KULT
A Rovatból

„Talán csodálkoznak, hogy mit keresek itt, az Orosz Birodalom peremvidékén…” – haknizott egyet a legendás John Cleese Budapesten

Lehetett nevetni, és persze jó volt megfürödni a legendás Monty Python tag aurájában, de az „Utoljára láthatnak, mielőtt meghalok” meglehetősen megúszós előadás lett. Kritika.


Túlzás nélkül mondom, soha előadást nem vártam még ennyire. 2019-ben vásároltuk a jegyet 2020 tavaszára. Aztán jött a Covid, és 2 évbe telt, mire megvalósulhatott John Cleese budapesti fellépése.

A szervezők alighanem szerettek volna valamilyen formában tisztelegni az angol abszurd humor mestere előtt. Vagy egyszerűen csak nem sikerült megoldani azt a nem túl bonyolult szöveges feladatot, hogy ha van kb. 2000 nézőm, és 3 bejáratom 3 jegyszedővel, akkor hánykor kell kinyitni a MOM Sport ajtaját, hogy mindenki bejusson a 19.30-as kezdésig.

Mindkét irányba a sarokig állt a sor 19 órakor, amikor odaértem. Kicsit vártam is, hogy valahol kinyíljon egy ablak, és kiszóljon Terry Jones, mint Brian anyukája, hogy „Menjetek haza”. De hát természetesen nem mentünk, mert mind egyéniségek vagyunk.

Persze, rutinos színházba járók tudják, hogy ha balról és jobbról kígyózik két sor a ruhatárhoz, akkor a középen feltorlódott „boly” mögé kell állni. Hja kérem, mire jó a műveltség. Így én kb. 10 perccel kezdés előtt bejutottam, de volt olyan peches ismerősöm, aki a műsor első 20 percéről lemaradt. A végén, mint elmondták, már a jegyeket sem nézték, csak tereltek mindenkit befele.

Merthogy körülbelül negyedórás csúszás után a műsor elindult. (Azaz csak elindult volna, de az indításnak szánt videó csak negyedik nekirugaszkodásra indult el rendesen a laptopról.)

John Cleese erősen kezdett:

– Talán csodálkoznak, hogy mit keresek itt, az Orosz Birodalom peremvidékén…

Azután elmesélte, hogy mindezt tulajdonképpen a volt feleségének köszönhetjük, akinek a váláskor az amerikai bíróság 20 millió dollárt ítélt annak ellenére, hogy az asszony nem szült Cleese-nek gyereket, és vagyontalanul érkezett a házasságba.

Amúgy Cleese már a Monty Python 2014-es londoni showját is erre hivatkozva vállalta. Akkoriban azt mondta a válásáról, „minden centje megérte”.

A tegnap bemutatott „Utoljára láthatnak, mielőtt meghalok” című show-t sem most kezdte, Belgiumban élő ismerősöm például, akivel sikerült összefutnom a MOM-nál, 5-6 éve látta már Antwerpenben. Mondtam is neki, hogy csúnyán átverték a címmel, kérje vissza a pénzét.

Természetesen nagyon szeretem John Cleese-t. Egyszerű nézőként is, és humoristaként is – hiszen

a Monty Python és Cleese szóló életműve egyaránt megkerülhetetlen annak, aki bármi komolyat szeretne alkotni a humor műfajban.

Ezzel együtt szombat este egy megúszós hakniműsort láthattuk legnagyobbtól. A kétrészes program körülbelül 1/5-e abból állt, hogy felvételeket nézhettünk Cleese legemlékezetesebb alakításairól – egyik ismerősöm a szünetben haza is ment felháborodottan, azzal, hogy Monty Python-videókat otthon is tud nézegetni.

Egy legalább 10 perces blokkban rasszista vicceket mesélt – az írektől az olaszokon át a zsidókig sok náció terítékre került. A második részben pedig kérdésekre válaszolt, amiket a háttérben kivetített e-mail címre lehetett elküldeni neki. Persze sejteni lehet, hogy a kérdések egy része „fix”. Legalábbis kétlem, hogy csak úgy be volt készítve biztos ami biztos alapon egy felvétel a Monty Python emlékezetes aspeni beszélgetéséről, ahová magukkal vitték Graham Chapman hamvait is, hátha lesz egy kérdés, amire lejátszhatják.

Pedig lehetett volna izgalmas is. Cleese a humort meggyilkoló, értelmetlenül túltolt politikai korrektség elleni harc egyik vezéralakja, a fekete humorról és a rasszista viccekről szóló okfejtése akár intellektuális katarzis is lehetett volna, ha beleteszi azt a hihetetlenül sziporkázó, vitriolos, intelligens humorát, amiről tudjuk, hogy megvan neki.

Tegyük hozzá gyorsan: 82 éves, és szeretnék én ennyire fitt és humoros lenni ilyen idősen.

Sőt, szeretnék ilyen idős lenni. Úgyhogy összességében szép emlék marad, és ha 90 évesen netán megint eljön, mert elválik a negyedik feleségétől is, valószínűleg elmegyek, mert egy élő legendát akkor is látni kell, ha már csak önmaga szobra.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: