KULT

Jake Gyllenhaal még nagyobbakat üt, mint Patrick Swayze – Az Országúti diszkó remake-je egy igazi bűnös élvezet

A kidobókról viszonylag nem sok film készült, mozgóképes megjelenítéseik pedig főként negatív szerepben tüntetik fel őket. Az Országúti diszkó épp ezért üde kivétel. Persze most is ropog a csont, fröccsen a vér, és repülnek az asztalok, székek.

Link másolása

A cím bizonyára sokaknak ismerősen cseng, nem véletlenül. Az Országúti diszkó (eredeti címén Road House) egy 1989-es Patrick Swayze-film, amelyet a Dirty Dancing sztárja már a Bébi-féle táncos kalandok után, ám még a Ghost előtt csinált, és amely arról híresült el, hogy bár egyértelműen rossz (pl. öt Arany Málna-díjra is jelölték, köztük a legrosszabb film, rendező és színész kategóriákban is), mégis rendkívül szórakoztató. Egyfajta bűnös élvezet, amitől nem tudjuk elfordítani a tekintetünket. A film a ’89-es bemutatásakor összeszedett kb. 61 millió dollárt világszerte a mozikból, és mivel 15 millióba került, ezért mindenképp sikernek könyvelhető el. Az igazi diadalútját már a kábeltévés sugárzásoknak köszönhette, akkor rendesen felkapták, és egyfajta kultfilm lett belőle az akciós zsáneren belül.

Később megélt egy rögtön DVD-n megjelenő gyengécske folytatást (Országúti diszkó 2, 2006), amelyben Swayze karakterének fia volt a főszereplő, valamint egy off-Broadway-musicalváltozatot is (hogy mit, kérem?!). Persze a remake is már tervben volt egy ideje.

2015-ben még egy női főhőssel gondolták volna újra a sztorit Ronda Rousey-val (A feláldozhatók 3, Halálos iramban 7) a főszerepben, és Nick Cassavetesszel (Végszükség, Szerelmünk lapjai, Alpha Dog) a rendezői székben, végül azonban ez a terv kútba esett, így pár évvel később Doug Liman rendező (A Bourne-rejtély, Mr. és Mrs. Smith, Hipervándor, Államtrükkök, A holnap határa, Barry Seal: A beszállító) és Jake Gyllenhaal kaptak lehetőséget az újratervezésre.

Ők pedig már sikerrel is jártak, igaz, először azt hitték, hogy mozis forgalmazásra forgatják a filmet, ám végül a Metro-Goldwyn-Mayer és a Silver Pictures az Amazon gondjaira bízták a filmet, így az a Prime Video streamingfelületükön debütálhatott. A remake sztorija szerint nem John, hanem Elwood Daltonnak hívják főszereplőnket (Gyllenhaal), aki egy profi egykori UFC-s (Ultimate Fighting Championship, kevert harcművészetek) harcos, ma már inkább azonban önmarcangoló üzemmódban van egy múltbeli tragédia miatt, és alja meccseken próbál pénzt szerezni (a hírneve miatt nem nehéz). Majd felkéri őt egy bár tulaja, Frankie (Jessica WilliamsLegendás állatok: Dumbledore titkai, Direkt terápia), hogy jöjjön el hozzá rendet teremteni, ugyanis a nemes egyszerűséggel csak Road House-nak nevezett tengerparti krimóját kábé minden este lezúzzák az agresszív elemek.

Elwood belemegy, és kidobóként kezd dolgozni Frankie-nél, illetve szép lassan megismeri ezt a Glass Key nevű helyet, amit egy helyi kiskirály igazgat, és próbálja megszerezni magának a Road House-t is.

Szóval, bár az Országúti diszkó természetesen ízig-vérig akciófilm, azért természetesen a sztori többet tartogat annál, mint hogy a durván kipattintott Jake Gyllenhaal szétkapja a részeg vadállatokat. Persze ebből is kapunk kellemes képsorokat.

Az új verzió készítői szerencsére abszolút tisztában voltak azzal, hogy milyen filmet készítenek, és milyen közönségnek. Tudták, hogy nem a forgatókönyv csodás fordulatai, vagy a fantasztikus karakterrajzok csalogatnak majd nézőket a tévéképernyők elé.

Épp ezért arra erősítettek rá, amire kellett: a bunyókra. E tekintetben épp ezért nincs is okunk panaszra, a verekedések brutálisak, véresek és nyersek, és Limanék próbálták úgy felvenni ezeket, hogy mi is ott érezzük magunkat az izzad, izmozós, csonttörős csörték közepette.

Akadnak pozitív és negatív mellékszereplők is: az előbbieket Frankie mellett a könyvboltos tinilány (Hannah Love Lenier), vagy a szexi, fiatal orvos, Ellie (Daniela Melchior) képviselik, utóbbiakat pedig a gazdag maffiózó ficsúr Ben Brandt (Billy Magnussen), Ellie korrupt seriff apja (Joachim de Almeida), a suttyó bandavezér Dell (JD Pardo), vagy a film egyik fő ütőereje, a Knox nevű két lábon járó pszichopata állat, akit a valódi UFC-s MMA-harcos, az ír Conor McGregor alakít élete első filmszerepében. S bár azért láthatóan nem egy tapasztalt színész, a fenyegető jelenléte sokat dob a filmen. Csak onnantól kezdjük félteni Gyllenhaal karakterét, amikor ő megjelenik a színen, addig ugyanis Dalton egy pillanat alatt elintéz bárkit, bár kétségtelenül ennek is megvan a bája. És jó nézni.

Az Országúti diszkó nagyjából azzal operál, amivel anno a Bosszúvágy, vagy a Steven Seagal-filmek: amikor élvezettel nézzük, ahogy hősünk válogatott módokon csapja rendbe az erőszakos tahó rosszfiúkat.

Ennél sokkal többet ezúttal se várjunk, bár az is igaz, hogy a megváltoztatott helyszín is megdobja kissé az eredeti film élvezeti faktorát. Ez a tengermelléki terep a kikötőkkel, a zátonyokkal, krokodilokkal igazán hangulatosra sikeredett, sőt, még újfajta akciózásokra is lehetőséget biztosított.

Minden összevetve Doug Liman filmje hozza azt a szintet, amit Swayze-ék anno, vagyis megvan most is az a bizonyos bűnösélvezet-faktor. Szögegyszerű film ez, de ezzel tisztában van, végig teljesen önazonos, Jake Gyllenhaal pedig még egy ilyen karakter drámáját is kiválóan ki tudja domborítani. Nem mellesleg pedig odacsap, ahova köll.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Kórházba került Jordán Tamás
A Nemzet Színésze mindenkit megnyugtatott: a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hamarosan újra színpadra is áll.

Link másolása

Kórházi kezelésre szorul Jordán Tamás. A Nemzet Színésze azonban a Blikknek azt mondta, hogy már sokkal jobban van, és hamarosan újra színpadra áll.

Jordán eddig szinte minden nemzet színésze választáson részt vett. A Blikk szerint ezért is volt feltűnő, hogy nem volt ott május 3-án a Nemzeti Színházban, amikor a testület Kulka Jánosnak szavazta meg a címet.

„Kórházba kerültem egy kisebb beavatkozás miatt, amiről bővebben nem szeretnék beszélni. Annyit viszont mindenki megnyugtatására elárulhatok, hogy nem baleset ért, a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hála Istennek, már sokkal jobban vagyok. Ha minden jól megy, vasárnap már otthon lehetek, hamarosan pedig újra színpadra állhatok”

- mondta a lapnak Jordán Tamás. Mint kiderült, a színésznek már egy április végi előadását is le kellett mondania.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Úgy látom magam, mint a Titanic zenekara” – Pályaelhagyó és maradó tanárok mesélték el történeteiket egy rendhagyó színdarabban
A Stereo Akt alkotócsoport darabjában összesen 11 volt vagy jelenlegi pedagógus szólalt meg, a végén pedig a közönség bevonásával ötleteltek arról, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást.

Link másolása

„2023. november 30. óta nem vagyok többé tanár, legalábbis a jog szerint. De a mai napig teljesen idegennek hat ez a félmondat: pont annyira képtelenül hangzik, mintha azt mondanám, nem vagyok többé anya, vagy nem vagyok többé ember.”

„2019 februárjában mondtam fel. Másnap elköszöntem édesanyámtól, akinél addig laktam, mert a keresetem egészét elvitte volna egy albérlet plusz az étkezés ára.

Budapestre költöztem, elmentem egy személyes interjúra, ahol elém tettek egy szerződést a tanári fizetésem háromszorosáért. Még olvasgattam a papírokat, amikor felhívott egy másik hely, és amikor elmondtam, hol vagyok, a korábbi bérem négyszeresét ajánlották.”

„Alapvetően minden rendben. Aztán egyszer csak meglátod a Facebookon, hogy a szintén felmondott magyartanár ismerősöd és szépséges Szabó Magda-verset posztol, és hirtelen kiesik a laptop a kezedből. Nem kellene neki folyamatosan versek és gyerekek között lennie? És az hogy lehet, hogy a legbölcsebb, legkorrektebb töritanár szoftvertesztelést tanul?”

A kőbányai Wesley János Általános Iskola egyik tantermében ezúttal felnőttek ülnek – némán, komor arccal hallgatják a hangszóróból visszhangzó mondatokat.

A Stereo Akt csapata a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében vitte (rendhagyó) színpadra a Miután felmondtam / Miután maradtam című darabot, amely pályaelhagyó, illetve minden nehézség ellenére is kitartó tanárok történeteit mutatja be.

Alapja a Miután felmondtam blog, amelyet 2023 év elején alapított két érintett pedagógus, Sikoparija Lujza és Kovács Éva. Céljuk az volt, hogy a nagyközönség számára is bemutassák a személyes sorsokat és drámákat, amelyek egy-egy ilyen döntés mögött húzódnak.

„Eleinte a blog írásaiból indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy szükség van az érem másik oldalára is: azoknak a pedagógusoknak a történeteire, akik a pályán maradtak, és minden kritikusságukkal együtt belülről folytatják az ellenállást”

– meséli Boross Martin rendező, művészeti vezető, akin kívül egy dramaturg és két drámainstruktor vett még részt a koncepció kidolgozásában.

A cél Boross szerint az volt, hogy a megszólalók az ország különböző pontjairól, a közoktatás különböző szakaszaiból, mozaikként kiadjanak egy rendszerszintű problémát. A blog szerkesztői is elküldték a saját kedvenceiket, ezekből választottak ki hatot. A maradók pedig ismerősi körből vagy ajánlás útján kerültek ki, illetve olyan is akadt, aki korábban már megszólalt a témában, és egy interjújának köszönhetően kérték fel.

Boross Martin

Sikoparija Lujza

A közönséget az előadás elején két részre osztották, az egyik csapat a pályaelhagyók, a másik pedig a maradók történeteit hallgatta meg először. A helyszín és az előadásmód is szimbolikus volt: a pályaelhagyóknak csak a hangját lehetett hallani, míg a maradók – egy kivétellel, aki épp táborozott az osztályával – személyesen is ott voltak. Ők viszont egy már nem használt, elhagyatott és lepusztult iskolaépületben beszéltek pár száz méterrel arrébb a motivációikról és belső vívódásaikról.

„A nulladik szülőin el fogom mondani a leendő osztályom szüleinek, hogy 3+2 éves szerződést kötök az osztállyal, 10. évfolyam végén felmondási opcióval. Ha a harmadik év végén úgy állnak a dolgok, hogy nem tudom többé a szakmai hitelemet és a nevemet adni ahhoz, ami az iskolában zajlik, ki fogok lépni a rendszerből”

– szögezte le az elsőként kiálló Horváth András, a kőbányai Szent László Gimnázium matematika-fizika szakos tanára. Hozzátette: nagyon nem szeretné, de elkerülhetetlennek látja, hogy ez előbb-utóbb meg fog történni.

Horváth András

Szilágyi Kitty

Egy soproni egyházi iskola tanára, Keresztény Dorka a rendszeren belüli lázadás taktikáját választotta. „A fénymásolási limitemet arra használom az iskolában, hogy a könyvekből véletlenül kifelejtett múveket pótoljam. Belülről bomlasztom a rendszert: József Attilával, kortárs irodalommal, színházzal” – fogalmazott, hozzátéve: „Mi van velünk, akik maradtunk? Összekapaszkodtunk, mert világossá vált számunkra, hogy magunkon kivül másra nem számíthatunk.”

Varga Sándor az Eötvös József Gimnáziumból azzal kezdte, több mint 30 éve tanító mestertanárként a pályája csúcsán van, a polgári engedetlenségi akcióba inkább a fiatalabb kollégáival vállalt szolidaritás miatt szállt be.

„A státusztörvényt végig sem olvastam, nem érdekelt különösebben, én csak tanítani akartam. Természetesen nekem is el kellett számolnom a lelkiismeretemmel, például a diákjaim és a gyermekeim előtt. Azt mondtam nekik, hogy úgy látom magam, mint a Titanic zenekara: addig játszom, ameddig hagynak.”

Szilágyi Kitty óvodapedagógus, civil aktivista pedig szinte a sírás határán mesélte: eleinte abban bízott, hogy képes lesz a rendszer hiányosságait kiküszöbölni, és megadni mindent a gyerekeknek, amire szükségük van. Aztán elvették tőlük a lehetőséget, hogy dönthessenek arról, ki léphet iskolába, és olyanok kezébe adták, akik még csak nem is találkoztak a gyerekekekkel.

„Sikerült az intézményvezetői államvizsgám, másnap pedig Novák Katalin aláírta a státusztörvényt. És akkor tudtam, hogy intézményvezető már nem leszek.”

A történetmesélő részhez szerettek volna hozzátenni még valamit a végére, hogy a nézők is aktív alkotóivá váljanak az élmények, illetve ne szomorú, frusztrált hangulatban távozzanak, hanem legyen egy konstruktív része is az estének.

A két részre osztott közönség ezért egy harmadik helyszínen újraegyesült, ahol kisebb csoportokba rendeződtek, majd egy-egy padot körbeülve próbálták megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Mi garantálhatja, hogy jó tanárok dolgozzanak az iskolában?
  • Mit szeretnénk, hogy egy diák megtapasztaljon az iskolában?
  • Mit jelent a társadalom számára az oktatás? (Jelenlegi/ideális állapot)

A keretet ehhez egy elképzelt iskolai évzáró külsőségei biztosították, élen egy teljesen fogalmatlan “tankerületi vezető” – valójában a darab egyetlen színész szereplője – videós bejelentkezésével, aki beszédében zseniálisan hozta azt a közhelyparádét, ami (sajnos) gyakorlatilag bármelyik valódi ünnepségen elhangozhatott volna.

Az előadást egyelőre a most lezajlott két alkalomra tervezték, de mivel mindkét este hetekkel hamarabb telt házas lett, nem kizárt, hogy ősszel újabb előadásokra is sor kerül majd.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba, az Operettszínház színművésze
A színművész Shakespeare-, Molière-, Schiller-főszerepek mellett modern klasszikusokat is alakított.

Link másolása

Hosszan tartó betegség után 59 évesen elhunyt Jantyik Csaba színművész, a Budapesti Operettszínház társulatának tagja – közölte Facebook-oldalán az Operettszínház.

„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy tegnap éjszaka hosszan tartó betegség után 59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba színművész, társulatunk tagja”

– írták.

Jantyik Csaba 1964. július 30-án született Békésen. Szentesen a Horváth Mihály Gimnáziumban érettségizett irodalmi-drámai szakon 1982-ben, majd felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakára, Horvai István–Kapás Dezső osztályába. Diplomáját 1987-ben vette át – írja a Fidelio. Számos nívódíj mellett kitüntették a Debrecen Kultúrájáért díjjal.

2001-ben az Operettszínházhoz szerződött, ahol A muzsika hangja című világhírű musicalben Von Trapp kapitányt alakította először a budapesti közönség előtt. Fontosabb szerepei az intézményben: Kánkán (Aristide), West Side Story (Schrank), Mária főhadnagy (Kossuth Lajos), Lili bárónő (Malomszeghy báró), Menyasszonytánc (Rabbi), Abigél (Torma Gedeon), Szentivánéji álom (Theseus), Viktória (Webster), Rebecca (Julyan ezredes), János vitéz (A francia király), Hegedűs a háztetőn (Kocsmáros), Jekyll és Hyde (Apa, Lord Savage).

Jantyik Csabát a Budapesti Operettszínház saját halottjának tekinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Dabney Coleman, az Aranyoskám és a Gengszterkorzó sztárja
A színészt utoljára a Yellowstone című sorozatban láthattuk. 92 éves volt.

Link másolása

92 éves korában pénteken Dabney Coleman, a Golden Globe- és Emmy-díjas amerikai színész. Halálhírét lánya, Quincy Coleman jelentette be – írja az MTI.

Coleman karrierje 1952-ben indult, és azóta több mint száz filmben szerepelt. Olyan klasszikusokban láthattuk, mint a Pokoli torony (1974), a Kilenctől ötig (1980), Az aranytó (1981), Aranyoskám (1982), Háborús játékok (1983) és a Gengszterkorzó (2010).

A színész a legjobb férfi főszerepért 1988-ban Golden Globe-díjat kapott a The Slap Maxwell Story című filmben nyújtott alakításáért, egy évvel korábban pedig Emmy-díjat nyert a Sworn to Silence című tévéfilmben nyújtott teljesítményéért.

Coleman gyakran alakított cinikus, szarkasztikus karaktereket. Ezt a képességét kamatoztatta olyan filmekben, mint az Aranyoskám és a Kilenctől ötig, ahol emlékezetes negatív figurákat formált meg.

Dabney Coleman hangját több animációs filmben és sorozatban is hallhattuk. Színészi karrierje előtt az Egyesült Államok hadseregében szolgált. A hadseregben töltött idő segített neki fegyelmet és kitartást tanulni, ami később a színészi karrierjében is hasznosnak bizonyult.

Coleman utoljára Yellowstone című tévésorozatban tűnt fel, amelyben egy rész erejéig a főhős John Dutton apját játszotta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: