KULT
A Rovatból

Itt készül a Stranger Things és a Kártyavár: Netflix – az otthoni mozi meghódítja a világot

A 'Netflix and chill', azaz Netflix és lazulás az amcsiknál már szólásszámba megy. Elmondjuk, hogy miért.

Link másolása

Azok kedvéért, akik nem ismerik: a Netflix egy streaming szolgáltatás, az interneten keresztül szabad lejátszást biztosít a készülékeinken (tévé, tablet, laptop). A rendszer pénzügyi oldala úgy működik, mint az HBO GO – havi előfizetéses rendszerben akármikor könnyen, gyorsan elő lehet fizetni, csupán egy bankkártyára van szükség hozzá.

Ha ki akarjuk próbálni, egy hónap próbaidőszak ingyenes. A rendszernek rengeteg előnye és hátránya van.

Hátrány: először is internet kell hozzá, az is fontos, hogy az gyors legyen, főként, ha magasabb felbontásban szeretnénk nézni filmeket vagy sorozatokat. Ha a szerverekkel történik valami, akkor a szolgáltatást nem lehet elérni, hiszen helyileg semmit nem tölt le, így tárhelyre sincs szükség. A magyar nézőknek fontos szinkron is szinte teljesen hiányzik, feliratból is sok esetben csak angolt találunk. Előnye viszont, hogy nem kell semmire várni, amint elindítjuk a programot, nézhetünk akármit a kínálatból.

De mit is kínál a Netflix? Vannak saját készítésű sorozataik, filmjeik, stand upjaik, más forgalmazóktól licenszelt sorozataik és filmjeik. A mennyiséggel nincs baj, inkább a minőséggel: valósággal el lehet veszni a katalógusukban, főleg, hogy minden sorozat teljes évadokkal operál, tehát ha valami tetszik, egyben meg tudod nézni az egész évadot, s ha több szezonos a sorozat, akkor pedig akár az egész szériát. Akármikor megállítható, és folytathatod, ahol abbahagytad, sőt még a megtekintett tartalomhoz hasonló ajánlót is készít a rendszer.

De mit is érdemes nézni?

A Netflix nem sajnálja a pénzt, próbálnak az HBO nyomdokain haladni és minőségi, saját készítésű sorozatokat gyártani: ilyen a Stranger Things, a Mindhunter, az Altered Carbon és társaik. Ha csak ezt a három sorozatot nézzük, akár több hétre is megvan a program.

A Stranger Things egy Stephen King ihlette, 80-as években játszódó thriller, a Mindhunter David Fincher nevével fémjelzett valódi profilozókról szóló fikciós dráma, az Altered Carbon pedig egy cyberpunk sci-fi sorozat. Mind a három közel olyan produkciós költséggel és színvonallal bír, mint egy hollywoodi film.

A Marvel fel is figyelt a Netflixre és közösen felépítettek egy „mini” Marvel-univerzumot öt szuperhős segítségével. A Punisher, a Luke Cage, a Jessica Jones, az Iron Fist és a Daredevil mind magas színvonalú, igényes produkciók. Az összesen 12 évadnyi Marvel-sorozat mellett nem lehet elmenni szó nélkül. Ezeken kívül olyan erős szériák is készülnek még itt, mint a Russian Doll, az Ozark, a Haunting of Hill House, a Maniac, a Chilling Adventures of Sabrina, a Kártyavár, vagy a Sex Education.

Kiváló nagyjátékfilmeket is készít a Netflix: elég azokra az idei Oscar-jelölésekre gondolni, melyeket Alfonso Cuarón szerelemprojektje, a Roma gyűjtött be. Tíz Oscar jelölést kapott a film, majdnem minden fő kategóriákban egyet. Emellett készülnek színvonalas sci-fik is (IO, Anon), valamint drámák (Beast of No Nation), történelmi drámák (Outlaw King), illetve kemény thrillerek: Hold the Dark vagy akár horrorok is (Apostle).

Elképesztő erőfeszítéseket tesz a cég, hogy minőségi filmeket/sorozatokat gyártson. Sajnos vannak csalódások is. Ezek mellett azért nem lehet elmenni, mert ez sokban befolyásolta a mozilátogatást is. A tavalyi év egyik legjobb sci-fi horrorja, az Expedíció például a Netflix miatt nem került a magyar mozikba. A Paramount félt az „okos” sci-fitől, ezért felajánlotta a Netflixnek Amerikán kívüli terjesztésre egy fix összegért. Így a Paramount kapott egy biztos bevételt, amivel megtérültnek tekintette nemzetközileg a filmet. Egyébként valószínűleg anyagilag jól döntött a stúdió, mert Amerikában csak 32 milliót hozott a 40 milliós költségvetéséhez a film, így a Netflix fix X milliója pozitív irányba billentette a költségvetési mérleget, úgy, hogy közben nem vállaltak fel kockázatot.

Negatív példa a Cloverfield-franchise meggyilkolása is. A Cloverfiled Paradox a semmiből jött, és mivel nem volt túl sikeres, így a semmibe is veszett. A Paramount tudta, hogy a film nem hozza az előző két Cloverfield-mozi minőségét, így eladták ezt is a Netflixnek, akik egy Superbowl-reklámmal berántották a nézőket. A tavalyi amerikai focidöntőn ment le a trailer, ezzel a figyelemfelkeltő narrációval: „Cloverfield Paradox – már most nézhető”. Ezen felbuzdulva nagyon sokan megnézték – vagy legalábbis elkezdték megnézni a filmet. Így valószínűleg ez az üzlet is bejött a két vállalatnak.

Nem csak nagy cégek adnak el filmeket a Netflixnek, színészeket is szerződtetnek. Adam Sandler milliókat keresett egy szerződéssel, aminek köszönhetően olyan filmtörténeti atomvillanásokat készít a Netflixnek, mint a Sandy Wexler, a The Do-Over vagy a méltán hírhedt The Riddiculous 6. Kritikai szempontból mindegyik bukás volt, viszont ez az Adam Sandler-rajongókat nem zavarta. Számokat nem közölt pontosan a cég, de minden bizonnyal megérte nekik leszerződtetni az altesti humor jelenlegi pápáját. Egy biztos, van alapja annak a gondolatnak, hogy ha rosszul sikerül egy film, azért még a Netflix kínálatában elfér.

Szerény véleményem szerint idehaza még idő kell hozzá, hogy a streaming szolgáltatás beinduljon, noha már sok alternatíva van, elég az HBO GO-ra gondolni, vagy a UPC streaming szolgáltatására, esetleg az idehaza is elérhető Amazon Prime-ra. Ahhoz, hogy a Netflix idehaza befolyásolni tudja a moziba járási szokásokat, még sokat kell aludnunk. A szinkron, illetve sok esetben a felirat hiánya, no meg a lassú sebességű internet befolyásolja a Netflix elterjedését. A moziba járás valamennyire még mindig az a luxus, amit az átlagember évente néhány alkalommal megenged magának.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Azahriah-koncert: kígyózó sor a büféknél, a színpad előtti sorok megteltek
A büfék előtti sorok reménytelennek tűnnek percekkel a kezdés előtt. A programot DESH koncertje nyitja, utána lép színpadra Azahriah.

Link másolása

Kígyózó sorok voltak órákkal Azahriah első Puskás Arénában rendezett koncertje előtt a kapuknál. A stadion területén azonban már zökkenőmentesen terelték a tömeget a rendezők. A színpad előtti sorokba azonban már szinte lehetetlen odaférkőzni:

A büféknél nagyjából fesztiválárakra érdemes készülni:

A hivatalos kezdés előtt fél órával azonban szinte már esélytelen, hogy időben sorra kerüljenek a sor végére beállók:

Úgy tudjuk, hogy a program 19:35-kor kezdődik DESH önálló koncertjével, majd némi átszerelés után Azahriah 20:45-kor lép színpadra.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt a dokumentumfilmes, aki egy hónapig csak mekis kajákat evett
Morgan Spurlock 53 éves volt. Még 2004-ben mutatták be nagy port kavart gyorskajás filmjét, amiért végül Oscarra is jelölték.

Link másolása

53 éves korában elhunyt Morgan Spurlock, Oscar-díjra jelölt dokumentumfilmes, aki a 2004-es Super Size Me című filmjével vált ismertté, írja a BBC. A rendező halálát daganatos betegség okozta csütörtökön, közölte a filmes családja.

A húsz évvel ezelőtti filmben Spurlock egy hónapig csak McDonald's ételeket fogyasztott, hogy bemutassa azok egészségügyi hatásait. Az alkotás hatalmas vitákat váltott ki, és végül Oscar-jelölést kapott a legjobb dokumentumfilm kategóriában.

Nem csak rendezte a Super Size Me-t, hanem ő volt a film sztárja, egyben a bizarr kísérlet alanya is. A dokumentumfilm forgatása alatt naponta tucatnyi Big Macet és Chicken McNuggetset evett, valamint literszámra fogyasztotta a kólát.

Ennek hatására 11 kilót hízott, és az orvosok figyelmeztették, hogy az egészsége komoly veszélyben van, ha folytatja a 30 napos kihívást.

A forgatás idején amikor csak megkérdezték tőle az előadók, hogy nagyobb krumplival és üdítővel kéri-e a menüket, mindig el kellett fogadnia. A kísérlet alatt folyamatosan romló egészségi állapotáról és az orvosi aggodalmakról számolt be, amelyek vérnyomására és koleszterinszintjére vonatkoztak.

Spurlock pályafutása során több mint 20 filmet és dokumentumfilmet rendezett, köztük a 2008-as Hol az ördögben van Oszama bin Laden? című alkotást és a 2013-as One Direction turnéfilmet. 2010-ben Emmy-díjra jelölték a Simpson család 20. évfordulós különkiadásáért.

2017-ben bevallotta, hogy nemi erőszakkal vádolták, és fizetett a szexuális zaklatással kapcsolatos per rendezéséért. Azt is elismerte, hogy „minden feleségét és barátnőjét” megcsalta. Ennek következtében végül kilépett a produkciós cégéből, amelynek társalapítója volt.

2019-ben visszatért a képernyőkre a Super Size Me folytatásával, és saját gyorsétteremláncot nyitott, hogy bemutassa, hogyan változott a gyorséttermi ipar.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Neki tényleg elhisszük” – egyszerre volt monumentális az Azahriah-koncert a Puskásban, és egyszerre érezhette a közönség, hogy ez most tényleg az övé
A felesleges manírok helyett egy egészen feszes bő másfél órát kaptunk, ahol a hangosításra, technikai körülményekre, illetve a zenekarra sem lehet panasz.

Link másolása

A hazai zenei élet, egyúttal a sajtó is már több, mint fél éve ugyanazon a kérdésen rugózik, ami a popkultúrát illeti: lesz-e hazai “világsztárunk”? Ha erre nem is lett egy koncert után határozott válasz, az a zenetörténeti tény viszont megvan, hogy még soha nem sikerült hazai előadónak ennyi ember előtt fellépnie. Baukó Attila, azaz Azahriah három teltházas Puskást hoz össze, mi pedig megnéztük a “legelső napján”.

A legelső nap valóban idézőjeles, hiszen ez a koncert lett utoljára, “csakazértis” alapon behirdetve a két telt ház után: számítani lehetett az inkább kíváncsiskodó, az esemény nagysága miatt résztvevő tömegre is, hiszen a hardcore rajongók az első két nap jegyárusítása során a Broadway rendszerét hosszas órákra fagyasztották le. Ez érződött is a tömegen, illetve az is kijelenthető, hogy bőven nem tinilányokról van szó az összetételt tekintve, ritkán láttunk ilyen diverz közönséget.

A helyszín adott, a Puskás Aréna, ahol már több koncertet is rendeztek, ebből körülbelül ugyanennyi szólt értékelhetetlen visszhanggal: a tavalyi Red Hot Chili Peppers koncertje pont a hangosításnál esett el, Az est egyik döntő kérdése volt, sikerül-e egy teljesen magyar produkció esetében áthidalni azt, amit világszinten elismert bandáknak nem.

Relatíve lassan telt meg a Puskás lelátója és küzdőtere, az előre nem nyilvános timing szerint fél nyolc tájékán megjelent Desh a színpadon egy zenekarral a háta mögött, aki önállóan, Azahriah-tól függetlenül körülbelül fél éve működik, mint produkció. A közönség közepesen lelkes sikításokkal üdvözölte mindezt, a bulin a vizuálok “jólvanazúgy” megoldása sem dobott túlságosan sokat: Desh saját vetítését az álló ledfalakra vízszintesen, teljesen koncepció nélkül helyezték el, mögötte az eleve kivetített újpalotai panelházakra ráapplikálva.

Pont, mint a nagyok.

Nagyjából így lehetne leírni a háromnegyed kilenckor megjelenő Azahriah produkcióját.

Ritkán érezhetett olyat hazai közönség, akár egy Budapest Parkos “szupershow’ alatt sem, hogy ez a nagy “valami” nemhogy egy egyszeri alkalommal van összerakva, hanem az az érzésünk támadt, mintha egy valóban régóta, nemzetközi szinten elismert előadó koncertjén lennénk. Maga az intro, a végtelen kameraállásból közvetített, és minden számra különböző effekteket használó közvetítés a koncertről, rengeteg apró pont arról tesz tanúbizonyságot, hogy igenis hazai előadó is képes ilyen magas szintű produkcióra.

Azahriah színpadon való megjelenése és a kezdeti eksztázis egészen gyorsan ülepedett, és mintha technikai gondok is lettek volna, hiszen a második számnál szemmel láthatóan a stábot és a zenekart kereste. Ezután pedig egy nagyon hosszú, viszonylag “mozgásmentes” blokk következett. Ennek két tanulsága is van: egyrészt a Puskásban már egy részint szkeptikus közönségnél talán nem elég a sok különböző táncos ilyen etapokban, másrészt pedig végtelenül tisztelendő az, hogy érezhetően nem egy “szuperbesztofot” hallunk, hanem tényleg Azahriah szája íze szerint halad a setlist.

Ami a hangzást illeti, az egyáltalán nem koncertekre tervezett stadionból kihozták a technikusok a maximumot. Nyoma nem volt a tavalyi “chilis visszhangnak”, a delay tornyok a stadionban körbemászkálva szépen tették a dolgukat. Ami még ennél is fontosabb, hogy minden zenész pontosan annyit tett bele a buliba, amennyi kell, ez pedig a hazai “koncertshow-k”, Majkák és Rúzsa Magdik hazájában dicséretként kell említeni. A felesleges manírok helyett egy egészen feszes bő másfél órát kaptunk, ahol a hangosításra, technikai körülményekre, illetve a zenekarra sem lehet panasz.

Ha nem is nagy falat, de mégiscsak szokatlan ez a fajta nagyság még Azahriah-nak is, érződött, hogy mennyivel felszabadultabbá vált a koncert Desh “második eljövetelekor”, amikor elérkeztek a közös számok, ezzel egyetemben a nagy klasszikusok.

A közönség nagy része jól fogadta a produkciót, és talán csak az erősen zenei, komplexebb részeknél lehetett olyat érezni, hogy kicsit másra figyeltek. De eleve ilyen körítés esetén csak azért mennék vissza háromszor, hogy egyszer tényleg a zenekarra, egyszer tényleg a vizuálokra figyeljek jobban, szóval ez a kalandozás egy Puskásban nyugodtan nevezhető bocsánatos bűnnek.

Számomra még ijesztő is az a gondolat, ami a dalok közötti interakciókat, kommunikációt illeti a közönséggel, ugyanis az érződött a leginkább, hogy

Azahriah tökéletesen tisztában van azzal, hogy mi történik körülötte, és tudja is kezelni a cirka 45 ezer embert. A show több részénél is az érződött, hogy mi sem lenne természetesebb dolog, minthogy ennyi ember előtt rontson akár mosolyogva bele a gitárszólóba, vagy énekeljen egy hónapja kiadott dalokat.

A katarzis azért elmaradt, noha egész egyszerűen a Puskással kapcsolatban nem tudnék olyan elvárásokat megfogalmazni, amit egyébként ne teljesített volna vagy a főhős vagy a zenekar vagy a technika tisztességgel az este folyamán. Az viszont biztos, hogy rendkívül jót tesz az a hazai zeneiparnak, ha ilyen elvárások megugrása után is azt érezzük, van még ott, ahonnan ez jött.

Alapvetően sokáig lehetne firtatni annak az okát, hogy miért működik pont az Azahriah-projekt ilyen magas nézőszám esetén is, talán pont a mellettem ülők mondták ki a legfontosabb mondatot: “neki tényleg elhisszük”. Amennyire monumentális volt a puskásos buli, ugyanannyira volt az egésznek egy sajátos élménye: ez most “tényleg a miénk”.

Kimondatlanul, de a hazai élet tényleg várt egy valódi sztárra, akinél a nagyszínpad az nem az aktuális (tökéletesen ugyanolyan lineuppal dolgozó) fesztiválok egy-két évéig terjed, hanem valaki olyanra, akiről talán kispáli nosztalgiázással beszélhetünk, hogy mi hol és mikor láttuk mindezt először. Ha itt, akkor azért, ha máshol, akkor pedig azért vált ez az alkalom egyszerivé (háromszorivá).


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Azahriah-t ünnepelte első zenei menedzsere: 10 000 000-ból ő lett az egy. És ma megcsinálta!
Gyárfás Máté szerint az énekes történelmet írt a koncertjével. Három teltházas koncertet ad egymás után a fiatal művész.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. május 25.


Link másolása

Gyárfás Máté, az MGS MUSIC Hungary zenei menedzsment vezetője, megható posztban gratulált Azahriah első Puskás Arénás fellépése után. Négy évvel ezelőtt találkoztak először, amikor Azahriah még nem tudta, merre menjen, de pontosan tudta, mit akar elérni. Gyárfás szerint Azahriah történelmet írt és megérdemelten jutott el idáig.

„Négy éve amikor ez a fiú megkeresett - bár nem tudta merre menjen -, de tudta mit szeretne elérni. Számára csak egy dolog létezett, hogy neki ezt meg kell csinálnia. És 10.000.000-ból ő lett az egy. És ma megcsinálta! Történelmet írt!”

– írta Facebook posztjában Gyárfás. Így folytatja: „lehet dumálni, lehet eladni a lelkünk, lehet eltaposni másokat, lehet felégetni mindent, azonban az igazán nagy dolgok akkor születnek ha nyitva marad a szemünk és ha tisztán látunk.”

azahriah május 24-én lépett először színpadra. A jegyek őrületes fogyása miatt a tervezett egy helyett három egymás utáni nap is fellép a Puskás Arénában, ami példátlan. Ő az első magyar előadó, aki önálló koncertet ad itt, ráadásul hármat egymás utáni napokon. Az esemény végül közel telt házas lett, 45-50 ezer ember volt kíváncsi a fiatal előadóművészre.


Link másolása
KÖVESS MINKET: