Egyiptom aláírta a megállapodást, melyet az Ever Given tulajdonosaival és a biztosítókkal kötött a kártérítésről, így a Szuezi-csatornát márciusban megbénító konténerhajó ma útra kelhetett három hónapos várakozása után - írja a BBC.
A 400 méter hosszú, 200 ezer tonnánál is többet nyomó Ever Given március 23-án állt keresztbe a tengeri csatornán, kiszabadítása hat napot vett igénybe, ami után nem kapott engedélyt a továbbhaladásra.
A csatorna déli részén fekvő tavon kellett várakoznia Ismailia város közelében, mert vizsgálták, hogy miért fordult keresztbe a hajó, amin az egyiptomi hatóságok a forgalom megbénítása miatt elmaradt hasznot akarták behajtani - a mentési munkálatokat is ki akarták fizettetni annak tulajdonosával, a Shoei Kisen Kaisha nevű Japán vállalattal.
A csatornán ugyanis naponta átlagosan ötven hajó fizet az áthaladásért, ezért az ominózus hat napban jelentős bevételtől estek ki az egyiptomiak: körülbelül 450 hajó torlódott fel a Szuezi-csatorna két végén.
Kezdetben 916 millió dollár kártérítést követeltek, de az egész ügyet megbonyolították az Ever Given tulajdonviszonyai: ugyanis bár a hajó az említett japán cég tulajdonában van, egy tajvani cég üzemelteti, miközben panamai zászló alatt hajózik.
A BBC szerint egyelőre nem tudni a végül kiszabott kártérítés pontos összegét, de Egyiptom utoljára 550 millió dollárt (kb. 165 milliárd forintot) követelt a hajó tulajdonosától.
A Wall Street Journal szerint először Port Szaidban vizsgálják meg a hajót, ha pedig mindent rendben találnak, akkor Rotterdamba és a brit Felixstowe-ba megy tovább, ahol lepakolják majd róla az általa szállított több mint 18300 konténert.
Egyiptom aláírta a megállapodást, melyet az Ever Given tulajdonosaival és a biztosítókkal kötött a kártérítésről, így a Szuezi-csatornát márciusban megbénító konténerhajó ma útra kelhetett három hónapos várakozása után - írja a BBC.
A 400 méter hosszú, 200 ezer tonnánál is többet nyomó Ever Given március 23-án állt keresztbe a tengeri csatornán, kiszabadítása hat napot vett igénybe, ami után nem kapott engedélyt a továbbhaladásra.
A csatorna déli részén fekvő tavon kellett várakoznia Ismailia város közelében, mert vizsgálták, hogy miért fordult keresztbe a hajó, amin az egyiptomi hatóságok a forgalom megbénítása miatt elmaradt hasznot akarták behajtani - a mentési munkálatokat is ki akarták fizettetni annak tulajdonosával, a Shoei Kisen Kaisha nevű Japán vállalattal.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Magyarország nincs a listán: kiadták az amerikaiak a szankciós mentességeket, miközben a magyar kormány a szóbeli ígéretben bízik
Jövő pénteken lejár a határidő, de Magyarországnak még mindig nincs papírja a mentességről. Eközben Bulgária és Kazahsztán is konkrét, írásos engedélyt kapott Washingtontól.
Ketyeg az óra a magyar kormány számára: jövő pénteken, november 21-én lépnek életbe az orosz olajcégek elleni amerikai szankciók, de Magyarország továbbra sem szerepel azon az írásos listán, amelyet Washington pénteken tett közzé az ideiglenes mentességet kapó országokról és vállalatokról.
Az Egyesült Államok négy konkrét engedélyt adott ki, hogy megelőzze az ellátási zavarokat a Rosznyeft és a Lukoil elleni intézkedések bevezetésekor. Ezek mindegyike határozott időre szól: Bulgária a Lukoil burgaszi finomítójának működtetésére 2026. április 29-ig kapott haladékot, a Lukoil több mint 5000 külföldi benzinkútja pedig 2025. december 13-ig működhet zavartalanul. Kazahsztán az olajmezőinek és vezetékeinek üzemeltetésére kapott engedélyt, a Lukoil International európai központjának eladását pedig szintén előkészíthetik, bár a végső tranzakcióhoz újabb jóváhagyás kell.
A magyar kormány ezzel szemben egy határidő nélküli, szóbeli megállapodásra hivatkozik, amely a november 7-i washingtoni látogatáson született. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerint a mentesség addig érvényes, amíg Orbán Viktor és Donald Trump amerikai elnök hivatalban van, a két vezető kézfogással szentesítette az egyezséget, annak írásba foglalása pedig csupán technikai kérdés.
Ezt az álláspontot árnyalja Marco Rubio amerikai külügyminiszter nyilatkozata, aki szerint a felmentés egy évre szól, és az olaj- és gázvezetékekre vonatkozóan ideiglenes jellegű. A kommunikációs zavarok miatt Gulyás Gergely miniszter bejelentette, Szijjártó Péter hivatalosan is felveszi a kapcsolatot amerikai kollégájával. Orbán Viktor miniszterelnök pedig jelezte, szerinte „a főnök”, azaz Trump szava dönt - írta a 24.hu.
Az Egyesült Államok Pénzügyminisztériumának Külföldi Vagyonellenőrzési Hivatala (OFAC) október 22-én jelentette be a Lukoil és a Rosznyeft elleni szankciókat. Ezzel egy időben több átmeneti engedélyt is kiadott, amelyek egységesen 2025. november 21-én járnak le, ez adja a mostani határidő súlyát. A magyar kormány határozatlan idejű mentességről szóló kommunikációjával szemben több nemzetközi forrás is egyéves felmentésről írt, főként a vezetékes energiaszállítások esetében.
Ketyeg az óra a magyar kormány számára: jövő pénteken, november 21-én lépnek életbe az orosz olajcégek elleni amerikai szankciók, de Magyarország továbbra sem szerepel azon az írásos listán, amelyet Washington pénteken tett közzé az ideiglenes mentességet kapó országokról és vállalatokról.
Az Egyesült Államok négy konkrét engedélyt adott ki, hogy megelőzze az ellátási zavarokat a Rosznyeft és a Lukoil elleni intézkedések bevezetésekor. Ezek mindegyike határozott időre szól: Bulgária a Lukoil burgaszi finomítójának működtetésére 2026. április 29-ig kapott haladékot, a Lukoil több mint 5000 külföldi benzinkútja pedig 2025. december 13-ig működhet zavartalanul. Kazahsztán az olajmezőinek és vezetékeinek üzemeltetésére kapott engedélyt, a Lukoil International európai központjának eladását pedig szintén előkészíthetik, bár a végső tranzakcióhoz újabb jóváhagyás kell.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Török Gábor kiszúrta egy Orbán-interjú önellentmondását a „primitív” trójai falovazásról és Brüsszel bábjáról
A politikai elemző azonnal lecsapott a miniszterelnök szavaira. A német Axel Springernek adott interjúban hangzott el a két kijelentés. Az interjúban egy másik, korábban már felvetett téma is előkerült: az amerikai védőpajzs szükségessége.
Egy éles ellentmondásra hívta fel a figyelmet Török Gábor politikai elemző Orbán Viktor miniszterelnök szombat éjjel megjelent interjújával kapcsolatban. A kormányfő az Axel Springer német kiadóvállalat vezérigazgatójának, Mathias Döpfnernek a Youtube-csatornáján arról beszélt, hogy leegyszerűsítőnek és primitívnek tartja, ha valakinek a véleményét azzal próbálják hitelteleníteni, hogy egy külső hatalom trójai falovának nevezik.
„A trójai faló érvelés nagyon egyszerű gondolkodásra vall, primitív. Ha nincsenek komoly érveid a háborúról folytatott beszélgetésben, mondjuk ennek az embernek más a véleménye, mint az enyém, akkor azt mondom rá, hogy Putyin trójai falova. Ez nagyon primitív”
– jelentette ki a miniszterelnök.
Török Gábor egy vasárnapi Facebook-bejegyzésében – amelyről a 24.hu is beszámolt – rámutatott, hogy
Orbán Viktor ugyanebben a beszélgetésben egy nagyon hasonló érvelést használt politikai ellenfelével, Magyar Péterrel szemben. A miniszterelnök szerint: „Magyart Brüsszelben finanszírozzák és tartják fenn, Brüsszel érdekelt a magyar kormányváltásban, és Magyar Brüsszel bábminiszterelnöke lenne.”
Az interjúban egy másik, korábban már felvetett téma is előkerült: az amerikai védőpajzs szükségessége. Orbán Viktor ezt azzal indokolta, hogy Magyarország történelmi okokból, Trianon és az első világháború következményei miatt sérülékeny. „Mint tudja, Magyarország szegény ország” – mondta, hozzátéve, hogy az országnak mindig szüksége van valamilyen biztonsági hálóra. Arra a felvetésre, hogy ezt a védelmet miért nem az Európai Unió nyújtja, úgy reagált, hogy Brüsszel zsarolja Magyarországot, ezért a védőpajzsra éppen „az EU miatt és Brüsszel ellen” van szükség.
Egy éles ellentmondásra hívta fel a figyelmet Török Gábor politikai elemző Orbán Viktor miniszterelnök szombat éjjel megjelent interjújával kapcsolatban. A kormányfő az Axel Springer német kiadóvállalat vezérigazgatójának, Mathias Döpfnernek a Youtube-csatornáján arról beszélt, hogy leegyszerűsítőnek és primitívnek tartja, ha valakinek a véleményét azzal próbálják hitelteleníteni, hogy egy külső hatalom trójai falovának nevezik.
„A trójai faló érvelés nagyon egyszerű gondolkodásra vall, primitív. Ha nincsenek komoly érveid a háborúról folytatott beszélgetésben, mondjuk ennek az embernek más a véleménye, mint az enyém, akkor azt mondom rá, hogy Putyin trójai falova. Ez nagyon primitív”
– jelentette ki a miniszterelnök.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Nagy rekordot dönt a magyar reptér a kínai csomagokkal, de Brüsszel egyetlen tollvonással véget vethet a bulinak
Évente több százmillió csomag érkezik hazánkba, amivel logisztikai központtá váltunk. De a brüsszeli döntés miatt a jövőben a vásárlók fizethetik a cechet.
Az Európai Unió gazdasági és pénzügyminiszterei csütörtökön megállapodtak, hogy eltörlik a 150 euró alatti küldemények vámmentességét, ezzel véget vetve a filléres kínai termékek korszakának. Bár a teljes reform csak 2028-ban lépne életbe, a tanács már jövőre bevezetne egy átmeneti rendszert, ami alapjaiban írhatja át az európai online vásárlási piacot.
Erről éppen akkor döntöttek, amikor Magyarország a jellemzően Kínából érkező e-kereskedelmi küldemények egyik legfontosabb regionális elosztóközpontjává vált.
A Telex által közölt adatok szerint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal idén október 31-ig már 165 millió ilyen csomagot regisztrált, amelyeknek csupán 16 százaléka, 26 millió darab maradt belföldön, a többit más uniós országokba szállították tovább. A növekedés mértékét jól mutatja, hogy míg 2022-ben 39 millió, 2023-ban 81 millió, tavaly pedig 136 millió csomag érkezett az unión kívülről.
Ennek a forgalomnak a motorja egyértelműen a budapesti repülőtér, mivel a küldemények több mint 90 százaléka légi úton jön
A Budapest Airport 2025 első felében rekordot jelentő 200 ezer tonna légiárut kezelt, ami 50 százalékos növekedés 2024 azonos időszakához képest, és önmagában kiteszi a teljes 2023-as év forgalmát. Iparági szakértők szerint a reptér a távol-keleti csomagok kelet-közép-európai gyűjtő-elosztó központja lett, ahonnan Ausztriába, Szlovákiába és a nyugat-balkáni régióba is szállítanak tovább.
Az állam 2024 júniusában 3,1 milliárd euróért vásárolta vissza a repülőteret, és a kormánynak komoly fejlesztési tervei vannak. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter bejelentette egy új, 0,4-1 milliárd euró értékű áruszállító reptér megépítését, mivel a megnövekedett utasforgalom miatt a jelenlegi kapacitások már nem elegendőek. A miniszter szerint a légiáru-forgalom 84 százaléka Ázsiából és az Egyesült Államokból érkezik, ezen belül 43 százalék Kínából, ezért a koncessziós pályázaton főként keleti befektetőkre számítanak.
A csomagáradat mögött az olyan webáruházak állnak, mint a Shein és a Temu. Az Európai Unióba 2024-ben összesen 4,6 milliárd vámmentes küldemény érkezett, ezek 91 százaléka Kínából. A hatalmas mennyiség kezelése komoly kihívás elé állítja a vámhivatalokat. Az Európai Unió Tanácsa szerint
az importőrök tömegesen értékelik alul a küldeményeket, hogy a 150 eurós határ alatt maradjanak, az Európai Bizottság pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a rengeteg csomag miatt több, az uniós biztonsági előírásoknak nem megfelelő termék is átjuthat a határon.
A Financial Times arról ír, hogy vámmentesség eltörlése már 2023-ban felmerült, de a döntés a tagállamok közötti vita miatt egészen mostanáig váratott magára, mivel nem tudtak megegyezni a vámokból származó bevétel elosztásáról.
A Budapest Airport a Telex megkeresésére azt írta, véleményük szerint a vámmentesség megszűnése nem jelentene számottevő többletköltséget az importőröknek.
„Az online vásárlás mára alapvető fogyasztói szokássá vált, a légi úton szállított áruk mintegy 20 százaléka e-kereskedelmi küldemény.
A repülőtér kiemelten kezeli ezt a szegmenst, miközben tovább fejleszti cargo tevékenységét olyan iparágak logisztikai támogatására, mint az autógyártás, elektronika, gyógyszeripar vagy a minőségi élelmiszerexport” – közölték.
Az Európai Unió gazdasági és pénzügyminiszterei csütörtökön megállapodtak, hogy eltörlik a 150 euró alatti küldemények vámmentességét, ezzel véget vetve a filléres kínai termékek korszakának. Bár a teljes reform csak 2028-ban lépne életbe, a tanács már jövőre bevezetne egy átmeneti rendszert, ami alapjaiban írhatja át az európai online vásárlási piacot.
Erről éppen akkor döntöttek, amikor Magyarország a jellemzően Kínából érkező e-kereskedelmi küldemények egyik legfontosabb regionális elosztóközpontjává vált.
A Telex által közölt adatok szerint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal idén október 31-ig már 165 millió ilyen csomagot regisztrált, amelyeknek csupán 16 százaléka, 26 millió darab maradt belföldön, a többit más uniós országokba szállították tovább. A növekedés mértékét jól mutatja, hogy míg 2022-ben 39 millió, 2023-ban 81 millió, tavaly pedig 136 millió csomag érkezett az unión kívülről.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Ahogy arról már korábban beszámoltunk, gondatlanságból elkövetett emberölés miatt vádat emelt az ügyészség a tarnazsadányi anya ellen, akinek öt hónapos kislánya két évvel ezelőtt éhen halt. A csecsemő a halálakor mindössze három kilogrammot nyomott, holott koraszülöttként, kis súllyal jött a világra, így különös gondoskodást igényelt volna.
A tragédia egy olyan házban történt, ahol hét felnőtt és öt gyerek élt együtt. A kislány nagymamája korábban az RTL Híradónak azt mondta, mindent megpróbáltak. „Váltogattuk a tápszert, hogy jó lesz-e, de ugyanúgy nem hízott semmit. Pedig mindent megtettünk érte: mindig próbáltunk más tápszert, többször is. Semmi. Akkor is olyan sovány volt” – idézte fel a nagymama.
Az ügyészség szerint azonban a kislány halálát az elégtelen táplálás okozta, amiért az anya felelős. „Az öt hónapos csecsemő súlygyarapodása megállt, majd visszaesett, és a kisbaba alultápláltság miatt meghalt. Az alultápláltság azért alakult ki, mert az anya a baba gondozását nem a tőle elvárható módon végezte”
- állapították meg. A vád szerint az anya nem vitte el a gyereket a kötelező kontrollvizsgálatokra, és hetekig tehéntejjel itatta, ami egy ilyen korú csecsemő számára tilos.
A Heves megyei Kormányhivatal azonban a híradó szerint azt is megállapította, hogy a helyi védőnő és a háziorvos is mulasztást követett el, amiért pénzbírságot kaptak. A hivatal közleménye szerint a gyermekjóléti jelzőrendszer több tagja sem tett eleget a kötelezettségének, vagy csak részben, ezért „fegyelmi felelősségre vonás megindítását kezdeményezték”. A gyermekjóléti szolgálatnál lefolytatott ellenőrzés eredményét azonban nem hozták nyilvánosságra.
A védőnők szakszervezete szerint a szakemberekre hatalmas felelősség hárul. „Ezekért a döntésekért büntetőjogi felelősséget is vállalnia kell a szakembernek” – mondta el a szervezet képviselője, aki szerint a jelzéseik gyakran elakadnak a rendszerben.
„Tudom a kolléganőimtől, hogy egy-egy jelzés ledegradálódik a gyermekjóléti szolgálatnál. Amikor a védőnő megteszi a jelzést, és tudja, hogy annak súlyos következményei lehetnek, valamilyen okból a gyermekjóléti szolgálat mégsem kezeli a helyén, és kvázi hatástalan marad”
– tette hozzá. A szakszervezet szerint ha egy védőnő nem tesz újra és újra bejelentést, azzal a gyerek életét sodorhatja veszélybe.
A tragédia hátteréhez tartozik, hogy Tarnazsadányban nincs önálló gyermekorvosi rendelés, a kicsiket is a felnőtt háziorvos látja el. A büntetőügy lezárulta után a gyámhivatalnak is eljárást kell indítania, amelynek végén az asszony másik két gyermekét kiemelhetik a családból.
Ahogy arról már korábban beszámoltunk, gondatlanságból elkövetett emberölés miatt vádat emelt az ügyészség a tarnazsadányi anya ellen, akinek öt hónapos kislánya két évvel ezelőtt éhen halt. A csecsemő a halálakor mindössze három kilogrammot nyomott, holott koraszülöttként, kis súllyal jött a világra, így különös gondoskodást igényelt volna.
A tragédia egy olyan házban történt, ahol hét felnőtt és öt gyerek élt együtt. A kislány nagymamája korábban az RTL Híradónak azt mondta, mindent megpróbáltak. „Váltogattuk a tápszert, hogy jó lesz-e, de ugyanúgy nem hízott semmit. Pedig mindent megtettünk érte: mindig próbáltunk más tápszert, többször is. Semmi. Akkor is olyan sovány volt” – idézte fel a nagymama.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!