Több mint 400 ezer forinttal húzott le egy duguláselhárító cég egy férfit
Egyre többen esnek áldozatul csaló duguláselhárító cégeknek és egyéni vállalkozóknak - írja a Telex. A lap egyik olvasója arról számolt be, hogy több mint négyszázezer forinttal húzták le.
Balázs egy hétvégi napon vette észre, hogy eldugult az egyik lefolyócső. Mivel nem akart hétfőig várni, elkezdett keresgélni a 0–24 dolgozó duguláselhárító cégek között, és talált is egyet. "A weboldal a konkurensekéhez képest igényes volt, laikusok számára egészen sok hasznos információt tartalmazott, így nálam az első szűrőn átment" - fogalmazott a férfi, aki felhívta a honlapon megadott telefonszámot.
A telefont egy diszpécser vette fel, akivel megbeszélték, hogy mi lehet a probléma, és milyen szolgáltatásra lesz szükség. A diszpécser ezután hossza ecsetelte neki, hogy ha van lakásbiztosítása, akkor attól függetlenül, hogy a biztosítási csomagjában mi az értékhatár duguláselhárításra, a biztosító a teljes munkadíjat meg fogja neki téríteni, mert erre van egy külön megállapodása a cégnek a biztosítókkal.
Ez a szám egy 25 ezer forintos alapdíjból és a kitakarított cső hossza alapján kiszámolt, folyóméterenként 16 500 forintba kerülő takarítási díjból állt össze. A szerelők azt állították, hogy nagyjából 18 méternyi csövet takarítottak ki, így jött ki a 326 500 forintos munkadíj, amihez még a 27 százalékos áfát hozzáadva kapjuk meg a több mint 400 ezer forintos végösszeget - jegyzi meg a Telex.
Balázs sokallta az összeget, így még egyszer rákérdezett, hogy a biztosító valóban ki fogja-e fizetni?. Ezt a helyszínen lévő szerelők megerősítették neki, sőt azt is mondták, hogy ha mégsem fizet a biztosító, keresse fel a céget és segítenek neki.
A férfi végül kifizette az összeget, majd benyújtotta a számlát a biztosítónak. Néhány napon belül meg is érkezett a pénz a számlájára, de csak a lakásbiztosítás által fedezett 50 ezer forintot kapta meg. Azonnal hívta a céget, ahol először azt ígérték neki, hogy majd visszahívják, ami azóta sem történt meg. Sőt, azóta már a telefont sem veszik fel Balázs szerint.
A Telex több károsulttal is beszélt, akik mind hasonló esetekről számoltak be. A lap szerint
Az idős pár nem tudta kifizetni az összeget, ezért az asszony felhívta a menyét, aki számonkérte a szerelőket. Hosszas vitatkozás után elengedtek közel 500 ezer forintot, és "csak" 270 ezer forintot kértek.
A Telex szerint két károsult is feljelentést tett a rendőrségen, de miután kihallgatták őket, néhány héttel később elutasították a feljelentésüket, "mivel a feljelentett cselekmény nem bűncselekmény".
Volt azonban, aki hiányzó számla miatt a NAV-hoz fordult. A bejelentéshez csatolt minden információt, amihez számla hiányában hozzájutott: a vállalkozó nevét, telefonszámát, a kiérkező szerelők telefonszámait, a cég weboldalát és a bankszámlaszámot, amire elutalta a munkadíj összegét. A NAV ugyanakkor adatközlést kért tőle, a „jogsértést alátámasztó dokumentumokat”, valamint a cég nyilvántartási számát vagy a vállalkozó nevét, lakcímét és anyjának nevét kérték tőle. Ezeket viszont a bejelentő nem tudta, így a NAV közölte, hogy az adatok hiányában nem tudnak eljárást indítani, ezért elutasítják a bejelentést.
A Telex azt írja, hogy a cikk írása során azonosított vállalkozások között több hasonlóságot és összefonódást is találtak. Az érintett cégeknek részletes kérdéssort küldtek, de válaszokat nem kaptak. Volt, akivel telefonon beszéltek, de ő határozottan állította, hogy neki néhány héttel ezelőttig nem is volt cége, duguláselhárítással pedig soha nem foglalkozott. Egy másik telefonhívás során pedig egy férfi azt mondta a lapnak, hogy a weboldalt, ahol a telefonszámát találták, néhány hónappal korábban adta el neki a korábban említett cég tulajdonosa, ő pedig már csak később jött rá, hogy ez a cég rengeteg embert átvert.
Az esetekkel kapcsolatban a Telex megkereste többek között az Országos Rendőr-főkapitányságot és a Fogyasztóvédelmi Hatóságot is.
Az ORFK azt közölte, hogy eseti alapon döntenek arról, hogy felmerül-e bűncselekmény, így azt nem lehet kijelenteni, hogy minden, a fentiekben leírtakhoz hasonló eset során elutasítanák a feljelentés. A rendőrség emellett azt tanácsolja a károsultaknak, hogy minél előbb tegyenek feljelentést, hogy a rendőrség megtehesse a szükséges lépéseket.
A Fogyasztóvédelmi Hatóság a cikk megjelenéséig nem válaszolt.