HÍREK
A Rovatból

Több mint ezer ülést kell lecserélni a szinte új M3-as metrókocsikban

A költségeket a BKV állja, hiába ígérte korábban az orosz metrókocsik gyártója, hogy garanciális eljárás keretében elvégzi a javításokat és a cseréket.
Fotó: Glacz Norbert - szmo.hu
2022. szeptember 27.



Vállalkozót keres a BKV a 3-as metróvonalra néhány éve gyakorlatilag újonnan gyártott – hivatalosan korszerűsített – orosz metrókocsik üléseinek javítására, illetve cseréjére - írja a Népszava. A lap szerint nem csupán alkalomszerűen jelentkező problémáról, hanem visszatérő konstrukciós hibáról van szó.

A kiírás szerint 1060 ülést kell javítani, illetve cserélni, de azt is írják, hogy „a megadott mennyiségek a korábbi felhasználási tapasztalatok alapján, 12 hónapra kerültek meghatározásra, ún. tapasztalati mennyiségek”. Vagyis

minden kilencedik-tizedik ülést cserélni kell az alig néhány éves szerelvényeken.

Az ajánlattevőnek arra is kötelezettséget kell vállalnia, hogy a jótállás keretében felmerült hiba esetén legfeljebb 2 munkanapon belül garanciális hibaszemlét tart és a lehető leghamarabb elvégzi a javítást. Ha ezt a szerelvényeket gyártó orosz Metrowagonmashtól (MWM) is megkövetelték volna, illetve be is tartatnák, akkor erre a szerződésre vélhetőleg nem is lenne szükség, hiszen az MWM garancia keretében javítaná a megnyekkenő üléseket - teszi hozzá a Népszava.

Felidézik, hogy amikor az orosz cég leszállította az új metrókocsikat, a próbajárat előtt hetekig kellett "ébresztgetni", majd az ajtók nyíltak ki véletlenszerűen. Akkor az MWM bocsánatot kért a budapestiektől a hibákért, a BKV-nak pedig mindent megígért, de ezekből nem sokat váltott valóra.

Amikor Karácsony Gergely főpolgármester lett, elrendelte az M3-as vonalon futó orosz metrókocsik beszerzésének átfogó vizsgálatát, a 2020-ban elkészült jelentést azonban hónapokig nem publikálta a BKV. A vállalat menedzsmentje a mai napig hangoztatja, hogy az MWM mindenben együttműködő és az orosz metrókocsiknak nincs több hibájuk, mint például az Alstom szerelvényekenk. Az is kiderült belőle, hogy a szakértők szerint a kocsik élettartamának végére akár 36 százalékkal nőhet az üzemeltetési költség.

Akkor 18 sorozathibát azonosítottak, köztük az ülések esetenként balesetveszélyes törését. A félkemény ülések ugyanis olyan gyengére sikerültek, hogy a normál terhelést sem bírják.

Már a leszállítást követő évben megjelentek az első repedések az ülések vázain, ami a szakértők szerint „a szerkezet megerősítésének igényére felhívó, figyelmeztető jel”. A BKV már két évvel a jelentés megrendelése előtt elismerte a hibát, de hangsúlyozták, hogy a gyártó az ülések „átalakított tartószerkezetén jelentkező hibát garanciális eljárás keretében javítja, szükség esetén azt cseréli.” A jelentés azonban megállapította, hogy az MWM általi első javítások nem vezettek eredményre, a repedések a javítás után ismételten megjelentek. Az orosz cég erre az ülés gyártójának továbbította a garanciális probléma megoldásának feladatát.

Az ülések repedése, törése már 2020-ban 34 kocsit, a flotta 15,31 százalékát érintette.

A jelentés írói figyelmeztettek, hogy megoldás hiányában előbb-utóbb a napi üzemeltetés során is számolni kell ezzel. A törések utolsó fázisában ugyanis az ülések és velük együtt a felújított szerelvények is használhatatlanokká válnak, a javításukhoz a forgalomból ismét ki kell vonni a szerelvényeket, és emiatt csökken a járműveknek a gyártó által vállalt rendelkezésre állási ideje, ez pedig kötbérfizetést von maga után. A BKV egyébként évekkel ezelőtt pert indított az orosz cég ellen a 14 milliárdos kötbérszámla behajtása érdekében, de lassan négy éve azt se sikerült elérni, hogy az együttműködőnek mondott partner átvegye a per iratait, nemhogy kifizesse a követelést összegét - emlékeztet a Népszava.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
„Hibáztam” – Magyar Péter bocsánatot kért és törölte a reptér lezárásáról szóló posztját
„Volt egy zápor és emiatt le kellett zárni az egyik terminált és töröltek minden gépet. Itt is megvolt a repülőrajt” - fogalmazott korábbi bejegyzésében a Tisza Párt elnöke, aki aztán belátta, hogy „a reptér vezetése és a légiirányítás helyes döntést hozott”.


Mint azt mi is megírtuk: hétfőn a vihar miatt egy rövid időre le kellett zárni a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret. A szél törmeléket fújt a kifutópályákra és burkolatokat tépett fel, az egyik terminál épülete pedig beázott.

A reptér lezárására hétfő délután Magyar Péter egy posztba reagált. „A reptér az új MÁV” - fogalmazott ebben a Tisza Párt elnöke, aki arról is írt, hogy „volt egy zápor és emiatt le kellett zárni az egyik terminált és töröltek minden gépet. Itt is megvolt a repülőrajt”.

Hétfő éjjel azonban közölte, hogy hibázott, és törölte korábbi posztját.

„Sokak kérésére és tanácsára töröltem a reptéri posztomat. Elnézést kérek azoktól, akiket a szavaimmal megbántottam. Amikor a vihar lecsapott Budapestre, én zárt helyen tartózkodtam és már csak az esőt és a reptér beázását érzékeltem”

- írta Magyar hozzátéve: „látva a valós eseményeket, egyértelmű, hogy a reptér vezetése és a légiirányítás helyes döntést hozott”.

„Hibáztam, mert az egész napos rohanásban anélkül szólaltam meg, hogy alaposan tájékozódtam volna. Tanultam belőle. Mindenkinek kitartást kívánok, akinek bármilyen kára keletkezett a vihar miatt!”

- fogalmazott a Tisza Párt vezetője.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Döbbenetes videó: Szinte szétkapta a vihar a mályi madármentő állomást
A szél még egy röpdét is felkapott a mentőhelyen, és szinte mindent vitt, amit csak ért.


Döbbenetes felvételt osztottak meg a mályi madármentő állomás Facebook-oldalán arról, mekkora pusztítást végzett náluk a hétfői vihar.

Egy korábbi posztjukban úgy fogalmaztak:

„a mentőhelyet széttépte a vihar”.

A közzétett felvételeken látni, ahogy a szél felkap egy röpdét, a hátsó udvarukon pedig kalitkákat, dobozokat, párnákat, kerti kiülőt és szinte minden mást is elvitt a brutális szélvihar.

„Minden állat életben van, senki nem sérült meg. a röpde üres volt szerencsére, a többinek a tetejét szedte le”

- írták a videóhoz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Fotók: Hatalmas pusztítást végzett a hétfői vihar a Debreceni Egyetemen
Személyi sérülés szerencsére nem történt, de az egyetem közlése szerint akár két hétig is eltarthat a teljes helyreállítás.


Jelentős anyagi és természeti károkat okozott a hétfő délutáni vihar a Debreceni Egyetem campusain. Személyi sérülés nem történt, de akár két hétig is eltarthat a teljes helyreállítás - közölte az intézmény sajtóközpontja.

A Debreceni Egyetem Egyetem téri campusán két, a Kenézy Gyula campuson egy személygépkocsira dőlt fa, személyi sérülés egyik helyen sem történt.

A Nagyerdei campuson a Központi Gyógyszertár bádogfedésének egy része bomlott fel és a szomszédos Nukleáris medicina épület tetőszerkezetének csapódva okozott károkat, míg a Böszörményi úti campuson a marhapavilon tetőszerkezete szakadt le és a kerítést, valamint a labdafogó hálót és oszlopait tarolta le.

Az első becslések szerint az egyetem campusain a viharos erejű szél mintegy százötven-kétszáz fát rongált meg és csavart ki, melyek több helyen utakra és kerítésekre dőltek.

A Debrecen Egyetem szakemberei folyamatosan dolgoznak az utak és járdák járhatóságának biztosításán, valamint az épületekben a további károk megelőzése érdekében - írták.

A teljes helyreállítás akár két hétig is eltarthat, ezért kérik az egyetem campusaira érkezőket, hogy figyelmesen közlekedjenek

- fogalmaztak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Ferihegy: A futópályákra kerülő törmelék miatt kellett lezárni a repteret – beázott a 2A terminál indulócsarnoka is, azt is lezárták
Komoly problémát okozott a vihar hétfő délután a közlekedésben, amiből a reptér sem maradt ki. Ugyanakkor a zárlatot hamar fel tudták oldani.


Hétfő délután hamar helyreállt a normál üzemmód a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, miután a vihar miatt rövid ideig le kellett zárni azt – közölte a Budapest Airport. Honlapjukon azt írták:

A viharos szél által felhordott törmelék miatt a pályákat 14.20-kor biztonsági okokból átmenetileg lezárták. A takarítást követően az 1. pályát másfél óra alatt, a 2. pályát 17.23-kor újranyitották.

A közlemény szerint a forgalom folyamatosan áll helyre, a repülőtér újra két futópályával üzemel, de mivel a zivatar miatt több érkező járat más repülőtéren szállt le, ezért néhány esetben azok Budapestről induló járatpárját törölték.

A 2A Terminál indulócsarnoka részben beázott, ezért minden utasfelvétel a 2B terminálon történik.

Senki sem sérült meg, a kárfelmérés jelenleg is zajlik. A helyszínen a Budapest Airport terminálinformációs munkatársai, valamint a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság emelt létszámban van jelen.

A terminálon nyugalom tapasztalható, az utasok türelemmel várakoznak – írták, hozzátéve: a repülőtér-üzemeltető folyamatos tájékoztatást ad a friss információkról, jelenleg a Budapest Airport egyszerűsített weboldala érhető el.

(MTI)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk