SZEMPONT
A Rovatból

Végtelen történet: még mindig nem fizettek ki teljesen egyetlen napelemes pályázatot sem, tömegesek az elbocsátások

Sok cégnek tíz- és százmilliói állnak a megvásárolt napelemrendszerekben, miközben brutálisan felmentek az árak, és az értékesítőknek semmi dolguk - ad szomorú helyzetképet Kiss Ernő, a Napelemszövetség elnöke.


Amikor ránk szakadt az energiaválság, úgy tűnt, hogy a megoldás egy része a megújuló energiák felé fordulás. Még ha nem is lehet egyik napról a másikra kiváltani az energiaimportot, de minden helyben megtermelt kilowatt kiválthat egy drágán importált kilowattot. Ezért is érthetetlen, ami mind a lakossági, mint a vállalati napenergiarendszerek körül zajlik az országban.

A lakossági pályázat első fordulója kínosan lassan halad előre, Gulyás Gergely személyes kifakadása kellett ahhoz, hogy az addig láthatatlan mennyiségű előlegkifizetések látványosan felgyorsuljanak. Végszámla benyújtására (azaz a munkák befejezésére) továbbra sincsen esély, mert a pályázati internetes felületre sohasem lehetett végszámlát feltölteni.

Ezért is töltötte el remény a pályázókat, amikor a bejelentették, hogy az eddigi bürokratikus pályázati rendszert jelentősen egyszerűsítik, egyetlen végső mérföldkő lesz a korábbi több helyett, és az elszámolási kötelezettség is jelentősen egyszerűsödik.

Levél a Miniszterelnökségtől, most ezt kapták a pályázók

Azonban a jó hír ostyaként szolgált a keserű pirulához: július közepéig továbbra sem lehet végszámlát feltölteni. Azaz érdemi előrelépés most sem történt. A vállalati napelemes rendszerek terén még ennyi jó hír sincsen.

Kiss Ernővel, a Napelemszövetség elnökével beszélgettem a lakossági és a vállalati napelemes programokról.

– A pályázat már másfél éve indult el, és mégsem működik a mai napig a pályázati elszámolási honlap, ezért nem tudják például kifizetni magát a napelemes rendszereknek a megvalósult rendszerekre a vételárat, ezzel nehéz helyzetbe hozzák a hazai vállalkozókat. Tavaly áprilisban, a választások előtt kihirdették, hogy mindenki nyert a pályázaton, ezért szakvállalataink beruháztak, megvásárolták a napelemes rendszereket.

Ez körülbelül 90 milliárd forint volt. Ezek azóta ott vannak a raktárakban.

Tavaly augusztus közepén jöttek ki az első támogatói okiratok. A tagvállalataink el is kezdték a telepítéseket, csakhogy a készre jelentéseket nem lehet feltölteni a mai napig a honlapra, így csúsznak a végső kifizetések, is. Lehetett kapni rá 40 százalékos előleget, de az édeskevés. Egy napelemes rendszerben az anyagköltség körülbelül 80-90 százalék, a többi a szervezés, az engedélyeztetésének, a kivitelezésének a költsége, és persze a munkabérek. Most már tömeges elbocsátások vannak a területen.

– Miközben a munka az ablakban van, csak nem lehet hozzáférni.

– Igen.

– Akárhogy is számolom, erre volt legalább egy év, hogy ezt a honlapot működőképes állapotba pofozzák.

– Persze, természetesen.

– Nem gondolja azt, hogy ez inkább kifogás, időhúzás, mivel ennek a pénznek az EU Helyreállítási és Ellenálóképességi Alapjától (RRF) kellene érkeznie, de ezek a források a fennálló viták miatt a mai napig nem állnak a kormány rendelkezésére?

– Nem gondolom. Informálisan nekem az az információm, hogy a források rendelkezésre állnak, ez pusztán szervezési, technikai probléma. Nem tudják megoldani azt, hogy legyen egy olyan informatikai fejlesztés, ami használható honlapot eredményez.

– Állítólag jelentősen egyszerűsíteni akarják az elszámolást. Ez megérné? Megérné mondjuk még ezt a két hónapot belefeccölni ebbe a várakozásba, hogyha tényleg egyszerűbb lesz az adminisztráció?

– Most azért várjunk még két hónapot, hogy egyébként gyorsabban lehessen elszámolni?

Ezt másfél évvel ezelőtt kellett volna megtenniük, több mint másfél év állt rendelkezésre az informatikai fejlesztőknek. Ez felelőtlenség, és borzasztó nagy nehézségeket okoz a cégeknek.

Egyrészt elégedetlenek lettek az állampolgárok, a pályázati nyertesek, másrészt azóta brutálisan felmentek az anyagok árai, továbbá tavaly április óta finanszírozzák a vállalkozásaink az anyagot, tehát itt óriási a veszteség.

– Ki tudnak még nyereségesen kijönni a vállalkozók ebből a pályázatból?

– Egészen biztosan nem. Sajnos. Ráadásul mivel óriási a bizonytalanság, tömegesek a leépítések. Az értékesítés megszűnt. Vannak olyan vállalatok, ahol 3-500 ember dolgozott értékesítőként. Nekik azóta nincsen semmi bevételük.

– Állítólag a pályázatnak lesz egy második fordulója. Lesz vállalkozó, aki akkor még vállal pályázatos munkát? Mer kockáztatni?

– Nyilván jelentkezni fognak, mert a lehetőségeket ki kell használni. Biztos nagy óvatossággal fognak belevágni ezekbe a projektekbe.

– Hányan voltak pályázó magánszemélyek, akik visszaléptek a bizonytalanság miatt?

– Erre vonatkozó nincsen sajnos információm. De sokan voltak, akik átvettek pályázatokat esetleg olyan cégektől, akik túl magas önrészt kértek a pályázótól.

– Kik azok a vállalkozók, akik most vágnak bele, amikor ekkora a bizonytalanság?

– Akiknek nincsen munkája.

– Olyat is láttam, hogy egymás alá kínálnak, hogy kisebb önrésszel veszik át, vagy nem is kell önrész. Ez nagyon jól hangzik, de én nem mernék átmenni például, mert attól félnék, hogy lehet, hogy kevesebbet kellene fizetnem, de hogyan tudják megvalósítani, ami másnak nem megy?

– Valóban van kockázata. A nagy áramszolgáltatói kivitelező cégek is óriási hirdetési pénzeket fordítanak arra, hogy ezeket a pályázatokat megnyerjék, de ha meglátogatjuk a fórumokat, akkor azt tapasztaljuk, hogy fél-egyéves csúszással telepítenének ezek a cégek.

– Ha a pályázati határidő lejártáig nem tud telepíteni a cég, akkor bukják a pályázatot a pályázók is, nem?

– Véleményem szerint nem.

– Én is nézek fórumokat, és ott már fel-felbukkannak olyan fényképes bejegyzések is, ahol büszkén jelentik, hogy felszerelték a napelemet, kicserélték a nyílászárókat. Akkor mégiscsak valami mozdul?

– Ha megnézzük az ÉMI honlapját, akkor a mai napig senkinek nem fizették még ki a teljes rendszert. Előleg kifizetések vannak, 40 százalék előlegeket vesznek föl, ez alapján volt olyan, hogy az egészet megcsinálták, így a megrendelő hozzájutott például napelemes rendszeréhez vagy a nyílászáró-cseréhez. De a pénzéhez a vállalkozás nem jut hozzá.

Viszont az áfa ezeken a rendszereken is 27 százalék, amit az adóhatóság könyörtelenül és azonnal behajt, ezt nekünk be kell fizetnünk.

Képzelje el a vállalkozót, aki augusztusban letelepítette a 11 millió forintos komplett épületenergetikai rendszereket,

befizette utánuk a darabonkénti 3 millió forint áfát, és ebből megcsinált mondjuk 50 darabot.

– Van ilyen?

– Igen. Rengetegen vannak. Tudok olyan vállalatot mondani, amelyik egymaga több mint ezer darabot telepített. Például az egyik pécsi tagvállalatunk 400 darab rendszert nyert el, és ott áll bent a raktárában, illetve abból már sokat fel is szerelt, de nem jut hozzá a pénzhez, egy másik szintén pécsi vállalat ezer darab fölött telepített már, és még ő sem kapott a pénzből. Azért, mert nem működik a pályázati honlap a mai napig.

– Számomra ez most már egy végtelen történetté vált, és őszintén kérdezem, hogy ön a képzeletbeli varázsgömbjébe belenézve látja-e azt, hogy itt a nyár második felében egyszer csak minden megindul, minden megváltozik, és flottul mennek a dolgok, pont úgy, ahogy eddig nem.

– Bízom benne, hogy előbb-utóbb megbíztak egy olyan informatikus céget, ami

képes megcsinálni azt a pofonegyszerű feladatot, és meg is csinálja, akkor onnantól kezdve végre elindulhatnak a kifizetések.

A kormánynak határozott szándéka, hogy rendezze a dolgot. Erre a fedezet az megvan és félre van téve.

– Emlékszem arra, amikor az év elején megkérdezték egy kormányinfón Gulyás minisztert, hogy miért van az, hogy alig vannak kifizetések, akkor azt mondta, hogy hát ez elfogadhatatlan, skandalum. És akkor egyszer csak utána kinyíltak a trezorok, és elkezdett kiáramlani egy csomó pénz. Tudom, hogy előlegről van szó, de az se ment ki addig, és utána meg az előlegeket szépen kezdték ütemesen kiadni. Nem lehet itt mégiscsak valami politikai húzd meg, ereszd meg, mert azt azért tudjuk, hogy nem áll rózsásan az államkassza. Azt is tudjuk, hogy ez az RRF 6.2.1 (Újjáépítési és Ellenállóképességi Alap) terhére menne, amiből egyetlen cent sincsen az országban és jó darabig nem is lesz. Ezt most az államkincstár hitelezi saját magának.

– Amennyire én tudom, sokkal egyszerűbb forrásból, árfolyamnyereségből van ez a pályázati keret.

– Lehet, hogy most éppen árfolyamnyereségből fizetik, de a pályázati felületen az RRF szerepel, mint forrás.

– Nekem az az információm, hogy nem pénzügyi problémák vannak. Nem a pénz hiányzik. Adminisztratív problémák vannak.

– És mi van a kereskedelmi célú rendszerekkel?

– Továbbra sincs számottevő előremozdulás. A múlt héten kijöttek az első műszaki-gazdasági tájékoztatók 2021 óta először. Ugyanis 2021 óta folyt a halogatása ezeknek az erőműveknek. A kijött tájékoztatókban 2027-28 előtt egyetlen csatlakozást sem engedélyeznek.

– Mi lehet ennek az oka?

– Égbekiáltó bűn ez akkor, amikor méredrága a villamosenergia ára, és annyira sokat importálunk.

– Technológiai oka van?

– Mi azt gondoljuk, hogy különböző lobbierők vannak a háttérben.

A hivatalos indok az, hogy a hálózat nem bírja el, azonban valójában a villamosenergia-hálózaton bőségesen volna hely.

Nem gondolom, hogy szakmai döntés született. Minden bizonnyal, a háttérben az a kormánydöntés állhat, amely négy gázerőmű telepítéséről határozott. Előbb ezeket az erőműveket kell bekapcsolni a hálózatra. Holott a naperőművek egységnyi áramot jóval olcsóbban termelnek meg, mint a gázosok.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Tarjányi Péter a Trump-Putyin találkozóról: Amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete
A biztonságpolitikai szakértő szerint Putyin elérte, amit akart, Trump pedig önmagát tette meg békeszervezőnek. Tarjányi Péter szerint a legnagyobb kérdés jelenleg az, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt.


„A világ figyelt. A háború nem állt meg. És amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete. Nincs áttörés. Csak egy asztal. A találkozó nem hozott megállapodást. Nincs tűzszünet. Nincs aláírt egyezmény. Van viszont egy tervezet, amit Trump és Putyin kidolgozott, Ukrajna és Európa nélkül. Ez nem béketeremtés. Ez békéről való tárgyalási keret felkínálása, Ukrajna feje felett” - írja a Trump-Putyin csúcstalálkozóról Facebook-oldalán megosztott elemzésében Tarjányi Péter.

A biztonságpolitikai szakértő szerint

„Putyin elérte, amit akart: fogadták hivatalosan az USA-ban, Trump partnerként kezelte, nem született új szankció, nincs tűzszünet, tehát a háború folytatódhat. Ez diplomáciailag óriási előrelépés Moszkvának, anélkül, hogy bármit engedett volna”.

Tarjányi szerint Trump önmagát tette meg békeszervezőnek, ez pedig kampánystratégia is.

„Trump úgy akar visszatérni, mint aki békét tud hozni. De ehhez előbb meg kell teremtenie a háború folytatásának lehetőségét is. És ezt most megtette. Mert jelenleg a harc megy tovább! Ukrajna és Európa a pálya szélén. Zelenszkijt nem hívták meg. Az európai vezetők csak értesítést kapnak, nem tárgyalófelek. A biztonsági garanciák nem NATO-keretűek, tehát nem kollektív védelmet jelentenek, csak Trump által vázolt ígéreteket”

- írta, majd hozzátette:

„Ez egyben stratégiai üzenet is: ha Európa nem egységes és nem lép fel önállóan, nem lesz megoldás.”

A szakértő számára ugyanakkor a legnagyobb kérdés, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt. „Mert erről senki nem mondott semmit. (...) A tervezet létezik, de nem hozták nyilvánosságra. Ez érthető, mert előtte Trump megmutatja Zelenszkijnek és az EU-nak” - fogalmazott a szakértő, aki szerint a tervezetben lehet szó területi kompromisszumról, a Krím elismeréséről, Donbasz orosz védnökségéről és akár Ukrajna NATO-tagságának tiltásáról is.

„Ez a találkozó nem a háború lezárásáról szólt, hanem a hatalmi szerepek újrafelosztásáról. Putyin visszatért a tárgyalóasztalhoz, Trump visszatért a középpontba és Európa, Ukrajna nélkül semmi nem lehet a »békéből«, ami még tűzszünet sem jelenleg. A kérdés mi derül ki az elkövetkező órákban, napokban a tárgyalásról, a konkrét hangulatról, esetleges nyomásgyakorlásról illetve a tervezet tartalmáról...Bizonyos szempontból többet vártam, bizonyos szempontból rosszabbat”

- zárta értékelését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Hadházy Ákos Hatvanpusztáról: Gondoljon csak bele, hogy valaki odamegy, és ledózerolja a Parlament egy szárnyát
A műemléki védettségű épületegyüttes lerombolása lehet Orbán egyik banánhéja, amin elcsúszhat 2026 után, állítja a független képviselő, akit kedden újabb incidens ért a birtoknál. Arra is gyorsuló ütemben gyűlnek a bizonyítékok, hogy ami ott épül, az nagyon más, mint egy gazdaság.


Hadházy Ákos szép lassan Hatvanpuszta szakértőjévé képezte ki magát. Amit ugyanis a kormányfő majorságnak, édesapja gazdaságának nevez, arról a független képviselő azt állítja, hogy az valójában Orbán Viktor uradalma, kastélya. Minderről a fényképes bizonyítékok mellett, most már hivatalos, földhivatali papírok is vannak: az állítólagos üzemről lakóépületként készült energetikai tanúsítvány.

Hatvanpuszta eredetileg József nádor, Habsburg főherceg mintagazdasága volt, majd fokozatosan romló állaggal állattenyésztés folyt a falak között. A papíron Orbán Győző tulajdonában álló épületegyüttest, mely elvileg műemléki védettség alatt állt,

a tulajdonváltás után földig rombolták, majd újra felépítették, mai építőanyagokkal, technológiával, megváltozott belső kialakítással és funkcióval.

Bár a tulajdonos-építtető az ott dolgozóktól elveszi telefonjaikat, de mégis egyre több olyan fotó kerül ki, melyek a korábbi és mostani drónfelvételekkel egybecsengően egyre inkább megnehezítik Orbán állítását. Ami korábban sejtés volt csak, és szóbeszéd, például a föld alatti hatalmas hűtőkamrák megléte, az mára bizonyított tény. És vajon mikor kerül elő bizonyíték a ma még szintén csak sejtetett szivarszobáról, és moziteremről? Egyáltalán: hogyan kerül egyre több fotó Hadházy Ákoshoz? Erről is kérdeztük a politikust.

– Amióta Hatvanpusztával foglalkozik, egyre könnyebben küldenek Önnek újabbakat. A forrásvédelmet figyelembe véve mennyit tud elárulni arról, hogyan érkeznek Önhöz ezek a képek?

– Például a tüntetés alkalmával is jutott el hozzám kép, amikor valaki személyesen odajött hozzám. Ez csak az első volt, utána továbbiak is érkeztek, amelyeket már ennek hatására küldtek el.

– Korábban ez elképzelhetetlen lett volna?

– Korábban is láttam képeket, sőt videót is bentről, tehát én tudom, hogy mi van ott bent. Csak hát van az, amit én mondok, és van, amikor képekkel tudom alátámasztani. Az utóbbi nyilván sokkal erősebb, bizonyítékként szolgál. A képek persze nem bizonyítanak mindent, például a lakott részek kérdésében. De például azt az információt, hogy egy nagy széfet is beemeltek, egymástól függetlenül többen is állítják. Ez azért mégis hozzátesz valamit ahhoz, hogy el lehessen dönteni: mezőgazdasági épületről van szó, vagy valami másról.

Az információk, amiket közzéteszek, olyanok, amelyeket adott esetben bizonyítani is tudok.

De természetesen vannak olyan dolgok is, amelyeket elmondanak nekem, csak a forrás nem vállalja, hogy ezek nyilvánosságra kerüljenek.

– Tehát ön ennél többet is tud, de a források némelyike nem járul hozzá, hogy ezt nyilvánosságra hozza?

– Igen, ahogy mondtam: láttam olyan videókat, képeket, amelyeket a forrás nem mert átadni. Például az úgynevezett „Tiszti lakban”, ami konkrétan a miniszterelnöki család lakhelye,

egy hatalmas, antiknak tűnő nagy cserépkályha van, illetve olyan intarziás parketta, amit csak a bécsi Burgban lát az ember.

Ezeket el kell hinni, mert a képeket nem kaptam meg, nyilvánosan nem tudom bemutatni. De például az, amiről korábban csak információként beszélhettem, hogy hatalmas hűtőkamrák vannak az egyik épület alatt, ahol több hónapra vagy akár évre is lehet tárolni élelmiszert, most ezekre már van bizonyíték.

– Vannak olyan információk, amelyek megerősítésre várnak még?

– Igen, például az egyik nagy épületben,

amit ők vendégháznak neveznek, és amiről a miniszterelnök azt állítja, hogy mezőgazdasági üzem, ott több szoba van, moziterem, szivarszoba, és hasonlók.

Ezeket egyelőre nem tudom bizonyítani, mert az ezekről készült képeket nem kaptam meg. A széf jelenléte is ilyen: többen, egymástól függetlenül állították, de bizonyítékom egyelőre nincs róla. Viszont arra már tudtam egy nagyon komoly bizonyítékot bemutatni, hogy ez nem üzem, hanem lakóépület: egy honfitársunk hívta fel a figyelmemet arra, hogy nyilvános adatként elérhető az épület energiatanúsítványa, amely szerint az új épület lakóépületként van besorolva.

– Tehát amit eddig Ön állított, azt most papírral is alá tudja támasztani. De azokról a képekről, amelyeket kap, tudja minden kétséget kizáróan állítani, hogy valóban Hatvanpusztán készültek? Hiszen ha látunk egy alagsort páncélajtóval, az akár máshol is lehet.

– Erről láttam videót, amelyen belépnek egy folyosóra, ami ugyanaz a folyosó, amiről aztán képeket kaptam. Így

a videó elején látható külső nézet összeköthető azzal a belső térrel, melyet a publikálható fotókon láthatunk.

– Tehát ez az az eset, amikor egy olyan videóra tud hivatkozni, amit nem tud megosztani, de látott, és így tudja azonosítani a helyszíneket?

– Igen.

– Említette azt is, hogy a dolgozóktól származó információk szerint az egyik boltozott járat kívülről vastag betonnal van megerősítve, míg belül díszes burkolat van. Erről is van bizonyíték?

– Igen, ezt megerősítette egy olyan drónfelvétel, amit magyar fotósok készítettek, amikor fölé repültek. Azokon jól látszik, hogy ezek a járatok valóban vasbetonnal vannak megerősítve.

– Beszéljünk egy kicsit arról, hogyan készülhetnek ezek a képek. Hiszen tudjuk, hogy az ott dolgozóktól elveszik a telefonokat. Vannak, akik kijátszották ezt, becsempésztek készüléket, és kockáztatták a munkájukat?

– Ez nem olyan nehéz. Ha lead egy telefont, de van egy másik (nekem is kettő van), akkor könnyen megoldható. Az egyik forrásom például elmondta, hogy

volt egy régi telefonja, amit csak zenehallgatásra használt, és az nála maradt, azzal készítette a képeket.

Az éberség természetesen csökkenti a lehetőségek számát, de nem zárja ki teljesen.

– Térjünk rá a műemlék-rombolás ügyére. Itt egy nagyon komoly állítást tett: azt mondta, hogy ez lehet Orbán Viktor egyik „banánhéja”. Meg is mutatta, hogy belül itong van, azon vasbeton, és végül apró tégla. Tehát ön szerint egy műemléket gyakorlatilag porig romboltak. Mennyit lehet kapni egy ilyen rombolásért, és hogyan lehet bizonyítani, hogy ki rendelte el?

– Itt nemcsak műemlék-rombolásról van szó, hanem hivatali visszaélésről is. Egyszerűen nem lehetett volna ezt engedélyezni. Végigjártam ezeket a hivatalos utakat, nem volt könnyű, de kaptam válaszokat a kormányhivataltól. Kiderült, hogy megadták az engedélyt. Aki kiadta az engedélyt, az nyilván vádalkuval majd elmondhatja, ki utasította erre. Hadd ne mondjak most konkrét büntetési tételeket, de nagyon súlyos bűncselekményről van szó.

Gondoljon csak bele, hogy valaki odamegy, és ledózerolja a Parlament egy szárnyát.

Hatvanpuszta ledózerolása körülbelül ugyanilyen súlyú ügy, mivel kiemelt műemléki besorolású épület volt.

– Beszéljünk egy kicsit a politikai vetületéről is. Orbán Viktor mostanában beszél is Hatvanpusztáról az úgynevezett interjúiban.

– Igen, valószínűleg azért, mert érzékeli, hogy ez ügyben mondania kell valamit. Nyilván mérik, hogy ez a téma a fideszes szavazókat is zavarba hozza, ezért reagál rá.

– Csakhogy mindig ugyanazt mondja: hogy ez egy majorság, és az édesapjáé, kérdezzük meg az édesapját. Aztán amikor megkérdezik, ő nem válaszol.

– Lehet, hogy ma már úgy gondolja, okosabb lett volna hallgatni. Ha nem mentünk volna oda több ezer emberrel, talán még jó ötletnek is tűnt volna. A propaganda sok mindent el tud hitetni, de én hálás vagyok annak a több ezer embernek, aki eljött, és segített leleplezni ezt az ordas hazugságot.

– Attól nem tart, hogy a most meghirdetett bejárásokkal idővel elkopik a téma?

– Ezeket közkívánatra hirdettem meg, sokan jelezték, hogy a nyári szünet miatt nem tudtak eljönni. Szívesen megmutatom nekik. Persze minden téma előbb-utóbb „elkopik”, de a rendszer lényege épp az, hogy újabb és újabb ügyekkel feledtessék az előzőeket. Ez a téma viszont azért került újra elő, mert maga a miniszterelnök hozta fel, nyilván azért, mert azt mérik, hogy ez még a fideszeseket is zavarba hozza. Ezért ez ellenzéki feladat: ne hagyjuk elcsendesedni ezt a témát.

Az interjú után nem sokkal a képviselő újra Hatvanpusztán járt, ahol a biztonsági örök két autóval jelentek meg, és le akartak szorítani az útról. Végül az egyik autójuk járt pórul, és felborult. Az incidensről kétszer is posztolt Hadházy Ákos, a Szeretlek Magyarországnak pedig ezt mondta:

– Mit gondol, mi volt a céljuk ezzel? Megfélemlítés? Vagy több?

– Ha ezt parancsra csinálta a biztonsági őr, akkor igen, a megfélemlítés miatt adták a parancsot. Ha önszorgalomból, akkor lehetett mögötte egy megfelelési kényszer a főnöke felé, de persze szimpla gyűlölet is felém.

– Mit tervez? Feljelentést tesz? Későbbiekben folytatja-e a birtok felderítését, akár egyedül is, vagy inkább visz magával több embert?

– Én azt hiszem, már mindent felderítettem, amit lehet. De igen, a cél az, hogy minél többen személyesen meggyőződjenek arról , hogy mi folyik ott. Ezért is ajánlom fel, hogy aki augusztus elején lemaradt, de szeretné saját szemével látni, hogy mi folyik ott, azt egy újabb időpontban elviszem - akár több alkalmat is szervezhetünk. De egyedül biztosan nem megyek vissza oda.

– Mi lehet a teendő egy új kormány számára ezzel az ingatlannal? Vannak, akik a megnyitásáról beszélnek. Mi ennek a realitása?

– A kérdés az, hogy a rendszerváltás választáson történik-e, vagy egy elcsalt választás után egy hibrid forradalommal, esetleg forradalommal, ha az kell. A cél nyilván az, hogy az elkövetők ne élvezhessék ezt a lopást. Hogy az épület sorsa mi lesz, az más kérdés. Például meg lehet vizsgálni azokat a számlákat, amelyek alapján az autópálya-építésekhez követ vásároltak. Ezeknek jogi következményei is lehetnek, hiszen

a miniszterelnök apja 30-40%-os haszonnal adja el a követ, míg más bányák 3-4%-os haszonnal dolgoznak. Ez nyilvánvaló hűtlen kezelés, és innen el lehet jutni a kastélyig is.

– Ön szíve szerint milyen funkcióban látná Hatvanpusztát 2026 után?

– Például nagyon szép hely lenne egy szanatórium számára. Nagyon alkalmas lenne rá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Karikó Katalin: Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat
A Nobel-díjas kutató szerint a tudományellenesség erősödése és a támogatások megvonása komoly kockázatot jelenthet. A kutatóbiológus az amerikai egészégügyi miniszter legújabb döntése hosszú távon gyengítheti az ország felkészültségét egy új pandémia esetén.


Karikó Katalin kutatóbiológus szerint az Egyesült Államok komoly veszélybe kerülhet, ha a jövőben új pandémia tör ki. Úgy véli, hogy az mRNS-vakcinák fejlesztésének leállítása jelentős nemzetbiztonsági kockázatot hordoz. „Amikor majd jön a következő pandémia, a fejlesztések leállítása hatalmas nemzetbiztonsági veszélyt fog előidézni. Akkor Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat” – fogalmazott a Magyar Hangnak adott interjújában.

Mindezt azután mondta el a Nobel-díjas tudós, hogy az amerikai egészségügyi miniszter, Robert F. Kennedy Jr. nemrég

félmilliárd dollárral csökkentette az mRNS-vakcina kutatások szövetségi támogatását. Karikó szerint Kennedy minden döntését félreértésekre és hazugságokra alapozza, és már régóta ismert oltásellenes nézeteiről.

A kutató arra is kitért, hogy nem érti, hogyan erősödhetett meg ennyire a tudományellenesség az Egyesült Államokban. Megdöbbentőnek tartja, hogy tömegek örülnek annak, ha egy egyetem, például a Harvard, komoly támadások érik.

Felidézte, hogy amikor Magyarországon ellehetetlenítették a munkáját, elhagyta az országot, később pedig az Egyesült Államokból is távozott, miután a Pennsylvaniai Egyetemről elküldték.

Ezután Németországba ment, ahol a Biontechnél kezdett dolgozni – a cégről akkor még csak véletlenül, egy ismerősétől hallott.

Elmondta, hogy az mRNS-vakcinák mellékhatásai nem térnek el a hagyományos oltásokétól. Sokan mégis másképp gondolják, mert egyszerre sok felnőttet és idős embert oltottak be, akik az életkoruk miatt gyakrabban betegednek meg.

Karikó szerint az amerikai támogatások megvonása nem állítja meg a fejlesztéseket. Úgy látja, hogy az amerikai kutatók megtalálják a módját a folytatásnak, miközben Európában és Kínában továbbra is számos kutatás zajlik. Hozzátette, hogy ezeknek a vakcináknak a rákterápiákban is nagy szerepe lehet.

Jelenleg mintegy 150 különböző klinikai vizsgálat folyik világszerte mRNS-vakcinákkal, elsősorban különféle daganatos betegségek ellen. Három éve kezdtek személyre szabott mRNS-alapú oltásokat adni New Yorkban hasnyálmirigy-daganatos betegeknek, és a páciensek fele még ma is él, annak ellenére, hogy ez az egyik legagresszívebb ráktípus.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„Ha innen is kiszorulnak a legszegényebbek, akkor végképp földönfutóvá válnak” - az Utcából Lakásba Egyesület az önazonossági törvényről
Kistelepülések sora szűrné ezentúl a beköltözőket, például büntetlen előélethez, érettségihez, szakképesítéshez kötnék, hogy valaki ingatlant vehessen náluk. Kovács Vera szerint mindez elsősorban a szegénységben élőket, azokon belül is a romákat sújthatja.


Van ahol érettségihez vagy szakképesítéshez kötnék a betelepülést, máshol a büntetett előéletűeknek tiltanák meg, hogy ingatlant vegyenek, vagy épp néhány tízezer forintot kérnének el, de olyan település is van, ahol minden egyes kívülről érkező ingatlanvásárlót előzetesen meghallgatna a képviselőtestület.

Mindezeket a helyi önazonosság védelméről szóló új törvényre hivatkozva vezetnék be az önkormányzatok, ami a hivatalos indoklás szerint elsősorban azt akadályozná meg, hogy újabb beköltözők tegyék élhetetlenné a már amúgy is túl sűrűn lakott budapesti agglomerációt vagy a Balaton környékét. A szigorításokat eddig azonban olyan települések tervezik bevezetni, mint Taktaharkány, Újlengyel vagy Vámosszabadi. Az Utcáról Lakásba Egyesület alapító-társelnökével, Kovács Verával arról beszélgettünk, milyen hatással lehet mindez a szegénységben élőkre.

– Feltételezhetjük, hogy a jogalkotó nem gondolt minden következményre.

– Feltételezem, hogy nem. De szerintem ez inkább egy gesztus a szélsőjobbnak, lehetőséget adva arra, hogy a települések kirekesszék az általuk nem kívánatosnak tartott beköltözőket, különösen a szegénységben élőket, ezen belül is a roma embereket. Az a gond, hogy azok a települések védekeznek leginkább ezek ellen a családok ellen, amelyeknek már csak ezek a települések lehetnének éppen megfizethetőek. Így csapdahelyzet jön létre: senki nem akar a legelmaradottabb településekre költözni, hiszen azok hátrányos helyzetűek. Oda azok mehetnének, akiknek nincs más lehetőségük.

Ha innen is kiszorulnak a legszegényebbek, akkor végképp földönfutóvá válnak.

Előfordult, hogy roma családok, teljesen függetlenül anyagi helyzetüktől, nem tudtak házat venni egy településen pusztán etnikai hovatartozásuk miatt.

– Felmerül a másik kérdés, hogyan kerülje el egy eleve szegény település a további gettósodást, ami szociálpolitikai szempontból sem kívánatos.

– Igen, de ezt nem kirekesztéssel, hanem felzárkóztatással kell kezelni. Többféle megoldás lehetséges. A már szegregálódott településeken fontos a munkahelyteremtés, a közműfejlesztés, a célok világos meghatározása. Egyes esetekben, például a Miskolc környéki szegregátumoknál az segíthet, ha ezeket a területeket bekapcsolják a város életébe.

Más esetekben viszont kívánatos lehet a szegregátumok megszüntetése, a lakók integrált környezetbe költöztetése, ahol munka, iskola és infrastruktúra is elérhető.

De minden település más: a földrajzi elhelyezkedés, a lakosságszám, a helyi adottságok meghatározzák, hogy hol melyik beavatkozás a leghatékonyabb. A jó programok azok, amelyekben helyi megvalósítók vesznek részt, és a valódi helyi igényekre reagálnak. Valahol a munkahelyteremtés a kulcs, máshol a szegregált lakóterület teljes felszámolása.

– Egy generációk óta mélyszegénységben élő családnál nem elég a költöztetés vagy a munkahelyteremtés. Szükség van szociális beillesztésre, mentorációra is, hogy valódi esélyt kapjanak.

– Valóban, a helyi igényeket ismerő szervezeteknek kellene ezeket megvalósítani szociális munkával. Ez a munka nagyon összetett. Nem gyámkodni kell felettük, hanem a lehetőségeket kell biztosítani számukra, amelyektől akár generációk óta el vannak zárva, és a részvétel módját is segíteni kell. Például

ha egy gyerek úgy nő fel, hogy a szülei sosem dolgoztak bejelentett állásban, csak napszámban, az teljesen kilátástalan helyzetet teremt. Ilyenkor egyszerre kell foglalkozni a szülőkkel és a gyerekekkel: meg kell tanítani, mit jelent rendszeresen munkába járni, havi fizetést kapni, és a tanulás értékét is meg kell mutatni.

Ez nehéz, mert az eredmények sokszor csak a gyerekeknél vagy unokáknál jelentkeznek.

– Megvan-e ehhez az állami vagy önkormányzati intézményrendszer, illetve a megfelelő civil szervezeti háttér?

– A tudás megvan, de az emberi erőforrás nincs. Állami szinten a legnagyobb ilyen program jelenleg a „Felzárkózó kistelepülések”, melynek a fő pályázója a Máltai Szeretetszolgálat. Ez kívülről nem tűnik átütő sikernek, de a kormány és a Máltaiak nem adnak nyilvánosan adatokat. Ugyanakkor számos civil szervezet, például az Igazgyöngy Alapítvány, vagy a Van Helyed Alapítvány, képes több generációval párhuzamosan dolgozni. Bátonyterenye térségében, Bonyhád környékén és másutt is vannak jó gyakorlatok, amelyeket országos szintre lehetne emelni.

– De ez az intézményesítés még nem történt meg.

– Így van. Ezek jellemzően helyi civil kezdeményezések, legfeljebb néhány településen dolgoznak. A Máltai Szeretetszolgálat „jelenlét” típusú programjai a legkiterjedtebbek, de egységes, országos rendszer nincs.


Link másolása
KÖVESS MINKET: