News here

HÍREK
A Rovatból

Katasztrofális csapást mérhet az ukrajnai háború az élelmszeriparra – „A kérdés csak az, mennyire lesz súlyos a válság”

A világ egyik legnagyobb műtrágyagyártó cégének vezetője szerint már most aggasztó a helyzet, és nem kérdés, hogy globális élelmiszerválság felé tartunk.

Link másolása

Az orosz-ukrán háború nagy csapást fog mérni a globális élelmiszerellátásra és az árakra - mondta a világ egyik legnagyobb műtrágyagyártó cége, a Yara International elnök-vezérigazgatója a BBC-nek.

A norvég vállalat több mint 60 országban működik, és jelentős mennyiségű alapvető alapanyagot vásárol Oroszországból. Mivel a nagykereskedelmi gázárak is megugrottak, így a műtrágyák ára is magasabb lett. Ez azonban még csak a kezdet a cégvezető szerint, aki még keményebb időszakra számít a közeljövőben.

"A dolgok óráról órára változnak. Már a háború előtt nehéz helyzetben voltunk, a mostani helyzet pedig további zavarokat okoz az ellátási láncban. Az északi féltekén már közeledünk az idei szezon legfontosabb szakaszához, amikor nagyon sok műtrágyát kell mozgatni, szóval valószínűleg erre is komoly hatással lesz"

- mondta Svein Tore Holsether.

A háború azért befolyásolja komolyan az élelmiszeripart, mert Oroszország és Ukrajna is a világ legnagyobb mezőgazdasági és élelmiszertermelői közé tartozik. Oroszország ráadásul haalmas mennyiségben termel tápanyagot is, például hamuzsírt (kálium-karbonát) és foszfátot. Ezek a műtrágyák kulcsfontosságú összetevői, mert elősegítik a növények és termények növekedését. Holsether rámutatott, hogy a világ népességének fele a műtrágyák révén jut élelemhez. Ha egyes növények esetében nem alkalmaznak műtrágyát, a terméshozam 50 százalékkal csökken.

"Számomra tehát nem az a kérdés, hogy globális élelmszerválság felé tartunk-e, hanem az, hogy mennyire lesz súlyos ez a válság"

- mondta.

Bár cégét közvetlenül nem érintik az Oroszország elleni nyugati szankciók, de a háborús helyzet náluk is bevételkiesést okozott. Mivel a hajózásban is zavarok támadtak, a szállítások biztosítása is nehezebbé vált. A Yara ráadásul nemcsak a műtrágyához szükséges tápanyagokat szerzi be Oroszországtól, de a nitrogénműtrágya-előállításhoz szükséges földgázt is az oroszok biztosítják az európai üzemeiben. A vállalat tehát nagyban támaszkodik Oroszországra, mégis elítéli az ukrajnai inváziót. A vezérigazgató hangsúlyozta azt is, hogy a világnak hosszú távon csökkentenie kell az Oroszországtól való függését a globális élelmiszertermelésben.

Arra is rámutatott, hogy a növekvő népesség és a klímaváltozás már így is számos kihívást állított az élelmiszer-előállító rendszer számára, így szerinte a háború már "katasztrófa a katasztrófa tetején".

"Észben kell tartanunk, hogy az elmúlt két évben történtek miatt már 100 millióval többen fekszenek le mindennap éhesen. Az, hogy ennek tetejébe még jött a háború is, már nagyon aggasztó"

- fogalmazott Holsether.

Néhány órával a BBC-nek adott interjúja után az orosz kormány felszólította az oroszországi gyártókat, hogy állítsák le a műtrágyaexportot. Elemzők arra figyelmeztettek, hogy ez a lépés még magasabb költségeket és alacsonyabb terméshozamot jelent majd a gazdálkodóknak, ami pedig az élelmiszerárak további növekedését hozza magával.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


HÍREK
Már a kormánynak is feltűnt, hogy baj van az üzemanyagellátással, kedden összeült az Energia-veszélyhelyzeti Operatív törzs
Az ársapkák miatt drasztikusan csökkent az üzemanyagimport, a MOL százhalombattai finomítójában pedig a nyári karbantartás óta nem tudtak visszaállni a normál üzemre.

Link másolása

Újra ülésezik az Energia-veszélyhelyzeti Operatív törzs - derül ki Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő kedd reggeli Facebook-bejegyzéséből. Eközben egyre több benzinkúton fogynak ki a hatósági áras üzemanyagokból, sok helyen pedig mennyiségi korlátozásokat vezettek be.

Úgy tűnik, hogy a kormánynak döntenie kell: vagy maradnak a jelenlegi hatósági árak, ami ellátási gondokhoz vezethet, vagy ebben a formában el kell engednie az ársapkákat.

Szentkirályi Alexandra reggeli bejegyzésében a szokásos kormányzati narratívát hozza, szerinte az elhibázott szankciók nyomán szöktek az egekbe az energiaárak. A kormányszóvivő azonban azt is megemlíti a bejegyzésében, hogy „a belföldi ellátás biztonsága és megfizethetősége továbbra is kulcskérdés”. Ugyan nem fejti ki, hogy pontosan minek kapcsán említi a „belföldi ellátás biztonságát”, de az elmúlt napok hírei után nehéz nem az üzemanyagokra gondolni.

A kormány még tavaly novemberben döntött, hogy befagyasztják a 95-ös benzin, illetve a gázolaj árát. Az azóta többször módosított és meghosszabbított intézkedés jelen állás szerint még december 31-ig lesz érvényben. Addig tehát literenként 480 forintért lehet tankolni 95-ös benzint, illetve gázolajat a magántulajdonú személyautókba.

Így viszont külföldről nem éri meg behozni üzemanyagot, hiszen azt itthon csak a nyomott hatósági áron lehet eladni.

A kisebb benzinkutaknak ezért mindenképpen a MOLtól kell vásárolniuk, amely az egyetlen nagykereskedő a magyar piacon, aki ezt 480 forintért kínálja nekik. A cég azonban ezen a héten sem szállít a kis kutaknak, mert indoklásuk szerint „az ország működése és az energiabiztonsága érdekében optimalizálnia kellett az ellátási stratégiát”.

Így a közelmúltban már

akadt olyan kis kút is, ahol egyszerre mindössze egyetlen liternyi hatósági áras üzemanyagot lehet tankolni.

Ennek oka, hogy a tulajdonos nem akar kifutni a meglévő készletéből, hiszen ha hosszabb időre be kéne zárnia készlethiány miatt, akkor akár az üzemeltetési jogot is elvehetik tőle.

Gépész László, a Függetelen Benzinkutak Szövetségének elnökségi tagja korábban egyszerűen „haldoklásként” jellemezte ezt a helyzetet.

Eközben a múlt héten már a Shell, sőt maga a MOL is mennyiségi korlátozásokat vezetett be a töltőállomásain. A probléma pedig már a fővárosban is megmutatkozik, hétvégén például több olyan budapesti kút is volt, ahol vagy gázolajat, vagy 95-ös benzint nem lehetett tankolni.

Hiába van tehát 480 forintos áron maximálva a 95-ös benzin és a gázolaj ára, ha emiatt ellátási gondok alakulnak ki, és kiszáradnak a kutak.

A Miniszterelnökség hétfőn már azt közölte, hogy január elsejétől

csak akkor tudják fenntartani a benzinárstopot, ha „az Oroszországból érkező kőolajszállítás zavartalan, a százhalombattai finomító pedig folyamatosan működik”.

A Dunai Finomítóban az év közepén karbantartási és felújítási munkák zajlottak, a Világgazdaság pedig kedden azt írta, hogy azóta sem tudott helyreállni a normál üzem.

A finomító tehát végül is működik, csak nem teljes kapacitáson, és a MOL a HVG érdeklődésére nem is tudott erre pontos időpontot mondani. Márpedig a magyar olajcég szerint ez a csökkentett üzemmód az egyik legfőbb oka az ország benzinkútjain tapasztalható részleges és időleges üzemanyaghiánynak.

A másik ok pedig a MOL szerint is az, hogy az ársapkák bevezetésével drasztikusan csökkent az üzemanyagimport, ez pedig szerintük rengeteg új autóst hajtott a kútjaikra. A MOL szerint konkrétan jelenleg is a tavalyi forgalom közel másfélszerese a kereslet a kútjaikon.

A fokozott kereslet miatt pedig a hálózatuk 20 százalékában jelentkezett termékhiány „részlegesen, jellemzően pár óráig”.

A Miniszterelnökség válaszában szerepel feltételként az Oroszországból érkező kőolajszállítás zavartalansága is - azt azonban a MOL sem tudta megmondani a lapnak, hogy ez alatt mit is érthet pontosan a kormány.

November közepén nagy riadalmat keltett, amikor rakétacsapás érte a Barátság kőolajvezeték áramellátóját a belorusz-ukrán határon, ami után le is állt a szállítás. Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára azonban a HVG-nek azt mondta, hogy pár napos szünet teljesen normális, és semmiféle szenzációt nem jelent.

Mindezek fényében különösen érdekesnek ígérkezik a Energia-veszélyhelyzeti Operatív törzs újabb ülése. Nyilván csak találgatni lehet arról, hogy születik-e döntés az ársapkákról, az viszont biztos, hogy az elmúlt napok hírei után úgy látszik a kormány is érezte, foglalkoznia kell a témával.

Grád Ottó korábban azt ATV-nek úgy fogalmazott:

„a kormányzatnak el kell döntenie, hogy árat szabályoznak, vagy üzemanyaggal látják el a piacot”.

A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára azt is hozzátette: a korlátozások ma már nagyobb kárt okoznak, mint amit az árnövekedés okozott a múltban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
Már a kormány is arra számít, hogy a 3000 milliárdos EU-támogatás felfüggesztését fogja javasolni az Európai Bizottság
Navracsics Tibor szerint viszont az uniós pénzügyminiszterek tanácsa december 12-én a magyar helyreállítási terv jóváhagyása mellett fog dönteni.

Link másolása

Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter kedden megerősítette, hogy az Európai Bizottság javasolni fogja a 7,5 milliárd eurós, vagyis a 3000 milliárd forintnyi uniós támogatás felfüggesztését, miután nem sikerült megfelelni a korrupcióellenes elvárásoknak – írja Reuters.

A miniszter szerint a 2021-2027-es időszak hétéves uniós költségvetésének egy részét ideiglenesen elbukhatja az Orbán-kormány, de arra számítanak, hogy az uniós pénzügyminiszterek tanácsa december 12-én a magyar helyreállítási terv jóváhagyása mellett fog dönteni.

„Ha decemberben sikerül aláírni a partnerségi megállapodást, és ha a Tanács elfogadja a helyreállítási tervet, akkor időben vagyunk. Azonban a hangsúly most az EU-pénzek lehetséges felfüggesztésén van”

– közölte a miniszter.

A Bizottság várhatóan szerdán hozza nyilvánosságra, hogy hogyan értékeli a magyar kormány eddigi lépéseit. Magyarország két hónap haladékot kapott, hogy a kormány teljesítse a brüsszeli testületnek tett korrupcióellenes ígéreteket, és biztosítsa az uniós források tiszta felhasználását.

A kormány eddig 17 korrekciós intézkedés végrehajtását vállalta, de egyeztetések folynak további jogszabályokról is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
Rejtélyes helikopter-balesetben halt meg egy orosz milliárdos
Továbbra sem tudni, hogy miért zuhant le a helikopter, amelyet egy tapasztalt pilóta vezetett.

Link másolása

Helikopter-balesetben meghalt Vjacseszlav Taran, a Forex Club és a Libertex alapítója – számolt be róla a Mirror. A Monacóba tartó gépen lett volna egy ismeretlen utas is, de ő az utolsó pillanatban lemondta a repülést.

A milliárdos a svájci Lausanne-ból repült egy tapasztalt pilótával egy Monacair H130 típusú helikopterrel, amikor lezuhantak. A balesetben a pilóta is életét vesztette.

A bizonyítékok alapján az oligarcha kapcsolatban állt az SVR külföldi kémügynökséggel, valamint „az orosz pénzeket a kriptovaluta rendszerén keresztül mosta tisztára”.

Az eset még november 25-én történt, de azt továbbra sem tudni, hogy mi okozta a balesetet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
Orbán túszként használja Ukrajnát az EU-val folytatott játszmájában az ukrán külügyminiszter szerint
Dmitro Kuleba szerint „a magyarokkal barátok voltunk, barátok vagyunk és barátok is maradunk. De ezt a háborút meg kell nyernünk, és Magyarországnak is az az érdeke, hogy Ukrajna nyerjen.”

Link másolása

Kedden és szerdán a NATO tagországok külügyminiszterei Bukarestben tartanak megbeszéléseket, amelyek fő napirendi pontja várhatóan Ukrajna támogatásának fokozása lesz.

„Nem lehet győzni a harctéren anélkül, hogy ne gyártanánk több fegyvert”

– mondta Kuleba hétfőn este a Politico-nak.

Szerinte Ukrajnának most elsősorban légvédelemre, harckocsikra és gyártósorokra van szüksége.

Kuleba kitért Ukrajna és Magyarország kapcsolatára is.

„Orbán Viktor a saját játékát játssza az Európai Unióval, és ehhez néha Ukrajnát túszként használja”

- mondta, majd üzent a magyar embereknek is.

„Bármit is olvassanak a hivatalos médiában, az ukránok nem ellenségesek a magyarokkal szemben. A magyarokkal barátok voltunk, barátok vagyunk és barátok is maradunk. De ezt a háborút meg kell nyernünk, és Magyarországnak is az az érdeke, hogy Ukrajna nyerjen”

– mondta.

Kuleba elmondta, reméli, hogy a józan ész fog győzni, és minden lépést időben meg fognak tenni. Hozzátette, nem szabad megvárni az újabb tragédiák bekövetkeztét.


Link másolása
KÖVESS MINKET: