BUDAPEST

Ilyen is volt Budapest: Ferenciek tere

A napokban adták át a felújított Ferenciek terét, ami 140 év alatt sokféle arcát mutatta.

Link másolása

A pár napja átadott Ferenciek tere az elmúlt 140 év alatt rengeteget változott. Ennek a változásnak az állomásait mutatjuk meg nektek az Ilyen is volt Budapest blog szerkesztőjének segítségével.

Nem csak a tér arculata, hanem a neve is változott az évtizedek során, melyet mindig a kor szelleme határozott meg. A 16. századtól Platea dominorum (Urak utcája), Szent Péter utca, 1690-től Herrngasse (Úri utca), A 18. századtól Mönchengasse (Barátok utcája), Mönchenplatz (Barátok tere), Franziskanerplatz neveken említették. 1921-ig Kígyó térnek hívták. Ekkor Gróf Apponyi Albert születésének 75. évfordulójától Apponyi térnek nevezték. 1951-től 1991-ig csak Felszabadulás tér volt a neve, de mindenki "Felszab"-nak becézte.

A közlekedés szempontjából is sokszor változtattak a téren összefutó utcákon. Ilyen jelentős változás volt az Erzsébet híd megépítése, a villamosforgalom megszüntetése vagy éppen a Kígyó utca és a Váci utca sétálóutcává építése. Nézzétek meg a változásokat szebbnél-szebb képeken!

Névjegy: Ilyen is volt Budapest blog

A szerkesztő, Popovics András 14 éves kora óta járja Budapest utcáit. Akkor, 1970-ben kapott szüleitől egy Verhovina motort, amit régesrég autó váltott fel, hiszen András taxisként dolgozik. Ő a City Taxi 424-es munkatársa és tulajdonostársa, aki Budapestet örökre a szívébe zárta.

Eleinte csak gyűjtötte a fotókat, majd szenvedélyévé vált, hogy minden képről, minél több információt szerezzen. Innen pedig már csak egy ugrás volt, hogy gyűjteményét nagyon sok Budapest rajongóval megossza, és ezekkel a szavakkal ajánl a figyelmetekbe:

"az oldalamat nem csak a nosztalgiázni vágyóknak ajánlom, hanem azoknak is akik szeretnék tudni, szeretnék látni, hogy milyen is volt Budapest egyik-másik pontja, tere, útja, utcája, kereszteződése, háza, hídja, épülete, egyéb nevezetessége, stb. 20,30,50,70,100, vagy akár 130 évvel ezelőtt!"

Ebből a fantasztikus és kiapadhatatlan gyűjteményből válogatunk mi is és portálunkon időről időre találkozhattok majd a különböző válogatásokkal.

1870, Belváros, Ferenciek tere

1870

A Pesti Ferences templom, avagy más néven az Alkantarai Szent Péter Templom. A hintók és a konflisok ezen a képen is mintha "taxiállomást" képeznének.

1902, Kígyó tér 1., a Királyi bérpalota

kigyo_1902

Előtte a régi Magyar királyi kúria és a magyar állam igazságügyi osztályának épületei voltak a helyén. 1899. október 26. kezdődött meg a tervezés. A tervezők: Korb Flóris és Giergl Kálmán voltak. Az ő nevükhöz fűződik a tér másik két meghatározó épületének, a Klotild Palotáknak megtervezése is

A befejezési határidő az épület lakható állapotban történő átadására 1901. október 15. volt. Ma lakóház, irodákkal és (sok minden egyéb után) egy CBA üzlettel az aljában.

Fotó: kep-ter.blogspot.hu, Fortepan.hu, www.berpalota.hu

1903-1914, Kígyó tér

kigyo_1903

Még, ha csak egy képeslapon is. A háttérben a Régi Erzsébet híd és a Klotild Paloták, de a Pázmány szobor még sehol.

A közlekedés balos. Az Álmos Könyv szerint egy jó focista onnan ismerszik meg, hogy ezen pontról is képes gólt rúgni az ellenfél kapusának!

1926-1928, Apponyi tér

apponyi_26_28

Beküldte: Gyökhegyi Bánk

Egy kicsit szűkebben, de jobb minőségben. A villamos nyitott peronú és 60-as. Már felsőszedős. Rövid működése alatt a Keleti pályaudvartól a Délivasútig (Déli pályaudvar) közlekedett. A háttérben a régi Erzsébet híd. A sapkás motoros és mögötte az autó jól néznek ki, bár a típus mindkét edetben még megfejtendő! A kandeláberek csodálatosak.

1938, Eskü út

esku_1938

Fotó: Dr. Sevcsik Jenő

A Szabad sajtó út régebbi neve. Háttérben és a Régi Erzsébet híd, egy míves kandeláber és a Belvárosi plébániatemplom. A közlekedés természetesen balos. Az előtérben egy jóképű gázlámpa, a derekán az utcákra évtizedekig jellemző fém szemétgyűjtővel.

1942, Belváros és a Klotild paloták

Az egyik előtt a Pázmány szobor. Na de mi az a Lipcsey sorsjegy? Az "ERKA"-ról már nem is szólva!

És a községi takarék? És hol van most a Pázmány szobor, és mióta? És ki vagyok én? És hol vagyok egyáltalán? Ez most egy (több!) költői kérdés volt, amiket egy Leslie Nielsen filmből idéztem!

apponyi_1942

Fotó: Fortepan

De a megfejtés (egyik-másik kérdésre) természetesen megtalálható itt is, ott is, vagy valahol máshol... az Ilyen is volt Budapest oldalak valamelyikén! A háttérben felfedezhető kandelábert (szőröstől-bőröstől) szívesen elhelyezném a házam udvarán. Bár nem tudom, mit szólnának hozzá a szomszédok a 3 emeletes bérház lebetonozott udvarának közepén. A hölgy mellett látható kovácsoltvas kerítést tenném köré. Egyébként jól vagyok. :)

1945-1949, Apponyi tér

1945-49

Fotó: Fortepan

Oldalt a Kígyó utca. A háttérben a Klotild paloták egyike, ami ma már a vadonatúj ötcsillagos Buddha Bar Hotel. A Pázmány szobor ma a Horváth Mihály téren a Szent József plébánia előtt található.

1950-es évek eleje

1950 -es évek. A Felszabadulás téren nyüzsög a felszíni forgalom nyitott peronú villamosokkal, járdaszigettel, valamint, hoppá: egy rendőrbódéval a Petőfi Sándor utca sarkán! A teherautó vajh mely típusú?

50_eleje

Fotó: Fortepan

A Pesti Ferences templom és környéke. Baloldalt a Brudern-ház, avagy IBUSZ-palota az aljában a Párizsi udvarral és a Jégbüfével, ami ekkor még JÉGBÜFFÉ... egy speciális felülnézetből. Ugye, milyen furcsa a tér az aluljáró nélkül? A kutyafáját: mintha csak néhány éve lett volna. Nagyon úgy néz ki a helyzet, hogy valami hasonló lesz a környék hamarosan...

1951, Ferenciek tere

bp_1951

Beküldte: Gyuris Tibor

A háttérben a Királyi bérpalota. Az előtérben látható taxi az 1947-es Opel Olympia. Vagy esetleg az első Moszkvics 401-es. Vagy egy Renault BFK4??? Ez itt a kérdés: nem pedig az, hogy: lenni, vagy nemi lenni?! Ugyan már!

1955, Felszabadulás tér

Leghátul a régi Erzsébet híd, egészen pontosan annak a megmaradt pesti pillére. Mellette a Belvárosi plébániatemplom. Kicsit közelebb a Klotild Paloták egyike, aminek a mai neve már nem is hasonlít, vagy emlékeztet az eredetiére...Azért ez egy kicsit (nagyon) szomorú...

A tér közepén természetesen járdasziget. A járdasziget mellett természetesen egy középperonos 68-as villamos, aminek ekkortájt talán épp itt volt a végállomása. Ami szinte biztos a kikandikáló vezetőből ítélve. Nem tudom, nevezhetem-e "Bukfencnek"? Mögötte egy 67-es villamos, amivel hasonló lehetett a helyzet.

1955

Fotó: Fortepan

Az előtérben a délceg, aktatáskás gyalogos az 1953-tól kísérleti fázisban lévő (most éppen pöttyökből álló későbbi) "zebrán" halad át igen büszkén. A háttérben lévő autóbuszokat Tr 3.5-ösnek vélem. Vagy tr 5-ös? Még fejlődnöm kell!

De a két ászt a végére hagytam. Az első személyautót egy BMW-nek vélem, vagy esetleg EMW. A mögötte lévő pedig talán egy Zisz? Majd el felejtettem az egyik kedvencemet: a fém szemétgyűjtőt...

1962, A Felszabadulás tér

A Klotild Paloták előtt nem is oly rég még ott állott szobrok (Werbőczi, Pázmány) már valahol máshol. Hol is?

A középperonos "bukfenc" még a régi osztott szélvédővel a tér közepén! Mellette nem sokkal a járdasziget pontosan ott, ahol ma a nagy munkával megépített közúti aluljárót éppen manapság (2013.02.23.) teszik a történelem részévé.

Még egy apró érdekesség: még nincs lánckorlát a járdasziget szélén és a járdák szélén sem. A szemétgyűjtő még csikktartó nélkül való (Arany János sem fogalmazhatta szebben). :)

felszab_1962

Fotó: Fortepan

A járművek mindenhonnan mindenhova haladhatnak és haladnak is! A Klotild paloták kissé romosan. A két "Varsó" a Kígyó utca sarkán parkol. Nagyon durva szabálysértés, skandallum!

A Duna utcából a Veres Pálné utcánál lehet balra kanyarodni az Erzsébet híd pesti hídfője felé. A háttérben egy toronydaru dolgozik, ami azt jelzi, hogy már épül az új Erzsébet híd. Ilyen is volt Budapest!

1970-es évek eleje, Felszabadulás tér

A háttérben a Brudern-ház, avagy , az aljában a Párizsi udvarral és a Jégbüfével. Előtte egy Ikarus 180-as a 7-es járaton, ami szerintem 1979-ben már nem valószínű. Az időpont a forrás szerint 1979, de én (önkényesen) felülbíráltam. Minden köszönet a Fortepané, de az 1979-es évszám nem valószínű. Tudomásom szerint az új Ikarus 180-as járt errefelé 1971 után. A többi autó is inkább 1979 előtti.

fortepan_1970

Fotó: Fortepan

A Veres Pálné utcából még minden irányba lehetett haladni.

Az aluljáró ekkor még sehol, napjainkban (2014.01.29.) pedig már sehol! Még felfedezhető a fém szemétgyűjtő is, bár igen furcsa színben.

1973, Az Erzsébet híd és a Szabad sajtó út

A háttérben a Felszabadulás tér még az aluljáró nélkül! (És nem sokára megint!) Villamos már sehol, sínek sehol, gyalogos lejáró sehol, BUSZ sáv sehol!

1973

Fotó: retronom.hu

2 X 3 sáv, az viszont van. Érdekesség talán, hogy a hídon a közvilágítási lámpák még az eredetiek!

Felfedezhető még a Belvárosi plébániatemplom, Ikarus 180-as, no meg a többi autó, amit jómagam nem ismerek fel.

1975, Felszabadulás tér

Azt a közúti aluljárót kezdik itt fúrni-faragni-építeni, amit manapság (2013) tűzzel-vassal irtanak ki! Háttérben a Szabad sajtó út a Klotild Palotákkal, 7/A járat-jelzésű Ikarus 280-asokkal, a Belvárosi plébániatemplommal.

1975

Fotó: egykor.hu

Ha egy kicsit jobb lenne a kép, akkor mazsolázhatnánk a kor divatján is...! Az aluljárót megszüntetik és valami lesz itt, de az már nagyon nem biztos, hogy megyen is valahová! (Bízom benne, hogy sokan ismerik eme utóbbi Moldova-idézetet!)

1980, Felszabadulás tér

A kész Mű! Zebrák (gyalogos átkelőhelyek) megszüntetve. Gyalogosok a föld alá dugva: stimt. Aluljáró a járműveknek: kész. Villamos-vágányok és maga a villamos megszüntetve. Járdaszigetek megszüntetve. Busz-sáv felfestve. Az Ikarus 280-as autóbusz ekkor már 10 éve szállítja az utasokat...

felszab_1980

Fotó: retronom.hu

Mi több: még ma is (2013.12.28.), legfeljebb nem ugyanezen útvonalon.

Az aluljárónak annyi! A világ minden pontján a közlekedést igyekeznek a föld alá gyűrni. De Mi Magyarországon vagyunk, itt más a módi!

Majd mi megmutatjuk! De mit is?

Ferenciek tere 2013-ban

ferenciek_2013

Fotó: Ruff István

A Pesti Ferences templom, avagy más néven az Alkantarai Szent Péter Templom. Kattintsatok ide és nézzétek meg, milyen lett a Ferenciek tere 2014. január végén.

Ha pedig ellátogattok az Ilyen is volt Budapest oldalra, a fotókat kinagyítva, minden apró részletet szemügyre vehettek.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
Virágpompában a Tóth Árpád sétány, Budapest egyik legszebb japán díszcseresznye fasora
A történelem viharait is átvészelte a várfal, amelyen az öreg gesztenyefák elé 2009-ben ültették a lenyűgöző látványt nyújtó másik fasort.
Fotók: Nagy Bogi - szmo.hu
2024. április 04.


Link másolása

A tavasz egyik legszebben virágzó fája a japán díszcseresznye. A pár napig élvezhető látványosság sokakat vonz magához, gyönyörködni, fotózni. A rózsaszín virágözön a Budai Várban is minden évben elvarázsolja a látogatókat.

A Tóth Árpád sétány önmagában is egy különleges hely, hiszen egy régi középkori várfal tetején vezet végig, ahol a panorámát is érdemes kiélvezni.

A sétány jelenlegi formája 2009-ben készült el, a déli szakasz felújításával, ekkor ültették a fákat is Tihanyiné Tóth Mária tervei alapján. A ma már romantikus Várhegy várfalai korábban hadicélokra szolgáltak. A várfal romjaira 1720-ban telepítették az első fasorokat - ez volt Budapest első kettős fasora.

A sétány neve is többször változott, a 19. században Bastei Promenádnak hívták, majd 1879-től Bástya sétánynak, a 30-as években Horthy Miklós sétánynak és Gróf Bethlen István sétány is volt. 1946-ban nevezték el a nyugati részt Tóth Árpád sétánynak, mert a költő a közeli Táncsics Mihály utcában is élt. A második világháború után a fák is elpusztultak. A területet 1967-ben rendezték, ekkor ültettek gesztenyefákat, juharfákat. A díszcseresznyefák 2006-ban és 2009-ben kerültek a sétányra, míg a mögöttük álló gesztenyefák jóval idősebbek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
Szinte biztosan nem lesz klíma a 3-as metrón idén nyáron
Technikailag gyakorlatilag megoldhatatlan, hogy idén nyáron teljesüljön Karácsony Gergely egyik főpolgármesteri vállalása.

Link másolása

„A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van” – válaszolta a BKV a Népszavának, amikor a lap arról érdeklődött, hogy mikorra várható a hármas metró szerelvényeinek légkondicionálása. A lap szerint ez azt jelenti, hogy kivitelező híján aligha lesz nyárra klimatizálva a 3-as metró vonalán közlekedő 222 kocsi.

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra az orosz Metrowagonmash – rengeteg hibával. Tarlós István akkori főpolgármester 2017-ben még azt mondta: nem lesz gond azzal, hogy nincs klíma a hármas metró felújított szerelvényein, elvégre „az nem villamos, 25 méterrel a föld alatt nem tűzi a nap”, és „azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is”.

Az őt váltó Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában és megígérte, hogy utólagosan klimatizálják a hármas metró orosz szerelvényeit.

A BKV a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. viszont versenyben maradt. Szerződést azonban egyikkel sem kötöttek a főváros nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva. Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét.

„A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondícináló berendezések felszerelése” – mondta a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
Karácsony Gergely: Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a hajókat a belvárosból
A budapesti főpolgármester szerint az a céljuk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. március 31.


Link másolása

„Felülvizsgáltuk és módosítjuk a Duna-parti Építési Szabályzatot” – írja húsvétvasárnapi posztja elején Karácsony Gergely. A főpolgármester szerint ezzel egy bonyolult, sok egyeztetést igénylő tervezési, véleményezési folyamat végére értek.

A városvezető bejegyzéséből kiderül, hogy az állami, szakmai és civil szervezetektől érkezett vélemények több tucat oldalt tesznek ki, több partnerükkel az utolsó pillanatig egyeztettek.

Szerinte a szabályzat lényegét egyszerűen össze lehet foglalni:

„Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a lakók életét megkeserítő, és a panorámát elcsúfító hajókat a belvárosból, megteremtjük a lehetőségét annak, hogy a Duna-partok a jelenleginél sokkal jobban szolgálhassák a budapestieket. Az a célunk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen, és minél egészségesebb egyensúlyt teremtsünk a folyó különböző célú használata közben.”

A teljes posztot itt lehet elolvasni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Újabb Kolodko-miniszobor: ezúttal Chuck Norris került fel egy budapesti hídra
A helyszín nem véletlen... A gúzsba kötött akcióhős szobra emlékeztet rá, hogy a híd építésének idején sokan szavaztak rá, mint névadóra.

Link másolása

Húsvéthétfőn újabb miniszobrot helyezett ki Kolodko Mihály. Ezúttal Chuck Norrist készítette el, amint az akcióhős gúzsba kötve fekszik...

A helyszín sem lehet véletlen: a Megyeri hídnál, a pesti oldalon található, a gyalogosúton, a Pest felirat alatt.

A híd építésekor névpályázatot is hirdettek, és akkor sokan szavaztak Chuck Norrisra.

Mivel élő személyről nem lehet ilyen létesítményt elnevezni, így a filmsztár nem kapott hidat Budapesten.

Az alkotásról a szobrász képeket is posztolt:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk