Te ismered ezt a hungarikumot?
Halgazdasági kisvasút három helyen működik: míg a Csongrád megyei Csanytelek és Tömörkény közötti Csaj-tavon, illetve a szegedi Fehér-tavon napjainkban is hagyományos szerepüket látják el, addig Hortobágyon ez egyre inkább háttérbe szorul, és a vasút fő profilja a turisták szállítása lesz. A halgazdasági vasutak érdekes módon csak a Kárpát-medencében terjedtek el: hazánkon kívül még Horvátországban ismerünk ilyen rendszereket.
Az utolsó lóvasút is egy halgazdasági kisvasút volt. Nagykanizsától délre, Somogy és Zala megye határán üzemelt a pati halgazdaság kisvasútja, mely – hazánkban utoljára – kizárólag lóvontatással üzemelt. A piciny hálózaton 1997-ben még szerveztek különvonatozást a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület tagjai, de már ekkor is inkább gumikerekű járművekkel végezték a tavak karbantartását. Nem sokkal ezután a síneket is felszedték, napjainkban már csak a Pat és Varászó közötti műút egykori vasúti átjárójában hagyott sínek emlékeztetnek hazánk utolsó lóvasútjára.
Az egykor Dombóváron szolgált C-50-es mozdony két csanyteleki tó között tehervonatával. A haleledelt már áttöltötték a csillékből a motorcsónakba, majd hamarosan megkezdik a növendékpontyok etetését. A képre kattintva galéria nyílik
Egy zsilip mellett kanyarog a csanyteleki kisvasút szerelvénye 2003. május 2-án
A haleledelt a csilléből a speciális csónakba öntik
Pályaállapotok a csanyteleki vasúton
Amikor nem látszik a nádastól a mozdony. Chikán Gábor felvétele 2004. július 17-én készült Csanyteleken
A csanyteleki halgazdaság kisvasútjának állapota nem éppen szívderítő. Többek között a járműállomány állaga is erősen leharcolt
Csanytelek: a vasút permetezős vonata az egyik működőképes mozdonnyal 1997. szeptember 8-án
Közel húsz éves fotó: a pati halgazdaság kisvasútja...
Hazánk utolsó lóvontatású kisvasútja volt
LDM-45-ös mozdonnyal továbbított személyvonat a Fehér-tavi kisvasúton 2000. augusztus 13-án
Az ipari vasutak speciális fajtái: egy-egy nagyobb tórendszer területét hálózzák be, segítségükkel pedig különféle anyagokat, halakat, vagy éppen a tavaknál dolgozó személyek szállítását végzik. Fennmaradásukat elsősorban annak köszönhetik, hogy a halastavak töltései rendszerint keskenyek, és nem bírják el a teherautók rendszeres közlekedését.
Egy leeresztett tó partján áll ez az UE-28-as mozdony egy személykocsival a Fehér-tavi Halgazdaság kisvasútján 2002. május 9-én
Tehervonat érkezik a kisvasút telephelyére a Fehér-tavon: egy LDM-45-ös üres csilléket és egy félbevágott csónakot hoz a tavakról 2002. május 9-én
A hortobágyi kisvasút felújított C-50-ese 2006. június 30-án
A felvételen a hortobágyi halgazdasági kisvasút hagyományos szerelvénye látható, amely a kisvasút kulijából és egy „dögészkocsiból” áll
A kocsi már nem dolgozik a hortobágyi halgazdaságban, átkerült a nagybörzsönyi kisvasútra
Hol a pálya? A sínek elhelyezkedését legfeljebb a csanyteleki kisvasút különvonata határozhatja meg. A felvétel 2003. május 2-án készült
Egy haltáp-csúszdához érkezik a csanyteleki kisvasút különvonata – a haleledelt ezen keresztül töltik át a szétterítést végző motorcsónakokra 2003. május 2-án
Csanyteleki pályaállapotok 2003. május 2-án
Haltartályos kocsis vonat a kilátóból fotózva az egykori dombóvári mozdonnyal 2000. március 25-én
LDM-45-ös mozdonnyal továbbított személyvonat a Fehér-tavi kisvasúton 2000. augusztus 13-án
Ha még többet szeretnél megtudni erről a magyar specialitásról, olvasd el az eredeti cikket ITT!
Hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik, kövesd az Indóház oldalát!