HÍREK
A Rovatból

Vitézy Dávid: „8, de 18 év múlva sem hinném, hogy meglesz az 5-ös metró alagútja”

Az államtitkár szerint 2023 végén már egységes zónás tarifák alapján és egységes busz-vonat bérlettel utazhatunk az országban.


A Telexnek adott interjút Vitézy Dávid közlekedési államtitkár, amiből kiderült, hogy míg a BKV-nak közel 40 milliárd forintnyi a vesztesége idén, addig az energiaárak emelkedése miatt a MÁV-nál és a Volánbusznál 130-140 milliárd forint is lehet.

A MÁV-Volán-csoport a takarékoskodást magán kezdi, például felére csökkentik a vasúttársaság cégautó-flottáját, ami havi 39 millió forintos megtakarítást jelent.

Lesznek vonalak, ahol a csúcsidőn kívül kevesebb kocsi fog közlekedni.

Míg korábban nem érte meg kocsikat fel-le csatolgatni napközben, addig a nyolcszoros áramár mellett ezzel a lépéssel több mint 120 millió forintos megtakarítást értünk el a budapesti elővárosi vonalakon.

Mindezzel együtt Vitézy Dávid ígéri, csúcsidőben egy darabbal kevesebb ülőhellyel sem lesz kevesebb, mint eddig.

A mozdonyvezetőknek is spórolniuk kell az energiával. Eddig nem mérték az áramfogyasztásukat, de később az eredményekből tanulva optimálisan kell gyorsítaniuk és lassítaniuk.

Ha megérkeznek az uniós források, abból a közlekedésfejlesztésre szánt 2000 milliárd forintból, több mint 90 százalék vasútfejlesztésre fog menni az államtitkár ígérete szerint.

Ez tartalmazza az infrastruktúra fejlesztés, ami miatt részben csökkenhet a késések száma, de arra is fordítanak pénzt, hogy fejlesszék a MÁV-nak azt a képességét, hogy ha baj van, akkor miként és hogyan avatkozzon be.

Az utastájékoztatás hiányosságai miatt is tesznek lépéseket.

"Decembertől például lesz egy új, utastájékoztatási fődiszpécser a MÁV-nál, akinek az lesz a dolga, hogy összefogja a tájékoztatást, amit ma az egyes állomásokon ülő emberek végeznek a központtól sokszor függetlenül és percre kész információk nélkül. A helyközi buszközlekedésben is lesz egy új, országos fődiszpécseri rendszer, ha vonatpótló buszokat kell szervezni, akkor az az eddiginél sokkal jobban menjen."

- ismertette a részleteket Vitézy Dávid.

Jogos elvárásnak tartja, ha valaki kártérítést kér a késések miatt. Az applikációban meg fogják oldani, hogy ez automatizált legyen, ne kelljen kérni emailben a visszatérítést, ha például kiesik az intercity.

Egyszerűsödne a jegyvásárlás is 2023 végétől, különösen, ha valaki egyszerre több szolgáltató segítségével jutna el a célállomásig.

"A cél az, hogy ezt a jegyet egyben az országos közlekedésszervező applikációjában, honlapján, automatájában meg tudja venni, egy lépésben, kombináltan vonatra, távolsági buszra, helyi buszra, hévre."

A szabálytalan taxist legkevesebb 3 hónapra de akár 3 évre is el lehet tiltani. Az eltiltás nem csak cégre vagy autóra, hanem magára a taxisra is vonatkozna.

Ha az uniós források meglesznek a HÉV-re, akkor az 5-ös metró néven emlegetett rendszer legelső szakaszai elkészülhetnek az ígért 10 éven belül, ami a HÉV-ek meglevő szakaszainak felújítását jelenti, de már az új emelt szintre, akadálymentes állomásokkal, emelt sebességre, jobb kapcsolatrendszerrel.

Az új alagút viszont ennél egy távlatibb feladat.

"Az 5-ös metró hosszú távú koncepciója az, hogy a szentendrei HÉV-et és a csepeli-ráckevei HÉV-et összekötjük a város alatt. Ennek a teljes belvárosi alagútja nemhogy 8, de 18 év múlva sem hinném, hogy meglesz, de ezt két éve sem gondoltam másként. Ettől még úgy kell tervezni ma, hogy húsz vagy harminc év múlva reális fejlesztések lehetőségét biztosítsuk, rendszerben gondolkodjunk, mert minden nagy kötöttpályás beruházás száz évre előre kötöttséget jelent. "

- mondta az államtitkát.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
Magyar György a háborús veszélyhelyzet meghosszabbításáról: Szörnyszülött lépések jöhetnek
Az ügyvéd szerint „bábszínházat látunk”, hiszen a kormánynak nincs szüksége parlamenti vitákra a hosszabbításhoz.
Fotó: DKA - szmo.hu
2025. október 08.



A kormány újabb 180 nappal hosszabbítaná meg a „háborús veszélyhelyzetet”, a javaslat 2026. május 13-ig szól. A parlamenti képviselők rendkívüli ülésen vitatták meg a hosszabbítást. Gulyás Gergely Miniszerelnökséget vezető miniszter tagadta, hogy a kabinet a közelgő parlamenti választási szabályokon változtatna, ezt az igazságügyi tárca a HVG-nek is közölte.

Magyar György ügyvéd élesen bírálta a hosszabbítást. A Népszavának nyilatkozva fogalmazott:

„Bábszínházat látunk. Ez csupán formalitás a kormány részéről, ráadásul már nincs is szükségük ehhez parlamenti vitákra.”

Szerinte továbbra is súlyos jogállami visszaélésről van szó, mert a világon sehol nem hirdettek ki háborús veszélyhelyzetet, csak Ukrajna és Oroszország áll háborúban.

Azt mondta, nemcsak hogy várható a választási szabályok módosítása, hanem más „szörnyszülött” lépések is jöhetnek.

A keddi vita során a DK-s Sebian-Petrovszki László azt mondta, nincs szükség a rendkívüli állapotra, a kormány szerinte a Szőlő utcai botrányról terelné el a figyelmet. Simicskó István, a KDNP frakcióvezetője úgy érvelt, hogy olyan időket élünk, amikor gyors kormányzati cselekvés kell.

Mivel áprilisban módosult az alaptörvény, a Fidesz–KDNP-nek már nem kell kétharmad a veszélyhelyzet fenntartásához, de a rendeleti úton történő törvényalkotáshoz továbbra is szükséges. Ez azért lényeges, mert egy esetleges kormányváltás után az új vezetés – például a Tisza Párt – csak kétharmaddal tudna élni ezzel az eszközzel. Eddig ez fordítva működött.

Magyar György a változtatást „kétélű fegyvernek” nevezte, és azt mondta, a választási eredmény dönti el, hogyan hat vissza.

Az ügyvéd felidézte Tuzson Bence esetét is. Az igazságügyi minisztert rendeletben hatalmazták fel, hogy a Szőlő utca–Zsolt bácsi ügyben nyomozati iratokba tekintsen be, és a megállapításait nyilvánosságra hozza. Magyar erre utalva tette fel a kérdést: azok után, amit láttunk, mire számítsunk?

A különleges jogrend 2020 óta kíséri a kormányzás menetét. Először a Covid miatt vezették be, 2022 májusától az orosz–ukrán háborúra hivatkozva hozták vissza. Azóta „háborús veszélyhelyzetben” élünk, amit legutóbb 2025. november 7-ig hosszabbítottak meg. A tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet 2015 óta hatályos, de az nem a klasszikus rendkívüli jogrend.

A kabinet a különleges jogrenddel gyorsan, parlamenti vita nélkül dönthet. A veszélyhelyzetekre hivatkozó rendeletek többsége nem az adott krízisekhez kapcsolódott. 2020-ban rendelettel vonták el az önkormányzatok adóbevételeit, és ingyenes parkolást vezettek be. 2021-ben így módosítottak a választási szabályokon is, hogy a parlamenti választással egy időben tarthassák meg a „gyermekvédelmi népszavazást”. Később „háborús jogrendben” könnyítették az adóhatóság számára az önkormányzati köztartozások behajtását, és rendeletek sorával 2503 külföldi embercsempészt engedtek szabadon a magyar börtönökből.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Gulyás Gergely Varga Juditnak üzent a Facebookon: Térjen vissza!
A kegyelmi ügybe belebukó volt igazságügy-miniszter visszatérése állandó beszédtéma, melyet leginkább kormánypárti politikusok tartanak fent.
F. O. / Fotó: - szmo.hu
2025. október 08.



Gulyás Gergelyt egy levélíró arra kérte, hogy tegyen annak érdekében, hogy Varga Judit visszatérjen a politikába – ez derül ki a miniszter Facebook-oldaláról. Gulyás a levél felolvasásával üzent Vargának, hogy térjen vissza.

A kegyelmi ügybe belebukó volt igazságügy-miniszter visszatérése állandó beszédtéma, melyet leginkább kormánypárti politikusok tartanak fent.

Gulyás Gergely idén júliusban Varga visszatéréséről azt mondta: mivel ezt még ő maga sem tudja elképzelni, ezért nincs aktualitása a kérdésnek. Orbán Viktor pedig arról beszélt, hogy ha ő lett volna Varga Judit férje, akkor valószínűleg Varga lenne az első női miniszterelnök Magyarországon. Orbán szerint Vargában miniszterelnöki képességek voltak.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter: A volt feleségem pontosan érzi, hogy mi a három gyermekünk érdeke
A TISZA Párt elnöke azután szólalt meg, hogy Gulyás Gergely azt üzente Varga Juditnak: térjen vissza.


„Látom a fideszes Lenin-fiúk megint bátran bebújnának egy nő szoknyája mögé. Bizonyos szempontból megértem őket, mert a gyermekeim édesanyja egymaga több nyelven beszél és többet tud dekázni, mint az egész korrupt orbáni bagázs együttvéve” – írta Magyar Péter egy Facebook-bejegyzésben.

A TISZA Párt elnöke arra reagált, hogy Gulyás Gergely Miniszerelnökséget vezető miniszter azt üzente Magyar volt feleségének, Varga Juditnak, hogy térjen vissza. A kegyelmi ügybe belebukó volt igazságügy-miniszter visszatérése állandó beszédtéma, melyet leginkább kormánypárti politikusok tartanak fent.

Magyar Péter azt írta, nincs beleszólása abba, hogy „a Fidesz kivel, milyen felállásban akarja elveszíteni a választást jövőre”.

„Azt viszont tudom, hogy a volt feleségem pontosan érzi, hogy mi a három gyermekünk érdeke. Egyet megígérhetek: bárhogyan is alakul a következő 6 hónap, tőlem soha nem fognak egy rossz szót sem hallani Juditról, mint emberről. Soha. Büszke vagyok arra, hogy 18 évig társamnak tudhattam őt és örökké hálás leszek neki a 3 csodálatos fiunkért”

– zárta posztját a politikus.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Az új, olcsóbb Teslákban belülről letakarták az üvegtetőt, hogy aki kevesebbet fizet, ne élvezhesse a látványt
A Tesla olcsóbb modelljei Németországban készülnek, és még idén megérkezhetnek Európába. A visszavágott árért komoly kompromisszumokat kell vállalni.


Bemutatta a Tesla a Model 3 és a Model Y olcsóbb, Standard nevű változatait, amelyek több felszereltségi elemet nélkülöznek a drágább modellekhez képest. Ezzel egy időben a hosszabb hatótávú verziók a „Premium” nevet kapták, míg a Performance modellek elnevezése nem változott, írja a vezess.hu.

Az új modellek Észak-Amerikában több mint 10 százalékkal alacsonyabb áron kerülnek piacra.

Magyarországon még nem szerepelnek az árlistában, de az Automotive News Europe szerint Európában is hasonló, körülbelül 10 százalékos csökkenésre lehet számítani.

A Tesla németországi gyárában heteken belül megkezdik a gyártást, az első vevők még az év vége előtt megkaphatják autóikat.

A Model Y Standard egy 69 kWh-s akkumulátort kapott, amely egy hátsókerék-hajtású villanymotort táplál. A hatótávolság 10 százalékkal csökkent a szintén hátsókerék-hajtású változathoz képest, a 0–96 km/órás gyorsulás ideje 5,4 helyett 5,6 másodperc. A végsebesség továbbra is 201 km/óra.

A külső megjelenés is egyszerűsödött: az első és hátsó lámpákat összekötő díszcsík eltűnt, az első lökhárító formája visszafogottabb lett.

A jármű alapkivitelben 18 colos kerekekkel érkezik, a 19 colos feláras opció. A színválaszték három árnyalatra korlátozódik: szürke, gyöngyházfehér és gyémántfekete.

Az utastérben is számos változtatás történt.

Az üléseket szintetikus bőr helyett szövet borítja, a padlókonzolon pedig nagyobb tárolórekeszt alakítottak ki. Az első ülések nem szellőztethetők, a hátsókat pedig nem lehet fűteni. A hátsó érintőkijelző helyét manuálisan állítható légbeömlők vették át. A kormánykerék is kézzel állítható.

A hangrendszer 15 helyett 7 hangszórót tartalmaz, és kikerült belőle az analóg (AM/FM) rádió, ahogyan a HEPA légszűrő is. A külső visszapillantó tükröket kézzel kell behajtani, és nem sötétednek el automatikusan. A hátsó ülések motoros döntése is hiányzik, ahogyan az Autosteer funkció és a hangulatvilágítás is.

A lengéscsillapítókat egyszerű, passzív darabokra cserélték. Az üvegtetőt nem távolították el, viszont letakarták hangszigetelő tetőkárpittal. Ennek kapcsán a forrás úgy fogalmaz:

„Valójában az üvegtető a helyén maradt, hiszen egy vagyon lett volna újraterveztetni, és ismételten bevizsgáltatni az autót, viszont letakarták, így aki nem fizet, nem élvezheti az előnyeit.”

A cég azt állította, hogy ez költséghatékonyabb, mint egy fix fémtető tervezése és beépítése. A Model 3 Standard esetében az üvegtető eddig is csak választható extraként szerepelt, ezt most teljesen eltörölték. A többi módosítás a Model Y Standard változásait követi: kisebb kerekek, egyszerűbb kárpit, kézi mozgatású elemek, passzív lengéscsillapítók és szűkebb színválaszték.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk