelent.
Lesznek vonalak, ahol a csúcsidőn kívül kevesebb kocsi fog közlekedni.
Mindezzel együtt Vitézy Dávid ígéri, csúcsidőben egy darabbal kevesebb ülőhellyel sem lesz kevesebb, mint eddig.
A mozdonyvezetőknek is spórolniuk kell az energiával. Eddig nem mérték az áramfogyasztásukat, de később az eredményekből tanulva optimálisan kell gyorsítaniuk és lassítaniuk.
Ez tartalmazza az infrastruktúra fejlesztés, ami miatt részben csökkenhet a késések száma, de arra is fordítanak pénzt, hogy fejlesszék a MÁV-nak azt a képességét, hogy ha baj van, akkor miként és hogyan avatkozzon be.
Az utastájékoztatás hiányosságai miatt is tesznek lépéseket.
- ismertette a részleteket Vitézy Dávid.
Jogos elvárásnak tartja, ha valaki kártérítést kér a késések miatt. Az applikációban meg fogják oldani, hogy ez automatizált legyen, ne kelljen kérni emailben a visszatérítést, ha például kiesik az intercity.
Egyszerűsödne a jegyvásárlás is 2023 végétől, különösen, ha valaki egyszerre több szolgáltató segítségével jutna el a célállomásig.
A szabálytalan taxist legkevesebb 3 hónapra de akár 3 évre is el lehet tiltani. Az eltiltás nem csak cégre vagy autóra, hanem magára a taxisra is vonatkozna.
Ha az uniós források meglesznek a HÉV-re, akkor az 5-ös metró néven emlegetett rendszer legelső szakaszai elkészülhetnek az ígért 10 éven belül, ami a HÉV-ek meglevő szakaszainak felújítását jelenti, de már az új emelt szintre, akadálymentes állomásokkal, emelt sebességre, jobb kapcsolatrendszerrel.
Az új alagút viszont ennél egy távlatibb feladat.
- mondta az államtitkát.