Orbán Viktorral és Palvin Barbarával is hirdettek kriptovalutát internetes csalók
Egyre kifinomultabb rendszereket használnak azok a csalók, akik gyors meggazdagodást kínáló kamu híroldalak segítségével cserkészik be az áldozataikat. A hirdetések sokszor átjutnak a Google és a Facebook szűrőin is - írja a Direkt36, ami most egy nemzetközi együttműködés keretében több százezer álhír feldolgozásában vesz részt, és többek között kiberbiztonsági szakember segítségével tárta fel az online csalások mögött álló, fejlett és olajozott gépezet működését.
Az online befektetési csalók hírnek álcázott reklámjaiban már Orbán Viktor is kriptovaluta-befektetést népszerűsít, ezzel a címmel: „Orbán Viktor bemutat egy rendszert, ami segít, hogy a koronavírus ne érintse a magyar gazdaságot”. Az év eleje óta sokasodtak meg a hasonló álhírek magyar nyelven is, akaratán kívül kriptovalutát reklámozott bennük például Karácsony Gergely főpolgármester, Csányi Sándor OTP-elnök és Palvin Barbara modell.
A lap megszólaltatott egy olyan forrást, aki egy Izraelben működő call center, emberek lehúzásáért felelős munkatársa volt, és egy fiatal magyar férfit is, aki 12 millió forintot fizetett be és veszített el. A tényfeltáró oldal újságírója ezen kívül maga is regisztrált egy Karácsony Gergely főpolgármesterrel népszerűsített regisztrációs oldalon, hogy aztán sorozatban kapja a hívásokat az agresszív, gyors meggazdagodást ígérő „ügyfélkapcsolati menedzserektől”.
Az ilyen típusú átveréseket a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) 250 eurós csalásoknak nevezi, mert a csalók telefonon veszik rá áldozataikat, hogy előbb egy 250 eurós kezdő részletet, majd akár teljes megtakarításaikat is befizessék a gyors meggazdagodás reményében. Előbb nagy nyereséget ígérnek, még több befizetést követelnek, végül eltűnnek az ügyfeleik pénzével.
Az ilyen típusú csalásoknak több ezer áldozata van a világ több tucat országában, és mivel a fordítóprogramok egyre fejlettebbek és így az idegen nyelvű kommunikáció egyszerűbb, egyre több károsult magyar. Mivel az elmúlt egy-másfél évben annyira megszaporodtak a magyar károsultaktól érkező feljelentések, hogy az NNI kiberbűnözéssel foglalkozó nyomozói kezdtek dolgozni az ügyön – írja a Direkt36.
Az álhíreket a legtöbbször hirdetésként terjesztik a Google és a Facebook felületein. A Google szerint évente kamuoldalak tízmillióit kapcsolják le, de a csalók folyamatosan fejlesztik a módszereiket, így képtelenség végleg útját állni ezeknek az átveréseknek. A csalók többek között keresőszavakhoz kapcsolódó hirdetéseket helyeznek el a Google felületein, amely így minden egyes kattintás után bevételhez jut, ezek nagyságrendje dollármilliós. A Facebook esetében elsősorban kamu oldalak tömeges létrehozásával tudnak a lebukást elkerülve hirdetni a csalók.
A hirdetések előállításával és az ügyfelek átverésével más-más bűnözői csoportok foglalkoznak, akik összedolgoznak. Sőt, a marketing világában ismert módszereket átvéve még regisztrációs oldalakat is működtetnek (olyan neveken, mint Bitcoin Revolution vagy Bitcoin Loophole), amelyek az ügyfelek adatait gyűjtik össze, majd azokat eladják a lehúzásra szakosodott call centereknek. Egy-egy fizető ügyfél adatai akár több mint 1000 dollárt is érhetnek ezen a feketepiacon.
A Direkt36 teljes oknyomozó cikkét EZEN A LINKEN tudod elolvasni.