KULT
A Rovatból

Ha még lenne a mozikban ruhatár, le kéne adnunk ott az agyunkat a Godzilla x Kong: Az új birodalom megtekintése előtt

A Szörnyverzum 5. darabja már tényleg csak a szörnyek zúzására koncentrál, de azért nézőkként elvárnánk azt is, hogy ne csak bambán kelljen bámulnunk a vásznat.


Idén épp a 70. szülinapját ünnepli a japán behemót lépegető, hiszen 1954-ben trappolt be először a mozik vásznaira Ishiro Honda Godzilla című filmjében. Majd akkora sztár lett a szigetországban, hogy később nagyjából évente készültek újabb darabok, s 2023-ig bezárólag összesen 33 japán film készült róla, a legutóbbi epizóddal egészen az Oscar-díjig menetelve, de erről később. Vagyis bőven kiterjedtebb franchise lett, mint James Bondé, aki ez idáig 25 hivatalos és 2 nem hivatalos küldetést kapott.

Érdekes, hogy a külföldi sikereket előszeretettel meglovagoló Hollywood az óriásgyíkból az első feltűnése után csupán 44 évvel készített saját menetet: Roland Emmerich A függetlenség napja (1996) világot elsöprő sikere után döntött úgy, hogy megmutatja, milyen lenne az ő saját amerikai verziója. Nos, eléggé más lett.

Kinézetében legalábbis mindenképp. Az 1998-as Godzilla inkább úgy nézett ki, mint egy jókorára nőtt dinoszaurusz, és az álliatias mivoltát jobban kidomborították, abszolút egyedüli ellenséget kreálva belőle, ráadásul, míg a japán filmekben semleges neműként ábrázolták (az angol szinkronokban hímneműként hivatkoztak rá, illetve a szörny egyik megalkotója, Tomoyuki Tanaka is azt nyilatkozta, hogy valószínűleg hím), addig Emmerichék nőstényként képzelték el, aki rengeteg tojást rak, s ezzel a föld leigázására készül. Nos, a számításuk nem igazán jött be. Az USA-ban a megalomán projekt épphogy behozta a gyártási költségeit, szóval a tengerentúli területek kellettek ahhoz, hogy valami kis profit is termelődjön, de mindent egybevetve a 379 milliós összhozam jócskán elmaradt a várttól, A függetlenség napjáétól (817,4 M) pedig pláne.

E hideg zuhany után pedig Hollywood további 16 évig hozzá sem szagolt Godzillához, csupán 2014-ben jött az új próbálkozás, akkor pedig már a gyártó stúdió, a Warner a divatos filmes univerzumban, az úgynevezett Szörnyverzumban gondolkodott. Gareth Edwards Godzillája bőven más stílusban fogant, mint Emmeriché, és hűebb volt a japán szellemiséghez: a kaidzsu (japán kifejezés, amellyel az óriás szörnyeket illetik), jobban hasonlított az eredetihez, és inkább arra mentek rá, hogy nem az emberiség elpusztítása a célja, sőt, inkább megvédi azt más gigantikus lényektől. Persze nem szívjóságból, hanem a dominancia miatt. Ez a film már jobban szerepelt a kasszáknál (524,9 millió dollár), így jöhettek a következő filmek.

Érkezett tehát 2017-ben az új King Kong-film is (a 2005-ös legutóbbi, Peter Jackson-féle változat után), a Kong – Koponya-sziget (568,6 M), a 2019-es Godzilla II: A szörnyek királya (387,3 M), majd 2021-ben a Godzilla Kong ellen (470,1 M).

Sikerült tehát végre egymásnak ereszteni a két szörnykirályt, s mivel ez a darab a Covid közepén is össze tudott szedni ennyi pénzt, jöhetett a folytatás, amelyet ismét Adam Wingard (The Guest, Blair Witch: Ideglelés 3, Death Note) rendezhetett.

S ezzel meg is érkeztünk a Godzilla x Kong – Az új birodalomhoz, amely igazából éppolyan, mint az előző film volt. Vagyis a két címszereplőnek ismét össze kell fognia a közös nemezis ellen, amit külön-külön nem tudnának legyőzni. Na de miben más akkor az, amit most látunk a moziban? Nos, ehhez először lássuk a sztorit!

A Godzilla Kong ellenben szereplőink felfedezték Üreges Földet, a Föld belsejében lévő elveszett világot, ahonnan az úgynevezett titánok származnak (már ha épp nem földönkívüliek, mint King Ghidorah a Godzilla II: A szörynek királyában). Kong tehát hazatért, és itt éli mindennapjait. Vadászgat, lazulgat, naponta lenyom valami hozzá hasonló szörnyet, és keresi a családját, vagyis a többi emberszabásút. Meg is találja őket, ám kiderül, hogy nem túl jó fejek. Pontosabban azok nem, akik a majmok felett kegyetlen zsarnokként uralkodó Sebhelyes Királyt szolgálják. Kong persze nem hódol be, így a diktátor beveti ellene az általa sakkban tartott ősi fagyasztó titánt, Shimót, ami annak idején a jégkorszakot is okozta a Földön. Na, hozzá már Kong is kevés, így szükség lesz a felszínen, a római Colosseumban édesdeden szundikáló Godzillára is, a két világnak tehát össze kell fognia a közös ellenség legyőzése érdekében. Nagyjából ennyi.

Na de hol maradnak az emberi karakterek? Nem véletlenül maradtak ki a fenti summázatból, pedig abszolút vannak, az előző részből például visszatér Rebecca Hall Ilene Andrewsként vagy a koponya-szigeti iwi törzs utolsó megmaradt tagjaként, a kislány Jiaként Kaylee Hottle, ahogy a zakkant podcaster Bernie Hayesként Brian Tyree Henry is. Új karakterekként pedig feltűnik a kalandor állatorvos Trapper (Dan Stevens), vagy az expedíciót vezető nyers katona, Mikael (Alex Ferns).

Ám az ő jelenlétük teljesen elhanyagolható. Bár persze, ahogy az előző filmekben is, bizonyos cselekedeteikkel segítenek Kongnak és Godzillának, a lényeg természetesen továbbra is a zúzáson van.

Az alkotók ugyanis meghallgatták a korábbi filmeket ért nézői panaszokat, miszerint az emberi karakterek unalmas drámái helyett inkább a kaidzsuk városrombolását és egymásnak feszülését szeretnék látni (a 2014-es Godzilla például valóban igencsak csínján bánt e képsorokkal), hiszen ez lenne ennek a franchise-nak a lényege. Az új birodalomban tehát konkrétan a legfőbb szál talán Kongé, aki kap maga mellé egy (hozzá képest) kis majmot társnak, és együtt próbálják legyőzni a Sebhelyes Királyt. Itt egyébként könnyedén A majmok bolygójában érezhetjük magunkat, dialógust pedig sokáig nem hallunk.

És a zúzások? Na, abból van bőven. S persze ezek a szcénák hozzák is a hollywoodi látványszintet, bár azt be kell vallanunk, hogy egy idő után kissé repetitívvé válnak, és a sokadik szörnycsörtére már immúnisak leszünk. (Ráadásul az akciók most inkább Üreges Földön kapnak helyet, a dzsungelben és sziklákon pedig kevésbé érződik a dögök mérete, mint egy felhőkarcolókkal teli városban.) Természetesen azért újra emberek ezrei pusztulnak el a bestiák földi acsarkodása közepette, ahogy azt megszokhattuk.

Az amúgy még rendben van, hogy a franchise tisztában van a célközönsége igényeivel, ami a látványos csatákat illeti, ám ettől függetlenül nem ártott volna valamirevaló párbeszédeket, karaktereket és cselekménybeli fordulatokat is beleinjektálni a forgatókönyvbe, mert a Godzilla x Kong annyira buta, hogy arra nincsenek szavak.
Tényleg fontos kikapcsolni az agyakat a megtekintés előtt, mert simán meglehet, hogy hülyébben jövünk ki a vetítőtermekből, mint ahogy bementünk oda. Igazán emlékezetes képsor sem akad, a film simán végigszáguld rajtunk, másnap pedig már alig fogunk emlékezni a látottakra.

Szóval tipikus amerikai CGI-tenger lett mindebből, pedig nézzük meg (főként, ha végre behozzák valamilyen formában), mit hoztak ki a japánok a 33. Gojira-filmből, a Godzilla Minus One-ból. Nem véletlenül kapta meg a film idén a legjobb vizuális effektek Oscar-díját, és persze nem csak a látványról szól minden, amit az is jól jelez, hogy a mű már ott díszeleg az IMDb filmes adatbázis top 250-es listájában. Továbbra is van még mit tanulnia Hollywoodnak a japánoktól.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET: