HÍREK

Publicus: Lázárnak le kellene mondania minden második ember szerint, a Fidesz-szavazók sem nézik jó szemmel a vasút helyzetét

Bár a megkérdezettek 53 százaléka szerint a miniszternek távozni kellene, a válaszadók közel fele összességében elégedett a vasúti közlekedéssel.


A Publicus Intézet felmérése szerint Lázár János közlekedési miniszterrel szemben egyre fogy a türelem a vasúti közlekedés állapota miatt. A megkérdezettek kétharmada úgy véli, hogy a kormány már nem hivatkozhat a „30 éves hátrányra” a MÁV helyzetével kapcsolatban, ahogy azt Lázár a nyári vonatkáosz után magyarázta.

„A MÁV-járműparkot és a hazai vasúti pályát nem tudjuk varázsütésre megújítani – 30 év hátrányunk van, de nekiállunk”

– mondta a miniszter szeptember elején, miután egy vonat kisiklott a Keleti pályaudvarnál. Ezt az érvelést azonban egyre kevesebb ember fogadja el még a Fidesz-szavazók között is: negyedük már úgy véli, hogy a kormány nem hivatkozhat tovább a múlt örökségére.

A felmérés szerint a közlekedéspolitikát illetően komoly elégedetlenség tapasztalható. A megkérdezettek mindössze 9 százaléka tartja elegendőnek a vasútfejlesztésre fordított összegeket az elmúlt 14 évben, míg 77 százalék szerint nem költöttek eleget erre a területre. Még a Fidesz-szavazók közül is csak 29 százalék gondolja úgy, hogy megfelelő volt az ágazat finanszírozása, míg 40 százalékuk elégedetlen. A válaszadók 30 százaléka nem tudott vagy nem akart választ adni a kérdésre.

A MÁV és a vasúti infrastruktúra helyzetének megítélése különösen érzékeny téma a nyári vonatkáosz és a Keleti pályaudvari kisiklás után. Lázár János júliusban még 1200 milliárd forintos vasútfejlesztést ígért, de idén nyáron már csak 800 milliárdos tervről beszélt. A felmérés elkészülte után a miniszter megpróbálta tisztázni a különbséget, de sokak számára továbbra is kérdés, mi történt az eltűnt 400 milliárd forinttal.

A megkérdezettek 74 százaléka úgy vélte, elfogadhatatlan lenne, ha a kormány csökkentené a vasútfejlesztésre szánt összeget.

Az utasok elégedettsége is vegyes képet mutat. Bár a válaszadók 47 százaléka összességében elégedett a vasúti közlekedéssel, 46 százalék viszont nem, vagy csak részben. A legnagyobb problémák között a késéseket, elavult járműveket, a klíma hiányát és a tisztasági gondokat említették a legtöbben. A biztonság tekintetében a válaszadók 53 százaléka tartja biztonságosnak a vasúti közlekedést, míg egyharmaduk nem érzi annak.

A megye- és országbérletek bevezetése ugyan népszerű volt a felmérés alapján – a válaszadók 61 százaléka támogatta –, ám a kérdés, hogy ezzel valóban javult-e a helyzet, továbbra is vita tárgya. A MÁV adatai szerint 2023 júniusában 62 százalékkal többen utaztak vonattal, mint egy évvel korábban, ami részben az olcsó bérleteknek köszönhető. Azonban a felmérés szerint a megkérdezettek nem biztosak abban, hogy ez pozitív változás, hiszen

a vasúti rendszer már a jelenlegi utasforgalmat sem tudja zökkenőmentesen kiszolgálni, amit a nyári főszezon alatt tapasztalt túlterheltség is igazolt.

Ugyanis az idei nyári túlterheltség egyik emlékezetes pillanata volt, amikor a MÁV egy forró hétvége előtt arra kérte az utasokat, hogy csak azok induljanak vonattal, akiknek valóban elengedhetetle, hogy utazzanak.

(via Népszava)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter: Orbán kirúgja Polt Pétert, és Tuzson Bence lesz a legfőbb ügyész
Polt Péternek 2028-ig tart a megbízatása. A Tisza Párt vezetője korábban még arról írt, hogy Szájer József lehet a poszt várományosa.


„Orbán rövidesen kirúgja a haverját, Polt Péter legfőbb ügyészt, akinek 2028-ig tartott volna a megbízatása” - írta szombat délután Magyar Péter a Facebookon. A Tisza Párt vezetője azt is megnevezte, aki tudomása szerint Poltot követheti a posztján.

„A korábbi hírekkel ellentétben nem Szájer Józsefet, hanem Tuzson Bence jelenlegi alibi igazságügyi minisztert helyezi Orbán a számára és a Nemzeti Együttbűnözés Rendszere számára életbe vágó pozícióba.”

„Polt kirúgása egyrészt Pintér Sándor belügyminiszter teljes elszigetelődését mutatja, másrészt azt is, hogy a bukás előtt álló miniszterelnök már a legközelebbi erős embereitől is tart és igyekszik a választás előtt minden fontos pozícióba új, zsarolható és így irányítható szereplőket helyezni” - tette hozzá Magyar.

„Az nyilván fel sem merül, hogy Polt Péter a feleségének a Nemzeti Bank kirablásában való esetleges felelőssége miatt távozik megalázó módon, a megbízatásának lejárta lelőtt.

Tuzson Bencének és a kapkodva kinevezésre kerülő további Orbán-janicsároknak azt üzenem, hogy ne tervezzenek hosszú távra” - zárja a bejegyzést a politikus.

Magyar Péter decemberben még arról posztolt, hogy értesülései szerint Szájer József lehet a következő legfőbb ügyész:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Pogátsa Zoltán: Ha kilépnénk az EU-ból, Orbán presztízse az észak-macedón miniszterelnökének szintjére csökkenne
A közgazdász szerint a magyar EU-tagság gazdasági előnyökkel jár, és a kormányfő befolyása is csökkenne, ha az ország hátat fordítana az uniónak.


Pogátsa Zoltán közgazdász a Népszavának adott interjújában arról beszélt, hogy szerinte Orbán Viktor nem akarja kiléptetni Magyarországot az Európai Unióból. Úgy véli, a kormányfő számára is előnyös, ha az ország az unió tagja marad.

A közgazdász azzal indokolta ezt, hogy a kínai befektetők is azért jönnek Magyarországra, mert így elkerülhetik az európai importvámokat. Hasonló okokból jelentek meg a német autógyártók is: nemcsak az olcsó munkaerő miatt, hanem azért is, mert innen vámok és kvóták nélkül lehet árut szállítani az unió más tagállamaiba, ráadásul határellenőrzés sincs.

Pogátsa úgy fogalmazott:

„Ha kilépnénk az EU-ból, Orbán presztízse az észak-macedón miniszterelnökének szintjére csökkenne.” Hozzátette: „Márpedig ki tudja ma megmondani internetes keresés nélkül, hogy ki a macedón miniszterelnök?”

A beszélgetésben szóba került Ukrajna uniós csatlakozása is. Pogátsa szerint erre belátható időn belül nincs esély, mivel senki nem gondolkodik abban, hogy egy háborús ország belépjen az EU-ba. Ezzel kapcsolatban megjegyezte: ő maga a világot járva még nem találkozott „nemet váltó” óvodással sem, miközben ez a téma korábban fontos szerepet kapott a magyar közbeszédben. Úgy fogalmazott: „Az előbbiekkel kapcsolatos állítások legfeljebb blöffnek tekinthetők.”

A gazdasági kilátásokat is értékelte. Szerinte az egymillió új munkahely programja kifulladt. Véleménye szerint előrelépni csak intenzív gazdaságpolitikai eszközökkel lehetne, ha a magyar munkavállalók magasabb hozzáadott értékű állásokban dolgoznának. Ehhez azonban humántőke-fejlesztésre lenne szükség: jó minőségű oktatásra, egészségügyre és infrastruktúrára. Mint mondta, „valamilyen rejtélyes okból Orbán amióta kormányon van nem akar csinálni” ilyen fejlesztéseket.

Pogátsa azt is megemlítette, hogy a magyar gazdaság jelenleg nem éli fénykorát: az idei első negyedéves GDP-adat elmaradt a várakozásoktól.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Kezdődik a balatoni rémálom: máris lerobbant a Tópart IC, leszállították az utasokat
Szombat délelőtt már két Tópart IC is lerobbant, az utasokat Szabadbattyánnál leszállították. A MÁV szerint műszaki hiba okozza a 30–70 perces késéseket.


Szombat délelőtt több nehézség is adódott a balatoni vasúti közlekedésben. A MÁV közlése szerint

a Nagykanizsáról 9:19-kor a Déli pályaudvarra induló Tópart InterCity (IC 857) műszaki ok miatt 30–35 perces késéssel közlekedik.

Később a másik irányba tartó járatnál is probléma lépett fel.

A Déli pályaudvarról 11:35-kor Nagykanizsára induló Tópart InterCity (IC 844) Székesfehérvártól 50–70 perces késéssel közlekedik, szintén járműhiba miatt

– írta a vasúttársaság a honlapján.

A 24.hu egyik olvasója arról számolt be, hogy Szabadbattyánnál leszállították az utasokat a vonatról.

A tapolcai sebesvonat sem úszta meg a műszaki problémákat: ott mentesítő autóbuszokat kellett beállítani a járat pótlására.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Videó: ukrán drónhajó semmisített meg egy orosz vadászgépet
A támadásról készült videón jól látszik a végzetes találat pillanata. A rakétát egy titkos ukrán egység indította.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. május 03.



Az ukrán védelmi hírszerzés különleges egysége, a 13. csoport egy drónhajóról indított rakétával csapott le egy orosz Szu–30-as vadászgépre Novorosszijszk kikötőjénél – jelentette a DIU. A támadásról videó is készült, amelyen jól látható a találat, valamint a lángba borult roncs zuhanása is.

A közlemény szerint a támadáshoz egy R–73-as légiharc-rakétával felszerelt ukrán drónhajót (USV) használtak. A rakéta eltalálta a gépet, amely a levegőben kigyulladt, majd a tengerbe zuhant.

„Történelmi csapást hajtottak végre a 13. csoport, a DIU különleges egységének katonái, egy felszíni platformról indított rakétával. Az agresszor orosz állam többcélú vadászgépe, amelynek becsült költsége mintegy 50 millió dollár, a levegőben lángba borult, és végül a tengerbe zuhant, egyenesen a kegyetlen Neptun birodalmának fenekére”

– olvasható az ukrán hírszerzés közleményében.

Az Ukrainska Pravda emlékeztetett: a DIU tavaly hivatalosan bejelentette, hogy megkezdte az infravörös irányítású, szovjet gyártmányú R–73-as rakéták integrálását a Magura típusú drónhajókra. Ez a fejlesztés már tavaly decemberben is sikeres volt, amikor két orosz Mi–8-as helikoptert semmisítettek meg vele.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET: