JÖVŐ
A Rovatból

Sötét boltok jelentek meg Amerika legforgalmasabb utcáin, és teljesen átalakítják a látképet

A koronavírus-járvány idején tucatjával jelentek meg elsötétített kirakatú boltok, ahová a vevők nem mehetnek be. És úgy tűnik, a járvány után is maradnak.
Fotó: Wikipedia - szmo.hu
2022. június 06.


Link másolása

A tengerentúlon már fogalommá váltak az úgynevezett sötét boltok, amelyeknek üresek a kirakataik, és bár ki-bejárnak az alkalmazottak, a vevőket nem engedik be. Ellenben az ajtajukon QR-kódok láthatók, amelyek alapján le lehet tölteni a házhozszállításhoz szükséges mobilapplikációkat.

Ezek a sötét boltok valójában raktárak, de a hagyományos kereskedelmi raktárakkal szemben kizárólag az e-kereskedelem vevőit szolgálják ki. További különbség, hogy míg a hagyományos raktárak a külvárosokban működnek, ezek a legforgalmasabb városrészekben állnak - New Yorkban például Manhattan vagy Brooklyn főbb utcáiban. És lassanként átveszik a kiskereskedelem szerepét, mindenekelőtt az élelmiszerpiacon – írja a Wired.

A sötét boltok az e-kereskedelem felgyorsulásával párhuzamosan váltak népszerűvé.

2021-ben már az élelmiszer-vásárlások 13%-át bonyolították le online az Egyesült Államokban.

Egyes cégek, például az Iowa állambeli Hy-Vee már 2019 óta próbálkozott hasonlóval, de a sötét boltok igazán a pandémia idején kezdtek virágozni. Rengeteg kereskedő kényszerből tért át erre a módszerre, mert nem nyithatott ki, ugyanakkor az áruira továbbra is komoly igény mutatkozott.

Így aztán a vevők előtt bezárt bolt átalakult. A rendeléseket általában házhoz szállították, de az is előfordult, hogy a bolt előtti járdaszakaszon alakítottak ki olyan helyet, ahol a vevőnek még az autójából sem kellett kiszállnia, hogy a megrendelt termékeket átvegye.

Ekkor tért át erre módszerre több nagy amerikai üzlethálózat is, az igazi nagy lökést azonban európai startupok tavaly nyári betörése adta, amelyek sötét boltok tucatjait nyitották.

A fő célpont New York volt, de más nagyvárosokat is bevettek. Az orosz alapítású Buyk fő bázisa Chicago, a luxemburgi Jokrnak és a török Getirnek Boston, míg a GoPuff Philadelphiából indult, ahol egy orosz és egy izraeli egyetemista hozta létre.

Sikerük egyik záloga, hogy a legnagyobb kerületek központjaiban vásároltak ingatlanokat, enélkül ugyanis nem tudnák teljesíteni az ígért 15 perces kiszállítási időt. Csak New York-ban hat ilyen startup működik, öt kerületben 110 sötét bolttal.

A digitális kereskedelem jelenségeivel foglalkozó Vaimo szerint a sötét boltok egyértelműen maradnak a koronavírus-járvány után is, mert számos előnyük van a hagyományos boltokhoz képest. Mivel nincs bent vevő, több hely marad az árucikkeknek, a kereskedők szélesebb termékpalettát tarthatnak, könnyebbé válik a készletek ellenőrzése, és gyorsabbá a rendelések teljesítése, ami különösen a romlandó áruknál fontos.

A Wired szerint ugyanakkor probléma, hogy ezek a terek korábban bárki számára nyitott üzletek voltak, most viszont funkcionálisan üresek. Ahol sok ilyen bolt van, ott kevesebb ember jár az utcákon, érezhetően nő a bűnözési ráta, gyakoribbak a tűzesetek, és elszaporodnak a rágcsálók is.

A sötét üzletek Noel Hidalgo, a nagyvárosi életminőséget figyelő BetaNYC civilszervezet igazgatója szerint tönkreteszik a kiskereskedőket, a sarki kávézók, a kis fűszerüzletek bezárása pedig azt is jelenti, hogy megszűnnek a közösségi élet találkozóhelyei, ahol a pultos, a pénztáros jó ismerős, ahol barátok, szomszédok összefuthatnak, ahová be lehet menekülni egy hirtelen jött zápor elől.

A probléma Európában sem ismeretlen. Több holland város, köztük Amszterdam 2023-tól már tiltja a gyorsszállító hálózatok további terjeszkedését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Komoly újítás jön a Facebookon és a Messengerben
A mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kap a jövőben a Magyarországon legnépszerűbbnek számító közösségi oldalakon.

Link másolása

A tavaly szeptemberben bemutatott Meta AI-asszisztens beépül az Instagram, a Facebook, a WhatsApp és a Messenger felületébe, írja a 24.hu a Verge cikke alapján. Az asszisztens egy külön weboldalt is kap, de a meta.ai Magyarországon egyelőre nem elérhető.

Mark Zuckerberg azt mondta, ahhoz hogy felvegyék a versenyt az OpenAI fejlesztésével, a piacvezető ChatGPT-vel nekik is fejlődniük kell. Ezért továbbfejlesztették nyílt forráskódú nyelvi modelljüket, ami a Llama 3 nevet viseli. A cégvezető szerint ez a különböző teszteken már most felülmúlja vetélytársait.

A Meta AI-asszisztens jelenleg az egyetlen olyan chatbot, amely a Bing és a Google valós idejű keresési eredményeit is integrálja, és keresésenként külön dönt arról, hogy mikor melyiket használja.

A fejlesztés az Egyesült Államok mellett már több tucat országban elérhető. Magyarországon azonban még várni kell a megjelenésére, egyelőre nem tudni meddig.

Zuckerberg azt is bejelentette, hogy mielőtt a Llama 3 legfejlettebb verziója megjelenne, először több frissítésre kell számítani a kisebb modelleknél. A modell nem Meta-felhasználói adatokból épül fel, hanem nyilvános internetes adatok és szintetikus mesterséges intelligencia által generált adatok keverékét használja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

JÖVŐ
A Rovatból
Egy mesterséges intelligenciával létrehozott műsorvezető, Bíró Ada vezette a Deltát a köztévén
Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát. A következő adástól kezdve híreket fog majd felolvasni.
Fotó: M1/YouTube - szmo.hu
2024. április 16.


Link másolása

A Delta vasárnapi adásában egy bizarr történésnek lehettek szemtanúi a nézők: Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát, aki a következő adástól kezdve a műsor híreit fogja majd felolvasni.

A Telex számolt be róla, hogy Ada egy „egy MI segítségével életre hívott nyelvi és videós modell”, de hogy pontosan milyen modellről van szó, az nem derült ki.

Ada azt is elárulta magáról, hogy az elkészítésében a legmodernebb nyelvi modellt használták, hogy szépen beszéljen magyarul.

Ada mondanivalóját „teljes egészében a Delta szerkesztői határozzák meg”, a Delta következő adásától lehet majd nézni, ahogy híreket olvas fel.

Itt lehet visszanézni Ada bemutatkozását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Viszlát jó idő: bejelentették, hogy véget ért a globális kánikula
Az ausztrál meteorológiai hivatal jelentette be a tavaly nyár óta tartó időjárási jelenség végét.

Link másolása

2023 június óta 2024 márciusig minden hónap középhőmérséklete rekordot döntött szerte a világon, ugyanis a Csendes-óceán középső és keleti trópusi térségének melegebb tengerfelszíni hőmérséklete éreztette globális hatását.

A meteorológusok az időjárási jelenséget El Niño (a fiú) névre keresztelték, viszont a fiú most búcsúzik és

júliusig semleges állapot következik, ami az egész világon nagyon fontos a gazdálkodók számára.

Az amerikai meteorológiai hivatal előrejelzése szerint a semleges hónapokat követően, az év második felében 60 százalék valószínűséggel érkezhet La Niña (a lány), és vele együtt a hűvösebb idő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Öt nagy cég felelős a globális műanyagszennyezés negyedéért
Egy 84 országra kiterjedő kutatás kiderítette, hogy milyen szemetet halmozott fel a világ. A vizsgálat meglepő eredményeket hozott. A kutatók néhány javaslatot is tettek, amivel csökkenthető lenne a szennyezés.

Link másolása

A műanyagszennyezés egynegyedéért öt nagyvállalat felelhet - derül ki egy tanulmányból.

A Riverside-i Kaliforniai Egyetem munkatársai mintegy 1,87 millió - 2018 és 2022 között regisztrált - környezeti műanyaghulladékot vizsgáltak meg - írja a ScienceAlert.

A projektben 84 országból több mint 100 ezer önkéntes vett részt. Tenger- és folyópartokon, parkokban gyűjtöttek műanyag hulladákot.

A szemét felét nem tudták céghez kötni. A 24 százalék viszont öt vállalathoz vezethető vissza: 11 százalék a Coca Cola, 5 százalék a PepsiCo, a többi a Nestlé, a Danone és az Altria nevű dohánycég terméke volt.

A kutatók úgy vélik, hogy a szennyezés kezeléséhez nagyobb felelősségvállalásra lenne szükség. De már néhány nagy multinacionális vállalat megfelelő intézkedése is komoly változást eredményezhet.

Példaként említették, hogy az egyszer használatos és rövid élettartamú műanyag termékek kivonása jelentősen csökkentené a globális szennyezést. Ezt elsősorban az élelmiszer- és italgyártó vállalatoknál lenne fontos elérni.

A márkákhoz kötött műanyagszemét több mint fele 56 cégtől származott. Azt is megállapították, hogy amelyik cég több műanyagot gyárt, annak több a szemete is.

Emellett javítani kéne a hulledékgazdálkodást, a terméktervezést és az újrahasznosítást is. Javasolták olyan nemzetközi szabványok és adatbázisok létrehozását, amelyekkel hatékonyabban nyomon lehet követni a beazonosítatlan eredetű hulladékokat.

Forrás: 24.hu


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET: