Megszűnik a papír TB-kiskönyv – Kiderült, mi lesz helyette és mit tud majd az új e-változat
Az egészségügyben új digitalizációs fejlesztés érkezik, aminek köszönhetően, elektronikus rendszer váltja fel az eddigi papíralapú TB-kiskönyvet. Eddig a munkáltatók ezekben rögzítették a munkavállalók társadalombiztosítási jogviszonyára és egészségbiztosítási ellátásaira vonatkozó adatokat. Mivel a benne szereplő információk (az eddig már bevezetett fejlesztések nyomán) az államigazgatásban rendelkezésre állnak, ezért a nyomtatvány megszüntethető - közölte a Belügyminisztérium.
Most, a papír alapú modellt egy elektronikus lekérdező rendszer váltja fel, ami rengeteg előnnyel jár - ígérik. Az rendszerben:
- Kevesebb adminisztráció: A vállalkozásoknak nem kell többé a TB-kiskönyv kitöltésével és tárolásával bajlódniuk.
- Gyorsabb és pontosabb ügyintézés: Az adatok mindig naprakészen elérhetők lesznek a kifizetőhelyek és hatóságok számára.
- Pontosabb adatok: A korábbi rendszerben előfordulhatott, hogy a jogviszony és ellátás (pl. táppénz, CSED, GYED) nem teljeskörűen szerepelt a kiskönyvben. Az új digitális rendszer ezt is orvosolja.
Azt írták, hogy ez a változás nemcsak
A megszüntetés mellett szól az is, hogy a tb-kiskönyv tartalma nem minden esetben teljes körű, ugyanis egyes jogviszonyok (pl.: egyéni vállalkozói, társas vállalkozói jogviszony) nem szerepelnek benne, továbbá egyes esetekben az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai sem kerültek a tb-kiskönyvbe.
A minisztérium közölte, hogy kormányzati cél a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentése. Ennek része, hogy a digitalizációval az államigazgatás adatbázisaiban rendelkezésre álló adatokat ne kelljen újra bekérni. A tb-kiskönyv megszüntetése ezért illeszkedik a bürokrácia csökkentés célrendszerébe - írták.