JÖVŐ
A Rovatból

Mennyit szenvednek a tehenek azért, hogy tej, sajt és vaj kerüljön az asztalunkra?

Az állatvédők világszerte régóta kritizálják a zsúfolt istállókat, a tejtermelő tehenek folyamatos mesterséges megtermékenyítését, és azt, hogy azonnal elszakítják tőlük újszülött borjaikat.


Joaquin Phoenix alig néhány nappal a 2020-as Oscar-gála után a kezében hozott el egy újszülött borjat az egyik Los Angeles-i vágóhídról. Magával vitte a borjú anyját is. Az állatokat egy állatvédő szervezet farmjára szállították, ahol a színész szerint békében élhetnek majd.

Magán az Oscar-gálán a díj átvételekor mondott köszönőbeszédében Joaquin Phoenix azt állította, a vegán életmód morális kötelessége az embereknek.

"Azt gondoljuk, hogy mi vagyunk az univerzum közepe, és ezért kifosztjuk a természet erőforrásait. Úgy érezzük, jogunk van arra, hogy mesterségesen megtermékenyítsünk egy tehenet, majd ellopjuk a borját. És hiába hallani a sírását, mi fogjuk a tejét, és a kávénkra meg a müzlinkre öntjük, ahelyett, hogy a borjúnak jutna"

– mondta.

VIDEÓ: Joaquin Phoenix beszéde

De igaza van-e a világhírű színésznek?

Az emberiség jelentős hányadának nélkülözhetetlen tápláléka az állati eredetű tej, és az abból származó különböző termékek, a vajtól a sajtig, a savótól a túróig. Számos országban vajjal sütnek-főznek, több helyen a sokszáz féle sajt, másutt a joghurt, a kefir jellegzetes része a nemzeti gasztronómiának. A Tej Terméktanács által megrendelt friss, reprezentatív kutatás szerint a felnőtt magyar lakosság 97%-a fogyaszt tejet és/vagy tejterméket.

Csakhogy az állatvédők világszerte régóta kritizálják a zsúfolt istállókat, a tejtermelő tehenek folyamatos mesterséges megtermékenyítését, és azt, hogy azonnal elszakítják tőlük újszülött borjaikat. Azt is felhozzák, hogy a nőstény borjakat elkülönített karámokban tartják, szarvkezdeményeiket 8 hetes korukban levágják, a bikaborjak pedig általában vágóhídra kerülnek.

Azt mondják, egy átlagos tejelő tehén egész életét egy beton-padlózatú, elkerített helyen tölti, és bár akár 20 évig is elélhetne, 4-5 évesen a vágóhídra küldik, miután a tejtermelése apadni kezd.

De vannak olyan táplálkozás-szakértők is, akik aggódnak. Szerintük az állatokban kialakult stressz a húsukat, tejüket fogyasztó emberek egészségét is károsíthatja. Felróják azt is, hogy az állatok gyakran kapnak antibiotikumokat, amelyek erősíthetik az antibiotikum-rezisztenciát, ez pedig szintén fenyegetheti az embereket is.

Radikális állatvédők a közelmúltban Londonban rendeztek meghökkentő akciót, ahol egy vérző mellű nő illusztrálta, szerinte mit kell kiállniuk az állatoknak.

Fotó: Elek Krisztián

2017 októberében pedig világszerte óriási felháborodást váltott ki az Animal Outlook titokban készített filmje, amiben azt mutatták be, hogy egy dél-kaliforniai családi farmon a munkások rugdossák vagy fémrudakkal ütik a teheneket, és hogy az újszülött bikaborjút, amelynek fejét legyek lepték, hagyták a sárban elpusztulni. Tejipari szakértők és farmerek sora is felháborodott, és azt mondták, az ott látható kegyetlen bánásmód egyáltalán nem általánosítható.

A New York Times megkérdezte Marina von Keyserling-et, a kanadai British Columbia egyetem kutatóját, aki régóta vizsgálja, hogyan hatnak a modern tejgazdaságok a szarvasmarhákra. Boldogtalanok-e azok a tehenek, amelyek egész életüket egy elkerített belső térben töltik? Okoz-e az anyatehénnek komoly szorongást, ha elválasztják újszülött borjától? És nem utolsósorban: lehet-e tejtermelő tehén életét javítani úgy, hogy az tudományos megalapozott és gazdaságilag is kivihető legyen?

Marina maga is egy tehénfarmon nőtt fel, és részt vett számtalan bikaborjú fájdalomcsillapító nélküli kiherélésében.

Azt mondja, ma már eszébe sem jutna ilyesmi.

Munkatársaival bebizonyították, hogy ha két borjút egy térben tartanak, kevésbé lesznek félősek és könnyebben lehet bánni velük, mintha egyesével elkülönítenék őket. Arra is rájöttek, hogy a teheneknek egyéni viselkedési jegyeik vannak, amit akár személyiségnek is nevezhetünk. Ezek azután serdülőkorban náluk is teljesen felborulnak. A változások állatról-állatra mások, némelyek bátrabbak, némelyek félősebbek lesznek.

„Tisztában kell lennünk azzal, hogy képesek megélni olyan negatív érzelmeket, mint a fájdalom vagy a félelem. Másfelől pedig vannak pozitív tapasztalataik, mint az élvezet, a jutalom, a megelégedettség”

– hangsúlyozta Jennifer Van Os is, a wisconsini Madison egyetem állat-jólét kutatója.

Marina von Keyserling és kollégái kipróbálták azt is, hogy mi történik, ha automatikusan nyíló ajtókat szerelnek fel az istállókra. Arra voltak kíváncsiak, hogy a vemhes tehenek szívesebben maradnak-e a klimatizált zárt térben, hogy ott fogyasszák el kedvenc táplálékukat, vagy pedig inkább a kinti legelő felé indulnak. Kiderült, hogy az állatok szabadságvágya az időjárástól és a napszaktól függ. Eső és hó esetén bent maradnak, jó időben és éjjelente viszont inkább voltak odakint (a szarvasmarhák naplementekor, éjfélkor és hajnalban legelnek a legszívesebben).

Magyarországon a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal külön állatjóléti tananyagot állított össze, ami szerint a "tejelő állományoknál is kiemelkedően fontos a legelőre vagy száraz kifutóra való kijutás lehetősége." Azt írják, a napsugárzás serkenti az anyagcserét és a D-vitamin termelődést, javítja a mozgást, edzi a csülköt, így kisebb a nehézellések és a fertőző betegségek gyakorisága.

Igaz, azt is hozzáteszik, sok helyen ez mégsem gyakorlat.

Megkülönböztetik a kötött tartást, illetve a szabadabb mozgást biztosító kötetlen mélyalmos tartást, valamint a kötetlen pihenőbokszos tartást. Az állatok szempontjából a kötött tartás biztosítja a legkevesebb szabadságot. A NÉBIH szerint az így tartott szarvasmarhák felkelését és lefekvését nehezítheti például az úgynevezett tehén tréner, amely az állatot hátralépésre kényszeríti, hogy az ott húzódó trágyacsatornába ürítsen. Ugyanakkor ebben a tartási formában nincs agresszió, mert az állatok teljesen el vannak választva egymástól.

A szabadban a rangsorban közelállók közt akár komoly harc is kialakulhat, és az állatok 3-5 kilométert is vonulnak egy nap.

De nagyon más sors vár a tejelő borjakra is, mint ami a szabadban történne velük. Ott ugyanis az újszülöttjét naponta 6-8-szor szoptatja meg az anyaállat, és az első hét után kialakul köztük az anya-utód kötődés. A csordában a borjak 2-3 hetes koruktól nagyon sokat játszanak, és az új borjú születéséig, vagyis minimum 9 hónapig az anyjukkal maradnak.

A tejelő borjakat ezzel szemben 24 órás és 4 napos koruk közt elválasztják az anyjuktól.

Az anyai gondozás hiánya, az ingerszegény környezet, az izoláció, a mozgáshiány miatt sérülhet az állatok szociális fejlődése, ami viselkedési problémákhoz vezethet - áll a Szent István Egyetem Alkalmazott Etológiai Tanszékének szakmai anyagában.

Ez például nyelvöltögetésben mutatkozhat meg, vagy az úgynevezett álszopásban, amikor a borjak társaik kiálló testrészeit szopogatják. A NÉBIH szerint ezeket gyakran szopás-gátló eszközök felhelyezésével, vagy műtéttel próbálják a gazdák megakadályozni, ami sérti az állatok jólétét, sérüléshez és félrenyeléshez vezethet.

Ugyanakkor nagy szerepe van a gondozók személyiségének, ha a borjak 1-4 napos korában sokat beszélnek hozzájuk, simogatják, vakargatják őket, akkor 15-20%-kal is jobb lehet a tejhozam, ami arra utal, hogy ez is sokat számít az állatoknak.

Míg a húsukért tartott tehenek 8-10 liter tejet termelnek a borjaiknak, a tejükért tartott társaikból 20-40 litert is kifejnek, és négyszer annyi táplálékra van szükségük, mint egyébként lenne.

A magyar szabályok szerint a fájdalmat okozó beavatkozások is elfogadottak.

Így például a szülést követő 20. napig érzéstelenítés nélkül helyezik el a füljelzőt. Engedélyezett a szarvtalanítás is, amire azért van szükség, hogy a szarvasmarhák ne tudják egymást vagy az őket ellátó embereket megdöfni. Bár erre a célra pákát, fogót, huzalfűrészt is lehet kapni, a NÉBIH állatjóléti szempontból a "szarvtalanító pasztát" javasolja, ami egy erősen lúgos kémhatású méreg. Hatására az elhalt bőrfelület 10-12 nap után leválik.

Nagy stressz jelent az állatoknak a kényszerű vég is, főként az, amikor teherautókra rakják őket, illetve beterelik a vágóhídra. Németországban a húsmarháknál már engedélyezték a legelőn vágást, mert a hatóságok arra jutottak, hogy ez nemcsak állatjóléti szempontból előnyös, hanem a hús minőségén is sokat javít.

A New York Times pozitív példának bemutat egy New Jersey-i családi farmot, ahol 1500 tehenet nevelnek. A jószágok napközben kényelmesen őgyeleghetnek szellős istállóikban, vályúból esznek. Napjában háromszor átviszik őket a fejőterembe, ahol számítógépes irányítású vákuumos készülékek szívják le tejüket alig néhány perc alatt. Minden újszülött borjút cumisüvegből táplálnak. A 42 éves Nathan Chittenden nagyon szereti állatait, amelyek láthatóan viszonozzák is ezt.

„Felelős vagyok az életükért a bölcsőtől a sírig, fontos számomra, hogy tudjam, egy állat szenvedés nélkül éli le életét. Rossz ember vagyok, ha szenvedni hagyom” – mondta a lapnak a gazda.

Chittenden szerint az alacsony átvételi árak, az egyre szigorúbb környezetvédelmi szabályok és az állatvédők figyelme miatt az elmúlt 5 év különösen nyomasztó volt számukra. Az a véleménye, hogy az állatokkal szemben gyakori rossz bánásmódról szóló állítások eltúlzottak, és meggyőződése, hogy a boldogtalan tehenek rossz tejelők.

A New York Times bemutat egy olyan farmert is, akinek a tehenei tavasztól hónapokat töltenek a szabadban szopós borjaikkal együtt. Bár ezzel csökken az emberi fogyasztásra alkalmas tejük mennyisége, édesebb és tápértékben gazdagabb lesz. Igaz viszont, hogy a végtermék kétszer olyan drága, mint az átlagos tej, ezért kisebb iránta a kereslet.

Alternatívát kínálhatnak a növényi alapú tejek is. Ezek Magyarországon is egyre népszerűbbek, a Tej Terméktanács már említett kutatása szerint már a magyar lakosság 28%-a fogyasztja őket. De azt is hozzáteszik, ezen belül mindössze 3% azok aránya, akik teljesen elzárkóznak a tej vagy tejtermékek fogyasztásától. Vagyis a többiek inkább kiegészítésként tekintenek erre a lehetőségre.

„Olyan társadalmakban élünk, amelyekben az emberek eldönthetik, hogy olyasmit esznek-e, ami megfelel az értékrendjüknek. Ez az egyik legnagyobb kihívása az állattenyésztésnek, mert még akkor is, ha a közvélemény nem várja el, hogy a gazdálkodás egyik napról a másikra megváltozzon, azt igen, hogy a gazdák jó életet biztosítsanak állataiknak” – hangsúlyozta Marina von Keyserlingk professzor.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
A mesterséges intelligencia képes lehet akár tíz évre előre megjósolni, hogy kinek milyen betegsége lesz
A modell névtelen kórlapok mintáit figyeli, és évekre előre megmutatja, hol nagyobb a kockázat. A fejlesztők szerint így hamarabb lehet beavatkozni, és még az is tervezhető, hány szívinfarktusra kell készülnie egy városnak 2030-ban.


A kutatók szerint a mesterséges intelligencia akár tíz évre előre jelezhet egészségi gondokat, írja a BBC. A rendszer az emberek egészségügyi adataiban keres mintákat, és több mint 1000 betegség kockázatát számolja. Úgy írják le, mint egy időjárás-előrejelzést: százalékban adja meg a valószínűséget. A cél, hogy időben kiszűrje a magas kockázatú embereket, és évekre előre segítse a kórházak tervezését.

A Delphi-2M nevű modell hasonló technológiára épül, mint a közismert MI-chatbotok, például a ChatGPT. A chatbotok nyelvi mintákat tanulnak, és megjósolják, milyen szavak követik egymást. A Delphi-2M névtelenített egészségügyi adatokból tanulta meg felismerni a mintázatokat, és így jelzi előre, mi következhet és mikor. Nem mond pontos dátumot, hanem 1231 betegség valószínűségét becsli.

„Ahogy az időjárásnál 70 százalék esélyt jelezhetünk az esőre, ugyanezt meg tudjuk tenni az egészségügyben is”

– mondta Ewan Birney professzor, az Európai Molekuláris Biológiai Laboratórium megbízott főigazgatója. „Ráadásul nemcsak egy betegségre, hanem egyszerre az összesre – ilyet még soha nem tudtunk. Izgatott vagyok” – tette hozzá.

A fejlesztők először brit, névtelenített adatokon tanították a modellt: kórházi felvételek, háziorvosi adatok és életmódbeli szokások (például dohányzás) több mint 400 ezer résztvevőtől a UK Biobank projektből. Ezután más Biobank-résztvevők adataival ellenőrizték az előrejelzéseket, majd 1,9 millió ember dániai egészségügyi adatán is letesztelték. „Ha a modellünk azt mondja, hogy a következő évben tízből egy az esély, akkor tényleg nagyjából tízből egy esetben következik be” - tette hozzá Birney professzor.

A rendszer azoknál a betegségeknél működik a legjobban, amelyeknek jól követhető a lefolyása, például a 2-es típusú cukorbetegség, a szívinfarktus vagy a szepszis. Az inkább esetleges fertőzéseknél gyengébben teljesít.

Az orvosok ma is írnak fel koleszterincsökkentőt annak alapján, mekkora valakinél a szívinfarktus vagy a stroke kockázata. Az MI-eszköz még nem áll készen a klinikai használatra, de hasonló módon tervezik alkalmazni: korán azonosítani a magas kockázatú embereket, amikor még van esély megelőzni a betegséget. Ez jelenthet gyógyszert vagy célzott életmódtanácsot – például akinek nagyobb az esélye bizonyos májbetegségekre, annak a szokásosnál jobban megérheti visszavenni az alkoholfogyasztásból.

Az MI a szűrőprogramok tervezésében is segíthet, és egy térség összes egészségügyi adatát elemezve előre jelezheti a várható igényeket,

például hogy 2030-ban nagyjából hány szívinfarktus várható egy adott városban.

„Ez egy újfajta megközelítés kezdete az emberi egészség és a betegséglefolyás megértésében” – mondta Moritz Gerstung professzor, a Német Rákkutató Központ (DKFZ) onkológiai MI-osztályának vezetője. „Az olyan generatív modellek, mint a miénk, egy napon személyre szabhatják az ellátást, és nagy léptékben előre jelezhetik az egészségügyi szükségleteket.”

A Nature tudományos folyóiratban ismertetett modellt még finomítani és tesztelni kell a klinikai használat előtt. Torzítást okozhat, hogy a UK Biobank adatai főként 40–70 éves emberektől származnak. A fejlesztők most bővítik a modellt képalkotó vizsgálatokkal, genetikai információkkal és vérvizsgálati eredményekkel.

„Fontos hangsúlyozni, hogy ez kutatás – mindent alaposan tesztelni, szabályozni és átgondolni kell, mielőtt használni kezdjük, de a technológia adott ahhoz, hogy ilyen előrejelzéseket készítsünk” – nyomatékosította Birney professzor. Úgy véli, a genomika egészségügyi bevezetéséhez hasonló utat járhat be a folyamat: a tudósok bizalmától a rutinszerű klinikai használatig akár egy évtized is eltelhet.

A kutatás az Európai Molekuláris Biológiai Laboratórium, a Német Rákkutató Központ (DKFZ) és a Koppenhágai Egyetem együttműködésében készült. Gustavo Sudre, a King’s College London kutatója így értékelt: „Ez a munka jelentős lépés a skálázható, értelmezhető és – ami a legfontosabb – etikailag felelős orvosi prediktív modellezés felé.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

JÖVŐ
A Rovatból
Megkezdték a humanoid robotok tömeggyártását Kínában
A cég több ezer előrendelést említ, az ár körülbelül 11,5 millió forint. A mozgásnál emberi mintákat követnek: a végtagok összehangolását szimulációk és utánzásos tanulás segíti.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. szeptember 27.



A kínai Kepler Robotics elindította a K2 Bumblebee humanoid robot tömeggyártását, írja a Rakéta. A modellt logisztikai munkákra, gyártási feladatokban segítésre, kiállításokra és „speciális műveletekre” szánják.

A K2 hibrid architektúrával működik, ami energiahatékony üzemet tesz lehetővé. A gyártó szerint a humanoid egyhuzamban akár 8 órát is dolgozik.

Az ár a hasonló, általános célú humanoidokhoz képest kicsivel magasabb:

körülbelül 11,5 millió forint.

A robotra már több ezer megrendelés érkezett.

A cég a külalakot kevésbé, a mozgást viszont nagyon „emberire” tervezte. A K2 Bumblebee imitációs tanulással és szimulációkkal sajátította el a járás emberihez hasonló jellegzetességeit, beleértve a végtagok mozgásának összehangolását.

A humanoid robotról készült videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Sora 2: megjöttek a videók, amiket a képtelenség megkülönböztetni a valóságtól
Náci egyenruhába bújtattak hírességek, meghamisított történelmi események, kamu filmjelenetek igazinak tűnő színészekkel – máris ilyen videók készültek az OpenAI legújabb videógeneráló modelljével, ami egyszerre lenyűgöző és félelmetes.


A Sora 2 videógeneráló modell szeptember végén jelent meg, azzal az ígérettel, hogy a korábbi változathoz képest jelentősen javult a fizikai pontosság, a realizmus és az irányíthatóság. Mivel az OpenAI már a Sora tavaly decemberben kiadott első változatát is – a ChatGPT sikerével párhuzamba állítva – a videókészítés „GPT‑1 pillanatának” nevezte, nagy várakozások előzték meg a „GPT‑3.5 pillanatként” beharangozott Sora 2-t.

Az első verzió fejlesztői változatáról a demók alapján azt írtuk, olyan minőségű filmekhez, amelyeket szöveges utasításra generál, normál esetben külső helyszínekre, díszletekre, profi felszerelésekre és szakemberekre, statisztákra, illetve színészekre lenne szükség, de „úgy fest, hogy mostantól egyetlen AI, a Sora is elég lesz hozzá”.

Nyújthat ennél is többet egy videógeneráló modell? A Sora 2–nek a jelek szerint sikerült, mert a világ egyik ámulatból a másikba esik a vele készült mozgóképek láttán. Az OpenAI azt állítja, hogy az új modell kiküszöböli a korábbi videógenerálók jellemző hibáit, például az amorf tárgyakat és karaktereket, a torzult valóságot vagy a „túlzott optimizmust”. Utóbbihoz példát is kapcsol: ha egy generált videóban szereplő kosárlabdázó „elvéti” a dobást, az eddigi verziók inkább kicsavarták a realitást, és a labda még lehetetlen szögből is a gyűrűbe „teleportált”. Ehhez képest a Sora 2 a fizika törvényeivel teljesen megegyező módon bánik a tárgyak mozgásával: a labda a palánkba csapódik és pont úgy pattan vissza, ahogy az a valóságban is történne.

A tökéletlenség lehalkításával és a képminőség feltekerésével az OpenAI kisebb csodát alkotott: még egyszerű szöveges utasításokból is olyan videókat hoz létre, amelyeket a legtöbb néző képtelen megkülönböztetni a valóságtól. Az pedig, hogy mekkora a szakadék a versenytársak videógeneráló modelljei, valamint a Sora 2 között, remekül illusztrálja ez az összehasonlítás, amelyben a Google fejlesztette Veo 3–mal vetik össze a képességeit.

Ebben a videóban semmi sem valódi:

A gyorsan bővülő AI‑videópiacon persze vannak más vetélytársak is, például a Meta „Vibes” alkalmazása és a Meta Movie Gen modell, valamint az Elon Musk-féle xAI Grok Imagine-je. A Forbes hangsúlyozza, hogy utóbbi rendszerek 6–10 másodperces felvételeket készítenek, míg a Sora 2 akár egyperces videókat generálhat, illetve hangot is ad a tartalmakhoz, ami komoly fegyvertény a jelenlegi mezőnyben. És eddig minden jel arra mutat, hogy a Sora 2 a legerősebb videógeneráló AI.

Az OpenAI a modell széles körű – de egyelőre Észak-Amerikára korlátozott – bevezetése óta arra biztatja a felhasználókat, hogy a Sora 2 segítségével találjanak ki minél több új világot és történetet. A lehetőségeknek – látszólag – csak a képzelet szab határt, hiszen a modell képes az emberi hanghoz igazított dialógusok és hangeffektek generálására is, sőt, ha kell, a felhasználó hang‑ és videómintája alapján avatárt készít, így a saját filmünk főszereplőjévé válhatunk.

Mi változott? – A Sora 2 új képességei

Bár hozzáférés hiányában nekünk, magyaroknak egyelőre nincs összehasonlítási alapunk, az új modellről megjelent videókon valóban az látszik, hogy komoly szintlépés történt. Amíg a Sora demóiban a generált karakterek szemeit jótékonyan elrejtette valami (többnyire egy napszemüveg), a Sora 2 már nem tart az „uncanny valley” jelenségtől. Ez ugye az a nyugtalanító érzés, ami egy videojátékhoz vagy filmhez digitális eszközökkel létrehozott arc láttán tör ránk: hiába realisztikus a karakter, a tekintete természetellenes marad.

Az új modell már nem ilyen „félénk”: tisztában van vele, hogy amit előállít, teljesen életszerű, ezért nincs szükség trükközésre.

Olyannyira nincs, hogy az alábbi videóban látható és hallható Sam Altman sem Sam Altman, hanem egy Sora 2-vel létrehozott avatár, ami az OpenAI vezérigazgatójaként mutatja be a generatív AI képességeit. És ha erre nem figyelmeztetnek előre, aligha mondanánk meg, hogy nem a valódi személyt látjuk.

Az OpenAI szerint a Sora 2 legnagyobb újítása a fizikai törvények pontosabb szimulációja és a látvány élethű megjelenítése. A modell hosszabb és összetettebb cselekményeket, illetve akár többszereplős akciókat is képes kezelni, miközben megőrzi a mozgás törvényeinek koherenciáját.

A vállalat kiemelte, hogy a videók több jelenetből álló utasításokat követhetnek, és a rendszer megőrzi a generált világ állapotát: figyelembe veszi például azt, hogy a tárgyak az előző képsorban pontosan hol voltak. Ezzel már lehetséges akár több perces klipek és kisfilmek, ezáltal komplexebb narratívák létrehozása, de az OpenAI most még a rövid, gyorsan terjedő tartalmak felé tereli a felhasználókat, mert a játékos menőség meghozza a befektetők kedvét a további tervek finanszírozásához.

Lőttek a filmeseknek, vagy a Sora 2 csak egy új „ecset”, amivel alkothatnak?

Az OpenAI azzal hirdette a Sora, majd a Sora 2 rendszert, hogy a filmipar, az animációs stúdiók és a művészek eszköze lehet. A BBC Science Focus egyetért ezzel: azt írják, a rendszer megkönnyítheti animált klipek készítését, és ezzel időt, pénzt spórol. Az első verzió tartalmai ugyanakkor hemzsegtek a hibáktól. Ahogy arra a Washington Post is felhívta a figyelmet: a rendszer egy 1930‑as évekbeli jelenetben a cigaretta rossz végét gyújtotta meg vagy épp egyszerre több telefonkagylót adott a generált karakter kezébe, ráadásul hangot sem tudott létrehozni.

Ehhez képest a Sora 2 pontosságot és már szinkronizált hangot, illetve hangeffekteket is kínál, amivel elvileg tökéletesen alkalmassá válik a komplex szórakoztatóipari felhasználásra.

Az IndieWire elemzője ennek ellenére sem gondolja, hogy az új verzió a filmiparnak készült. A fejlesztők szerinte „nem törődnek Hollywooddal”, hiszen a platform elsősorban virális tartalmak gyártására ösztönzi az embereket, így a közösségi média új mémgyártó eszközévé válhat. És addig, ameddig ez csak igazoltatás elől meglépő Super Mario-s viccek szintjén realizálódik, nincs is nagy baj.

Ez még senkit sem bánt:

A gondok akkor kezdődnek, ha a könnyed hecceken túllépve valódi emberekről vagy valós eseményeket szimuláló helyzetekről készülnek valóságszagú kamuvideók, ami megnehezíti a független filmesek etikus AI‑felhasználását. Onnantól a Nintendo sem mókás rajongói videóként fogja kezelni a fentihez hasonló alkotásokat – ami még ingyen reklámot is csap a Mario Kart játékoknak –, mert attól tart majd, hogy a trend visszaéléseket szül, és óriási energiákat kell fordítani a szellemi tulajdona megvédésére.

A véleménycikk arra is figyelmeztet, hogy a Sora‑videók virális mémjei új frontot nyitnak a szerzői jogi háborúban, hiszen az AI‑userek óhatatlanul egyre kevesebbet törődnek majd a szellemi tulajdonnal, ezáltal tovább mélyítik az árkot az alkotók és az AI‑fejlesztők között. Az Indiewire ezzel kapcsolatban szakmai állásfoglalásokat sürget: úgy véli, ha a jogtulajdonosok és szakszervezetek nem alakítanak ki standardokat, elveszíthetik a harcot.

Osztja ezt az aggodalmat a WGBH-nak nyilatkozó digitális képzőművész, Kyt Janae is, aki szerint nem kell egy év, és szinte képtelenek leszünk megkülönböztetni az ember alkotta tartalmakat az AI-val generált képektől. Thomas Smith, a képek digitalizálásával, menedzselésével, kiadásával és monetizálásával foglalkozó Gado Images vezérigazgatója hozzátette:

a mesterségesen létrehozott képek miatt a valódi fotók is hitelességi válságba kerülhetnek.

Ezek a megállapítások azt jelzik, hogy a videógeneráló AI több területen okozhat károkat, a szórakoztatóipartól a politikán át a személyiségi jogokig.

Máris támadják az új AI-modellt

A Sora 2 indítását rögtön kritikák és aggályok kísérték. A The Guardian például arról számolt be, hogy a generált videók posztolására létrehozott TikTok-szerű app feedje hamar megtelt erőszakos és rasszista jelenetekkel, köztük bombázást és tömeggyilkosságot szimuláló tartalmakkal. Joan Donovan kutató ezzel kapcsolatban arra figyelmeztetett, hogy az ilyen eszközök elmossák a valóság és a hazugság között húzódó határt, ezáltal alkalmassá válhatnak gyűlöletkeltésre és zaklatásra.

Sam Altman ehhez képest a saját blogján a „kreativitás ChatGPT‑pillanataként” jellemezte a Sora 2 indulását, de óvatosan elismerte azt is, hogy például a bullying elkerülése érdekében nagyobb figyelmet kell fordítani a moderálásra.

A Rolling Stone közben példákkal illusztrálva mutatta be, hogy a realisztikus videógeneráló segítségével a felhasználók – csupán heccből – náci egyenruhába bújtattak hírességeket, történelmi eseményeket hamisítottak vagy éppen levédett karaktereket (Pikachu, Ronald McDonald, SpongeBob) használtak fel, ami szerzői jogi veszélyeket sejtet.

A Sora 2 kritikusait idézve a magazin azt írja, hogy az OpenAI „próbálja bepereltetni önmagát”.

A Vox cikke egyenesebben fogalmaz: felhívja a figyelmet arra, hogy a Sora 2 alapértelmezése szerint a jogtulajdonosok azok, akiknek kérvényezniük kellene a karaktereik eltávolítását, ami olyan, mintha a fejlesztők kifejezetten a szerzői jogok megsértése felé terelnék a felhasználókat.

Nem véletlen, hogy a kritikákkal szembesülő Sam Altman később frissítette a posztját, jelezve, hogy a jövőben a jogtulajdonosok „opt‑in” alapon adhatnak hozzá karaktereket az AI-modellhez, lehetővé téve, hogy a generált videók után részesedést kapjanak a bevételekből.

Őrületes energiaigény és a Sora 2 más pénzügyi hatásai

A modell bejelentését követően az elemzők felvetették, hogy a videók generálása rendkívüli mennyiségű számítási kapacitást és energiát igényel. Egyes kutatók szerint egy rövid, nagy felbontású videó generálása több mint 700‑szor több energiát fogyaszt, mint egy állókép létrehozása. Ennek következtében a jövő adatközpontjai már minden kétséget kizáróan nagyvárosokkal vetekedő energiazabáló – és karbonkibocsátó – szörnyetegek lesznek.

A Time elemzése rámutat: az AI‑videók ugyan drágák, de a cégek – köztük az OpenAI és a Meta – abban reménykednek, hogy a rövid videók gyártásával több előfizetéses felhasználó és befektető érkezik. Ez további bevételi forráshoz juttatja őket, ami még nagyobb modellek, egy napon pedig az általános mesterséges intelligencia megjelenéséhez vezethet.

Az AI-cégeknek tényleg nagyon kell a pénz, mert a generatív videómodellek fejlesztése hatalmas összegeket emészt fel. Ez az elemzők szerint idővel arra készteti majd a vállalatokat, hogy a befektetőktől és felhasználóktól beszedett pénzen túl a hirdetési piacon is terjeszkedjenek, illetve további előfizetési csomagokat találjanak ki, valamint árat emeljenek.

Mindeközben fontos cél a felhasználók viselkedési adatainak gyűjtése: a jövőbeli modellekhez a valós interakciók és preferenciák révén tudnak több és jobb tréningadatot gyűjteni.

Ami pedig a belátható jövőben érkező fejlesztéseket illeti, az OpenAI egyik korábbi közleménye felvetette azt is, hogy létrehoznak egy „világszimulátort”, amely pontosan modellezi a fizikai világ törvényeit, ezzel új tudományos problémákat lesz képes megoldani.

Új AI-evolúciós lépcsőfokok jönnek

A Sora 2 ezeknek a vízióknak a nagy reménysége, amitől azt várják, hogy további fejlesztéseket és több platformon elérhető verziókat eredményez. A megjelenése új korszakot nyit a generatív AI-k világában, hiszen bátran kijelenthetjük, hogy ennyire valószerű mozgásokat és hangeffekteket, illetve ilyen időtartamú történeteket még egyik videógeneráló AI sem tudott létrehozni.

Bár a fizika törvényeit még nem követi le tökéletesen és vastagon lehetőséget ad a visszaélésekre – a deepfake-től az erőszakos tartalmakon át a szerzői jogok megsértéséig –, a komoly etikai és jogi kérdések kezelése után érdemes lehet kihasználni a benne rejlő lehetőségeket.

A szakértők szerint hamar mainstream eszközzé válhat, de a társadalomnak – még új normarendszerek és hatékony moderálás bevezetése mellett is – fel kell készülnie arra, hogy a valóság és a mesterséges tartalom közötti határ elmosódik.

Mivel a gazdasági potenciál óriási, számolni kell a bővülésével és az energiafogyasztás növekedésével, valamint azzal, hogy a szellemi tulajdon megóvása érdekében ki kell harcolni a generált tartalmak után járó részesedést. Ezek az együttműködések – ha egyáltalán megköttetnek és aztán hosszú távon működőképesnek bizonyulnak – a kreatív tartalomgyártás ragyogó gyöngyszemévé varázsolhatják a Sora 2-t, illetve a jövőben érkező hasonló modelleket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Mesterséges intelligenciával hoztak létre egy színésznőt - a hollywoodi színészek kiakadtak
Tilly Norwood már ügynökségeknél is próbálkozik, hogy szerepet kapjon, de több ismert színész és a szakszervezet is tiltakozik ellene.


Eline Van der Velden holland színész és komikus egy mesterséges intelligenciával működő, Tilly Norwood nevű szintetikus színészt hozott létre. Az alkotó szerint ez „a képzelőerő megnyilvánulása”, és hasonló „egy karakter megrajzolásához, egy szerep megírásához vagy egy előadás megalkotásához”.

Tilly Norwoodnak már saját Instagram-oldala is van. Készítői bőrhibákat is megjelenítettek rajta, valamint olyan mondatokat írtak a nevében, mint például azt, hogy „nagyon izgatott” a jövő miatt.

A fejlesztők már több ügynökségnél is bejelentkeztek, hogy hollywoodi filmes szereplési lehetőséget szerezzenek neki.

A hollywoodi színészszakszervezet és több ismert színész is tiltakozik az AI-színész ellen. A szervezet közleményében úgy fogalmazott:

Norwood „nem színész, hanem egy számítógépes program által generált karakter, amit profi színészek munkájával tanítottak be.

Nincsenek élményei, amikből meríthetne, nincsenek érzelmei, és az eddig látottak alapján a közönséget sem érdekli a számítógéppel generált, emberi valóságtól elszakadt tartalmak”.

Emily Blunt a mesterséges színészt „ijesztőnek” nevezte. Natasha Lyonne szerint pedig bojkottálni kell mindenkit, aki együtt dolgozna vele. A BBC szerint Lyonne épp egy olyan filmen dolgozik, amelyben valódi színészek szerepelnek, és amelyben „etikus mesterséges intelligenciát” alkalmaznak.

Whoopi Goldberg úgy véli, hogy a közönség képes megkülönböztetni a valódi embereket a mesterséges intelligencia által generált alakoktól, mivel „másképp mozognak”.

Van der Velden egy közelmúltbeli előadáson azt mondta, szerinte a hollywoodi stúdiók és ügynökségek titokban támogatják a mesterséges intelligencia használatát, és a következő hónapokban nagy bejelentésekre lehet számítani ezzel kapcsolatban.

(via 444)


Link másolása
KÖVESS MINKET: