KULT
A Rovatból

Kozma Orsi: „Szeretem a bevállalós dolgokat”

Mennyire nehéz a popszakmában nőként, miben változtatta meg az anyaság? - Többek között ezekről beszélgettünk a koncertre készülő Kozma Orsival.

Link másolása

– 20 éve dolgozom a Fábry Show-ban. Ez idő alatt jártál nálunk a Jazz+Azzal, a Cotton Club Singerssel, Tereskovával és a saját zenekaroddal. Ezek első ránézésre meglehetősen távol állnak egymástól. Benned volt egy igény, hogy mindent kipróbálj, vagy egyszerűen jöttek a lehetőségek, és te éltél vele?

– Onnan kezdeném, hogy én szinte „beleszülettem” ebbe a sokféle stílusváltásba. Vokalistaként nagyon sok lemezen és koncerten közreműködtem még a pályám elején. Ott is rengeteg stílusban kellett helytállnom. Nekem ez nagyon jó tanuló idő volt. Rengeteget tanultam a kollégáktól legyen az akár Tátrai, Tolcsvay, vagy Koncz Zsuzsa, Balázs Fecó. Már akkor is nagyon szórakoztatott, illetve valamennyire fel is készítette a jövőre, hogy jól ráérzek a különböző stílusokra, illetve jó fülem van ahhoz, hogy hova mi kell. Nyilván az is fontos volt, hogy tényleg nagyon sok helyre hívtak.

A Jazz + Az után álmomban sem mertem gondolni, hogy engem László Boldizsár elhív majd egy szving bandába.

Először el is dobtam a kezemből a telefont, és kértem a Boldit, hogy üljünk azért le, és egyáltalán derítsük ki, hogy konyítok-e valamit a dzsesszhez.

– Azért a Tereskova elég bevállalós dolog volt, hiszen az ő számai finoman szólva megosztóak.

– A Tereskovával töltött időszak is nagyon jó móka volt. Nyilván azért is vállaltam, mert a saját és mások határait is feszegettük. Én értettem és értem azt, amit Kriszta a művészetével közölni akar.

– Nem féltél, hogy esetleg visszaüthet?

– Egyáltalán nem. Én egy bohém valaminek gondoltam, egy viccnek, és igazából nem nagyon érdekelt, hogy ki mit gondol erről. De nem is kaptam ezért sosem támadást, sőt. Az alternatív szcéna is a keblére ölelt. Egyébként néhány éve a Gödörben voltam Kriszta vendége egy koncerten. Furcsa volt így, két gyermekes anyaként ugyanazokat a számokat végigordibálni, de elmentem, mert Krisztát is bírom, és ez egy olyan fajta művészet, amiben én partner vagyok.

Kevesen tudják, de én szeretem az ilyen bevállalós dolgokat.

– Amikor szólókarrierbe kezdtél, mégis a pop zenét választottad erről a színes palettáról. Ez áll hozzád legközelebb, vagy szerettél volna olyan zenével előállni, amely sok embernek tetszik?

– A Jazz + Az is popformáció volt, egyedül a Cotton Club Singers jelentett kitérőt. Soha nem tartottam magamat jazz énekesnőnek, inkább olyan szerencsésnek, akit a jazz-zenészek megtiszteltek azzal, hogy muzsikáltak velem. Furcsa is kicsit nekem ez a kérdés, mert mindig is a pop volt a lételemem. Innen érkeztem, ide tartozom.

– Nemcsak énekesnő vagy, hanem dalszerző is. Vannak különösen fontos, kedves témák számodra?

– A dalszerzést annyira nem hangoztatnám magamról. Vannak szerzeményeim, de általában mindig együtt dolgozom valakivel. Ilyen volt Szakos Krisztián, aki most a Müpában újból vendégem lesz, és akinek a négy szólólemezem közül hármat köszönhetek. Ő bátorított, hogy igenis írjak dalokat. A szövegírásban annyira nem jeleskedem, inkább a zene, a dallamkomponálás, amiben bátrabb vagyok. De általában sikerült olyan alkotótársakat találni, akikkel közösen sikerült megfogalmazni azokat a dolgokat akár a szövegben akár a zene terén, amik engem foglalkoztatnak. Az egyik ilyen a párkapcsolat, a szerelem örök téma, illetve az erős nő. Szokták mondani rám, hogy feminista vagyok. Ezt én nem gondolom, de mindig is foglalkoztatott a nő helye a világban. Hogy tudja egy nő megállni a helyét.

Azt mondom a saját tapasztalataim alapján, hogy bár nehéz, de azért lehet nőként érvényesülni ezen a pályán megalkuvások nélkül.

Szerencsésnek mondhatom magam, soha nem kerültem olyan helyzetbe, hogy kompromisszumot kellett volna kötnöm. Mindig a saját utamat jártam, és itt visszakanyarodnék az eredeti kérdésedhez. Nyilván keresem a közönség kegyeit, nagyon fontos számomra a véleményük, de önmagamat akartam kifejezni. Fontos a közönség véleménye, de én sosem akartam úgy dalt komponálni, hogy mindenkinek tetsszen, minden rádió lejátssza. Lehet, ha másképp állok hozzá, akkor már a csapból is én folynék, de van bennem egy kísérletező szellem, próbálok valami újat belevinni a mai elektromos popzenébe, arról nem beszélve, hogy mindig minőségi dolgokat szerettem volna csinálni. Büszke vagyok minden dalomra és lemezemre.

– Az anyaság, mint élmény, hozott-e változást a művészetedben, a dalaidban?

– Fontos, és persze más értelmet kaphat akár egy régebbi dal előadása is. Nyilván az anyasággal rengeteg új tapasztalat is jön. Már a híreket is máshogy olvassa az ember. De azért nem csináltam még gyerek lemezt.

Önmagamat és a saját vágyaimat, céljaimat nem adtam fel.

Amikor várandós voltam, Szakos Krisztiánnal csináltunk egy-két olyan dalt. Sőt, a Vulkán című lemezemre fel is került az Anyatej című dal, ami pont ezekről a kétségekről szól. De azt nem mondanám, hogy azóta is átitatja minden egyes dalomat. Az éneklési stílusom, vagy talán az, hogy még árnyaltabban tudok énekelni, bátrabb lettem az éneklésben, az talán ennek is köszönhető, hogy érettebb vagyok és édesanya vagyok.

– Nagy koncertre készülsz. Mikor, hol, illetve kikkel találkozhat a közönség.

– Szeptember 16-án, vasárnap este 8 órakor a Művészetek Palotája Fesztivál Színházában lesz a koncert, Találkozások a címe. Vendégeim lesznek Dés László, Novák Péter, a Jazz + Az lányok: Behumi Dóra és Váczi Eszter, illetve a Cotton Club Singers tagjai közül Fehér Gábor, Szűcs Gabi és Zsédenyi Adrienn. Illetve szerző és alkotótársam, Szakos Krisztián. A Kozma Orsi Quartett tagjai fognak kísérni: Cseke Gábor zongorista, Hárs Viktor basszusgitár, Fehér Géza gitár és Pusztai Csaba a doboknál. Meglepetésvendégként fel fog tűnni a férjem, Benedek Tamás is, mint dobos, illetve lesz még egy vendég, de őt nem árulhatom el.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya továbbra is állítja, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A színésznő szerint az intézmény igazgatója anyagi okokra hivatkozva nem újította meg a szerződését. A Nemzeti Színház szerint Udvaros Dorottyának határozatlan idejű szerződése van, és azt nem mondták fel.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy Udvaros Dorottya azt mondta, hogy már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert a szerződését nem újították meg. Az igazgató, Vidnyánszky Attila korábban az intézmény anyagi helyzetére hivatkozott.

Pénteken a Nemzeti Színház azt közölte:

„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”

- írta a Telex.

A színésznő gyorsan reagált a teátrum közlésére. A lap megkeresésére azt válaszolta:

„Március 22-én pénteken 11.00-kor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra a darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, azokra egyedi szerződést kapok majd május közepén”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!” – Zendaya a gyerekkori sztársággal járó szorongásairól mesélt
Zendaya jelenleg a Z-generáció legnagyobb sztárja, aki már tinédzserként példakép volt kortársai számára, hiszen óriási sikerrel énekelt, táncol, színészkedett, producerkedett, sőt, könyvet is írt. A sztársághoz vezető út azonban egyáltalán nem volt könnyű a számára.

Link másolása

Zendaya nem a showbizniszből érkező szülők gyermeke (tanárként dolgoztak mindketten), vegyes etnikumú előadóként szintén nem nyílt meg előtte rögtön minden ajtó, a tehetsége azonban végül teret nyert. A most 27 éves színésznő egyébként többször is megnyílt a stresszről és a szorongásáról, amit azért érzett gyerekszínészként, mert folyamatosan teljesítenie kell, hiszen attól félt, hogy ha nem hozza ki magából a maximumot, az emberek elveszítik az érdeklődésüket iránta.

A kétszeres Emmy-díjas sorozat- és filmsztár, aki óriási sikereket ért el a Pókember- és a Dűne-filmekkel, az Eufória című szériával (jelenleg pedig a Challengers című teniszes drámában láthatjuk, amiért már most Oscar-jelölést jósolnak neki), azon kevés hírességek egyike, akik valaha a Vogue és a brit Vogue címlapján szerepeltek ugyanabban a hónapban.

„Bonyolult érzéseim vannak a gyerekléttel, a hírnévvel és a nyilvánossággal kapcsolatban. Rengeteg olyan esetet láttunk, amikor ez a kombó eléggé káros volt" – mesélte Zendaya a korai előadói karrierjéről, ami 13 éves korában kezdődött a Disney Channel Indul a risza című sorozatával:

„Csak most, felnőttként kezdek rájönni, hogy ó, oké, várj egy percet: mindig csak azt csináltam, amit ismertem, és ez minden, amit tudtam.”

Nem tud örülni a sikereinek

Zendaya azt is kifejtette, hogy úgy érzi, csak most, közelebb a harminchoz éli át a „szorongótinédzser-fázisát", mivel fiatalabb korában erre nem igazán volt lehetősége. „Úgy éreztem, hogy egy nagyon felnőtt helyzetbe kerültem. Korán lettem a családom kenyérkeresője, szóval rengeteg szerepcsere történt nálunk, miközben én hirtelen felnőtté váltam.”

A fiatalon felnőttkorba taszított tapasztalatai miatt elmondása szerint nem élvezheti annyira a sikereit, amennyire szeretné: „Úgy érzem, hogy összezsugorodom, és nem tudok felhőtlenül örülni mindannak, ami történik velem.

Nagyon feszült vagyok, és azt hiszem, ezt azért hordozom magammal, mert gyerekkoromban nem igazán volt lehetőségem arra, hogy csak úgy kipróbáljak minden hülyeséget, amit egy gyereknek, tinédzsernek ki kéne próbálnia. Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!”

Bár Zendaya sosem járt középiskolába, a felnőtt karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy ilyen korú karaktereket alakított, mint például az Eufóriában, vagy a Pókember-filmekben, ez utóbbiakban jelenlegi szerelme, Tom Holland oldalán játszott.

Fél, hogy megunják

A Challengers az egyik első olyan filmje Zendayának, amelyben a tényleges korának megfelelő korú ember alakít, ezt pedig saját bevallása szerint üdítőnek, ugyanakkor egy kicsit ijesztőnek is találta: „Úgy voltam vele, hogy remélem, a nézők elhiszik a karakteremről, hogy ugyanannyi idős, mint én, vagy talán egy kicsit idősebbnek is gondolnak, hiszen vannak barátaim, akik már szülők, vagy akiknél épp úton van a gyerek" – magyarázta Luca Guadagnino (Vakító napfény, Szólíts a neveden, Sóhajok, Csontok meg minden) filmjéről, amelyben egy fiatal anyukát alakít.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy nap szeretne családot alapítani, de nem akarja elsietni a dolgot, mivel aggódik amiatt, hogy a nyilvánosság előtti élete mit jelentene a gyerekei számára. „Azt hiszem, mindig is szorongtam a gondolattól, hogy az emberek egyszer csak azt mondják: »Már 14 éves korod óta figyelemmel követlek, de már nem érdekelsz, mert unalmas lettél.«”

Az attól való aggodalma, hogy cserbenhagyja az embereket, egyben azt is eredményezi, hogy gyakran bénító nyomást helyez magára, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Challengers-beli karaktere, Tashi teszi.

A párja, Tom Holland, a barátai és a munkatársai szerint egyébként Zendaya eddig tökéletesen kezelte a sztárságával együtt járó cirkuszt, és nem féltik őt a jövőben sem, mert a sikerei ellenére nem szállt el, két lábbal áll a földön, és határozott elképzelései vannak arról, hogy milyen irányba vigye a karrierjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
„Szinte mindenki kétségbe van esve, fel van háborodva” – Udvaros Dorottya távozása nagy vihart kavart a Nemzeti Színházban
„Ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más” - mondta el egy bennfentes a Blikknek.

Link másolása

Ahogy arról mi is írtunk, Udvaros Dorottya közölte, hogy a Nemzeti Színház nem újította meg a szerződését, anyagi okokra hivatkozva.

Később az intézmény azt mondta, hogy határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, amit nem szüntettek meg. Erre reagált megint a színésznő, és újra megerősítette, hogy Vidnyánszky Attila nem újította meg a szerződését, csak azokban a darabokban fog játszani, amik még műsoron vannak.

A Blikk információja szerint a színésznő bejelentése óta temetői a hangulat a színházban.

"A társulat rémes állapotban van, szinte mindenki kétségbe van esve, illetve fel van háborodva, hiszen ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más?"

– mondta egy bennfentes a lapnak.

Sokan értetlenül figyelik, hogy külföldi rendezőket hívnak, és nem az itt dolgozó művészekre vigyáznak. Úgy tudják, hogy nagy összegeket kapnak a külföldi vendégrendezők, miközben sok, szerződésben lévő színész anyagi gondokkal küzd. Több fiatal művésznek is másodállást kellett vállalnia ahhoz, hogy meg tudjon élni - írja a portál.

Udvaros Dorottya korábban többször is felszólalt például a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltása kapcsán. Korábban utalt rá, hogy ez is közrejátszhatott abban, hogy az igazgató elküldte.

A lap informátora szerint Vidnyánszky és Udvaros között egy újabb hangos vita is kipattant az előző nemzet színésze választás kapcsán. Mivel ez a színházban történt, azt többen is hallották.

A Blikk beszélt Szarvas Józseffel is, aki korábban együtt játszott a színésznővel a színház nyitóelőadásában.

"Mindig fájdalmas, amikor valaki távozik közülünk, Dorottyával pedig huszonkét éve vagyunk munkatársak, ezért megrázó volt a hír" – mondta a lapnak.

"Azt tudjuk, hogy a színház jelenleg nehéz anyagi körülmények között dolgozik, ez aggodalomra ad okot, de arról nem tudunk, hogy további művészektől is megválna a teátrum. Készülünk a következő évadra. Korábban én is többször mentem el színházból, és nem állt meg az idő" – tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

Udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.


Link másolása
KÖVESS MINKET: