KULT
A Rovatból

Jake Gyllenhaal még nagyobbakat üt, mint Patrick Swayze – Az Országúti diszkó remake-je egy igazi bűnös élvezet

A kidobókról viszonylag nem sok film készült, mozgóképes megjelenítéseik pedig főként negatív szerepben tüntetik fel őket. Az Országúti diszkó épp ezért üde kivétel. Persze most is ropog a csont, fröccsen a vér, és repülnek az asztalok, székek.


A cím bizonyára sokaknak ismerősen cseng, nem véletlenül. Az Országúti diszkó (eredeti címén Road House) egy 1989-es Patrick Swayze-film, amelyet a Dirty Dancing sztárja már a Bébi-féle táncos kalandok után, ám még a Ghost előtt csinált, és amely arról híresült el, hogy bár egyértelműen rossz (pl. öt Arany Málna-díjra is jelölték, köztük a legrosszabb film, rendező és színész kategóriákban is), mégis rendkívül szórakoztató. Egyfajta bűnös élvezet, amitől nem tudjuk elfordítani a tekintetünket. A film a ’89-es bemutatásakor összeszedett kb. 61 millió dollárt világszerte a mozikból, és mivel 15 millióba került, ezért mindenképp sikernek könyvelhető el. Az igazi diadalútját már a kábeltévés sugárzásoknak köszönhette, akkor rendesen felkapták, és egyfajta kultfilm lett belőle az akciós zsáneren belül.

Később megélt egy rögtön DVD-n megjelenő gyengécske folytatást (Országúti diszkó 2, 2006), amelyben Swayze karakterének fia volt a főszereplő, valamint egy off-Broadway-musicalváltozatot is (hogy mit, kérem?!). Persze a remake is már tervben volt egy ideje.

2015-ben még egy női főhőssel gondolták volna újra a sztorit Ronda Rousey-val (A feláldozhatók 3, Halálos iramban 7) a főszerepben, és Nick Cassavetesszel (Végszükség, Szerelmünk lapjai, Alpha Dog) a rendezői székben, végül azonban ez a terv kútba esett, így pár évvel később Doug Liman rendező (A Bourne-rejtély, Mr. és Mrs. Smith, Hipervándor, Államtrükkök, A holnap határa, Barry Seal: A beszállító) és Jake Gyllenhaal kaptak lehetőséget az újratervezésre.

Ők pedig már sikerrel is jártak, igaz, először azt hitték, hogy mozis forgalmazásra forgatják a filmet, ám végül a Metro-Goldwyn-Mayer és a Silver Pictures az Amazon gondjaira bízták a filmet, így az a Prime Video streamingfelületükön debütálhatott. A remake sztorija szerint nem John, hanem Elwood Daltonnak hívják főszereplőnket (Gyllenhaal), aki egy profi egykori UFC-s (Ultimate Fighting Championship, kevert harcművészetek) harcos, ma már inkább azonban önmarcangoló üzemmódban van egy múltbeli tragédia miatt, és alja meccseken próbál pénzt szerezni (a hírneve miatt nem nehéz). Majd felkéri őt egy bár tulaja, Frankie (Jessica WilliamsLegendás állatok: Dumbledore titkai, Direkt terápia), hogy jöjjön el hozzá rendet teremteni, ugyanis a nemes egyszerűséggel csak Road House-nak nevezett tengerparti krimóját kábé minden este lezúzzák az agresszív elemek.

Elwood belemegy, és kidobóként kezd dolgozni Frankie-nél, illetve szép lassan megismeri ezt a Glass Key nevű helyet, amit egy helyi kiskirály igazgat, és próbálja megszerezni magának a Road House-t is.

Szóval, bár az Országúti diszkó természetesen ízig-vérig akciófilm, azért természetesen a sztori többet tartogat annál, mint hogy a durván kipattintott Jake Gyllenhaal szétkapja a részeg vadállatokat. Persze ebből is kapunk kellemes képsorokat.

Az új verzió készítői szerencsére abszolút tisztában voltak azzal, hogy milyen filmet készítenek, és milyen közönségnek. Tudták, hogy nem a forgatókönyv csodás fordulatai, vagy a fantasztikus karakterrajzok csalogatnak majd nézőket a tévéképernyők elé.

Épp ezért arra erősítettek rá, amire kellett: a bunyókra. E tekintetben épp ezért nincs is okunk panaszra, a verekedések brutálisak, véresek és nyersek, és Limanék próbálták úgy felvenni ezeket, hogy mi is ott érezzük magunkat az izzad, izmozós, csonttörős csörték közepette.

Akadnak pozitív és negatív mellékszereplők is: az előbbieket Frankie mellett a könyvboltos tinilány (Hannah Love Lenier), vagy a szexi, fiatal orvos, Ellie (Daniela Melchior) képviselik, utóbbiakat pedig a gazdag maffiózó ficsúr Ben Brandt (Billy Magnussen), Ellie korrupt seriff apja (Joachim de Almeida), a suttyó bandavezér Dell (JD Pardo), vagy a film egyik fő ütőereje, a Knox nevű két lábon járó pszichopata állat, akit a valódi UFC-s MMA-harcos, az ír Conor McGregor alakít élete első filmszerepében. S bár azért láthatóan nem egy tapasztalt színész, a fenyegető jelenléte sokat dob a filmen. Csak onnantól kezdjük félteni Gyllenhaal karakterét, amikor ő megjelenik a színen, addig ugyanis Dalton egy pillanat alatt elintéz bárkit, bár kétségtelenül ennek is megvan a bája. És jó nézni.

Az Országúti diszkó nagyjából azzal operál, amivel anno a Bosszúvágy, vagy a Steven Seagal-filmek: amikor élvezettel nézzük, ahogy hősünk válogatott módokon csapja rendbe az erőszakos tahó rosszfiúkat.

Ennél sokkal többet ezúttal se várjunk, bár az is igaz, hogy a megváltoztatott helyszín is megdobja kissé az eredeti film élvezeti faktorát. Ez a tengermelléki terep a kikötőkkel, a zátonyokkal, krokodilokkal igazán hangulatosra sikeredett, sőt, még újfajta akciózásokra is lehetőséget biztosított.

Minden összevetve Doug Liman filmje hozza azt a szintet, amit Swayze-ék anno, vagyis megvan most is az a bizonyos bűnösélvezet-faktor. Szögegyszerű film ez, de ezzel tisztában van, végig teljesen önazonos, Jake Gyllenhaal pedig még egy ilyen karakter drámáját is kiválóan ki tudja domborítani. Nem mellesleg pedig odacsap, ahova köll.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET: