HÍREK
A Rovatból

Most már biztos, hogy ember megy a Marsra - a kérdés csak az, mikor

Egy magáncég hamarabb eljuthat a Marsra, mint a NASA. Ma már ebben semmi meglepő nincs, ilyen a kapitalizmus. De vajon mikor lép ember először idegen bolygóra?
Vultur Csaba - szmo.hu
2018. február 09.



Magáncégek korábban is részt vettek űrutazásokban. Nem ez az újdonság – magyarázta Dr. Pacher Tibor fizikus, a magyar Puli Space Technologies csapatának alapítója, csapatvezetője (hogy mi is ez, arról itt olvashatsz bővebben).

Noha az ő csapata egész mással foglalkozik – a Puli nevű Holdjárót tervezik – alapos rálátása van az űrtechnológia mai állására, ezért arra kértük, magyarázza el, mi az igazi jelentősége Elon Musk űrbe lőtt Teslájának.

Az űrbiznisz globálisan évi 340 milliárd dolláros üzlet. Része műholdak építése és célba juttatása – ehhez kapcsolódóan természetesen a rakétatechnológia fejlesztése –, a műholdak által nyert adatok feldolgozása és hasznosítása is. A NASA-nak nagyjából 19 milliárd dolláros éves költségvetése van erre. Ez is hatalmas összeg, de aprópénz a piacon évente forgó pénzhez képest. Egyre többet költenek olyan feltörekvő országok is az űrbizniszben, amelyekről ezt nem is gondoltuk volna: Mexikó, vagy Brazília például már évi 100 millió dollárnál is többet szán évente űrtechnológiára. (Magyarország nagyjából évi 8-10 millió dollárt költ erre.)

Ez egyszerűen egy olyan piac ma, mint bármelyik másik: vevőkkel, eladókkal, technológiákkal, fejlesztésekkel és alkudozással.

Az államok által finanszírozott űrügynökségek (az amerikai, az európaiak, az ázsiaiak) költségvetése csak arra elég, hogy az egész piac körülbelül 25 százalékát lefedje. Nagyjából 80 milliárd dollárért vásárolnak termékeket és szolgáltatásokat ezen a piacon.

A többi pénzt pedig magáncégek forgatják egymás között.

A legfontosabb üzlet most az, hogy minél olcsóbban tudjanak minél nagyobb hasznos tömeget Föld körüli pályára állítani. Nem atomfegyverekről van persze szó: elsősorban műholdakról – az időjárás-előrejelzés nagy üzlet -, meg persze el kell juttatni az utánpótlást is a Nemzetközi Űrállomásra (ebben a SpaceX már régebb óta részt vesz).

A SpaceX, amelynek tulajdonosa, Elon Musk lőtte ki a napokban sportkocsiját az űrbe, fő profilja igazából ez: „jóárasítani” az űrszállítást. Van pénzük, részint éppen abból, hogy maga a NASA is rendel tőlük szolgáltatásokat – rakétát, műhold-fellövést –, és marad pénzük arra is, hogy tulajdonosuk álmát megvalósítsák. Vagy legalábbis megpróbálják.

Az pedig a Marsutazás lenne.

Ahhoz persze még sokkal-sokkal több pénz kell, de – legalábbis a tulajdonos, a mindössze 46 éves Elon Musk víziója szerint – messze nem akkora költség, mintha azt mondjuk a NASA saját maga intézné. A SpaceX sokat költ fejlesztésre, miáltal egyre olcsóban tud bármit is az űrbe juttatni, így Musk álma egyre közelebb van.

Ami az emberiség álma is. Hogy kilépjünk a Földről, amely "csupán" az emberiség bölcsője, és meghódítsuk a Világegyetemet.

Musk elég jól áll ebben a versenyben: olyan erős rakéta, mint amilyennel kis piros autóját az űrbe juttatta, nemigen készült az elmúlt évtizedekben. Hasonlók, mint a Saturn 5 rakéták az Apollo űrrepülőket juttatták az űrbe, az Enyergia rakéták pedig az oroszoknak dolgoztak eddig. De hát Holdutazás sem volt már negyven éve. Most már akár az is lehetne, és sokkal olcsóbban, mint bármikor.

tesla az urben

Musk óriási újítása abban van, hogy míg a korábbi rakétákat csak egyszer lehetett használni, a SpaceX rakétái dolguk végeztével szépen visszatérnek a Földre – vagy az óceánon úszó önműködő hajóra -, és kis leegyszerűsítéssel csak fel kell töltetni a tankjukat, aztán újra repülhetnek.

Egy rakéta akár 15-20 alkalommal is.

Így néz ez ki a valóságban: felszáll, leszáll. Hát nem egyszerű?

Nem, egyáltalán nem egyszerű. Az, hogy Musk autóját kilőtte az űrbe, alapvetően nem a Tesla autógyár remek reklámja tehát, bár annak sem utolsó. Azt bizonyította, hogy cége olyan technológiát birtokol és fejleszt, amely valós lehetőséget jelenthet a rendszeres, sokemberes bolygóközi utazásra – és nem is az oly távoli jövőben.

Ez egy tesztrepülés – mégpedig egy sikeres tesztrepülés volt.

Bebizonyította, hogy az eddigieknél nagyobb hasznos terhet valóban sikeresen pályára tud állítani a SpaceX vállalat. Ez az igazi reklámértéke az űrben szálló meggypiros autónak, amelyik azért tízezer évig még ott fog keringeni egy napkörüli pályán, amíg a napsugárzás és a mélyűr mostoha viszonyai végleg tönkre nem teszik.

Itt élőben követheted, hol jár a kisautó:

És hogy mi a következő lépés? Irány a Mars?

Egyelőre aligha, bár a SpaceX-nek már a tervezőasztalon van egy annál sokkal erősebb rakétája is, mint amelyik most a sportkocsit az űrbe juttatta. Ez a technológia ugyanis még nincs kvalifikálva emberes űrutazásra. Azért az nem olyan egyszerű, hogy egy hatalmas rakétával bárkit – vagy bárkiket – kilőhet az űrbe egy ehhez megfelelő technológiával rendelkező magánvállalkozó.

De ez csak idő kérdése.

Az irány mégis ez, még akkor is, ha „egyelőre” csak szupertitkos katonai, vagy sima meteorológiai műholdakat fog a SpaceX fellőni – különösen, hogy már most 5-6-szor olcsóbban tudja ezt megtenni Musk, mint a konkurensei.

mars felszin

Musk idealista. Üzletember, mégpedig jó üzletember, és van víziója a jövőről. A pénzét pedig ebbe fekteti, és eddigi útját elnézve csak idő kérdése, mikor indít ember a Marsra.

Ja, és időközben a NASA hivatalosan is felvette a földöntúli objektumok közé Elon Musk Tesláját...


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Reagált a Fehér Ház arra, hogy tényleg Budapestet nézték-e ki a Trump-Putyin-Zelenszkij csúcstalálkozó helyszínének
A kétoldalú orosz-ukrán csúcstalálkozó azt követően került napirendre, hogy mindkét vezető hajlandóságát fejezte ki erre, az előkészítésben pedig az Egyesült Államok nemzetbiztonsági illetékesei vesznek részt.


Sok helyszín szerepel a lehetőségek között Vlagyimir Putyin orosz és Volodimir Zelenszkij ukrán elnök tervezett találkozójának megtartására – jelentette ki Karoline Leavitt, a Fehér Ház sajtótitkára kedden az elnöki hivatal napi sajtótájékoztatóján.

A szóvivő arra az értesülésre miszerint a Fehér Ház Budapestet javasolja egy háromoldalú ukrán-orosz-amerikai találkozó helyszíneként azt válaszolta, hogy

„egyetlen helyet sem tud cáfolni, sem megerősíteni”.

Egy másik kérdés válaszolva Karoline Leavitt azt mondta, hogy „sok opcióról egyeztetnek” az Egyesült Államok nemzetbiztonsági illetékesei, a két oldal, azaz Ukrajna és Oroszország képviselőivel.

Vlagyimir Putyin orosz elnök állítólag elhangzott javaslatára, miszerint Moszkva is helyet adhatna egy magas szintű találkozónak, a fehér házi sajtótitkár úgy reagált, hogy

nem fogja „kiteregetni” Trump elnök és Putyin elnök magánbeszélgetésének tartalmát, azon kívül, amiről maga az amerikai elnök beszámolt.

Karoline Leavitt megjegyezte, hogy a kétoldalú orosz-ukrán csúcstalálkozó azt követően került napirendre, hogy mindkét vezető hajlandóságát fejezte ki erre, az előkészítésben pedig az Egyesült Államok nemzetbiztonsági illetékesei vesznek részt.

Az amerikai médiumok közül a CBS jelentette meg azt az értesülést kedden, fehér házi forrásokra hivatkozva, miszerint egy lehetséges orosz-ukrán-amerikai elnöki találkozó helyeként az amerikai elnöki hivatal a magyar fővárost szeretné, az előkészítésen pedig már dolgozik az elnök biztonságáért felelős szolgálat.

(MTI)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Geszti Péter is reagált a magyar előadókat listázó Deutsch Tamásnak
A zenész szerint közönségében kormánypártiak és nem kormánypártiak is helyet kapnak. Hozzátette azt is, hogy a színpadon inkább iróniát használ, nem politikai üzeneteket.


Geszti Péter a Vásárhelyi Televíziónak adott interjút, ahol arról beszélt, hogyan viszonyul a politikához a színpadon. Elmondta, hogy van elképzelése egy jól működő demokráciáról, de ebből nagyon keveset visz bele a fellépéseibe.

A zenész beszélt arról, hogy számára megtiszteltetés számára azok között szerepelni, akiket Deutsch Tamás felsorolt a Facebookon közzétett listáján.

„Megtiszteltetés abban a klubban szerepelni, ahol ilyen nevek közt szerepelhetek. Egyébként pedig természetesen ez is egy butaság, hát az én koncertjeimen soha nem hangzott el ilyen skandálás. Nem is fog valószínűleg. Nem is ez a cél.”

Az énekes-dalszerző az interjúban kiemelte azt is, hogy a koncertjein inkább ironikus megjegyzések szoktak elhangzani:

„Inkább ironikus megjegyzéseket szoktam csak tenni. És hogyha éppen nem ez a rezsim lenne, hanem valamelyik másik, ami esetleg mondjuk visszaél a hatalmával, ugyanígy megtenném ezeket a megjegyzéseket. De soha nem volt cél az, hogy az ember hergeljen bárkit is. Ez nem jellemző az én egész életemre sem” – fogalmazott.

Hozzátette, hogy szerinte a közönség soraiban kormánypárti és nem kormánypárti szavazók is helyet kaphatnak.

„Pont az a lényeg, hogy nem szabad hagyni a politikának, hogy behúzzon minket olyan dialógusokba és olyan terekbe, olyan lápi mocsárba, ahol egyébként nincs dolgunk.”

Deutsch Tamás a posztban azokat a magyar előadókat gyűjtötte össze, akik szerinte az elmúlt 35 évben kivették a részüket a „mocskos Fidesz” skandálásából.

Geszti néhány nappal az interjú előtt Hódmezővásárhelyen lépett fel, ahol a színpadon Lázár Jánossal és Mészáros Lőrinccel kapcsolatban is elhangzottak ironikus megjegyzések.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
„Lehet, hogy babonás vagyok, de más helyet próbálnék találni” – Donald Tusk nem támogatja, hogy Budapesten legyen a Putyin–Zelenszkij csúcstalálkozó
A lengyel kormányfő szerint Ukrajna számára kényes lenne a magyar főváros, mert itt írták alá az 1994-es memorandumot az ország területi egységéről.


Ahogyan lapunk is megírta, a Politico beszámolója szerint a Fehér Ház lehetséges helyszínként Budapesten is gondolkodik a háromoldalúra tervezett találkozó számára. Magyar Péter nyíltan felkérte Orbán Viktort, hogy járjon közben annak érdekében, hogy a csúcstalálkozót a magyar fővárosban rendezzék meg.

Ukrajna számára azonban kényes lenne Budapest, hiszen

1994-ben itt írták alá azt a memorandumot, amelyben Oroszország vállalta, hogy tiszteletben tartja az ország területi egységét, cserébe azért, hogy Kijev lemondjon a Szovjetuniótól örökölt atomfegyverekről.

Donald Tusk lengyel kormányfő szerdán arra emlékeztetett, hogy Ukrajna ekkor az Egyesült Államoktól, Oroszországtól és az Egyesült Királyságtól kapott garanciákat a területi integritására – közölte a lengyel miniszterelnök.

„Lehet, hogy babonás vagyok, de ezúttal inkább más helyet próbálnék találni”

– tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Büntetőeljárás indult amiatt, hogy Hadházy Ákos autójába belehajtottak Hatvanpusztánál
A politikus azt mondta, a birtok biztonsági őre hajtott belé. A rendőrség vizsgálja az ügyet, de bővebb információt nem osztottak meg a nyilvánossággal.


A rendőrség büntetőeljárás keretében vizsgálja Hadházy Ákos hatvanpusztai balesetének körülményeit, írja a Népszava. A Fejér Vármegyei Rendőr-főkapitányság közölte, hogy kedden 16 óra után érkezett bejelentés a Hatvanpusztára vezető bekötőúton történt közlekedési balesetről. Arra azonban nem adtak választ, hogy pontosan milyen bűncselekmény gyanúja miatt indult a nyomozás, és történt-e gyanúsítotti kihallgatás.

A független országgyűlési képviselő arról számolt be, hogy oldalról belé hajtott egy autó, amelyet elmondása szerint a birtok biztonsági őre vezetett. Hadházy úgy fogalmazott, talán fel akarták borítani, végül azonban a biztonsági őr kocsija borult fel. A járművet visszaállították a kerekeire, személyi sérülés nem történt.

Hadházy Ákos elmondta, többször is megkérdezte a férfit, miért történt az ütközés, de nem kapott választ. Úgy vélte, a biztonsági őr előzni akart, majd szándékosan ráhúzta a kormányt, így oldalról nekihajtott, az út egyenetlensége miatt pedig a kocsi felborult.

A lap többször is megkereste a rendőrséget, hogy megtudja, milyen bűncselekmény gyanújával indult a nyomozás, de a hatóságok eddig nem adtak információt. Hatvanpusztán korábban is indult már büntetőeljárás: akkor Hadházy Ákos autójának kerekeit szúrták ki.


Link másolása
KÖVESS MINKET: