HÍREK
A Rovatból

Nagy Márton: „A recessziótól jobban kell félni, mint az inflációtól”

Az árstopról azt mondta a gazdaságfejlesztési miniszter, hogy „nem jó dolog, a fene sem akarja”, de szükséges.


Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter a Mathias Corvinus Collegium (MCC) miniszteri előadás-sorozatában vendégeskedett, ahol „Új kihívások, új megoldások” címmel tartott előadást.

A miniszter a Telex összefoglalója szerint az előadásában a jelenlegi gazdasági helyzetről elmondta, megélhetési válság alakult ki a magas infláció miatt, és bár szerinte túl leszünk ezen, de a neheze még hátravan.

Hozzátette, az infláció 80 százalékban itthonról kezelhetetlen, mert globális eredetű, és mivel itthon is vannak ennek kifejezetten kitett szektorok, ezért továbbra is emelkedhet az infláció. Megjegyezte, kétszámjegyű az infláció az Egyesült Államokban és Németországban is.

„Nézzük meg az áram, vagy a gáz árát! Amióta Oroszország lecsavarta az Északi Áramlat I. vezetéken is a szállításait, Kína pedig visszajött a Covidból, újabb 40-50 százalékkal ugrottak az energiaárak, ne gondoljuk, hogy vége van az inflációnak”

– fogalmazott.

Hozzátette, a jegybank szerint 11-12,6 százalék is lehet az éves átlagos infláció 2022-ben. „Minden nap érkezik egy rossz hír, ma már semmire nem mondhatjuk, hogy pesszimista előrejelzés” – mondta erről.

Elmondta, hogy szerinte azonban

„ma jobban kell félni a recessziótól, mint az inflációtól”.

A miniszter szerint az üzleti bizalmi indexek is csökkennek, és közelítenek egy olyan határhoz, ami alatt biztosnak mondható a gazdasági visszaesés. Nagy szerint a pénzügyi piacokon ennél is riasztóbb kép alakult ki, az elmúlt időszakban elkezdett csökkenni a gabona, a vasérc és az alumínium ára is.

„Ez olyankor csökken, amikor recessziós félelem van. Ez pure recessziós félelem. Hiszen miért kezdene csökkenni a gabonaár, miközben nem történt semmi a gazdaságban? Nem nyitották meg a határokat, nem jött Ukrajnából több gabona. Ez azért van, mert mindenki masszív kereslet-visszaesésre számít” – fogalmazott Nagy.

A miniszter szerint kétféleképpen lehet véget vetni ennek a helyzetnek: ha lezárul a háború, vagy ha mesterséges recessziót generálnak a kormányok, vagyis tudatosan eredményeznek munkanélküliséget például, hogy stabilizálják az inflációt.

Arról is beszélt, hogy ebben a helyzetben az Európai Unióval meg kell egyezni a támogatási forrásokról.

Nagy hozzátette: a kormány úgy szeretne válságkezelni, hogy nem szeretne munkanélküliséget, recessziót, de közben megtartaná a rezsicsökkentést, a nyugdíjak értékét, a családtámogatást és a magyar munkahelyeket.

Az árstopról azt mondta, „nem jó dolog, a fene sem akarja őket, durva beavatkozás a piaci folyamatokba, de akkorák a sokkok, hogy szükséges ez a jövedelem-átcsoportosítás”.

Azt is elmondta, jelenleg nem tartja jó ötletnek az euró bevezetését: „Jelenleg ilyen fejlettségi fokon nem szabad az eurót bevezetni, mert a sokkokat nem tudjuk kezelni külön monetáris politika nélkül. Az euróövezetben viszont nem lehet kamatot emelni, mert akkor az olaszok, görögök finanszírozása elszállna, így az északiak, németek, hollandok, baltikumiak fizetnek azzal, hogy elinflálódnak a megtakarításaik.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Trumpék 80 embert toloncolnak ki Ukrajnába, ahol azonnal a frontra küldhetik őket
A kitoloncoltak között olyanok is vannak, akik soha nem éltek a független Ukrajnában. Többségük amerikai családot és új életet hagy maga mögött a bizonytalan sorsért cserébe.


Akár már hétfőn megkezdődhet annak a mintegy 80 embernek a kitoloncolása az Egyesült Államokból Ukrajnába, ahol a háború miatt azonnal a frontra vezényelhetik őket. A Washington Post cikke szerint

a Trump-kormányzat jogerősen elítélt embereket küld vissza, a műveletet pedig már szervezik: az érintetteket repülővel Lengyelországba szállíthatják, hogy ott adják át őket az ukrán hatóságoknak.

Az ügyet különösen összetetté teszi, hogy a listán szereplők egy része soha nem élt a független Ukrajnában, vagy nincs is ukrán állampolgársága. Egyikük, Roman Szurovcev, bűncselekmények miatt ült börtönben, de már 4 éves korában, 1991-ben az Egyesült Államokba érkezett. Bár 2014-ben már megpróbálták kitoloncolni, sem Ukrajna, sem Oroszország nem fogadta be. Azóta amerikai nőt vett feleségül, két gyermekük született, és nem követett el újabb bűncselekményt.

Hasonló helyzetben van Andrej Bernik is, akit gondatlanságból elkövetett emberölésért ítéltek el. Ő 13 évesen, 1990-ben került Amerikába zsidó menekültként a Szovjetunióból. Később hiába folyamodott ukrán állampolgárságért, sosem kapta meg.

Kijev nem is titkolja, hogy mi várhat a visszaküldött, hadköteles korú férfiakra.

Volodimir Zelenszkij elnök egyik magas rangú tisztségviselője a lapnak nyilatkozva egyértelművé tette a szándékaikat: „az amerikaiak annyi embert deportálnak, amennyit csak akarnak, megtaláljuk a módját, hogy hogyan tehetik hasznossá magukat”.

A veszély valós, mivel Ukrajna 2024 áprilisában 27-ről 25 évre szállította le a sorköteles korhatárt, a külképviseletein pedig felfüggesztette a katonaköteles korú férfiak konzuli ügyintézését. Jogvédők szerint a kitoloncolás a nemzetközi jogba ütközik, mert a visszaküldötteket üldöztetés vagy halálos frontszolgálat fenyegeti. Ezzel szemben az amerikai Bevándorlási és Vámügyi Hivatal (ICE) annyit közölt, hogy minden érintett megkapja a megfelelő eljárást, de a folyamatban lévő műveleteket nem kommentálják. A mostani, 80 fős csoport kitoloncolása jelentős ugrás lenne a tavalyi pénzügyi évben visszaküldött 53 ukrán állampolgárhoz képest.

via 444


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Súlyosan részeg forgalomirányító miatt bénult meg a vasúti közlekedés a Budapest–Vác vonalon
Először csak rosszullétről szólt a hivatalos közlemény, ami óriási felháborodást keltett. A MÁV-vezér később ismerte be a döbbenetes valóságot a felelőtlen vasutasról.
F. O. / Fotó: - szmo.hu
2025. november 14.



Ahogy már írtunk róla, péntek délután komoly fennakadások bénították meg a forgalmat a Budapest–Vác–Szob vasútvonalon. Az utasok eleinte csak annyit tapasztaltak, hogy a vonatok nem járnak, később azonban kiderült a döbbenetes ok: a gödi forgalmi szolgálattevő súlyosan ittas állapotban látta el a munkáját.

Az esetről Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója számolt be a Facebookon.

„A rosszullétet sajnos súlyos fokú ittasság okozta”

írta, hozzátéve, hogy a rendőrség foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés gyanújával előállította a vasutast, akit azonnali hatállyal felfüggesztettek. A vezérigazgató leszögezte:

„A MÁV-nál az ilyen esetekkel szemben zéró tolerancia van érvényben: aki mások biztonságáért felel, annak minden értelemben józanul kell viselkednie.”

A közlekedés 16 órakor indulhatott újra, a menetrend helyreállása azonban egészen kora estéig elhúzódott. Az utasok eljuttatására Dunakeszi és Vác között pótlóbuszokat szerveztek, és egy ideig a 300-as és 371-es Volán-járatokon is érvényesek voltak a vasúti jegyek. A káosz több járatot is érintett, a Nyugati pályaudvarról 17:40-kor Szobra induló G70-es vonatot törölték, a Prágába tartó Metropolitan EuroCity pedig a Blikk szerint 90-95 perces késéssel közlekedett.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Cseh Katalinnak üzent a Momentum: Az elmúlt napokban talán érzed, hogy mekkora ostobaságot csináltál
Nyílt levélben üzent a párt frakcióvezetője a távozó politikusnak. Szerinte Cseh elárulta a kormányváltást akaró szavazókat, és a saját érdekeit nézi.


Bedő Dávid, a Momentum frakcióvezetője egy Facebook-posztban reagált arra, hogy Cseh Katalin a Partizán műsorában bejelentette, nem adja vissza a parlamenti mandátumát.

„Kedves Katka! 2022-ben az emberek azért szavaztak a közös ellenzéki listára, mert kormányváltast akartak. Ez most is így van.

Most is kormányváltást akarnak a szavazók, ezért döntöttünk úgy, hogy mi nem leszünk ennek a gátja és nem indulunk el a választáson, mert számunkra fontosabb az, hogy megszabaduljunk ettől a velejéig romlott rendszertől, mint a saját érdekeink”

– írta Bedő.

A politikus állítja, hogy a 2022-es hat ellenzéki párt közül már csak a Momentum és Márki-Zay Péter maradt hű a kormányváltást akaró szavazókhoz. Bedő Dávid a posztját egy személyes üzenettel zárta, amelyben Cseh Katalin döntését ostobaságnak nevezte.

„Az elmúlt napokban talán érzed, hogy mekkora ostobaságot csináltál, ezt egy icipicit tudnád azzal javítani, ha megtennéd az egyetlen morálisan elfogadható dolgot és visszaadod a mandátumod, hogy azt átvegye valaki olyan, aki a következő 150 napban elősegíti a kormányváltást és nem akadályozza azt”

– fogalmazott a frakcióvezető.

A vita azt követően robbant ki, hogy a Momentum elnöksége november 12-én kizárta Cseh Katalint a pártból. A döntést azzal indokolták, hogy a politikus Barabás Richárddal, a Párbeszéd társelnökével közösen új pártot alapít Humanisták néven, és elindul a 2026-os választáson. Ez ellentétes a Momentum júniusi határozatával, amely szerint a párt nem indít jelölteket a kormányváltás esélyének növelése érdekében.

A Humanisták bejelentése szerint „emberségesebb, európaibb” hangot képviselnének, listán külön indulnának, de az egyéni körzetekben a Tisza Párt jelöltjeit támogatnák.

A konfliktus tárgyát képező mandátumot eredetileg Fekete-Győr András, a Momentum alapítója viselte. Az Országgyűlés 2024. november 25-én, egy jogerős bírósági ítéletre hivatkozva kimondta Fekete-Győr összeférhetetlenségét és megfosztotta képviselői székétől. A megüresedett listás helyet a Momentum Cseh Katalinnak adta át, aki korábban, 2019 és 2024 között a párt európai parlamenti képviselője volt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Rosszul lett egy forgalmista, órákra megbénult a forgalom a váci vasútvonalon
Az utasokat pótlóbuszokkal kellett tovább szállítani a lezárt szakaszról. A Nyugati pályaudvaron óriási tömeg és teljes tanácstalanság fogadta a hazaindulókat.
F. O. / Fotó: - szmo.hu
2025. november 14.



Estére helyreállhat a menetrend a Budapest–Vác–Szob vasútvonalon, miután pénteken 16 órakor újra megindult a forgalom Gödön. A MÁVINFORM tájékoztatása szerint a Szobról 15:56-kor, valamint a Nyugati pályaudvarról 16:08-kor induló Z70-es járat már a teljes útvonalon közlekedett.

A délutáni csúcsforgalmat megbénító káoszt egy váratlan rosszullét okozta: Göd állomáson lett rosszul a forgalmi szolgálattevő.

A Nyugati pályaudvaron várakozó utasok ebből annyit érzékeltek, hogy az indulás előtt egy perccel bemondták, a vonat „váratlan forgalmi okok” miatt nem közlekedik, írta a Telex.

A gödi állomás lezárása miatt a szerelvények órákon át csak Dunakeszi és a Nyugati pályaudvar, illetve Vác és Szob között jártak.

A fennakadás a nemzetközi járatokat sem kímélte, a Prága felől érkező Metropolitan EuroCitynek Göd előtt kellett vesztegelnie. A Prágába tartó, 15:30-as járat pedig várhatóan másfél órás késéssel indulhat el.

Az átmeneti időszakban a MÁV a 300-as és 371-es Volán-járatokon 17:30-ig elfogadta a vasúti jegyeket és bérleteket. Emellett a veresegyházi vonalat javasolták kerülőútként.

A Dunakeszi és Vác közötti szakaszon pótlóbuszok szállították az embereket, amelyek Gödön a városházánál, Felsőgödön a Duna útnál, Sződ-Sződligetnél és Vác-Alsóvárosnál a megállóhelynél, Vácott pedig az autóbusz-állomáson álltak meg.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk