Hogyan vonható felelősségre Putyin az Ukrajnában elkövetett háborús bűnök miatt?
Hiába nevezte nyilvánosan Vlagyimir Putyint háborús bűnösnek Joe Biden, jogi szakértők szerint egyáltalán nem lenne olyan egyszerű az orosz elnököt vagy az ország más vezetőit bíróság elé állítani, írja a Reuters. Egy ilyen eljárás akár évekig is tarthat, ráadásul komoly akadályokba ütközhet.
Egyáltalán mi számít háborús bűnnek?
A hágai Nemzetközi Büntetőbíróság a háborús bűnöket a II. világháború után rögzített genfi egyezmények „súlyos megsértéseként” határozza meg. Ilyen jogsértésnek minősülnek a civilek elleni szándékos támadások és olyan legitim katonai célpontok megtámadása, ahol a polgári áldozatok száma „túlzott mértékű lenne”.
Ukrajna és a nyugati szövetségesek szerint Oroszország válogatás nélkül veszi célba a civileket a négy hete tartó háborúban, amit Moszkva következetesen csak „különleges katonai hadműveletnek” hív. Az oroszok mindeközben folyamatosan tagadják, hogy civilekre lőnének. Állításuk szerint céljuk a szomszédos ország „lefegyverzése és nácítlanítása”, amit viszont Ukrajna és a Nyugat nevez teljesen alaptalannak.
Hogyan lehet nyomozást indítani?
Karim Khan, a Nemzetközi Büntetőbíróság (ICC) főügyésze március elején jelentette be, hogy vizsgálatot indított az Ukrajnában elkövetett lehetséges háborús bűnök ügyében. Azonban sem Oroszország, sem pedig Ukrajna nem tagja a ICC-nek.
Moszkva dönthet úgy, hogy nem működik együtt a bírósággal. Ebben az esetben a pert elhalaszthatják a vádlott őrizetbe vételéig. Rebecca Hamilton amerikai jogászprofesszor szerint ez azonban nem fogja megakadályozni a nemzetközi bíróságot abban, hogy folytassa a vádemelést és kiadja az elfogatóparancsokat.
Hogyan bizonyítják a bűnösséget?
Az elfogatóparancs kiadható, ha az ügyészek „jó okot tudnak felmutatni” háborús bűncselekmények elkövetésére. Az ítélethozatalhoz azonban minden kétséget kizáróan bizonyítani kell, hogy nem voltak katonai célpontok a támadás környékén, vagy hogy nem baleset történt.
Amennyiben több olyan támadást is be tudnak mutatni, ami igazolhatóan civilek ellen irányult, az már jó alapja lehet a háborús bűnösség megállapításának.
Ki ellen lehet vádat emelni?
Az ilyen típusú nyomozások elsősorban katonák, parancsnokok és államfők ellen irányulnak. Vagyis konkrétan Putyin esetében akkor rendelhető el ilyen eljárás, ha az ügyész bizonyítékot tud bemutatni a civil célpontok elleni támadás elrendelését illetően, de akkor is, ha nem ő rendelte el a támadásokat, viszont tudott ezekről és nem akadályozta meg az akciókat.
Szakértők szerint rendkívül nehéz lesz a magasrangú tisztviselők és az Ukrajnában elkövetett kegyetlenségek összekapcsolása. Ráadásul minél magasabbra jutnak az orosz vezetésben, annál nehezebb dolguk lesz.
Mi teszi nehézzé a háborús bűnösök elítélését?
Habár a jogi szakértők szerint a mariupoli kórház és a színház bombázása egyértelműen kimerítik a háborús bűn fogalmát, mégis nehéz lesz ezt bizonyítani. Fel kell készülni például arra, hogy a szemtanúk egy részét megfélemlítették, ezért elhallgatják az igazságot.
Az ügyészek ezért javarészt a nyilvánosan elérhető fotók és videók alapján kezdik meg a nyomozást, de a munka hosszú ideig tarthat. Ráadásul hiába lesz végül elfogatóparancs a bűnösök ellen, ha Moszkva megtagadja a kiadásukat. Innentől az ICC szemfülességén múlik minden, hogy sikerül-e egy olyan országban elkapni a gyanúsítottakat, ahonnan kérvényezhetik a kiadatást.
Vannak korábbi hasonló esetek?
A hágai Nemzetközi Büntetőbíróság fennállása óta 30 ügyben indított vizsgálatot. Az ICC bírái öt embert ítéltek el háborús, emberiesség elleni bűncselekmények és népirtás miatt, négy másik személyt pedig felmentettek. Elítélték többek között Thomas Lubanga Dyilo kongói hadvezért, és elfogatóparancsot adtak ki Joseph Kony, egy ugandai milícia vezetője ellen.
Az ENSZ külön Nemzetközi Törvényszéket hozott létre a balkáni háborúk során elkövetett bűncselekmények vizsgálatára. Ebben az esetben 161 vádemelés történt és 90 személyt ítéltek el. Jogi szakértők szerint elképzelhető, hogy az Ukrajnával szemben indított háború esetében is egy hasonló eljárásra és külön törvényszékre lenne szükség.