Egy Lázár Jánoshoz köthető építész cége nyerte a debreceni Közlekedési Múzeum tervpályázatát
„Micsoda fatális véletlen: a mezőhegyesi ménesbirtok házi tervezője nyerte a Lázár János minisztériuma által kiírt tervpályázatot a debreceni Közlekedési Múzeumra” – ezzel a felütéssel kommentálta Vitézy Dávid fővárosi képviselő azt a pénteki hírt, amely szerint a DAW Építész Stúdió Kft. nyerte a múzeum új épületére kiírt meghívásos tervpályázatot.
A győztes cég hátterére a 444.hu hívta fel a figyelmet: a DAW Építész Stúdió a cégnyilvántartás szerint Katona András építészé, aki számos szállal kötődik Lázár János miniszterhez. Katona nemcsak a mezőhegyesi ménesbirtok sportcsarnokát tervezte, de a birtok havi 700 ezer forintért bízta meg főépítészi feladatokkal, és három további tervezési szerződést is kötött vele. Az építész korábban a Lázár János vezette Miniszterelnökségen a józsefvárosi Palotanegyed megújításáért felelős miniszteri biztosként is tevékenykedett, emellett Hódmezővásárhelyen és Makón is kapott megbízásokat.
Vitézy Dávid a bejelentés után feltette a kérdést:
A fővárosi képviselő szerint a terv továbbra is abszurd, mert „Debrecen külterületére, egy autópálya-csomópont mellé, egy tömegközlekedés nélküli szántóföldre száműznék a Közlekedési Múzeumot.” Vitézy úgy látja, a koncepcióval a teljes magyar vasúti, városi közlekedési, hajózási és repülési gyűjtemény bemutatására hivatott intézményből „egy csak autókról szóló múzeum lenne – mert Lázár János szerint a jövő az autóké.”
A díjátadón Lánszki Regő, az Építési és Közlekedési Minisztérium építészeti államtitkára és országos főépítésze arról beszélt, hogy a szemlélet „végre egészben látja az országot, nem központ és vidék ellentéteként, hanem összekapcsolódó városok hálózataként.” A minisztérium korábbi közleménye is ezt az irányt erősítette, amikor arról írtak, hogy az új múzeum nem lehet a múlt relikviáinak őrzője, hanem a jövő közlekedésének világát kell elhoznia, és kiemelt szerepet szán az autóiparnak, valamint a mobilitás jövőjének.
A múzeum leendő helyszíne a debreceni BMW-gyár szomszédságában, egy autópálya-lehajtó mellett fekszik. A most lezárult, bruttó 78 millió forintos díjalapú tervpályázaton a győztes DAW Építész Stúdió 25 millió forintos díjat nyert. A debreceni költözés ügye régóta vita tárgya: bár Lázár János korábban úgy nyilatkozott, hogy ha a társadalom a budapesti helyszín mellett dönt, azt tudomásul veszi, a minisztérium májusban mégis megerősítette, hogy a terv nem változott.