SZEMPONT
A Rovatból

„Meddig lehet ezt tűrni?” – a kölcsönzött magyar munkaerőt szinte semmi sem védi attól, hogy külföldiekre cseréljék

Székely Tamás szakszervezeti vezető azt állítja, vannak olyan cégek, ahol már teljes egészében kicserélték a munkavállalókat, miközben néhány éve plakátkampány szólt arról, hogy nem vehetik el a magyarok munkáját.


Hatalmas port vert fel a 24.hu cikke, ami szerint a Bumchun Precision Hungary Kft. salgótarjáni üzeméből magyar munkásokat bocsátottak el, miután betanították a gyárba érkező vietnámi vendégmunkásokat, és végigdolgozták a karácsonyi, valamint a szilveszteri műszakot. A dél-koreai tulajdonú cég elektromos autók akkumulátoraihoz gyárt alkatrészeket, és korábban milliárdos állami támogatást kapott munkahelyteremtésre. Januárban mégis 60 ember került utcára, a helyükön pedig a portál szerint már ázsiaiak dolgoznak.

Bár Gulyás Gergely a legutóbbi kormányinfón azt mondta, a cég csak rosszul kommunikált, és valójában ugyanolyan arányban küldtek el magyarokat, mint külföldieket, az eset nem egyedi.

A B. Braun orvostechnológiai gyártó gyöngyösi üzemében közvetlenül karácsony előtt rúgtak ki takarítókat, miután Fülöp-szigeteki vendégmunkásokat tanítottak be a munkájukra. És hasonló vádak merültek fel a makói Continental gumigyárral kapcsolatban is, ahová 150 indonéziai vendégmunkás érkezett.

Ami közös a fenti esetekben, hogy jellemzően kölcsönzött munkaerőről van szó, mind a magyar, mind a vendégmunkások esetében.

És bár a munkaerő kölcsönzésnél ugyanúgy létezik az a szabály, hogy csak akkor töltheti be külföldi az adott munkakört, ha arra magyar jelentkezőt nem találnak, a gyakorlatban ez sok sebből vérzik.

Az eddig nyilvánosságra került esetekben előbb bővítették az állományt, és csak leépítéskor kerültek lapátra a magyar munkavállalók. Márpedig a leépítésekkel kapcsolatban nincs semmiféle magyarokat védő rendelkezés.

A munkaerő kölcsönzés során pedig sokkal egyszerűbb a leépítés, mint a főállású alkalmazottaknál. Ezek a munkások ugyanis nem közvetlenül a munkát adó céggel állnak szerződésben, hanem a munkerő-kölcsönző vállalkozással. A kirúgásukat nem kell megindokolni, elég simán csak jelezni a kölcsöbe adó cég felé, hogy többé már nem tartanak rájuk igényt. Amennyiben a kölcsönzés megszűnik, a kölcsönbe adó cég egyedül erre hivatkozva is megszüntetheti a kölcsönözött munkavállalóval fennálló munkaviszonyt. A felmondási idő pedig mindössze 15 nap.

„Jelenleg szinte semmilyen munkajogi védelmet nem élveznek a munkaerő-kölcsönzés keretében foglalkoztatottak, így a legalapvetőbb alkotmányos jogaik is sérülnek” – mondta erről nemrég a Szabad Európának Somlóvári Zsófia, a Kapolyi Ügyvédi Iroda munkajogásza.

A Vegyipari, Energiaipari és Rokonszakmában Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke, Székely Tamás azt mondja, kölcsönzött munkaerő esetében már a felvételnél is életszerűtlen, hogy külön vizsgálódnának, van-e olyan magyar munkavállaló, aki esetleg betöltené az adott állást, hiszen ez a fajta munkaerő jellemzően azonnal kell. És értelemszerűen őket nem is álláshirdetésekben keresik, hanem közvetlenül a munkaerő-kölcsönzőkhöz fordulnak.

Székely Tamás azt állítja, vannak olyan cégek, ahol már teljes egészében kicserélték a munkavállalókat, miközben néhány éve plakátkampány szólt arról, hogy nem vehetik el a magyarok munkáját. „Meddig lehet ezt tűrni?” - teszi fel a kérdést.

Szerinte a kialakult helyzet nemcsak azoknak rossz, akik elveszítik a munkájukat, hanem azoknak a gyáraknak is, amelyeknek valóban szükségük lenne a külföldi munkaerőre.

„Ezek az esetek nagyon komoly feszültséget okozhatnak. Félő, hogy elindul egyfajta idegengyűlölet, ami nagyon rossz irány lenne, hiszen a mai magyar gazdasági szerkezeti struktúra megköveteli azt, hogy vendégmunkásokat is alkalmazzon a gazdaság. Viszont abban az esetben, ha általános példa lesz, hogy a cégek harmadik országbeli munkavállalókat alkalmaznak magyar munkavállalók helyett, kialakulhat egy olyan szélsőséges, szélsőjobboldali gyűlölet, ami hadd ne mondjam, mivé fajulhat” - fogalmaz.

Erzse Tibor munkaügyi szakértő szerint önmagában anyagi oka nem lehet annak, ha valahol külföldiekre cserélik a magyarokat.

Egy vietnámi munkás alkalmazása szerinte alapból drágább, mint egy magyaré. Neki ugyanis meg kell oldani a szállását, az étkezését, olyasmiket, melyekkel a magyar munkaerő esetében nem foglalkoznának.

„Hogy nem olcsóbb egy vietnámit idehozni, az biztos. A vízum költsége, meg a munkavállaló utaztatása és a további járulékos költségek egymillió forint fölött vannak” - mondja.

Ugyanakkor a hírekbe bekerülő cégek arra hivatkoztak, hogy nemzetiségtől függetlenül azokat tartották meg, akik jobb teljesítményt nyújtottak.

Az pedig könnyen előfordulhat, hogy az ide érkező külföldi vendégmunkások motiváltabbak a magyaroknál.

Számukra az itteni fizetés magasnak tűnhet a saját országuk bérszívonalához képest. És mivel a családjukat nem hozhatják, a nyelvet nem beszélik, a munkájukon kívül csinálni sem tudnak nagyon mást abban a két évben, amíg a szabályok alapján Magyarországon lehetnek.

De vannak más különbségek is. „A sok esetben ázsiai vendégmunkások sokkal rosszabb körülményekhez vannak szokva. Éppen ezért máshogy állnak a túlórához, kevesebb elvárásuk van a munkavédelmi és egyéb munkavállalói jogokkal kapcsolatban” - sorolta Somlóvári Zsófia a Szabad Európának.

Komjáthi Imre, az MSZP szakpolitikusa egy másik szempontot is említ, amiben a magyarok hátrányban vannak a külföldiekkel szemben. A vendégmunkásokat a leggyakrabban zsúfolt munkásszállásokon szállásolják el, ahonnan reggelente buszokkal viszik a munkahelyükre, majd este ugyanoda térnek vissza. A kis magyar falvakból viszont komoly probléma eljutni a munkahelyig. Az ellenzéki politikus szerint sok helyen annyira leépítették a közösségi közlekedést, hogy teljesen szegregálták a településeket.

Egy konkrét példát is elmesél. Egy faluból öt ember keresett munkát egy 30 kilométerrel arrébb lévő gyárba. De csak négyüket vették fel, azt, akinek volt autója, pont nem.

Autó nélkül viszont lehetetlen volt eljutni a faluból a gyárba.

A délután 2 órakor kezdődő műszakhoz vagy délelőtt 11-kor megy busz, vagy délután 3-kor. A 22 órakor kezdődő éjszakás műszakba pedig 19 órakor kellene elindulni, mert akkor megy az utolsó járat.

Ami a fizetéseket illeti, ott a törvény egyértelműen fogalmaz: a kölcsönzött munkaerőnek ugyanannyi pénz jár, mint a rendes alkalmazottaknak.

Egy apró különbséggel. Hogy ez a szabályt csak 184 nap után kell alkalmazni.

Vagyis előfordulhat, hogy az első félévben kölcsönzött munkaerőként (akár magyarként, akár külföldiként) valaki kevesebbet kap, mint az, aki a szalag mellett ugyanazt a munkát végzi, csak épp alkalmazottként. Arra pedig semmi garancia nincs, hogy fél év után nem cseréli le a munkaerőt kikölcsönző cég egy másikra a munkását.

Kölcsönzött munkaerő esetén attól sem nagyon kell tartani, hogy a dolgozók szervezkednének. Schiffer András ezzel kapcsolatban nemrég az ATV-n mesélt el egy konkrét példát.

„Nekem volt egy ilyen peres ügyem Észak-Magyarországon, ahol a targoncavezető benne volt a sztrájk vezetésében, de ő munkaerő-kölcsönzésben volt, a sztrájk kezdeményezése után őt két pillanat alatt kirúgták, mert egész egyszerűen a kölcsönbe vevő azt mondta, hogy nincs rá szükség” - mondta a tévéműsorban.

„Az az igazi veszély, hogy munkaerő-kölcsönzős melósokat – akik persze egyre gyakrabban vendégmunkások – ültetnek be a hétköznapi munkaviszonnyal rendelkező emberek helyére.”

- fogalmazott.

Bár Czomba Sándor foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár a múlt héten külön találkozón hívta fel a munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozások figyelmét arra, hogy elsősorban magyar munkaerővel kell feltölteni a betöltetlen álláshelyeket, és csak akkor érkezhetnek külföldi munkavállalók, ha magyar munkaerő már végképp nem áll rendelkezésre, ennek a gyakorlati megvalósításáról keveset tudni. Maga a minisztérium is csak annyit írt róla, hogy „ennek betartását a kidolgozás és elfogadás alatt álló új idegenrendészeti törvény végrehajtásához kapcsolódó jogszabályok fogják garantálni.”

Egyelőre annyit lehet tudni, hogy a külföldieket is közvetítő úgynevezett minősített munkaerő-kölcsönzőknek előírták, hogy legalább ezer fő kölcsönzötti létszámmal kell rendelkezniük, amiből legalább ötszázan magyarok kell, hogy legyenek.

De hogy egy konkrét igénynél mi történik majd, hogyan részesítik majd előnyben a magyar munkavállalókat, arról semmit sem tudni.

Ahogy azt sem egyszerű kideríteni, egyáltalán hányan dolgoznak most munkaerőkölcsönzés keretében Magyarországon. Ezzel kapcsolatos kérdésünket hiába küldtük el a KSH-nak, egyelőre nem kaptunk választ.

A G7 gazdasági portál szerint 2020-ban 60 ezer körül volt a számuk a statisztikában. Csakhogy a statisztika csalóka, mert minden dolgozót átszámítanak benne teljes munkaidős munkavállalóra. Azokat is, akik részmunkaidőben vagy éppen szezonálisan dolgoznak. A gazdasági portál azt írja, közelebb vihet a valós adathoz a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat korábbi éves jelentése, ami szerint közel 150 ezer embert írt alá szerződést munkaerő-közvetítőkkel.

A kölcsönzött munkaerő leginkább a feldolgozóipari cégek, azon belül is az autógyártáshoz kötődő vállalatok számára jelent fontos munkaerő-forrást.

Székely Tamás azt mondja, ők évek óta küzdenek ezzel az úgynevezett „atipikus foglalkoztatással”, ami szerinte Európában és globális szinten is óriási problémát jelent. Magyarország ráadásul azok közé az országok közé tartozik, amelyik a legmegengedőbb ezzel kapcsolatban.

A kölcsönzött munkaerőt ugyanis egy idő után kötelező állásba venni annál a cégnél, ahová kiközvetítették. Csakhogy míg máshol ez 6, esetleg 18 hónap után meg kell, hogy történjen, nálunk 5 évet adnak rá. És sok cég ki is használja a maximális időt.

A szakszervezeti vezető szerint a főállású munkavállalóknak minél előbb szakszervezetekbe kellene tömörülniük, mert ahol nincsen szakszervezet, ott szerinte bármit meg lehet csinálni, akár azt is, hogy alacsonyabb bérért foglalkoztatnak külföldieket az elbocsájtott magyarok helyén. Székely Tamás úgy gondolja, a kormányzat csak látszatintézkedéseket tesz, miközben a toborzó cégek ezrével toborozzák a külföldi munkavállalókat. Ennek a rendszernek a működtetésébe szerinte kizárólag a szakszervezeti szervezkedés tud valamilyen módon beleszólni.

Ugyanakkor hozzáteszi, nincsenek könnyű helyzetben.

„Már egy-egy szórólap átvétele is félelemre adhat okot, és ezt rettentő szomorúnak tartom.”

Komjáthi Imre szerint ha a kormányzat valóban tenni akart volna valami érdemit, el kellett volna fogadniuk azt az MSZP-s javaslatot, hogy csak kollektív szerződés hatálya alatt lehessen foglalkoztatni a harmadik világból jött vendégmunkásokat. „Ha lenne kollektív szerződés, az azt is jelentené, hogy van szakszervezet, mert kollektív szerződést csak az köthet, vannak normális munkaügyi kapcsolatok, és sokkal szorosabb az együttműködés a munkáltató és a szakszervezetek között, például abban, hogy ilyen létszámleépítést nem lehet csak úgy megcsinálni” - mondja a szocialista politikus.

Másrészt szerinte égető szükség lenne egy hatékony felnőttképzésre, hogy a cégek ne szoruljanak rá ekkora mértékben a külföldi munkaerőre.

Ezzel kapcsolatban Komjáthi azokat az ellenzéki pártot is kritizálja „akik elkezdtek a vendégmunkásokra lőni, elkezdtek migránsmunkásozni, mert nem a probléma gyökerére irányítják rá a figyelmet, hogy a kormány állította elő ezt a helyzetet, a kormány tud ezen változtatni, és hogy egyébként az oktatás a rákfenéje ennek az egésznek, és ott kellene először elkezdeni rendet teremteni, hanem kvázi kialakítanak egy társadalmi elégedetlenséget, aminek sajnos a vendégmunkások isszák meg a levét.”

Cikkünk készítése során kerestük kérdéseinkkel a Gazdasági- és Fejlesztési Minisztériumot is, választ egyelőre nem kaptunk.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Tarjányi Péter a Trump-Putyin találkozóról: Amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete
A biztonságpolitikai szakértő szerint Putyin elérte, amit akart, Trump pedig önmagát tette meg békeszervezőnek. Tarjányi Péter szerint a legnagyobb kérdés jelenleg az, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt.


„A világ figyelt. A háború nem állt meg. És amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete. Nincs áttörés. Csak egy asztal. A találkozó nem hozott megállapodást. Nincs tűzszünet. Nincs aláírt egyezmény. Van viszont egy tervezet, amit Trump és Putyin kidolgozott, Ukrajna és Európa nélkül. Ez nem béketeremtés. Ez békéről való tárgyalási keret felkínálása, Ukrajna feje felett” - írja a Trump-Putyin csúcstalálkozóról Facebook-oldalán megosztott elemzésében Tarjányi Péter.

A biztonságpolitikai szakértő szerint

„Putyin elérte, amit akart: fogadták hivatalosan az USA-ban, Trump partnerként kezelte, nem született új szankció, nincs tűzszünet, tehát a háború folytatódhat. Ez diplomáciailag óriási előrelépés Moszkvának, anélkül, hogy bármit engedett volna”.

Tarjányi szerint Trump önmagát tette meg békeszervezőnek, ez pedig kampánystratégia is.

„Trump úgy akar visszatérni, mint aki békét tud hozni. De ehhez előbb meg kell teremtenie a háború folytatásának lehetőségét is. És ezt most megtette. Mert jelenleg a harc megy tovább! Ukrajna és Európa a pálya szélén. Zelenszkijt nem hívták meg. Az európai vezetők csak értesítést kapnak, nem tárgyalófelek. A biztonsági garanciák nem NATO-keretűek, tehát nem kollektív védelmet jelentenek, csak Trump által vázolt ígéreteket”

- írta, majd hozzátette:

„Ez egyben stratégiai üzenet is: ha Európa nem egységes és nem lép fel önállóan, nem lesz megoldás.”

A szakértő számára ugyanakkor a legnagyobb kérdés, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt. „Mert erről senki nem mondott semmit. (...) A tervezet létezik, de nem hozták nyilvánosságra. Ez érthető, mert előtte Trump megmutatja Zelenszkijnek és az EU-nak” - fogalmazott a szakértő, aki szerint a tervezetben lehet szó területi kompromisszumról, a Krím elismeréséről, Donbasz orosz védnökségéről és akár Ukrajna NATO-tagságának tiltásáról is.

„Ez a találkozó nem a háború lezárásáról szólt, hanem a hatalmi szerepek újrafelosztásáról. Putyin visszatért a tárgyalóasztalhoz, Trump visszatért a középpontba és Európa, Ukrajna nélkül semmi nem lehet a »békéből«, ami még tűzszünet sem jelenleg. A kérdés mi derül ki az elkövetkező órákban, napokban a tárgyalásról, a konkrét hangulatról, esetleges nyomásgyakorlásról illetve a tervezet tartalmáról...Bizonyos szempontból többet vártam, bizonyos szempontból rosszabbat”

- zárta értékelését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Karikó Katalin: Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat
A Nobel-díjas kutató szerint a tudományellenesség erősödése és a támogatások megvonása komoly kockázatot jelenthet. A kutatóbiológus az amerikai egészégügyi miniszter legújabb döntése hosszú távon gyengítheti az ország felkészültségét egy új pandémia esetén.


Karikó Katalin kutatóbiológus szerint az Egyesült Államok komoly veszélybe kerülhet, ha a jövőben új pandémia tör ki. Úgy véli, hogy az mRNS-vakcinák fejlesztésének leállítása jelentős nemzetbiztonsági kockázatot hordoz. „Amikor majd jön a következő pandémia, a fejlesztések leállítása hatalmas nemzetbiztonsági veszélyt fog előidézni. Akkor Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat” – fogalmazott a Magyar Hangnak adott interjújában.

Mindezt azután mondta el a Nobel-díjas tudós, hogy az amerikai egészségügyi miniszter, Robert F. Kennedy Jr. nemrég

félmilliárd dollárral csökkentette az mRNS-vakcina kutatások szövetségi támogatását. Karikó szerint Kennedy minden döntését félreértésekre és hazugságokra alapozza, és már régóta ismert oltásellenes nézeteiről.

A kutató arra is kitért, hogy nem érti, hogyan erősödhetett meg ennyire a tudományellenesség az Egyesült Államokban. Megdöbbentőnek tartja, hogy tömegek örülnek annak, ha egy egyetem, például a Harvard, komoly támadások érik.

Felidézte, hogy amikor Magyarországon ellehetetlenítették a munkáját, elhagyta az országot, később pedig az Egyesült Államokból is távozott, miután a Pennsylvaniai Egyetemről elküldték.

Ezután Németországba ment, ahol a Biontechnél kezdett dolgozni – a cégről akkor még csak véletlenül, egy ismerősétől hallott.

Elmondta, hogy az mRNS-vakcinák mellékhatásai nem térnek el a hagyományos oltásokétól. Sokan mégis másképp gondolják, mert egyszerre sok felnőttet és idős embert oltottak be, akik az életkoruk miatt gyakrabban betegednek meg.

Karikó szerint az amerikai támogatások megvonása nem állítja meg a fejlesztéseket. Úgy látja, hogy az amerikai kutatók megtalálják a módját a folytatásnak, miközben Európában és Kínában továbbra is számos kutatás zajlik. Hozzátette, hogy ezeknek a vakcináknak a rákterápiákban is nagy szerepe lehet.

Jelenleg mintegy 150 különböző klinikai vizsgálat folyik világszerte mRNS-vakcinákkal, elsősorban különféle daganatos betegségek ellen. Három éve kezdtek személyre szabott mRNS-alapú oltásokat adni New Yorkban hasnyálmirigy-daganatos betegeknek, és a páciensek fele még ma is él, annak ellenére, hogy ez az egyik legagresszívebb ráktípus.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
„Ha innen is kiszorulnak a legszegényebbek, akkor végképp földönfutóvá válnak” - az Utcából Lakásba Egyesület az önazonossági törvényről
Kistelepülések sora szűrné ezentúl a beköltözőket, például büntetlen előélethez, érettségihez, szakképesítéshez kötnék, hogy valaki ingatlant vehessen náluk. Kovács Vera szerint mindez elsősorban a szegénységben élőket, azokon belül is a romákat sújthatja.


Van ahol érettségihez vagy szakképesítéshez kötnék a betelepülést, máshol a büntetett előéletűeknek tiltanák meg, hogy ingatlant vegyenek, vagy épp néhány tízezer forintot kérnének el, de olyan település is van, ahol minden egyes kívülről érkező ingatlanvásárlót előzetesen meghallgatna a képviselőtestület.

Mindezeket a helyi önazonosság védelméről szóló új törvényre hivatkozva vezetnék be az önkormányzatok, ami a hivatalos indoklás szerint elsősorban azt akadályozná meg, hogy újabb beköltözők tegyék élhetetlenné a már amúgy is túl sűrűn lakott budapesti agglomerációt vagy a Balaton környékét. A szigorításokat eddig azonban olyan települések tervezik bevezetni, mint Taktaharkány, Újlengyel vagy Vámosszabadi. Az Utcáról Lakásba Egyesület alapító-társelnökével, Kovács Verával arról beszélgettünk, milyen hatással lehet mindez a szegénységben élőkre.

– Feltételezhetjük, hogy a jogalkotó nem gondolt minden következményre.

– Feltételezem, hogy nem. De szerintem ez inkább egy gesztus a szélsőjobbnak, lehetőséget adva arra, hogy a települések kirekesszék az általuk nem kívánatosnak tartott beköltözőket, különösen a szegénységben élőket, ezen belül is a roma embereket. Az a gond, hogy azok a települések védekeznek leginkább ezek ellen a családok ellen, amelyeknek már csak ezek a települések lehetnének éppen megfizethetőek. Így csapdahelyzet jön létre: senki nem akar a legelmaradottabb településekre költözni, hiszen azok hátrányos helyzetűek. Oda azok mehetnének, akiknek nincs más lehetőségük.

Ha innen is kiszorulnak a legszegényebbek, akkor végképp földönfutóvá válnak.

Előfordult, hogy roma családok, teljesen függetlenül anyagi helyzetüktől, nem tudtak házat venni egy településen pusztán etnikai hovatartozásuk miatt.

– Felmerül a másik kérdés, hogyan kerülje el egy eleve szegény település a további gettósodást, ami szociálpolitikai szempontból sem kívánatos.

– Igen, de ezt nem kirekesztéssel, hanem felzárkóztatással kell kezelni. Többféle megoldás lehetséges. A már szegregálódott településeken fontos a munkahelyteremtés, a közműfejlesztés, a célok világos meghatározása. Egyes esetekben, például a Miskolc környéki szegregátumoknál az segíthet, ha ezeket a területeket bekapcsolják a város életébe.

Más esetekben viszont kívánatos lehet a szegregátumok megszüntetése, a lakók integrált környezetbe költöztetése, ahol munka, iskola és infrastruktúra is elérhető.

De minden település más: a földrajzi elhelyezkedés, a lakosságszám, a helyi adottságok meghatározzák, hogy hol melyik beavatkozás a leghatékonyabb. A jó programok azok, amelyekben helyi megvalósítók vesznek részt, és a valódi helyi igényekre reagálnak. Valahol a munkahelyteremtés a kulcs, máshol a szegregált lakóterület teljes felszámolása.

– Egy generációk óta mélyszegénységben élő családnál nem elég a költöztetés vagy a munkahelyteremtés. Szükség van szociális beillesztésre, mentorációra is, hogy valódi esélyt kapjanak.

– Valóban, a helyi igényeket ismerő szervezeteknek kellene ezeket megvalósítani szociális munkával. Ez a munka nagyon összetett. Nem gyámkodni kell felettük, hanem a lehetőségeket kell biztosítani számukra, amelyektől akár generációk óta el vannak zárva, és a részvétel módját is segíteni kell. Például

ha egy gyerek úgy nő fel, hogy a szülei sosem dolgoztak bejelentett állásban, csak napszámban, az teljesen kilátástalan helyzetet teremt. Ilyenkor egyszerre kell foglalkozni a szülőkkel és a gyerekekkel: meg kell tanítani, mit jelent rendszeresen munkába járni, havi fizetést kapni, és a tanulás értékét is meg kell mutatni.

Ez nehéz, mert az eredmények sokszor csak a gyerekeknél vagy unokáknál jelentkeznek.

– Megvan-e ehhez az állami vagy önkormányzati intézményrendszer, illetve a megfelelő civil szervezeti háttér?

– A tudás megvan, de az emberi erőforrás nincs. Állami szinten a legnagyobb ilyen program jelenleg a „Felzárkózó kistelepülések”, melynek a fő pályázója a Máltai Szeretetszolgálat. Ez kívülről nem tűnik átütő sikernek, de a kormány és a Máltaiak nem adnak nyilvánosan adatokat. Ugyanakkor számos civil szervezet, például az Igazgyöngy Alapítvány, vagy a Van Helyed Alapítvány, képes több generációval párhuzamosan dolgozni. Bátonyterenye térségében, Bonyhád környékén és másutt is vannak jó gyakorlatok, amelyeket országos szintre lehetne emelni.

– De ez az intézményesítés még nem történt meg.

– Így van. Ezek jellemzően helyi civil kezdeményezések, legfeljebb néhány településen dolgoznak. A Máltai Szeretetszolgálat „jelenlét” típusú programjai a legkiterjedtebbek, de egységes, országos rendszer nincs.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Mitől ennyire magabiztos Putyin? – A New York Times bemutatta, hogyan változott meg az orosz hadsereg
Putyin Oroszország teljes gazdaságát alárendelte a háborúnak, és sikeresen alakította át a toborzást, a fegyvergyártást, valamint a harcmodort – írja az amerikai lap. Emiatt sokkal jobb pozícióból várhatja találkozását Trumppal, ami számára önmagában is győzelem.


Orbán Viktor arról beszélt a történelmi Trump-Putyin csúcstalálkozó előtt, hogy Oroszország már meg is nyerte az Ukrajna elleni háborút. Bár rajta kívül egyetlen nyugati vezető sem tett ilyen kijelentést, abban egyetértenek az elemzők, hogy Putyin számára már az is hatalmas győzelem, hogy létrejön a csúcs, ami véget vet nemzetközi elszigeteltségének, éket ver a NATO szövetségesek közé, és lehetővé teszi, hogy úgy mutassa be az ukrajnai háborút, mint egy nagyobb konfliktus részét Oroszország és a Nyugat között, amit Oroszország akár meg is nyerhet.

„Bárhová is lép egy orosz katona, az a miénk” - jelentette ki Putyin nemrég külföldi vezetők előtt egy gazdasági találkozón.

De mitől lehet ennyire magabiztos az orosz vezető, akinek a hadserege a háború első időszakában katasztrofális vereségeket szenvedett el? Hogyan tudta megváltoztatni a helyeztetet a csatatéren? És milyen kilátásai lehetnek valójában a háború megnyerésére?

A New York Times terjedelmes cikkében azt írja, Putyin magabiztossága az orosz hadsereg újjáépítéséből fakad. A toborzás, a fegyvergyártás és a harcmodor teljesen átalakult.

Ennek eredményeként Oroszország jelenleg több katonát és fegyvert tud mozgósítani, mint Ukrajna és nyugati szövetségesei. Az orosz veszteségek súlyosak, de a csapatok előrenyomulnak. Mindez csak megerősíti Putyint abban, hogy kitarthat, amíg olyan békemegállapodást nem ér el, ami megfelel az érdekeinek. Kijelentette, ha ez az alaszkai tárgyalásokon nem sikerül, fegyverrel szerzi meg, amit akar.

A lap felidézi, hogy 2022-ben az oroszok a vereség küszöbén álltak. Putyin ekkor elrendelte a második világháború óta az első részleges mozgósítást: 300 ezer embert hívtak be. Emellett fegyencek tízezreit vitték a frontra kegyelemért cserébe. Ez stabilizálta a helyzetet, de komoly társadalmi feszültséget okozott – százezrek menekültek el Oroszországból.

A Kreml ezután változtatott a gyakorlaton, és ma már a pénzre építi a toborzást.

Egy átlagos orosz havi bére körülbelül 330 ezer forint. Egy katona viszont 900 ezer forintot kap havonta. Ehhez jön az akár 11 millió forintos aláírási bónusz, nyugdíj, adósság-elengedés és kedvezményes lakáshitel. Emellett minden harctéri teljesítményt külön megjutalmaznak. Ha valaki kilő egy nyugati tankot, több százezer forint prémiumot kap. Egy HIMARS kilövéséért vagy egy helikopter megsemmisítéséért milliós bónusz jár. Súlyos sérülések – például végtag amputáció vagy vakság – után is komoly kártérítést fizet az állam.

Ezek az ösztönzők százezreket vonzottak a frontra. Egy lábát elvesztő őrmester azt mondta a New York Times-nak, hogy 33 évesen nyugdíjba mehet, és soha többé nem kell dolgoznia. Korábban egy napraforgóolaj-gyárban robotolt, havi 110 ezer forintért. Most Havi 400 ezres nyugdíjat kap majd.

Ezzel a taktikábal Oroszország jelenleg naponta nagyjából ezer katonát toboroz – kétszer annyit, mint Ukrajna.

Átalakították a fegyvergyártást is. A védelmi kiadások ma már aköltségvetés több mint egyharmadát teszik ki. Oroszországé ipara teljesen átállt a háborús termelésre. Putyin hitelekkel árasztotta el a fegyvergyárakat, lazította a munkaügyi törvényeket, és hétvégi, ünnepnapi, éjszakai műszakokat rendelt el.

Jelabugában létrehozták a világ legnagyobb dróngyárát, ahol naponta 80 Geran–2 drónt gyártanak. Az orosz légierő júliusban átlagosan már 200 drónt indított minden éjjel Ukrajna felé. A háború elején ez a szám alig érte el a 40-et.

Putyin a jobb ellátás érdekében harcot hordetett a korrupció ellen. Régi szövetségese, Szergej Sojgu helyére egy közgadászt nevezett ki, Andrej Belouszovot, aki az üzleti világban megszokott módon irányít. Elsődleges célja az ellátási láncok javítása, új technológiák bevezetése, a hadsereg kapcsolatainak elmélyítése az üzleti szférával és a tudományos világgal, hogy Oroszország előnybe kerüljün a csatatéren.

Egyik első intézkedése egy speciális drónegység, a Rubicon felállítása volt, amellyel az ukrán utánpótlási vonalakat támadhatják. Az egység új generációs orosz drónt vetett be, amelyet vékony optikai kábellel irányítottak. Ez a technológia immunissá tette a drónokat a jelzavarásra. A Rubicon drónjai órákig mozdulatlanul feküdtek az utak mellett, majd lesből támadtak minden mozgó célpontot. Belouszov azt is megígérte: októberre külön katonai ágat hoznak létre Drón Erők néven.

Változtattak a harcmodoron is. Az ukrán városokat kisebb gyalogos egységekkel veszik körbe, mezőről mezőre haladnak, sokszor gyalog vagy motorbiciklivel. A védőknek így választaniuk kellett: visszavonulnak, vagy bekerítik őket.

Emellett az idei nyári offenzívában kis, álcázott csoportokat küldtek mélyen az ellenséges vonalak mögé is, ahol romos épületekben vagy szakadékokban rejtőztek, mielőtt összehangolt támadásokba kezdtek. Olekszandr Szirszkij, az ukrán haderő főparancsnoka „teljes beszivárgásnak” nevezte ezt a taktikát.

Mindez oda vezetett, hogy az oroszok fölénybe kerültek az 1200 kilométeres frontvonalon, és az alaszkai tárgyalások előtt sok helyen előre tudtak törni.

A New York Times cikke ugyanakkor rávilágít arra is, hogy mindennek komoly ára volt, Putyin rendszerén belül is megjelentek a repedések. A frontra egyre idősebb és tapasztalatlanabb katonák kerülnek, akiknek az átlagéletkora már eléri a 38 évet. A gazdaság egészét megviseli a hadigazdálkodás, a készletek fokozatosan kimerülnek, az utánpótlás pedig a szankciók miatt akadozik.

De mindeddig Putyin kitartott. Mindent egy lapra tett fel, és úgy tűnik, továbbra is eltökélt, hogy győz Ukrajnában, amit politikai örökségének tekint.


Link másolása
KÖVESS MINKET: