KULT
A Rovatból

Így tanítanak a bolygó másik oldalán

A sokszínű Új-Zéland oktatási rendszere is változatos, rugalmas.


A Világ iskolái blog szerzői: Viki és Liza. Anyukák mindketten, magyarok, akik külföldön élnek. Liza épp Bangkokban Kanári szigetek után, Viki négy gyerekével Angliában. A gyerekeik kapcsán sok érdekes iskolai, óvodai és mindenféle gyerekes tapasztalatokat szereztek különböző országokban.

Közben barátnőik is külföldre vándoroltak és sok külföldön élő magyar anyukával is megismerkedtek az elmúlt években. Mindenkinek olyan egyéni, olyan kalandos történetei voltak a gyerekei iskoláiról, gyerekeikről, hogy elhatározták, felteszik a történeteket egy blogba.

Az alábbi interjú a bolygó másik oldalára földrajzilag a Föld legelszigeteltebb államába, Új-Zélandra repít el minket. Új-Zéland egy olyan ország, amely támogatja a kreativitás kibontakozását és a kereteken túllépő gondolkodásmód, szemlélet kialakítását. Így aztán teljesen természetes, hogy az oktatáshoz is nagyon innovatív módon közelítenek. A beszámolót Jemimah-tól kaptuk, aki egy új-zélandi barátunk. Köszönjük!

Pedagógus családban nőttem fel, mindkét szülőm tanárember. A társadalomnak azon kicsi, de nem jelentéktelen részéhez tartozom, akik nem az állami oktatási rendszerben tanultak. Még így is, hogy az általánostól eltérő módon folyt az oktatásom, a társaim és én gond nélkül tudtunk felvételizni állami egyetemekre, majd sikeresen beléptünk a munkaerő piacra. Természetesen az iskolába járás, mint olyan, még mindig teljesen normális, megszokott dolog a legtöbb új-zélandi gyerek számára. Kapcsolatban voltam az egyik helyi általános iskola tanárával (aki 5-12 év közötti gyerekeket tanít), aki elmondta, hogy jelenleg az iskolákban miként folyik a tanítás és hogy a tanárok új generációja hogyan formálja az új-zélandi iskolákat.

Ormiston Primary School

Az új-zélandi iskolák egyik nagy előnye a rugalmasságukban rejlik, ami úgy tűnik hogy évről évre csak tovább növekszik. A tanárokat arra ösztönzik, hogy a saját osztályuk tantervét, tananyagát úgy alakítsák ki, hogy az találkozzon a diákjaik igényeivel. Ezért aztán az osztály összetételétől függően az egyik tanár metodikája teljesen eltérhet a másikétól, illetve a módszertant is az osztályhoz kell igazítani. A tanároktól elvárják, hogy gyorsan azonosítsák a tanulók igényeit, különösen a kulcsfontosságú alap készségekben, mint az olvasás, írás, matematika, majd olyan megfelelő tanítási tervet kell készíteniük, ami találkozik ezekkel az a tanulói igényekkel.

Sajnos a magas osztálylétszámok miatt, a tanárok a nap minden egyes tanóráján nem tudnak hatékonyan megfelelni az összes diák igényének. Azonban néhány egyéni differenciált fejlesztés biztosítja, hogy minden egyes diák legalább kétszer egy héten a legjobb tanárok segítségével közelebb jusson az adott pillanatban kitűzött céljaikhoz.

uz_iskola3

Hasonlóképpen, a tanárokra nagy mennyiségű ellenőrzési feladat hárul a tanórák és a tananyag megtervezésekor. A fő kikötés, hogy minden nap tanítani kell olvasást, írást és matematikát. Az ehhez szükséges anyagokkal az oktatási minisztérium ellátja a tanárokat, de ha a tanár talál más, hatékony módszert ezek tanítására, akkor az osztályában szabadon használhatja azokat. Ezeken kívül létezik egy, a tantárgyakra vonatkozó iránymutatási rendszer az "Inquiry Topics" (Megvizsgálandó témák) – ez egy szándékosan széles, nagy szabadságot adó rendszer, hogy a tanárok és a diákok a kedvük szerint vizsgálhassák meg az adott témát. Például a tanár, akivel én beszéltem elmondta, hogy az olimpiai játékok miatt az iskolájában a legnagyobb téma ebben az évben a "GAME ON" (Kezdődjön a játék!). Ezt a tanárok és a diákok számtalan módon tudják interpretálni, a feldolgozás során a téma minden elemére külön fókuszálva készítik el a tananyagot.

Figyelemre méltó a tananyag elsajátításának módja is: vélelmezhetően az új-zélandi osztálytermekben a végső cél az, hogy a tanulók szabadon, önállóan fedezhessék fel az ismereteket, de mint ahogy azt az interjúalanyom elmondta, ez a filozófia nem minden esetben egyezik meg a jelenleg uralkodó szakirodalommal és kutatásokkal. Sok osztályban az órakeret talán egyetlen eleme az alapvető tények bemagolása.

uz_iskola4

Az idő nagy részében a tanulókat arra ösztönzik, hogy a tudásszintjüktől függően kis csoportokban dolgozzanak, a tanár támogatásával a következő tanulási szint figyelembe vételéve megvitassák az új elképzeléseket és ötleteket. Máskülönben a diákok a munkafüzetektől függetlenül dolgoznak, vagy más előre felépített tevékenységekben vesznek részt.

Mint ahogy a tanár az osztályon belül is óriási rugalmassággal bír, úgy az osztálytermen kívül is nagyon változatos a tevékenysége. Az a tanár, akivel én beszéltem, nem ad házi feladatot. Elmondta, hogy csupán annyit vár el a tanulóktól, hogy hazavigyék a könyvet, amit ők már az osztályban elolvastak és otthon újra olvassák el a szüleikkel vagy a testvéreikkel. Ez a szemlélet abból fakad, hogy hisz abban, a túl sok extra munka értelmetlen, és nem is tükrözi az osztályteremben zajló tanítást. Határozottan úgy látja, hogy a munka felelevenítése és szinten tartása az, ami segít, de a munkalapok kitöltése (amiket általában házi feladatként adnak) nem a leghatékonyabb módja annak, hogy az iskolai munkát kiegészítse. Azonban a diákok szívesen részt vesznek az iskola utáni foglalkozásokon.

Habár Új-Zélandot két-kultúrájú nemzetként szokták emlegetni, a való életben ez sokkal változatosabb, mint csupán csak két kultúra keveredése (legalábbis Auckland-ban, ahol ez a tanár dolgozik). Így csaknem teljes egészében a tanárnak kell kitalálnia, hogyan lehet navigálni, lekötni és tanítani egy multikulturális osztályban. Megjelent egy új hullám a multikulturális kutatásokban, az egyetemeknek van ötletük arra, milyen változtatásokat kell bevezetni ahhoz, hogy biztosak legyenek abban, hogy MINDEN diák eléri és megtapasztalja a sikert. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy még mielőtt a tényleges tanítás megkezdődne, ELENGEDHETETLEN, hogy a tanárok minél több információt szerezzenek a Whanau-ról (Maori kifejezés a „családra”), a történelmükről és a nyelvükről.

Nagyon nehéz kielégíteni a különböző háttérrel rendelkező diákok igényeit, de a tanárok fejében sokféle megoldás lakozik arra, hogy az osztálytermekben minden tanuló identitása érvényesüljön. A tanárok körében a maori és polinéziai őslakos diákokról való gondolkodásban mostanában indult el egy nagy változás. Korábban általános volt az a szemlélet, hogy ezek a tanulók nem nyitottak az akadémikus tudás felé. Az elmúlt században ez volt az a nagyon jellemző ideológia, ami áthatotta az új-zélandi iskolákat, de beszélgetőpartnerem beismeri, hogy még manapság is vannak olyan tanárok, akik így gondolkodnak. Fontos hogy a tanárok képesek legyenek reflektálni és azonosulni az osztályban lévő nagyszámú tanulóval, hogy a saját tanítási stílusa fel legyen töltve elegendő erővel és hajlandósággal arra, hogy ki tudja iktatni, le tudja választani ezeket a különbözőségeket. Ez az a dolog, amin a tanárok új generációja folyamatosan dolgozik.

uz_iskola6

Végül tanár beszélgetőtársamat azokról a saját tapasztalatairól kérdeztem, amikor még ő volt új-zélandi diák. Azt mesélte, hogy a tananyagot és az iskolát könnyűnek találta, mert ő a domináns kultúrából származik és őt pontosan ennek megfelelően nevelték és tanították. Úgy érezte, hogy az iskola egy csomó lehetőséget biztosított számára.

Ha a Pakeha (fehér) tanulók igényeinek kielégítését nézzük, akkor az új-zélandi iskolák remek munkát végeztek. Azonban most, hogy már ő is tanít, ráadásul egy olyan iskolában ahol a tanulók többsége teljesen különböző kultúrából származik, már belátja, hogy az ő iskolai tapasztalatai nem minden mai diákjának jelentették volna azt a luxust, mint neki és egyáltalán nem lett volna könnyű nekik. De ez egy nagyon lassú folyamat és sok olyan kezdeményezés van, amely elősegíti, hogy az összes tanuló azonos szintű sikert tudjon elérni.

uz_iskola7

Természetesen, mivel az új-zélandi oktatás nagyon rugalmas, nehéz minden diákra érvényes általános érvényű gyakorlatokat meghatározni. Minden iskola más és még egyazon iskolán belül is a különböző osztályokban a tanár ideológiájától függően különböző tanítási folyamat megy végbe.

Összefoglalásképpen egy idézet attól a tanártól Jemimah Jamestől, akitől a cikk megírásához szükséges információkat kaptam:

"

Az új-zélandi oktatást világszínvonalúnak tartják, és hajlok rá, hogy egyetértsek ezzel a címkével. De végső soron minden egyes iskola egy önálló intézmény, amelyeket saját kuratóriumuk szervez és irányít. Sok eltérés van az iskolák között, pláne a külvárosokban. Az a jó, ha a sokszínűség, a különbözőség a diákok sminkjében nyilvánul meg, de a rendszer veszélyessé válik, ha a különbözőség az inkompetens menedzsmentből fakad.

Ha tetszett az írás, ne felejts el megosztani!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: