BUDAPEST
A Rovatból

Íme az első felújított metrókocsi a 3-as vonalra

Igaz egyelőre csak kicsinyítve, Legóból, amit a 16 éves Gerliczky Bence épített.
Forrás: Indóház online közlekedési portál Címkép: Rizsavi Tamás - szmo.hu
2015. április 11.


Link másolása

Az elkészült műről így mesél a készítője, a 16 éves Gerliczky Bence, aki a fotókat is készítette:

Korábban már építettem egy pontatlanabb makettet, és ehhez viszonyítva építettem az újat. Az első makett 18 fej (fej: »szakszerűen« az a kis »pötty« a legón, amellyel egymáshoz lehet illeszteni az elemeket – a szerk.) szélességben épült, és a belső berendezés felületes volt. Mivel a mostani maketthez szerettem volna belső borítást és pontosabb üléseket és kapaszkodókat készíteni, ki kellett szélesítsem a kocsiszekrényt 20 fej szélességre, ezzel arányosan változtatni a magasságot is, de a belső és külső arányok így is nagy mértékben eltérnek.

Míg a külső keresztmetszet körülbelül 20×21 fej, a belső csupán körülbelül 14×16, mivel a hasznosítható szélességből elhasznál 1-1 fej szélességet a külső fal, 1-1 fej szélességet az ajtók, amelyek a belső borítás és a külső fal közé csúsznak, illetve 1-1 fejet a belső borítás. Ennél vékonyabb falat nehezen lehet készíteni úgy, hogy az ajtók nyithatók legyenek.

metro_lego1

metro_lego2

A metrókocsi adatai

Modell: 81-717.2M

Méretarány: 1:17,5

Méret (sz-m-h): 16×22×107 cm

Súly: 6,1 kg

Kockák száma: kb. 6000

Idő: 35–40 munkaóra

metro_lego3

metro_lego4

Különlegessége, hogy a belső krémszínű rész 90 fokkal elforgatott kockákból áll, amihez rögzítve vannak az ülések és a kapaszkodók. Az ülésekhez sötét krémszínt, a falhoz normál krémszínt használtam. A kapaszkodókat különféle világosszürke Technic-rudak alkotják (Technic: a Lego egyik, speciális fajtája – a szerk.).

Érdekesség, hogy ezeket a fallal egybe épített üléseket két ajtó között közvetlenül három legó kocka tartja. Az ajtók nyithatók - szintén 90 fokkal elforgatott legó kockákból épültek - és zárás után nem nyílnak ki. A sínben egy lap magasságnyi holtjátékuk van, ahol csúszkálhatnak. Ez is csupán amiatt, hogy a legó kockák magassága és szélessége 24:20 arányú, ez azt jelenti, hogy egy 2 fej széles kocka szélessége megfelel 5 lap magasságának, ami 90 fokkal forgatott kockáknál nagyon hatékonyan kihasználható. És az ajtók szimmetriája miatt 6 lap a lyuk az ajtók felső ütközői között, míg 2 fej széles az ütköző, innen az egy lap.

metro_lego5

metro_lego6

metro_lego7

A makett azért élethűbb, mint az előző makettem, mert sok íves legó kockát tartalmaz, például a kocsi tetejének széle lefelé ível végig a kocsi hosszán, ehhez több mint 270 ilyen kocka kellett. A kocsi eleje és vége is elforgatással van rögzítve, ezért itt is részletesebben kidolgozható lett, mintha a »klasszikus« módon építettem volna fel.

A kocsi padlóját zöld 8×16-os építőelemek alkotják, és ezeket fedtem le szürke csempével. Ahhoz képest, hogy kevés nagy elemet használtam, az óriási súly miatt kissé U alakban meghajlik hosszában a kocsi, de ezt további lapok hosszában való elhelyezésével és a díszítő szerepet betöltő elektromos dobozok felhelyezésével csaknem teljesen megszüntettem. Maga a kocsi úgy készült, hogy a két forgózsámolyra ráépítettem a kocsi végeit, hogy egyensúlyban maradjon, majd hídszerűen összekötöttem a két részt és a középső két ajtó és ablak épült utoljára.

metro_lego8

metro_lego9

Még egy dolog: nekem volt egy rugós legó elemem, és azon gondolkodtam, milyen jó is lenne, ha be tudnám építeni az ütközőbe, és addig kísérleteztem, hogy végül egy strapabíró ütközőt sikerült csinálnom, ezért alacsony sebességgel falnak lökve a rugó lefékezi és visszalöki a kocsit, gyorsabban mozogva az ütköző darabokra esik, de a kocsinak nem lesz baja.

Magamról annyit, hogy 16 éves vagyok, 4-5 éves korom óta foglalkozom a BKV-val és legóval is, sokfajta járművet építettem már meg és városokat is, amelyek most is készen ott állnak a szobámban: a fent említett 81-717.2M metrókocsi, egy 3 kocsis Alstom Metropolis metrószerelvény 8 széles modellben, távirányítással, működő lámpákkal, egy 3 kocsis MXA HÉV-szerelvény 8 széles modellben távirányítással, és egy kisföldalatti szintén 8 széles modellben, ebben még nincs elektromos motor.

Hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik, kövesd az Indóház oldalát!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
Virágpompában a Tóth Árpád sétány, Budapest egyik legszebb japán díszcseresznye fasora
A történelem viharait is átvészelte a várfal, amelyen az öreg gesztenyefák elé 2009-ben ültették a lenyűgöző látványt nyújtó másik fasort.
Fotók: Nagy Bogi - szmo.hu
2024. április 04.


Link másolása

A tavasz egyik legszebben virágzó fája a japán díszcseresznye. A pár napig élvezhető látványosság sokakat vonz magához, gyönyörködni, fotózni. A rózsaszín virágözön a Budai Várban is minden évben elvarázsolja a látogatókat.

A Tóth Árpád sétány önmagában is egy különleges hely, hiszen egy régi középkori várfal tetején vezet végig, ahol a panorámát is érdemes kiélvezni.

A sétány jelenlegi formája 2009-ben készült el, a déli szakasz felújításával, ekkor ültették a fákat is Tihanyiné Tóth Mária tervei alapján. A ma már romantikus Várhegy várfalai korábban hadicélokra szolgáltak. A várfal romjaira 1720-ban telepítették az első fasorokat - ez volt Budapest első kettős fasora.

A sétány neve is többször változott, a 19. században Bastei Promenádnak hívták, majd 1879-től Bástya sétánynak, a 30-as években Horthy Miklós sétánynak és Gróf Bethlen István sétány is volt. 1946-ban nevezték el a nyugati részt Tóth Árpád sétánynak, mert a költő a közeli Táncsics Mihály utcában is élt. A második világháború után a fák is elpusztultak. A területet 1967-ben rendezték, ekkor ültettek gesztenyefákat, juharfákat. A díszcseresznyefák 2006-ban és 2009-ben kerültek a sétányra, míg a mögöttük álló gesztenyefák jóval idősebbek.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
Szinte biztosan nem lesz klíma a 3-as metrón idén nyáron
Technikailag gyakorlatilag megoldhatatlan, hogy idén nyáron teljesüljön Karácsony Gergely egyik főpolgármesteri vállalása.

Link másolása

„A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van” – válaszolta a BKV a Népszavának, amikor a lap arról érdeklődött, hogy mikorra várható a hármas metró szerelvényeinek légkondicionálása. A lap szerint ez azt jelenti, hogy kivitelező híján aligha lesz nyárra klimatizálva a 3-as metró vonalán közlekedő 222 kocsi.

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra az orosz Metrowagonmash – rengeteg hibával. Tarlós István akkori főpolgármester 2017-ben még azt mondta: nem lesz gond azzal, hogy nincs klíma a hármas metró felújított szerelvényein, elvégre „az nem villamos, 25 méterrel a föld alatt nem tűzi a nap”, és „azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is”.

Az őt váltó Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában és megígérte, hogy utólagosan klimatizálják a hármas metró orosz szerelvényeit.

A BKV a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. viszont versenyben maradt. Szerződést azonban egyikkel sem kötöttek a főváros nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva. Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét.

„A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondícináló berendezések felszerelése” – mondta a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Újabb Kolodko-miniszobor: ezúttal Chuck Norris került fel egy budapesti hídra
A helyszín nem véletlen... A gúzsba kötött akcióhős szobra emlékeztet rá, hogy a híd építésének idején sokan szavaztak rá, mint névadóra.

Link másolása

Húsvéthétfőn újabb miniszobrot helyezett ki Kolodko Mihály. Ezúttal Chuck Norrist készítette el, amint az akcióhős gúzsba kötve fekszik...

A helyszín sem lehet véletlen: a Megyeri hídnál, a pesti oldalon található, a gyalogosúton, a Pest felirat alatt.

A híd építésekor névpályázatot is hirdettek, és akkor sokan szavaztak Chuck Norrisra.

Mivel élő személyről nem lehet ilyen létesítményt elnevezni, így a filmsztár nem kapott hidat Budapesten.

Az alkotásról a szobrász képeket is posztolt:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Megszólalt a vízművek a csőtörésről, ami megbénította Mátyásföldet: egy 75 éves vezeték tört el
Egy 1949-ben fektetett vezeték adta meg magát, de eltört mellette egy kisebb, lakossági ellátó vezeték is. A környéken lakók szükségkútról vihetnek vizet.

Link másolása

Egy 1949-ben fektetett, 60 centiméter átmérőjű vezeték törése miatt kellett hétfőn reggel lezárni a XVI. kerületi Veres Péter utcát – közölte a Fővárosi Vízművek. A csőtörésről mi is beszámoltunk már: a Sárgarózsa utca és a Thököly utca között az úttestet is elmosta a víz, a közlekedést pedig teljesen felborult.

A nagy átmérőjű vízvezeték törése nem okozott vízhiányt, ám eltört egy mellette futó kisebb, 150 mm-es lakossági ellátó vezeték is

– teszi hozzá a Vízművek. A kisebb vezeték javításáig a Veres Péter utca 1. és 29. között kell vízhiánnyal számolnia az ott élőknek. Kovács Péter polgármester erről azt írta Facebook-oldalán:

„Mintegy 100 fogyasztó maradt vízellátás nélkül, ezért számukra jelenleg a Farkashida utca 2-4. előtt szükségkút segíti a vízvételi lehetőséget.”

Jelenleg a víz szivattyúzása, a hiba feltárása és a munkagödör kialakítása folyik a Vízművek szerint. Ezt követően kerülhet sor a sérült vezetékek cseréjére, majd az útburkolat javítására. A munka akár a hétvégéig is elhúzódhat: a hibajavítást nehezítheti és lassíthatja, hogy több közművezeték is húzódok az út alatt, ami más közszolgáltatókkal való egyeztetést és együttműködést is szükségessé tehet.


Link másolása
KÖVESS MINKET: