KULT
A Rovatból

Lindsay Lohan visszatért: Az ír kívánság olyan, mintha áttrappolna rajtunk egy csillámpónicsorda

Két pasi, egy csodás ír vidék, puccos esküvő, reménytelen szerelem, kívánságot teljesítő tündér stb. Annyi minden van itt, hogy élünk a gyanúperrel: a mesterséges intelligencia „keze” van a dologban.


Mielőtt belevágnánk Az ír kívánság című új Netflix-film kifilézésébe, fontos tartanunk egy rövidke Linsday  Lohan-gyorstalpalót, hiszen az új s nem meglepő módon gyengécske szerepe akár jó hírt is jelenthet a számára. Ennek pedig érdemes utánajárni!

Tehát! Lindsay Lohan már hatéves kora óta feltűnt tévéműsorokban és sorozatokban, a világ pedig akkor ismerte meg, amikor megjelent 1998-ban az Erich Kästner A két Lotti című könyve alapján készült Apád-anyád idejöjjön! (Abban már 11 évesen szerepelt.) S bár mindenki olvadozott a kettős szerepben látható cuki kislánytól, a sztárstátuszára még várnia kellett néhány évet. 2003-ban jött csak legközelebb, immár nagy kamaszként a sikert aratott Nem férek a bőrödbe című testcserés komédiában Jamie Lee Curtisszel, 2004-ben pedig a Bajos csajokkal, ami után Lindsay Lohan Hollywood legnépszerűbb tinisztárja lett. Énekesi karrierbe is fogott, így a következő pár évben e két pálya közt lavírozott, s persze állandó szereplő volt a bulvárlapok címlapján is.

Majd 2007-ben jött a megborulás. A megállás nélkül bulizó és a botrányos viselkedése miatt folyamatosan pellengérre állított lányt az Anya, lánya, unokája forgatásáról kórházba kellett szállítani kimerültség és kiszáradás miatt, és hasonló panaszok érkeztek a Tudom, ki ölt meg felvételei alatt is, amely egyébként hatalmasat bukott, Lohan pedig megkapta érte a legrosszabb színésznőnek járó Arany Málna-díjat.

Ekkor kezdett elesni az ígéretes szerepektől is, mivel senki nem akart együtt dolgozni a hírhedten problémás és megbízhatatlan színésznővel. A következő években pedig meztelen fotózások, plasztikai műtétek és elvonókúrák szegélyezték útját. A mozgóképes karrierje azonban kifújt, vagy cameószerepekben (Machete, Glee, Horrorra akadva 5, Nyugi, Charlie!), vagy Arany Málna-gyanús fércművekben tűnt fel nagy ritkán (Kismamának áll a világ, InAPPropriate Comedy, Vétkek völgye, Among the Shadows).

Épp ezért jó hír, hogy úgy tűnik, Lohan a harmincas évei közepére sikeresen összeszedte magát. Nem hallani botrányokról és elvonókról, arról viszont igen, hogy 2022-ben férjhez ment a pénzügyi szakember Bader Shammashoz, akivel már hat éve alkotnak egy párt, és hogy tavaly júliusban, 37 évesen édesanya lett, amikor megszülte első gyermekét, a Luai nevű kisfiút. Ráadásul a Netflix is felkarolta! 2021 májusában a streamingplatform ugyanis bejelentette, hogy Lindsay Lohan visszatér a színészethez egy karácsonyi romantikus vígjáték főszerepében, amelyben egy síbaleset után amnéziában szenvedő szállodaörököst alakít.

2022 novemberében jelent meg a Karácsonyi románc, ami több mint egy évtized óta az első szerepe egy jelentősebb produkcióban. S bár a film hagyott kívánnivalót maga után, Lohan alakítása általánosságban pozitív kritikákat kapott.

A Netflix fejeseinek pedig megtetszett a közös munka, így további két filmre kötöttek vele szerződést. Így amellett, hogy kijelenthetjük, az egykori bajos csaj visszatért, egyben meg is érkeztünk jelen filmünkhöz, a tovább két cím közül ugyanis Az ír kívánság lett az egyik.

A sztori szerint a könyvszerkesztő Maddie (Lohan) fülig szerelmes az ünnepelt íróba, Paul Kennedybe (Alexander Vlahos), akinek segített megírni az új regényét. Mielőtt azonban bevallaná neki a régóta titkolt érzelmeit, Paul belezúg Maddie egyik legjobb barátnőjébe, Emmába (Elizabeth Tan). Így pár hónappal később már koszorúslányként kell jó arcot vágnia az esküvőjükön Paul tehetős családjának írországi vidéki birtokán, ahol megismerkedik a fotós Jamesszel (Ed Speleers) is. Maddie épp egyedül kószál, amikor egy kívánságpadra lel, ahol megjelenik egy tündér, s azt mondja, teljesíti a leghőbb vágyát. Maddie pedig azt kívánja, bárcsak őt venné Paul feleségül. S lám, az óhaja valóra vált, menyasszonyként ébred, a dolgok azonban mégsem úgy alakulnak, ahogy azt szerette volna.

A fentiekből is kitűnik, hogy Az ír kívánság egy ízig-vérig romkom (ahogyan a Karácsonyi románc is az volt, raádásul a rendezőjük is ugyanaz – Janeen Damian –, a Netflix tehát e minőségében számít Lohanre), csak most egy tündérmesébe csomagolva.

Viszont annyira tündéri itt minden, hogy könnyen megfekszi a jó ízlésű néző gyomrát. Minden úgy történik, minden szereplő úgy viselkedik, a fordulatok pedig mindig úgy követik egymást, ahogy az a romkomok nagykönyve szerint meg vagyon írva.

Mindez megspékelve jópofáskodó, de egy cseppet sem szellemes párbeszédekkel és ezerszer látott szituációkkal.

Olyan ez a film, mintha az AI generálta volna minden mozzanatát, minden beállítását, minden percét. Persze egyértelmű, hogy mindez szándékos volt, a Netflix szerint ugyanis pontosan erre van most szükség, a célközönség belőve, s végül is, ha úgy vesszük, Az ír kívánság teljesíti azt, amiért elkészült. Lohant pedig ki hibáztatná azért, mert elvállal egy ilyen olcsó és habkönnyű semmiséget, ha újra főszerepben tetszeleghet, és akár milliók szórakozhatnak rajta, vele.

Az ír kívánság ahhoz persze nem elég rossz, hogy vicces is legyen, így csak akkor érdemes próbálkozni vele, ha egy fárasztó nap után jól tud esni egy giccses, nem túl emlékezetes, de ártalmatlan romantikus komédia. Aki ennél többre vágyik, messzire kerülje el!

Lohan mindenesetre profitálhat belőle, hiszen már bejelentették, hogy újra eljátssza Anna Coleman szerepét a Nem férek a bőrödbe folytatásában (újra Jamie Lee Curtisszel), emellett éppen a Disney-vel tárgyal egy szuperhősnő szerepéről a Marvel Mozis Univerzumában, illetve szeretné eljátszani Ann-Margret színésznőt a róla szóló életrajzi filmben. Lindsay Lohan tehát, úgy tűnik, tényleg visszatért, a kérdés csupán, hogy lesz-e benne köszönet? Mi azért drukkolunk neki!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET: