KULT
A Rovatból

Petruska a 10 éves első lemezéről: Mostanáig csak távolodtak tőlem ezek a dalok, jól esik újra barátkozni velük

Éppen egy évtizeddel ezelőtt jelent meg Petruska András Metropolita című albuma, amely az akkor átadott 4-es metró állomásait énekelte meg. Most, a kerek évfordulón egy különleges újrakiadás is napvilágot lát, amit nálunk lehet először meghallgatni.


Petruska legelső nagylemeze 2024 tavaszán ünnepli 10. születésnapját. A dalszerző-előadó, gitárvirtuóz különleges koncepciót választott a bemutatkozáshoz: az akkor átadott 4-es metró állomásai ihlették a dalokat, amelyek szerzőtársa, Babarci Bulcsú segítségével születtek meg.

Ahogyan a 10 különböző történet egy hosszú úttá adódik össze, úgy formálnak a dalok egy klasszikus konceptalbumot, amely végigkalauzol bennünket a fővárosra való első rácsodálkozástól a valódi megérkezésig.

A Metropolita most kibővített formában újra megjelenik a streaming-felületeken. A 3 lemezes kiadványon az eredeti anyag mellett további Petruska-szerzemények szerepelnek ebből a korszakból, valamint eddig soha nem hallott otthoni demókon és stúdióváltozatokon keresztül, egyedülálló módon tekinthetünk be az alkotás folyamatába.

A teljes album itt hallgatható meg:

(Spotify-on ide kattintva érhető el.)

Ennek apropóján beszélgettünk a szerzővel, akinek aktuálisan futó egyéb projektjei – például a Petőfi-versmegzenésítésekre épülő Felül a gálya kamaradarab – is szóba kerültek.

– Hogyan emlékszel vissza egy évtized távlatából a Metropolita megjelenésének időszakára?

– Ha igazán őszinte vagyok magamhoz, kettős érzéseim vannak. Egyrészt nagyon fontos mérföldkő volt számomra, hogy elkészült az első lemezem. Amolyan diplomamunkaként tekintettem rá, ahol már nem az számít, hogy mit tudok felidézni az általam képviselt tudomány vagy szakma tananyagából, hanem az a fontos, hogy milyen saját meglátást, véleményt tudok hozzáfűzni.

Másfelől viszont minden addiginál jobban megmutatta magát a bennem rejlő megfelelési kényszer és elfogadásra vágyás – hagytam egy kitörölhetetlen nyomot magam után, innen nem volt újratervezés, elbújás vagy magyarázkodás, ez az én első komoly művészi termékem minden erősségével és vélt vagy valós hibájával.

Azt hiszem, fel kellett nőnöm önmagam elfogadásához, de talán ez pont így szép: az első lemezem kapcsán kezdtem el foglalkozni mélyebben az önismerettel - és kezdett egy csomó minden kitisztulni az életemben.

– Előtte egyáltalán nem voltak magyar nyelvű dalaid. Mennyire érezted akkor sötétbe ugrásnak ezt a váltást?

– Az újrakiadás kapcsán hallgattam most a dalokat, és azt kell mondjam, a vaksötétbe ugrottam. Teljesen máshogy képezzük a hangot magyarul, mint angolul, idő volt rátalálni a természetes mesélésre. Az viszont nagyon tetszett, hogy hirtelen egész máshogy kezdte el fogyasztani a közönség a dalaimat. Addig a megszólalási forma miatt kedveltek, most viszont megérkezett hozzá a tartalom is.

– Mit gondolsz, kiállta az idő próbáját az album? Minden számot ugyanolyan érvényesnek tartasz most róla?

– Ezt nem tudom megítélni. Művészként mindig az aktuális dolgok motiválnak, így egészen mostanáig csak távolodtak tőlem ezek a dalok. Jól esik újra barátkozni velük. Nem mondom, hogy egy-két akkori döntésem nem hoz zavarba, de számomra ez arról is szól, hogy megtanuljam szeretni és elfogadni a múltban lévő énemet úgy, ahogy akkor volt. Sokaknak egyébként a mai napig ez az album az igazi Petruska-élmény, én pedig csak annyiban vitatkozom velük, hogy időről időre újabb lemezt készítek.

– Hogy jött a 10. évfordulós újrakiadás ötlete, és miért teszed most közzé az otthoni demófelvételeket is? Mit adnak ezek hozzá az eredetihez?

– Ha már a belső "gyermek" megszeretgetésénél tartunk, rájöttem, hogy a megjelenéskor egy valamit felejtettünk el: ünnepelni. Elég gyorsan készült a lemez, aztán már turnéztattuk is. Elég sokat dolgoztunk rajta, de nem álltam meg, csak úgy örülni neki. Amúgy meg szerintem izgalmas időutazás lehet ez a hallgatóknak is. Összejövünk eljátszani, meghallgatni ugyanazokat a dalokat, csak közben eltelt 10 év. Szerintem ez egy szórakozással egybekötött önvizsgálat is lehet.

Ami pedig a demókat illeti, szerettem volna beavatni a hallgatókat a kulisszák mögötti világba. Ahol nem csak a dalok, de én magam is elég sérülékeny állapotban vagyok. Ez nem a fényesre polírozott stúdiófelvétel vagy a jólfésült színpadi kiállás (már akinek maradt mit megfésülni 10 évvel később...). Itt még az előadó is csak keresgél, a dal is csak próbálja kirúgni magát.

Szerintem fontos belelátni ebbe a világba is. Szeretném hinni, hogy a közösségi média világ közelebb hozhat egymáshoz minket, elérhetőbbé válunk egymás számára. A magam részéről egy ilyen felajánlást tudok tenni a barátkozás érdekében.

– Még a Covid előtt, illetve közvetlenül utána egy ideig zenekarral is felléptél. Mi lett ezzel a felállással, nem vált be?

– A Reláció című lemezhez bővült a produkció, amit végül a Covid és az azt követő piaci átrendeződés szét is zilált. Kedves emlék számomra ez az időszak, de nem bánom, hogy így alakult, az én szupererőm az egyszálgitár-ének felállás. Ha újra zenekaroznék – amit egyébként szívesen tennék –, akkor sem a saját nevem alatt tenném, hanem mondjuk egy több frontemberes produkció egyik tagjaként.

– Bő egy éve játszátok Maszkurával és Kathy Zsolttal a Felül a gálya című, Petőfi verseire épülő kamaradarabot. Mi fogott meg ezekben a szövegekben?

– Na, például ilyen formációkra gondolok. Ha Zsolt nem kér fel, talán nem kerülök ilyen közel Petőfihez. Muzsikusként természetesen könnyen megihletett Petőfi nagyon is zeneies verselése, ezen felül persze a közéletre érzékeny részemet is megszólította. Direkt olyan verseket választottunk, amik a ma is érvényesek lehetnek, összekacsinthatunk vagy épp vitatkozhatunk általuk.

– Hamarosan egy "Petőfivel közös" lemezed is megjelenik. Ezen a fenti darab anyaga szerepel majd, vagy nem teljes az átfedés?

– Amikor a darabhoz zenét írtam, picit megszaladt a tollam, így jó sok anyag született. Már korábban, például az Égi gangon esetében is megtanultam, hogy nem érdemes dobozban hagyni ezeket a saját szórakoztatásomra írt dalokat, annyira könnyedek és erőlködésmentesek, hogy mindig ezekből lesznek a közönségkedvencek. Most kb. az egész lemez ilyen laza lett.

– Dolgozol saját, vagyis nem versmegzenésítéseket tartalmazó anyagon is? Ha igen, mit lehet tudni erről?

– Már vagy 4 éve, csak mindig történik valami jó dolog, ami miatt elcsúszik a folyamat. Egészen mostanáig a Petőfi-dalok voltak fő fókuszban, de például amennyi energiát beletettem, nyugodtan hívhatnánk a coach-diplomámat és a hozzátanult módszereimet negyedik lemeznek – ugyanolyan kreativitást kíván, mint a zenélés. Ha minden jól megy, idén már érkezhet valami, az irány most egy teljesen szóló lemez, hangulatát tekintve pedig Tommy Emmanuel és Caroline Polachek szerelemgyereke.

– Milyen projektjeid és együttműködéseid futnak még jelenleg?

– Boggie-val tavaly Szöulban debütáltunk egy különleges népzenei projekttel, ezt szeretnénk végre itthon is megmutatni. Február 1-én lesz ugye a Metropolita lemezújrabemutató koncertje, aztán a Petruska egySzemélyes turné pörög tovább, a kora tavasszal megjelenő Petőfi-lemez dalaival kibővülve. A kollaborációkért mindig nagyon hálás vagyok, január 25-én az Örkény Színházban Für Anikóval, február 2-án Szentendrén Sergő Sárival lépek fel. Mindemellett folytatom a tavaly elkezdett Beatles-csatornámat (Instagramon itt, TikTokon itt érhető el), ahol az összes dalukat feldolgozom rövid, gitáros formában, real-time, csak 60 évvel később. Jól érzem magam.

– Elégedett vagy azzal, ahol most tartasz a zenei életben?

– Ez egy faramuci kérdés. Mindig lehetne feljebb lenni és több embernek játszani és általánosságban elmondható, hogy elég hullámzó ez út. Ameddig ebben elsősorban a motivációt és a kihívást látom, nem pedig a dimenziótlanságot, vagy ne adj isten, olyan tanulságot, amit meg tudok haladni, addig elégedett vagyok. Legfőképpen a kiegyensúlyozottságot keresem, és abban szerintem egész jól állok.

– Lassan a negyvenedik születésnapod is belátható közelségbe kerül. Milyen érzéseid vannak ezzel kapcsolatban, hogyan éled meg a harmincadikhoz képest, ami a Kapunyitó c. lemezedet ihlette?

– Szoktam ezen gondolkodni, de valahogy mindig arra jutok, hogy a koromat most nem érzem olyan nagy horderejűnek, mint akkor. Majd a Kapunyitó 10. évfordulóján elbeszélgetek a 30 éves énemmel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: