Mégis megoldható lehet részben az olajellátás az eddig szidott Adria-vezetéken keresztül – derült ki a MOL részvényesi tájékoztatójából
A MOL negyedéves pénzügyi jelentéséhez csatolt részvényesi tájékoztató szerint a cég növelni tudná az Adria-vezeték kihasználását, ha a Barátság-vezetéken szállított kőolaj mennyisége jelentősen visszaesne – írta meg a hvg.hu.
Hernádi Zsolt MOL-vezér korábban arról beszélt, hogy a százhalombattai finomítót képessé kell tenni a nem orosz kőolaj feldolgozására. Ez szerinte 2027-re valósulhat meg, ehhez 200 milliárd forintos beruházás szükséges.
Szeptember végén Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter arról beszélt, hogy az Adria-vezetéken nem tudnak elegendő kőolajat szállítani, a MOL pedig csökkentett kapacitású szállításról számolt be. A Janaf erre úgy reagált, hogy a kapacitásteszten a MOL kérésére csökkentették az olajmennyiséget. A horvát cég szerint súrlódáscsökkentő adalékokkal az éves átfolyás akár 15 millió tonnára is növelhető, ami bőven ellátná a MOL magyarországi és szlovákiai finomítóit is, és jelezték, hogy nagy mennyiségű szállítás esetén kedvezőbb árat tudnának kínálni.
A vita októberben folytatódott, amikor a MOL-csoporthoz tartozó Slovnaft azzal vádolta meg a Janafot, hogy visszatartott 90 ezer tonna kőolajat. A horvát vállalat ezt valótlan és alaptalan állításnak nevezte, Szijjártó Péter pedig megbízhatatlan partnernek titulálta a Janafot.
A Horvátországon keresztül érkező olaj vélhetően többe kerülne a MOL-nak, mint az ársapkás orosz kőolaj. A magyar kormány azért is érdekelt az orosz szállítások fenntartásában, mert a MOL jelentős profitot realizál a nyugati és az orosz olaj közti árkülönbségen.
Miközben a legtöbb európai ország igyekszik leválni az orosz energiahordozókról, Magyarország 2021 és 2025 között 60-ról 92 százalékra emelte az orosz forrásból származó kőolajimport arányát.
Cikkünk megjelenése után a MOL a következő közleményt küldte szerkesztőségünknek:
Korábbi becsléseink és feltételezéseink alapján, ha a Janaf a szükséges mennyiséget le tudná szállítani a magyar határra, a finomítóink akkor is maximum 80 százalékos hatékonysággal tudnának működni, számolva azzal is, hogy bizonyos kőolajfajták esetében változik a termékkihozatal. De szeretnénk hangsúlyozni, hogy a Janaf kapacitása és szállítási képessége nem bizonyított, amit jól mutat az is, hogy a tegnapi napon a Janaf nem tudta leszállítani határidőre a megrendelt mennyiséget.
Ennek megfelelően cikkünk korábbi címét pontosítottuk.
A témában korábban Holoda Attila energetikai szakértővel készítettünk interjút, alább olvashatod el: