HÍREK
A Rovatból

Teljes vonalon jár az M3-as metró hétfőtől

Finisben a metrófelújítás, májustól a szerelvények a Nagyvárad és a Lehel téren is megállnak.


Március 20-a, hétfő délutántól az M3-as metró újra a teljes vonalon, Kőbánya-Kispest és Újpest-központ között jár, de a Nagyvárad téren és a Lehel téren egyelőre nem állnak meg a szerelvények.

A Nagyvárad tér és térsége a Népligettől induló M30-as állomáspótló busszal és a 83-as trolibusszal, a Keleti pályaudvar és a belváros felől az új jelzése szerint 23-as (korábbi 2M) és a 24-es villamosokkal, a Semmelweis Klinikák felől rövid gyaloglással vagy MOL Bubival érhető el.

A Lehel tér és környéke a Nyugati pályaudvartól az M14-es állomáspótló busszal, a Göncz Árpád városközpont felől a meghosszabbított útvonalon közlekedő 34-es és 106-os buszokkal érhető el.

Az M14-es és az M30-as állomáspótló buszok csak hétköznap közlekednek.

Hétvégente csak a Göncz Árpád városközpont és Újpest-központ között jár a metró, a Göncz Árpád városközpont és Kőbánya-Kispest között a buszsávban haladó M3-as metrópótló busszal lehet utazni.

Hétvégén a Lehel tér és a Nagyvárad tér is elérhető a Göncz Árpád városközpont és Kőbánya-Kispest között közlekedő M3-as pótlóbuszokkal, ezért az M14-es és az M30-as állomáspótló járatok ekkor nem közlekednek, viszont a 34-es és a 106-os buszok a hétköznapokkal megegyezően a Göncz Árpád városközpont helyett a Lehel térig közlekednek.

A felújítás során minden állomás és megálló új külsőt és belsőt kapott, valamint nagy hangsúlyt fektetnek az akadálymentesítésre is. Ennek keretében lifteket és ferdepályás felvonókat építettek be, hogy a mozgásukban korlátozottak is tudják használni a metrót, illetve taktilis jelekkel segítik a látásukban korlátozottak közlekedését.

Az ország legforgalmasabb vasútvonalának számító M3-as metró felújítása – várhatóan két hónap múlva – a Nagyvárad tér és a Lehel tér állomások megnyitásával fejeződik be. Májustól már minden nap a teljes vonalon közlekednek a szerelvények, és az összes állomást használhatják az utasok. A rekonstrukció befejezése után szinte egy vadonatúj metrót kapnak vissza a budapestiek és a fővárosba látogatók.

Az M3-as metró közlekedési rendjének változásához igazodva változik a metróhoz kapcsolódó felszíni közlekedés is. A BKK a témában társadalmi egyeztetést tartott, melynek eredménye a társaság oldalán ismerhető meg.

A változások első üteme március 6-án, hétfőn lépett érvénybe, de a módosítások nagy részét március 18-án, szombaton vezeti be a BKK.

• Változás Észak-Pesten

A 122-es busz helyett március 18-tól, szombattól a 122E busz közlekedik Káposztásmegyer és Újpest-városkapu között, amely gyorsabban közlekedik. A járat kevesebb megállóhelyet érint, és új útvonalon, a Megyeri úton és a Külső Szilágyi úton közlekedik mindkét irányban. A buszok a hétköznap reggeli csúcsidőben 7-8 percenként indulnak, és bővebb üzemidőben, már napközben és késő este is közlekednek.

• Változások a Hungária-körgyűrűn belül

A 15-ös és a 115-ös busz március 18-tól, szombattól összevontan, 15-ös jelzéssel közlekedik a Boráros tér és a Gyöngyösi utca M között. Változik a busz útvonala: a Gyöngyösi utca felé a Bakáts utca–Lónyay utca helyett a gyorsabb Közraktár utca–Fővám tér–Vámház körút útvonalon közlekedik, és megáll a Boráros tér H (Közraktár utca) megállónál, a Zsil utcánál, a Czuczor utcánál, valamint a Fővám téren is. Továbbá a buszok a Boráros tér irányában a Bulcsú utca–Lehel utca–Lehel tér helyett a Váci úton közlekednek, és érintik a Váci úti Lehel tér M megállóhelyet (a mai metrópótló autóbusz megállóhelye).

A Dagály utcai lakótelep az immár hétvégén is közlekedő 79-es trolibusszal érhető el március 18-tól. A troli ezentúl megáll az Esztergomi úton, a Róbert Károly körúti felüljáró közelében, a Göncz Árpád városközpont M (Esztergomi út) megállóhelyen.

Továbbra is közlekedik az 1M villamos a Bécsi út / Vörösvári út és a Népliget között, amelynek jelzése később 1A-ra fog változni. A 73-as trolibusz útvonalát véglegesítik, a továbbiakban is a Keleti pályaudvar M és a Nyugati pályaudvar M között közlekedik, a Podmaniczy utca–Teréz körút–Váci út–Ferdinánd híd útvonalon. A 109-es autóbusz az alacsony utasforgalom és a kötöttpályás járatokkal való párhuzamosság miatt március 18-tól, szombattól nem közlekedik, helyette a csúcsidőben sűrűbben induló 9-es autóbusszal, a 17-es, a 19-es és a 41-es villamosokkal és a H5-ös HÉV-vel lehet utazni.

A 2M villamos 23-as, a 72M trolibusz 72-es, a 79M trolibusz 79-es, a 83M trolibusz pedig 83-as jelzést kap március 18-tól, szombattól, de a járatok útvonala nem változik. A 83-as trolibusz megáll a Czuczor utcánál is.

•​​​​​​​ Változások Dél-Pesten

Március 18-tól a 23-as buszok útvonalát meghosszabbítják a Szentlőrinci úti lakótelepig, jelzése 224-esre változik, a 23E gyorsbuszok pedig 223E jelzéssel közlekednek. A térségben közlekedő járatok összehangolt menetrend szerint járnak a Boráros tér H és a dél-pesti végállomások között. 224E jelzéssel továbbra is közlekedik gyorsjárat a Szentlőrinci úti lakótelep és a Boráros tér felé, valamint az utasok kérésére megmarad az Alacskai úti lakótelep és a Boráros tér közötti gyorsjárat is 255E jelzéssel (korábbi 254M). Az Alacskai úti lakótelep és Pestszentimre közlekedésének javítására a 254E és a 255E járatok vonalán ezentúl csuklós autóbuszok közlekednek, így lényegesen nagyobb férőhelykínálatot biztosítanak.

A 199-es autóbusz helyett március 18-tól, szombattól az újonnan induló 268-as autóbusszal lehet utazni Kispest, Vas Gereben utcától Kőbánya-Kispesten át Akadémiaújtelep felé. A járat útvonala az 525. tér és a Templom tér között megegyezik a 68-as busz útvonalával, de a Templom tér és a Vas Gereben utca között attól eltérően közlekedik. A Határ út, a Wekerletelep és Kispest kertvárosa a sűrűbben induló 194-es és 194B buszokkal is megközelíthető.

A 132E busz március 18-tól, szombattól a jövőben hosszabb útvonalon, a Szent Lőrinc-telepig jár, a 98E busz pedig március 20-tól hétfőtől Kőbánya-Kispest M felé megáll a Csaba utcánál is.

A 217E busz továbbra is közlekedik a délutáni csúcsidőben is, ahogy a 182A járat is elindul a csúcsidőszakokban a továbbiakban is.

Március 20-tól, hétfőtől a 178-as busz a Naphegy tér és a Deák Ferenc tér M között csúcsidőben gyakrabban közlekedik, a Deák Ferenc tér M és a Gyöngyösi utca M között pedig a gyakrabban induló 105-ös busszal lehet utazni.

A Lehel téri metróállomás felújítása miatt a 34-es és 106-os buszok március 20-tól, hétfőtől hosszabb útvonalon, a Lehel tér és az észak-budai végállomásaik között közlekednek.

Az M3-as metró felújítása 2017 őszén kezdődött el. Az öt és fél éve tartó rekonstrukció során teljesen megújult a metróvonal infrastruktúrája: többek között új vágányokat és kitérőket építettek be, kicserélték a biztosítóberendezéseket, és szigetelték az alagutakat is.

(BKK)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Nem engedte leszállni Szijjártó Péter repülőgépét a bosnyák honvédelmi miniszter
A védelmi miniszter szerint nem volt egyértelmű, miért katonai géppel érkezne a magyar politikus. Szijjártó Péter egy díszdoktori címet vett volna át csütörtökön Banja Lukában.


Megtiltotta a bosznia-hercegovinai védelmi miniszter, hogy Szijjártó Péter katonai géppel szálljon le Banja Lukában, írja a Telex bosnyák források alapján. Zukan Helez döntése értelmében

a magyar külgazdasági és külügyminisztert szállító repülőgép csütörtökön nem landolhat a boszniai Szerb Köztársaság de facto fővárosában.

A politikus a döntést azzal indokolta, hogy a magyar fél nem adott egyértelmű magyarázatot a katonai gép használatára. Helez szerint „Orbán Viktor és Szijjártó Péter évek óta nyíltan támogatják a Bosznia-Hercegovinához tartozó Szerb Köztársaság volt elnökének, Milorad Dodiknak a Bosznia-Hercegovina szuverenitásának és területi integritásának aláásását célzó tevékenységét.”

Boszniai lapértesülések szerint a magyar kormány tagjai tudatosan kerülik a szarajevói kapcsolatfelvételt, és jellemzően csak az ország szerb többségű részével kommunikálnak, így Banja Lukát látogatják. Orbán Viktor egyébként 2023-ban szintén katonai géppel érkezett a városba. A helyi sajtó megjegyzi, szerencsésebb lett volna, ha a bosnyák védelmi vagy külügyminiszter diplomáciai jegyzékben közli a magyar külügyminisztériummal a kifogásait.

Szijjártó Péter szerdán még Belgrádban tárgyalt, csütörtökön pedig a tervek szerint Banja Lukába utazott volna, ahol Milorad Dodik közlése szerint a helyi egyetem díszdoktori címet adományozott volna neki.

A magyar Külgazdasági és Külügyminisztérium egyelőre nem reagált a bosnyákok döntésére.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Kitálalt a Totalcar főszerkesztője: A gusztustalan propaganda elért minket is, vagy a fos megy ki az oldalra, vagy mi az ajtón
A drámai kirohanást a portál egykori újságírójának, Vályi Istvánnak a posztja váltotta ki. Hamvas Tamás arra kérte az olvasókat, lássák, hogy a cikk nem az ő utasítására született.


„A gusztustalan propaganda elért minket is” – ezzel a mondattal minősítette a Totalcar főszerkesztője a saját portálján megjelent, Tisza Párt adóterveiről szóló cikket. Hamvas Tamás egy Facebook-kommentben azt írta: „vagy a fos megy ki az oldalra, vagy mi az ajtón”.

Az ügy azzal indult, hogy az Index hétfőn egy „titokzatos dokumentumra” hivatkozva cikket közölt a Tisza Párt állítólagos adóemelési terveiről. A párt szerint az Index cikkének „minden szava hazugság”. Még aznap délután a Totalcar is szemlézte a portál anyagát egy szerző nélküli írásban, kiemelve az autósokra vonatkozó állítólagos adóemeléseket. Bár a cikkben jelezték, hogy a terv valóságtartalmát a párt nem erősítette meg, arról nem írtak, hogy megkeresték volna a Tiszát, és a párt korábban bemutatott adóterveit sem ismertették.

A portál volt újságírója, Vályi István kedden délután egy Facebook-posztban kérte számon a szerkesztőséget. „Kiraktok egy olyan cikket, aminek sem szerzője, sem valóságalapja nincs és ugyanolyan fake, mint az adóemeléses véleménycikk volt, amire ráhúztak egy egész nerzeti konzultációt sokmilliárd adófizetői pénzt égetve el a párt érdekében? Ez tényleg a legalja mindennek, nem csak, hogy szerzője nincsen, hanem full kamu az egész, ki parancsolt rátok?”

Vályi bejegyzése alatt reagált a megszólított főszerkesztő is. A kommentet a hvg.hu vette észre, ebben Hamvas Tamás így fogalmazott:

„Szia Pista, kedves Mindenki! A helyzetet tökéletesen látjátok, a gusztustalan propaganda elért minket is. Kapálózhatunk, ellenkezhetünk, vagy a fos megy ki az oldalra, vagy mi az ajtón.

Semmi kedvem nem volt még itthagyni ezt az egészet, ahogy egyikünknek sem, akárhogyan is esik ez. Oda szúrtak, ahol szerintük nem fáj, mi meg szépen megszívjuk az autós társadalom szemében. Kértük, hogy ne állítsanak minket földbe ezzel, ha ez lesz a TC vége, akkor ez lesz, de ettől még hiszem, hogy aki az autós tartalomért jön, az még hozzánk is ugyanígy jönni fog és átlát ezen a szarságon. Jöhet a vélemény, ne kíméljetek minket, csak lássátok, hogy ez nem főszerkesztői utasítás.”

A komment később eltűnt a poszt alól. A hvg.hu megjegyzi, hogy a Totalcar idén nyáron került az Indexhez, Hamvas pedig november elseje óta a portál főszerkesztője.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Egy leállított vizsgálat után napok alatt nevezték ki Juhász Péter Pált: egy régi vallomásból derült ki, hogyan lett a Szőlő utcai intézet igazgatója
A Budapesti Javítóintézet volt igazgatóját Soltész Miklós államtitkár kérte fel egy vizsgálatra 2010 végén. A szabálytalan eljárás után aztán ő kapta meg a vezetői széket. Mindez egy korábbi büntetőügyben tett vallomásából derült ki.


Egy korábbi büntetőügy iratai tárták fel, milyen szerepet játszott a jelenleg is előzetesben ülő Juhász Péter Pál a Szőlő utcai javítóintézet előző igazgatójának leváltásában. A Kontroll birtokába jutott dokumentumok szerint Juhászt 2010 végén egy vizsgálatra kérték fel az intézményben, amelyet Soltész Miklós államtitkár kezdeményezett.

A vizsgálatot több ponton szabálytalanul folytatták le, majd mindössze néhány nap alatt a vizsgálóbiztosból lett Juhász az igazgató.

A folyamat rendkívüli sebességét Juhász Péter Pál tanúvallomása is alátámasztja: „2010 év végén mint szakértő, vettem részt az intézet átvilágításában. Januárban már engem neveztek ki igazgatónak.”

Az események 2011. január 12-én gyorsultak fel, amikor Soltész Miklós, az akkori szociális és családügyekért felelős államtitkár levelet írt Juhásznak, hogy fiatalkorúak bántalmazásáról kaptak információkat, ezért vegyen részt egy vizsgálatban. A vizsgálat másnap, január 13-án azonnal meg is kezdődött.

A vizsgálatnak azonban több aggályos része is volt. Juhász akkori munkahelyének, a Szociálpolitikai Intézetnek nem tartozott a feladatai közé intézményi vizsgálatok lefolytatása. Emellett a vizsgálatot végzők súlyos szakmai hibát követtek el: a fiatalkorúakat jogi képviselőjük vagy kijelölt gyámjuk nélkül, négyszemközt kezdték kihallgatni.

„Amikor a gyerekekkel akartunk beszélni, megszakították azt, így a vizsgálatot nem lehetett végezni, ezt jeleztük az államtitkárnak. Kifogásolták, hogy a gyerekekkel négyszemközt beszéljünk”

– mondta Juhász.

A beszélgetésekről ráadásul írásos jegyzőkönyv sem készült. A szabálytalanságok miatt a felügyeleti ügyész pár nap alatt le is állíttatta a vizsgálatot.

Ennek ellenére a háttérben már zajlott a vezetőváltás előkészítése. Január 26-án Dudás Zoltán, a minisztérium főosztályvezetője rendkívüli értekezletet hívott össze január 28-ra, ahol az addigi igazgatót felmentették, és Juhász Péter Pált nevezték ki megbízott igazgatónak. Juhász már egy nappal korábban tudott a döntésről.

„A kinevezést az az előtti napon tudtam meg. Akkor még nem tudtuk lezárni a vizsgálatot, mivel megszakadt a vizsgálat, és ezért döntöttek úgy, hogy vezetőváltásra kerül sor. Gyakorlatilag párhuzamosan zajlott a két dolog. Nekünk le kellett zárnunk a vizsgálatot, és közben a minisztériumban döntöttek a vezetőváltásról” – vallotta a dokumentum szerint.

Juhász jólinformáltságát magyarázhatja a Dudás Zoltánnal való korábbi kapcsolata, akivel még a 90-es években együtt dolgoztak a gyermekvédelemben. A kinevezésről Juhász így beszélt: „Voltak bizonyos keretek, amiket lefektettünk az irodában és abban maradtunk, hogy megbízottként elvállalom az igazgatói megbízást, majd utána meglátjuk a továbbiakat. Egy délután alatt beszéltük ezt át.” Dudás később egy Facebook-bejegyzésben azt állította, hogy egy nyílt pályázat keretében, egy bizottság javaslatára nevezték ki Juhászt.

A minisztérium bizalma azért is meglepő, mert Juhászt 2009-ben egy fegyelmi vétség miatt már elmarasztalták, és el is bocsátották az Országos Gyermekvédelmi Szakértői Bizottságtól. Kinevezése után Juhász belső vizsgálatokba kezdett, gyerekektől kért írásos beszámolókat a korábbi vélt bántalmazásokról, és több dolgozótól is megvált. „Amikor megbízott igazgatóként odakerültem, az addigiakról összefoglalás készült, azt terjesztettük be az államtitkár felé” – mondta.

A Kontroll megkeresésére a Belügyminisztérium azt közölte, az eljárás lezárásáig az ügyet érintő egyetlen kérdésben sem adnak tájékoztatást. Dudás Zoltán telefonon és később írásban sem akart válaszolni a lap kérdéseire.

Juhász Péter Pált jelenleg hat bűncselekménnyel gyanúsítják, köztük emberkereskedelemmel, kényszermunkával, hűtlen kezeléssel és közfeladati helyzettel való visszaéléssel. Az ügyészség novemberben indítványozta előzetes letartóztatásának meghosszabbítását.

A botrány kirobbanása után a kinevezésben kulcsszerepet játszó Dudás Zoltánnak is következményekkel kellett szembenéznie: a Fidesz későbbi csepeli polgármesterjelöltjének júniusban a Külgazdasági és Külügyminisztérium visszavonta a bukaresti diplomata-kinevezését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Váratlan húzás: Magyar Péterék napokkal előbb mutatják be a Tisza Párt jelöltjeit
Az eredetileg vasárnapra tervezett bejelentést péntek estére hozták előre. A jelölteket egy legalább háromórás választási műsor keretében mutatják be.


Pénteken este 6 és 9 óra között, egy választási műsorban mutatja be a Tisza Párt az egyéni országgyűlési képviselőjelöltjeit – írta a Telex Magyar Péter komáromi bejelentése alapján. A párt ezzel két nappal előrehozta a korábban november 30-ra ígért eseményt.

A pártelnök nem indokolta, miért döntöttek a korábbi, vasárnapi időpont megváltoztatása mellett. A jelöltekről szóló szavazás második köre csütörtökön 19 órakor zárul, ezt követően a Tisza Párt elnöksége értékeli az eredményeket.

A végleges névsort a pénteki, legalább háromórásra tervezett műsorban kezdik nyilvánosságra hozni, ahol a tervek szerint magukat a jelölteket is bemutatják.

A Tisza Párt eredetileg választókerületenként három képviselőjelölt-jelölttel indult, kivéve Magyar Péter körzetét, ahol nem hirdettek versenyt. Az első forduló után két-két aspiráns maradt versenyben. A második fordulóba jutottak névsorát kedd reggel tették közzé a párt honlapján és a választókerületi Facebook-oldalakon.

A pénteki nap politikailag azért is eseménydúsnak ígérkezik, mert sajtóhírek szerint Orbán Viktor miniszterelnök éppen ezen a napon találkozik Vlagyimir Putyin orosz elnökkel Moszkvában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk