SZEMPONT
A Rovatból

„Kultúrország ilyet nem csinál” – Dorner Lajos a pénteken életbe lépő teljes vágányzárról

Péntektől egy órával tovább tart majd eljutni Bécsbe, de rengeteg más utazást is érint az 1-es fővanalon három hétre életbe lépő teljes vágányzár. A VEKE elnöke szerint a kapkodás miatt akár kártérítési perek is indulhatnak a MÁV ellen.


Péntektől az ország legfontosabb vasúti vonalán, a nemzetközi összeköttetést is biztosító 1-es fővonalon teljesen leáll a vonatközlekedés. Ez azt jelenti, hogy három héten keresztül, november 17-ig teljesen szünetel a vonatközlekedés Biatorbágy–Szárliget, illetve Tatabánya, éjszakánként pedig Szárliget és Budaörs között is. Ezeken a szakaszokon kizárólag pótlóbuszok szállítják majd az utasokat. A MÁV szerint a távolsági és nemzetközi vonatokkal utazók 45-60 perccel hosszabb menetidőre számíthatnak, Tatabánya és Budapest között pedig 10-30 perccel nő meg a menetidő.

Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke azt mondja, példátlan, hogy egyszerre zárnak le egy 29 km-es szakaszt, és két éves egyeztetés kellett volna egy ennyi mindenkit érintő vágányzár előtt.

– Pénteken egy hónapra leáll a közlekedés mindkét vágányon az 1-es számú fővonalon. Mennyire fogja akadályozni ez az arra közlekedőket, akiknek már így is át kellett alakítani az utazásukat a felújítások miatt?

– Amiről beszélünk, az egy nemzetközi vonal, az ilyet két évvel előre le kellene egyeztetni a vonalon fuvarozó szereplőkkel. Most az egész leáll, haváriára hivatkozva. Magyarország nemzetközi egyezményeket sért, és fuvarozókat hoz olyan helyzetbe, hogy akár kötbérezhetik vagy be is perelhetik a MÁV-ot. Hiszen ha egy vasúttársaság lefoglalt egy menetvonalat a magyar államnál, és mégsem tud rajta közlekedni, emiatt pedig áll az áruja, vagy nem tudja az utasait elszállítani, az komoly veszteség a számára. Mindez egy olyan ügyben, amiben nincs is szó valódi haváriáról.

50 ezer nemzetközi jegyet adtak el elővételben a vonalra. Ezen a vonalon járnak a RailJetek is, MÁV logóval, de közlekedik itt többféle nemzetközi vonat is, például Bukarest, Bécs vagy épp Zürich felé, vagy akár a RegioJet napi kétszer a Budapest-Bécs-Prága vonalon.

Az egyvágányozás alatt emiatt még megoldották, hogy óránként egy vonat át tudott menni, de a teljes vágányzárnál ezek a járatok sem tudnak majd közlekedni. Ráadásul itt nemcsak a személyszállító vonatokról van szó, hanem a tehervonatokról is, amiből elég sok van. Ilyenek például a Mercedes-gyárat ellátó vonatok is. Ez az egész helyzet Magyarország hitelességét és megbízhatóságát ássa alá. Nem véletlenül van az ilyen vonalakra kétéves egyeztetési kötelezettség előírva. Ezt most kidobtuk az ablakon, és vele együtt szerintem nagyjából a becsületünket is.

– A MÁV azt írja, hogy ezt a helyzetet nem lehet máshogy megoldani. Hogyan lehetett volna teljes lezárás nélkül? Pusztán azzal, hogy nem ilyen rohamtempóban csinálnák ezt a szakaszt?

– Részben igen. Az egyik szervezési anomália, amit elkövettek, hogy 29 kilométer hosszú szakaszt zártak le egyszerre. Soha nem újítanak fel így vasútvonalat, ekkora részt mindig szakaszolnak. Egy állomás környékén 5-6, maximum 10 kilométeres darabokat szoktak lezárni. 29 kilométeres szakaszon óránként tényleg csak irányonként egy vonatot lehet átengedni. Ennek az az oka, hogy körülbelül 26 perc alatt ér át a sebességkorlátozás miatt – ami elengedhetetlen, hiszen közben dolgoznak a gépek. Ha csak fele ekkora szakaszt zárnak le egyszerre, és később a másikat, akkor máris két vonatot lehetne átengedni irányonként és óránként. Most ugyan le van zárva a 29 kilométer, de csak az egyik részén dolgoznak, a többi az teljesen fölöslegesen áll.

Más országokban is van felújítás, az egyvágányozás is előfordul, de soha nem zártak le egyszerre 29 kilométert.

Van ebben a pályában Szárligetnél egy körülbelül 300 méteres szakasz, ahol már legalább 30 éve probléma van a töltéssel. Ezt mindenki tudta, ott legalább 30 éve 70 kilométer/órás sebességkorlátozás van érvényben. Most személyesen Kikina Artúr helyettes államtitkár rendelte el, hogy ebben a munkafolyamatban ezt a szakaszt is meg kell csinálni. Ezt jellegénél fogva csak úgy lehet kijavítani, ha mindkét vágányt elbontják, ehhez kell nagyjából egy hónap.

Ha szerencséjük van és nem jön eső, akkor meg tudják csinálni, ellenkező esetben aligha végeznek ennyi idő alatt.

De mivel nincs elkerülő útvonal, nagyon nehéz kérdés az is, hogy mi lesz egy hónap alatt. Mi lesz a személyszállító és tehervonatokkal. Már most látható a gond, a Volánbusz nem tudja ellátni a pótlási feladatokat. A budapesti agglomerációból vezényeltek oda a sofőröket és buszokat, aminek az az eredménye, hogy már a Fővárosi Közgyűlésben is foglalkozni kellett az agglomeráció buszközlekedésének problémáival. Láthatóan egyelőre egyáltalán nincs kitalálva, hogy mi legyen a megoldás. Merre lehet kerülni? Például Székesfehérvár, Komárom felé, erre a tehervonatokat fogják terelni. Itt nincs villany, dízelmozdonyokkal kell majd átemelni. Dízelmozdonyból azonban erős hiány van, a nyárra is alig tudták összekaparni a szükséges mennyiséget. Ezek kellenek a pályaépítéshez is, hiszen addig nem lesz felsővezeték. Miután a tehervonatok fognak menni Székesfehérvár és Komárom felé, ezért a személyszállító vonatok számára ez nem járható. „Nagy előrelátással” éppen most túrják fel Szombathely állomást is. Más megoldás nem nagyon látszik, mint hogy a nemzetközi vonatok utasait busszal viszik a budapesti pályaudvarról Tatabányáig, Győrig, vagy akár végig a teljes szakaszon.

– Az osztrákok nemrég bejelentették, hogy „levágják” Magyarországot a nemzetközi vonalról. Ez pontosan mit jelent a gyakorlatban?

– Praktikusan azt, hogy aki Bécsen túl akar utazni, annak át kell szállnia egy másik vonatra. Miután általában óránként mennek a vonatok, átlagosan fél órányi várakozást jelenthet ez. Ez a kifelé tartó irányra vonatkozik, Magyarország irányába nem kell átszállni. Tartom azon korábbi véleményem, hogy erre a lépésre elsősorban az osztrák belső problémák miatt került sor.

Nagyon sok mindenben el lehet marasztalni a MÁV-ot, de ebben az ügyben az osztrák fél volt a hunyó.

Önmagában az a folyamat, hogy a magyar vonatokat nem engedik külföldre, már tart egy ideje. A prágai irányon például körülbelül két éve meglépték, hogy ott minden vonatot elvágtak, és már csak egyetlen vonat, a Hungária Eurocity megy végig. Az összes többi szerelvényt már évek óta nem engedi be a német vasút. Ez az elszigetelődés tehát évek óta tart, és míg mondjuk a lengyel vagy cseh társaságok kikövetelik maguknak a helyet, hogy osztrák és német pályákon is közlekedhessenek, addig minket szépen kiszorítanak.

Ennek oka leginkább a járműveink minősége és a csekély lobbierőnk.

Ha jobban beleállt volna a politika, ezt a helyzetet jobban el lehetett volna kerülni.

– Egy ilyen, nemzetközi szakaszt is érintő vonalon milyen lenne a korrekt tájékoztatás az érintett országok felé?

– Megvannak erre a megfelelő csatornák. Normál esetben általában évente kétszer van menetrendi menetrendváltozás Európában: június elején és december elején. A köztes időszakban folyamatosan mennek a tárgyalások, hiszen mindenhol vannak pályafelújítások. Például a cseh és a szlovák határon is nagyon régóta van már vágányzár, de ezeket bejelentették előre, és ott a munkálatokhoz igazítják a menetrendet is. Itt viszont arról van szó, hogy egy megtervezett rendszerbe valaki egyszer csak belenyúlt értesítés nélkül. Már kiosztott menetvonalakat kellett lemondani, ami nyilván sérti azoknak az érdekeit, akik itt akarnak közlekedni vagy fuvarozni.

És ez Magyarország becsületének a kérdése, kultúrország ilyet nem csinál.

Június 11-e és december 11-e a nemzetközi forduló, az ettől való eltéréseket illik rendesen letárgyalni. Egyébként a kiviteli tervek itt is megvoltak, a MÁV készült arra, hogy ezt valamikor meg kell csinálni. Ha mondjuk jövő tavasszal kezdték volna, bőven lett volna arra idő, hogy minden ilyen kérdést tisztázzanak.  Egy valami nem várhatott, az, hogy a V-Hídnak nagyon gyorsan pénzhez kellett jutnia, és emiatt bármit bevállalt a politika.

– Mennyi esély van arra, hogy ebben a kialakult helyzetben viszonylag korrektül, tisztességesen levezényeljék a teljes felújítást?

– Ilyen alkalmakkor az elején szokott mindig káosz lenni, a pótlás az első két-három napban most is kaotikus volt, de utána valahogy beáll egy rendszer, mindenki megtanulja, hogy ez hogy megy. Ilyenek várhatóak majd a teljes vágányzár ideje alatt is. Szerintem az utasok kellőképpen edzettek, és már gyakorlatilag bármit el tudnak képzelni. Nyilván sokan ültek autóba, külön telekocsicsoportok szerveződtek. De ez kifejezetten rosszat tett a vasút amúgy sem jó renoméjának.

Sokat tűrnek az utasok, ők egyesével nem fognak kártérítési pereket indítani. Azonban a fuvarozó vasúttársaságok könnyen lehet, hogy megteszik.

Az, hogy most úgy-ahogy elműködik a dolog, már egy óriási eredmény, és azt mutatja, hogy – ellentétben azzal, amit Vitézy Dávid mond – maradtak még szakemberek a rendszerben. Ugyanakkor ebben a játékban még a miniszter is egy olyan szereplő, aki valójában csak utasítást hajt végre. A kommunikációs stílusa pedig valószínűleg pontosan ezt akarja leplezni.

A péntektől életbe lépő változásokról IDE KATTINTVA lehet részletesebben tájékozódni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Udvaros Dorottya: Kedves Nagy Feró, ne várjon másokra, adja vissza a Kossuth-díjat!
A színésznő szerint Feró szavai megbocsáthatatlanok. Úgy véli, a zenész csak hárít, és nem vállalja a tettei következményét.


Nagy Feró a Békemeneten adott interjúban úgy fogalmazott, hogy a Szőlő utcai ügyben érintett lányok kerestek pénzt, tehát „mindenki jól járt”. A kijelentését később sem vonta vissza, sőt, több alkalommal is kiállt mellette. Az RTL Híradónak annyit azért elismert, hogy „lehet, kicsit túllőtt a célon”, de továbbra is azt gondolja, hogy nem mondott olyat, ami ne lenne vállalható. Időközben felmerült az is, hogy Őrbottyánban visszavonják a díszpolgári címét, de ez sem érintette különösebben.

A történtekre Udvaros Dorottya is reagált, és a Magyar Hangnak adott interjúban elmondta a véleményét.

„Nem hiszem, hogy Nagy Ferónak másokra kellene várnia, adja vissza magától a Kossuth-díját.”

A Kossuth-díjas színésznő és a Nemzet Színésze szerint Nagy Feró „szörnyű kijelentése” után nem méltó a kitüntetésre.

„Miért kell megvárnia, amíg tízen erre kérik, nem az lenne a legtermészetesebb, hogy egy ilyen nyilatkozat után magától lemond az elismerésről? Kedves Nagy Feró, ne várjon másokra, adja vissza a díjat” – fogalmazott Udvaros.

Szerinte a zenész kijelentései a kihasznált és bántalmazott lányokról felháborítóak, és még az egyre durvább közbeszédben is különösen kegyetlenek.

„Nagyon felzaklatott az ügy, botrány, hogy ma elhangozhat egy ilyen mondat, ahogy Nagy Feró későbbi kijelentései is szörnyűek. Azt mondja, hajlandó bocsánatot kérni, mintha ez valamiféle kegy lenne, de ahhoz már nem elég bátor, hogy viselje a szavai következményeit.”

„Ne mások javaslatára és védelmére várjon, a saját lelkében tegyen rendet, kérjen bocsánatot és adja vissza a Kossuth-díjat. Így talán még megőrizheti a méltóságát” – mondta a színésznő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
A drogháború fokozódik: Trump válogatás nélkül megöleti azoknak a hajóknak a legénységét, amelyek drogot csempészhetnek
A hajókat légicsapásokkal semmisítik meg, az amerikai elnök szerint a megölt áldozatok ellenséges harcosok. Napokon belül az Egyesült Államok legmodernebb repülőgéphordozó-anyahajója is bekapcsolódik az akcióba.


Egyetlen nap alatt 14 újabb emberrel végzett az amerikai hadsereg olyan hajókon, amelyeket drogcsempészettel gyanúsítanak. Akárcsak korábban, a halálos csapásokról készült videókat most is közzétették, a vádak bizonyítékát viszont egyáltalán nen.

Pete Hegseth védelmi miniszter szerint három csapás során négy hajót találtak el nemzetközi vizeken. Volt egy túlélő is, akit azonban nem az amerikai hadsereg mentett ki, hanem a mexikóiak.

„A négy hajót ismerték a hírszerzőink; ismert kábítószer-csempészési útvonalakon haladtak, és drogot szállítottak” — írta Hegseth a közösségi médiában közzétett bejegyzésében. Szerinte az első megsemmisített hajón nyolc férfi volt, a második négy, a harmadikon pedig három.

A Dél-Amerika partjainál folytatott akció halálos áldozatainak száma így már 57-re emelkedett.

Kezdetben a Karib-tengeren, Venezuela partjai közelében csaptak le a gyanúsnak ítélt hajókra, de aztán kiterjesztették a hatókört Kolumbia partjaira is. Az akciókban harci helikopterek és MQ-9 Reaper drónok vesznek részt.

A Fox News riportja a legújabb támadásról

Hegseth a közösségi médiában közzétett bejegyzésében a hajókartelek elleni csapásokat az elmúlt 24 év közel-keleti és afganisztáni háborúihoz hasonlította. „Ezek a drog-terroristák több amerikai életet oltottak ki, mint az al-Kaida, és ugyanúgy fogunk velük bánni” — jelentette ki.

Trump pedig a második támadást bejelentő bejegyzésében minden drogfutárt megfenyegetett: „FIGYELMEZTETÉS – HA OLYAN DROGOT SZÁLLÍTASZ, AMELYEK AMERIKAIAKAT MEGHALHATNAK, AKKOR VADÁSZUNK RÁD!” - írta.

Az amerikai katonai akciót azonban sok szakértő illegálisnak tartja, mert katonai erővel nem célozhatnak meg szándékosan olyan civileket, akik nem vesznek részt közvetlenül fegyveres összecsapásokban, még akkor sem, ha bűncselekménnyel gyanúsítják őket.

A Human Rights Watch jogvédő szervezet jogellenes, törvénytelen gyilkosságoknak minősítette a történteket. „Az amerikai tisztviselők nem ölhetik meg azonnal azokat az embereket, akiket kábítószer-csempészettel vádolnak” – mondta Sarah Yager, a Human Rights Watch washingtoni igazgatója. „A kábítószerek Egyesült Államokba jutásának problémája nem fegyveres konfliktus, és az amerikai tisztviselők nem kerülhetik meg emberi jogi kötelezettségeiket azzal, hogy az ellenkezőjét színlelik.”

Van olyan videófelvétel, amin az látszik, hogy két ember a fedélzetén pihent, mielőtt felrobbant a hajójuk. Gustavo Petro kolumbiai elnök pedig azt állítja, a szeptember 15‑én megölt emberek egyike egy kolumbiai halász volt. Kolumbia emiatt az Egyesült Államokat gyilkossággal vádolja.

Korábban Amerika hagyományosan a Parti Őrség és időnként a haditengerészet segítségével lépett fel a tengeri drogcsempészet ellen, elfogva a hajókat. Ha a gyanú beigazolódott, a legénység tagjait letartóztatták, ugyanúgy, ahogyan a rendőrség is letartóztatja az utcai dílereket. Az azonban fel sem merül, hogy az utcán egyszerűen kivégezzék őket.

Trump januári hivatalba lépése óta egy sor latin‑amerikai drogkartellt és bűnbandát – köztük a Tren de Araguát – minősített terroristának. Az a törvény, amely felhatalmazza a kormányzatot, hogy egy csoportot külföldi terrorszervezetnek minősítsen, lehetővé teszi a vagyonuk befagyasztását, és bűncselekménnyé teszi a csoport támogatását. Arra azonban nem jogosít fel, hogy embereket, akiket a csoporthoz tartozónak gyanítanak, minden további ok nélkül megöljenek.

Emiatt a Trump kormányzat még tovább ment, és kijelentették, hogy a drogcsempészeket „ellenséges harcosoknak” tekintik.

Arra hivatkoznak, hogy Trump „megállapította”, a kartellek kábítószer‑kereskedelme fegyveres támadásnak minősül az Egyesült Államok ellen, és hogy az ország formális fegyveres konfliktusban áll a kartellekkel, így a hajók legénysége legálisan célba vehető.

Olyan jogi érvelés azonban sem nyilvánosan, sem a Kongresszus előtt nem hangzott el, amely megmagyarázná, hogyan lehet a kábítószer‑kereskedelmet fegyveres támadásnak tekinteni, és miért lehetnek „ellenséges harcosok” azok, akik illegális fogyasztási cikket szállító hajón tartózkodnak.

Az amerikai elnök jogi érvek helyett azt állítja, hogy minden egyes megsemmisített hajóval 25 ezer amerikai életet mentenek meg.

Csakhogy ez a szám sem stimmel, mivel évente körülbelül 100 ezer amerikai hal meg drogtúladagolás következtében, de ezeknek a halálozásoknak a többsége a fentanilhoz kötődik, amely mexikói laborokból származik, míg Dél-Amerikában, ahonnan a hajók érkeznek, kokaint termelnek.

A nemzetközi tiltakozás ellenére úgy tűnik, a katonai csapásokat fokozzák. A védelmi miniszter a múlt héten elrendelte a Gerald R. Ford repülőgép‑hordozó anyahajó, valamint a hozzá tartozó hadihajók és támadó repülőgépek Latin‑Amerika partjaihoz vezénylését. A flotta eddig Horvátország partjainál állomásozott, és 7-10 nap alatt érhet Dél-Amerikához.

A Gerald R. Ford az amerikai haditengerészet legmodernebb és technológiailag legfejlettebb repülőgép-hordozója.

A fedélzetén nagyjából 5000 tengerész szolgál, és több mint 75 támadó, felderítő és kiszolgáló repülőgépet üzemeltet, köztük F/A‑18‑as vadászgépeket.

Érkezésével látványosan tovább erősítik a térségben állomásozó amerikai erőket. Augusztus vége óta az amerikai hadsereg már 10 ezer katonát telepített a Karib‑térségbe: körülbelül a felük nyolc hadihajón szolgál, a másik felük Puerto Ricóban állomásozik.

A New York Times úgy értesült, hogy a Trump‑kormányzat azt is fontolgatja, hogy szárazföldi csapásokat mér Venezuelában a droglétesítményekre, és erővel eltávoldítja az ország vezetőjét, Nicolás Madurót. A művelet támogatói között van állítólag Marco Rubio külügyminiszter és John Ratcliffe, a CIA igazgatója is.

Az amerikai hadsereg a lap információi szerint már összeállított egy listát a venezuelai drog‑célpontokról, amelyeket meg tudna támadni, és ezt a csomagot bemutatta Trump elnöknek, aki azonban erről egyelőre nem hozott döntést.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Görög Zita is üzent Nagy Ferónak: Bízom benne, hogy átgondolja szavait, mert tetteinek súlya alapvetően befolyásolhatja a közélet tisztaságát
A modell-műsorvezető a zenész több, a Szőlő utcai ügyről tett kijelentésére is reagált. Végül meghívta Ferót Lánczi Zsuzsa, az Árvácska Alapítvány nemrég elhunyt alapítójának búcsúztatására.


Görög Zita sem hagyta szó nélkül Nagy Feró szavait a Szőlő utcai ügy kapcsán. Mint megírtuk, a Beatrice frontembere még a múlt heti Békemeneten mondta el a véleményét, amin aztán több ismert ember is felháborodott. Többek közt úgy fogalmazott: „Ő csak kereste a pénzt ezzel, lányokat futtatott, a lányok is keresnek pénzt, mindenki jól járt, nem?” A kijelentését később sem vonta vissza, sőt, több alkalommal is kiállt mellette.

A közéleti kérdésekben gyakran megszólaló Görög Zita korábban már elmondta, mit gondol a Szőlő utcai botrányról. Most Instagram-oldalán osztott meg egy hosszú sztori-sorozatot, amely csak 24 órán keresztül látható. Terjedelmes sorait kifejezetten Nagy Ferónak címezte.

„Tiszelt Nagy Feró! Engedje meg, hogy reagáljak a Szőlő utcai ügyben elhangzott szavaira, miszerint »mindenki jól járt, nem?« Erkölcsileg rendkívül aggályos, ha egy gyermekotthon vezetője visszaél pozíciójával és gyermekvédelmi intézményben felnőtt, kiszolgálatott fiatalokat futtat prostituáltként. Ezek a lányok a társadalom védelmet igénylő tagjai, életük legnehezebb szakaszán vannak túl, család, biztonság és önbizalom nélkül”

– kezdte a modell-műsorvezető.

Ezután kitért arra, hogy a prostitúcióval kapcsolatos hazai és nemzetközi kutatások szerint a nők túlnyomó többsége nem önszántából, hanem kényszer, traumatizáló élethelyzet, kizsákmányolás vagy gazdasági kényszer miatt kerül ebbe a körbe. Mint írja, a prostitúció "szabad választása" társadalmi mítosz, hiszen a legkiszolgáltatottabb, legvédtelenebb nők örében a gazdasági kényszer, az erőszak, a gyermekkori trauma és a kapcsolati manipuláció meghatározó tényező.

„A vezető feladata minden körülmények között a fiatalok védelme, támogatása, értékrendjük, önbizalmuk erősítése, nem pedig kihasználásuk vagy kényszermunka, emberkereskedelem szervezése, akár anyagi előnyért, akár bármilyen más érdekből. Egy ilyen emberi cselekedet az emberi méltóság, az emberi jogok és az erkölcs szempontjából mély, helyrehozhatatlan rombolást jelent, és hosszú távú lelki károkat okoz az áldozatoknak.”

Görög Zita szerint erkölcsileg, jogilag és emberileg is súlyosan elítélendő, ha valaki ebben a pozícióban visszaél hatalmával, és vagy fiatalkorúakat vagy fiatalokat kényszerít eladhatóvá, kiszolgáltatottá tenni önmagukat.

„Ez sérti a bizalmat, az emberi méltóságot, az önrendelkezés jogát – mindezt olyan helyzetben, ahol az érintett személyek védelme lenne a feladat. Az ilyen cselekedet nem csupán jogsértő, hanem szembemegy az alapvető társadalmi, erkölcsi normákkal”

– írja a műsorvezető.

Nagy Feró arra is utalt, szerinte senki nem kényszerített prostitúcióra akaratuk ellenére fiatalokat a Szőlő utcai intézményben, hiszen ha így lett volna, bementek volna a rendőrségre és elmondták volna ezt. Görög Zita erre úgy reagált, hogy az intézményi nevelésben felnövekvő gyermekek gyakran a nevelőkhöz tudnak érzelmileg kapcsolódni, mert a családi mintáik hiányosak vagy károk. Ha viszont a nevelők visszaélnek ezzel a bizalommal, az súlyosan sérti a gyermekek érzelmi stabilitását és kötődési képességét.

„Ez a visszaélés gyakran rejtve marad, mert a fiatalok félnek, vagy nem tudják, hogyan jelezzék a problémát, illetve sokszor nem is érzik problémának, hiszen bíznak abban a felnőttben, aki eddigi életükben figyelmével kitüntette őket.”

Felhívta a figyelmet arra, hogy mennyire fontos a nevelői szerepben dolgozók felelősségteljes és etikus magatartása, valamint a gyermekvédelem és a társadalmi támogatási rendszerek fejlesztése a sérülékeny gyermekek biztonságáért és jövőjéért.

„Fontos, hogy a közszereplők, akiknek nagy társadalmi hatása van, sohasem relativizálják az áldozatok helyzetét vagy az elkövetők felelősségét. Bízom benne, hogy átgondolja szavait, mert tetteinek súlya, főként ebben a kiemelten érzékeny témában alapvetően befolyásolhatja a közélet tisztaságát”

– üzente a Beatrice frontemberének.

Feró azt mondta, ő „próbálta megvédeni” azokat a lányokat, akik felnőttek már, és „ha segítségre szorulnak, akkor szóljanak” neki, mert a kapcsolatai révén segítene rajtuk. Erre a modell ezt írta:

„Kedves Feró! Ezek után nem ön lesz, akinek szólni fognak, mert eddig sem mertek szinte senkinek, épp ezért marad fedve ezeknek a bűnöknek a többsége.”

Görög Zita végül meghívta Nagy Ferót Lánczi Zsuzsa, az Árvácska Alapítvány október 18-án elhunyt alapítójának búcsúztatására.

„Ő azokért a fiatalokért tett és dolgozott, akik az intézményekből kikerülve keresték helyüket a világban. Tisztelettel kérem, kísérje velem el Zsuzsát utolsó útjára, ezzel leróhatja tiszteletét egy olyan ember iránt, aki egész életét áldozta mindazokért, akiknek a lelkében zúgó viharokat csak kevesek értették.”

– zárta Instasztori-sorozatát a modell.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Pletser Tamás: Teljesen leállíthatja az orosz olaj vásárlását a MOL, kérdés, mennyi időt ad az USA az átállásra Orbán Viktornak
Ha novemberben életbe lépnek az új amerikai szankciók, a MOL nem tud majd fizetni az orosz olajért - mondja a szakértő. Orbán Viktor még kialkudhat egy kis időt Magyarországnak Trumpnál, de jövőre megtörténhet a teljes átállás.


Orbán Viktor a jövő héten Amerikába utazik, és személyesen próbálja meggyőzni Donald Trumpot, hogy hibát követett el a legújabb Oroszország-elleni szankciókkal - erről a miniszterelnök Rómában, a pápalátogatás után beszélt. Azt Szijjártó Péter sem árulta el, hogy pontosan milyen hatása lehet a Lukoil és a Rosznyeft elleni amerikai szankcióknak a magyar olajellátottságra. Annyit mondott, még semmilyen kiesést nem jelentenek, mert még nem léptek hatályba.

Az mindenesetre nem sok jót jelent, hogy Matthew Whitaker, az Egyesült Államok NATO-nagykövete a Fox Newsnak arról beszélt, Amerika elvárja Magyarországtól, Szlovákiától és Törökországtól, hogy kidolgozzanak és végrehajtsanak egy olyan tervet, ami fokozatosan leválasztja őket az orosz energiahordozókról, és magyar kormány szerinte eddig „semmilyen tervet nem készített. Tény, hogy az ország nyersolajimportjának 92 százaléka tavaly is Oroszországból származott. Pletser Tamást, az Erste olaj- és gázipari elemzőjét kérdeztük a szankciók utáni helyzetről.

– Milyen eszközei vannak az USA-nak, hogy betartassa a november 21-én életbe lépő új szankciókat a Lukoil és a Rosznyeft ellen?

– A másodlagos szankciók nagyon hatékonyan tudnak ilyenkor működni. Közvetítő cégeket, bankokat, biztosítókat, szállító cégeket szankcionálnak, ezek nagyon fájdalmasan érinthetik azokat az országokat és az energiacégeiket, amelyek nem akarnak majd leválni az orosz olajról és gázról.

– Magyarországot és a MOL-t is tudják ezzel presszionálni?

– Valószínűleg igen, bár nem tudom, a MOL-nak milyen bankokkal és egyéb cégekkel vanak szerződései, hol vezetik a számláikat, de azt mindenki megérezné, ha kizárnák a dollár-rendszerből.

És amíg a világgazdaság elszámolásainak 80%-a dollárban történik, addig nincs miről beszélni. A dolláron keresztül az USA bárkire nyomást tud gyakorolni.

– Nem is igen lehet akkor elkerülni?

– Ha több zsák készpénzzel vagy arannyal fizetnénk, lehetne, de ez nyilván komolytalan kategória, egyszer régebben Irán barterügyletekkel akarta megkerülni a rá kirótt szankciókat, az se működött.

– Mit tehet a MOL? Átáll az adriai olajra? Mennyibe kerül az átállás, és meddig tarthat?

– 500 millió dollár körüli összegről lehet beszélni, és jelen állás szerint 2026 végéig ez az átállás megtörténhet. Ezt előrébb hozni talán lehet pár hónappal. Közben pedig folynak a tárgyalások a horvátokkal is. A Janafnak most mi vagyunk az egyetlen nagy ügyfele, mert a szerbek felé a szankciók óta nem megy olaj, a NIS vezeték nem működik.

– Kinek jobbak az alkupozíciói? A horvátoknak vagy a MOL-nak?

– Egyértelműen a horvátoknak. Főleg, ha a Barátságon keresztül nem jön majd olaj, és teljesen le kell válni róla.

– Van lehetőség máshonnan is olajat venni?

– Igen, vizsgálják is ezt. A MOL-nak évi 11-12 millió tonna nyersolajat importál, ez a hazai és a pozsonyi finomítóba megy.

Az lehetséges például, hogy az azeri vagy kazah olajat „elswapolják”, vagyis egyfajta csereügyletet hajtanak végre, ez azt jelentené, hogy névleg az azeriektől és a kazahoktól vásárolunk olajat, ám az az olaj Oroszországba megy, onnan pedig továbbra is jön ugyanennyi orosz olaj.

A másik csereügylet-lehetőség, hogy Odesszán keresztül jönne a nem orosz olaj, és az Odessza–Brody, illetve a Barátság vezetéken keresztül ide, illetve a pozsonyi finomítóba. Az utóbbi nem tűnik túl biztonságosnak, mert Oroszország többször is lőtte a kikötőt, nehogy Ukrajna azeri finomított terméket vegyen.

– A szerbek ezek szerint még nálunk is kellemetlenebb helyzetbe kerülnek. Ha a NIS nem működik, a MOL tud nekik szállítani? Különös tekintettel a közelmúltban történt tűzesetre a Dunai Finomítóban.

– Nehezebb a helyzetük, ráadásul ha a százhalombattai javítások elhúzódnak, akkor a MOL arra kényszerülhet, hogy hozzányúljon a stratégiai készletekhez. Azokból pedig nem lehet exportálni - vagyis Szerbia felé nem tud szállítani.

– Meddig tarthat a javítás a finomítóban? Mit lehet tudni a károkról?

– Erre a hétre ígértek tájékoztatást a MOL-tól. Az biztos, hogy nem kicsik a károk, nem egy-két hét lesz, mire kijavítják. Én úgy hallottam, hogy a lelke a finomítónak, az atmoszférikus desztilláció nem sérült, és ezért nem kellett leállítani az egészet. Részleges leállások lehetnek, és a károk teljes felmérése után lehet majd megmondani, meddig tart a javítás.

Három torony van, és a harmadikat érte a tűzkár, én azt valószínűsítem, hogy hónapokig eltarthat majd a javítás, nagyon érzékeny rendszerekről van szó.

– Ezalatt megtörténhet az átállás az adriai olajra is? Vagy ez merész feltételezés?

– Szerintem most kisebb bajuk is nagyobb annál, hogy két ilyen nagy projektet egyszerre tudjanak megvalósítani. Mind az eszközök, mind a technológia, mind a javítással foglalkozó cégek kérdése érzékeny dolog, kevesen foglalkoznak ezzel, nagyon komplex rendszerekről van szó. Az biztos, hogy ez a tűzeset púp volt a MOL hátára, senkinek nem hiányzott. Szerintem a baleset intő jel volt arra nézve, hogy mindenre nagyon oda kell figyelni, és semmilyen karbantartást, javítást nem lehet félvállról venni, mert nagyon kis hiba is nagyon komoly balesetekhez és termeléskieséshez vezethet.

– Orbán Viktor bejelentette, hogy jövő héten tárgyalhat Trumppal Washingtonban. Mit tekinthet sikernek a magyar kormányfő ezen a tárgyaláson?

– Nem jósolnék, ismerve Trump elnök pálfordulásait,

de ha így marad minden, ahogy most áll, akkor esetleg kaphat Magyarország egy esélyt a határidő kitolására.

Tehát mondjuk nem januárral kell megkezdeni a leválást az orosz energiahordozókról, hanem áprilisban vagy májusban.


Link másolása
KÖVESS MINKET: