KULT
A Rovatból

Miről mesél egy menyasszony ruhája? – Megnéztük a Magyar Menyasszony kiállítást a Nemzeti Múzeumban

Megmutatjuk, miket hordtak a menyasszonyok az elmúlt 500 évben. Több száz ismert és ismeretlen nő házasságának története elevenedik meg féltve őrzött ruháikon, kellékeiken és szerelmes leveleiken keresztül a Magyar Nemzeti Múzeum új tárlatán.

Link másolása

A legtöbb nő életében az esküvő meghatározó esemény. Évekig álmodozunk róla és tervezgetjük, milyen lesz a menyasszonyi ruhánk. De mit árul el a ruhaválasztásunk, mit gondolunk a női szerepekről és a házassághoz fűződő viszonyunkról? A Magyar Nemzeti Múzeum új időszaki kiállítása, a Magyar Menyasszony ezekre a kérdésekre keresi a választ.

Mi már láttuk a kiállítást. Mutatjuk, mi vár rád!

A Magyar Menyasszony kiállításon több száz ismert és ismeretlen nő története elevenedik meg féltve őrzött ruháikon, kellékeiken és szerelmes leveleiken keresztül. Ezek pedig nem csak az ő személyes történeteiket illusztrálják, hanem mesélnek az elmúlt 500 év házasodástörténetéről, és arról is, miként változott a nők társadalmi szerepe és hogyan harcolták ki maguknak az évszázadok alatt saját sorsuk alakításának jogát.

A bevezető szekcióban egy idővonalon végigkövethettük, milyen fontosabb állomásokon keresztül jutottunk el a lányrablástól és feleségvásárlástól a nők egyenjogúságáig. Sőt addig, hogy már a férj is felveheti felesége családnevét.

A tárlaton az elmúlt 500 évből 50 híres illetve hétköznapi nő 50 egyedi házasságtörténetét olvashattuk el. A feliratok mellett pedig megnézhettük esküvői ruháikat, hozományukat és a házassághoz kapcsolódó más emléktárgyaikat.

Megcsodálhattuk Európa második legrégebbi menyasszonyi öltözetét.
Orosz Emese fotója

Ezt a hagyomány szerint Mária királyné viselte Lajos királlyal való házasságkötésekor 1522-ben. A ruha mellett pedig megismertük Habsburg Mária és II. Lajos frigyének történetét is, ami azon ritka elrendezett középkori házasságok egyike volt, amit szerelem pecsételt meg.

Láttunk a Sisi menyasszonyi ruhájából készült vecsenyepalástot, amit a királyné adományozott a Budai Mátyás-templomnak.

A kiállításon szerepel egy égből pottyant menyasszonyi ruha is 1945-ből, amit a háborús évek és a súlyos anyaghiány miatt ejtőernyőből varratott a menyasszony.

A szüzességet őrző szűzhártya máig tartó mítoszával is foglalkozik a kiállítás. Megdöbbentő belegondolni, hogy ártatlanságuk ellenőrzése során hány millió nő szenvedte el a nyilvánosság traumáját, mert „ez így volt szokás”.

A következő szekcióban egy teremnyi különböző stílusú fehér menyasszonyi ruhával találtuk szembe magunkat. Ezeken nyomon követhettük a sziluett változását is, ami a különböző korszakok ipari újdonságairól, erkölcsi értékrendjéről, illetve a divat és szokások változásairól is mesél.

Itt megismertük a fehér menyasszonyi ruha történetét is. A fehér eredetileg az érintetlenség, ártatlanság és tisztaság szimbóluma volt, hiszen a lányoknak évszázadokon keresztül szüzen kellett férjhez menniük.

A fehér menyasszonyi ruhák divatjának berobbanását csak Viktória királynő 1840-ben tartott esküvője hozta el.

A kiállítás kitér a menyecskeruhára is. Ez arra a hagyományra épül, hogy a nászéjszaka elhálása után több területen a menyasszonyt átöltözött, illetve bekötötték a fejét. Ma a menyecskeruha színe a szüzesség elvesztéséhez kapcsolódó vérzésre, a szerelemre, szexualitásra, de életerőre is utalhat.

Érdekes az is, hogy az egyes nemzetiségek, népcsoportok viseletei között általában nem találkozunk külön menyasszonyi ruhával. Erre az alkalomra a lányok ünnepi ruhájukat vették fel, ami tájegységenként, akár falvanként is változott. Lenyűgöző volt végignézni milyen sokféle népviseletben álltak oltár elé a menyasszonyok a 20. századig.

Nekem személy szerint az a fal tetszett a legjobban, amin több száz keretezett menyasszony koszorú függött zsúfolt gyönyörűségben.

A külön teremben megnézhettük a menyasszonyok további kellékeit is a fátyoltól a cipőn át a különböző fejdíszekig.

A kiállítás egyszerre történelmi és modern: a történelmi alakok mellett megjelennek a jelenkor emberei és az ő történeteik is. A kiállítás különlegessége, hogy

a bemutatott tárgyak nagy része közösségi felajánlásoknak köszönhető.

A három éve alakult Magyar Menyasszony Facebook-csoportból és közösségi gyűjtésből több mint ötszáz felajánlott tárgy érkezett a kiállításra. Emellett eddig 1400 esküvői fotó szerepel a kiállítás adatbázisában – ebbe a tárlat lezárultáig akár te is feltöltheted saját vagy felmenőid fényképeit és történetét. A kiállítás egyik legizgalmasabb része, ahol egy interaktív képernyőn rászűrhetünk akár név vagy dátum szerint is ezekre az esküvői fotókra.

A kiállítás végén kortárs művészek esküvői témában készült alkotásait is megnézhettük, például Karcis Gábor tükrökkel végtelenített, immerzív Lakodalmi asztalát.

Illetve a kortárs művek között szerepelt egy igazán cuki projekt is. Egy óriási könyvben Az én menyasszonyom címmel kiírt gyermekrajz pályázat közel 300 legjobbnak ítélt alkotásába is belelapozhattunk.

A kijáratnál még várt ránk egy szuper interaktív meglepetés. Felpróbálhattunk néhány csodaszép koszorút, így néhány percre mi is magyar menyasszonyokká változtunk.

A Magyar Menyasszony című kiállítást 2024. augusztus 25-ig nézheted meg. Részletek a Magyar Nemzeti Múzeum és a Magyar Menyasszony honlapján.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: