HÍREK
A Rovatból

G7: az Orbán-bányák kövének átrakodójára 10 milliárdot költhetett a kormány, miközben elhanyagolták az ország legfontosabb vasútvonalát

A Biatorbágy-Tata vasútvonal felújítására 2016 óta készen vannak a tervek, a kormány azonban inkább másra költött.


Az 1-es számú vasúti fővonalon kialakult helyzet legalább egy évtizede érlelődik, a tervek is régóta megvannak már a megelőzésére, a pénz viszont hiányzott hozzá, mert inkább ehhez képest jelentéktelen projektekre költötték – írja a G7.

A Szárligetet is magába foglaló, a Vértesen átvezető Biatorbágy-Tatabánya vasúti pályán 1975-1978 között végeztek utoljára átfogó munkát, ekkor számos ívet korrigáltak. 1994 és 1997 között pedig felemelték a pályasebességet a korábbi 120 kilométer/óráról Biatorbágy és Tata között 140-re, Tata és Hegyeshalom között pedig 160-ra, ehhez a biztosítóberendezések fejlesztésére volt szükség.

A lap úgy értesült, hogy a MÁV már régóta szeretné felújítani a Biatorbágy-Tata vasútvonalat, 2016 óta készen vannak a tervek, uniós pénz is lett volna rá, de a kormány inkább másra költött.

Már 2010-ben kiírt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) egy tendert a szakasz megtervezésére, a Közbeszerzési Hatóság azonban megsemmisítette az eljárást. A kormány 2013-ban fogadta el, hogy uniós forrásból készüljön el a szakasz felújításának kiviteli terve, a tervezésre le is szerződtek egymilliárd forintból 2014-ben, 2016-ban pedig kiegészítő terveket készítettek 132 millió forintért. A tervezési folyamatról Bencsik János, 2006 óta fideszes országgyűlési képviselője is beszámolt honlapján. Ennek megfelelően a NIF tervei, a Nemzeti Közlekedési Stratégia és az uniós KÖZOP projekt is azzal számolt, hogy 2017-ben, körülbelül 110 milliárdos költségkerettel megindulhat a felújítás.

A Biatorbágy-Tata vonalon a felújítás elmaradása ellenére több fejlesztés is történt, például Bicskén felújították a vasútállomást és a megállóhelyet, illetve új vasúti átrakó és ehhez vezető vasúti híd épült, amit a portál szerint főként az Orbán-bányák kőszállítására használnak.

A projektet a V-Híd nyerte el 9,6 milliárd forintos kivitelezési költség mellett, amelynek keretében a város szélen egy korábban félbehagyott hidat fejeznek be, ami a kőszállító teherautók útvonalát rövidíti, illetve P+R parkolók készülnek, valamint a vasúti aluljárót meghosszabbítják a város másik oldalára.

Ez azt jelenti a lap szerint, hogy a 12 ezer fős Bicskén lakosonként 880 ezer forintot költenek a vasútállomás és az utak átépítésére, amelyből a legkritikusabb pályahibákat is ki lehetett volna javítani.

Ráadásul 2019-ben még 15,5 milliárdos összesített projektről volt szó: a városban még egy közúti aluljárót terveznek építeni, illetve egy új vasútállomást is.

Mindeközben egy 25,6 milliárd forintos projekt keretében a MÁV éppen gyorsítja az 1-es vonalat. A G7 szerint ez a CEF nevű, közvetlen brüsszeli kiírású forrásból valósul meg, amit nem érint az uniós pénzek felfüggesztése, a projektben 16 milliárd forint az uniós finanszírozás.

Ennek a fejlesztésnek az lenne a célja, hogy 16 perccel csökkenjen a menetidő a Budapest-Bécs szakaszon, emellett pedig napi 16 párra emelné a közlekedő vonatok számát, csúcsidőszakban a jelenlegi órás helyett félórás ütemre. A munka keretében a meglévő biztosítóberendezéseket fejlesztik, az elavult biztosítóberendezéseket cserélik, Hegyeshalmon pedig lehetővé tennék, hogy megállás nélkül roboghassanak át a vonatok Ausztriába.

Azonban a pálya helyreállítása nélkül a portál szerint nem tudnak majd a vonatok gyorsabban közlekedni és nem járhat több vonat, így az uniós támogatás visszafizetése is felmerülhet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
„Nem mindegy?” – válaszolta Orbán Viktor, amikor megkérdezték a DPK-gyűlésen, meddig tart a szankciómentesség
A miniszterelnök szerint nincs időkorlát, bármeddig jöhet az olcsó orosz olaj és gáz, ebben maradtak Trumppal. Az amerikaiak viszont egy évről beszélnek.


Egyetlen kérdéssel és egy kézmozdulattal hessegette el a magyar-amerikai szankciómentességi alku körüli legkínosabb ellentmondást Orbán Viktor.

„Nem mindegy?”

– reagált a miniszterelnök szombaton Győrben arra a kérdésre, hogy a Donald Trumppal kötött, orosz energiahordozókra vonatkozó megállapodásban hivatalosan milyen időtartam szerepel majd. A Digitális Polgári Körök országjárásának első állomásán a kormányfő hozzátette: a mentesség addig tart, „amíg az amerikai elnök így akarja”, ezért szerinte az „időlimit nélküli”, írja a Telex.

Ez az álláspont napok óta éles ellentétben áll azzal, amit Washingtonban kommunikálnak. A Fehér Ház és az amerikai külügyminiszter, Marco Rubio is több csatornán jelezte, hogy a mentesség egy évre szól. „Az olaj- és gázvezetékek esetében ez egyéves meghosszabbítás” – mondta az amerikai külügyminiszter, ezzel cáfolva a magyar kormány által kommunikált időkorlát nélküli egyezséget.

A miniszterelnök már péntek reggel a Kossuth Rádióban is utalt arra, hogy a megállapodást nem egy formális szerződésnek, hanem személyes egyezségnek tekinti. „Aki fölül van, annak a szava számít… Tehát ez egy személyfüggő megállapodás, ami mögött két vezető személyes megállapodása van” – mondta.

A washingtoni alku részleteiről amerikai kormányzati forrásokra hivatkozva több nemzetközi médium is beszámolt. Eszerint a mentességért cserébe Magyarország komoly vállalásokat tett: mintegy 600 millió dollár (kb. 210 milliárd forint) értékben vásárol amerikai cseppfolyósított földgázt, a Westinghouse pedig 114 millió dolláros (kb. 40 milliárd forint) szerződés keretében szállít nukleáris fűtőelemeket a paksi atomerőmű számára 2028-tól. A csomag része egy szándéknyilatkozat is kis moduláris reaktorok fejlesztéséről, aminek keretösszege elérheti a 20 milliárd dollárt, valamint előrehaladott tárgyalások folynak HIMARS-rakétarendszerek beszerzéséről is.

Orbán beszélt egy „pénzügyi védőpajzsról” is, ami szerinte spekulatív pénzügyi támadások ellen védené Magyarországot. Ennek kerete a miniszterelnök szerint 10-20 milliárd dollár is lehet, de a mechanizmus pontos működéséről amerikai részről egyelőre nem közöltek részleteket.

A megállapodás tétje hatalmas, mivel Magyarország energiaellátása továbbra is jelentősen függ Oroszországtól. 2024-es adatok szerint a felhasznált földgáz 74 százaléka, míg a kőolaj 86 százaléka érkezett Oroszországból, főként a mentességgel érintett Török Áramlat és Barátság kőolajvezetékeken keresztül.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter Orbán Viktorról: Ez nem az igazi, bátor harcos, ez amolyan Temuról rendelt bátor utcai harcos
Szerinte a kormányfő fekete kordonnal és testőrökkel zárkózik el az elégedetlen emberektől. Ismét szóvá tette azt is, hogy Orbán húsz éve nem állt ki senkivel nyilvános vitára.


Magyar Péter győri beszédében kemény szavakkal támadta Orbán Viktort szombaton, amikor arról beszélt, szerinte hogyan kellene viselkednie egy kormányfőnek. Úgy fogalmazott: „Egy valódi miniszterelnök bele mer nézni a kihívója szemébe. Egy miniszterelnök nem bujkál, feltéve, hogy nem egy maffiafőnök inkább, mintsem miniszterelnök.”

A politikus a Fidesz győri rendezvényét védvonalat is szóba hozta. „A fekete kordonok jelentik Orbán Viktor kormányzásának eredményét” – mondta, majd azt is hozzátette, szerinte a fekete szín illik ahhoz az országhoz, „ami az elszalasztott lehetőségeit gyászolja”. Úgy fogalmazott: „Orbán Viktorhoz illik a fekete szín, hiszen ő lett az ország gyászhuszára.”

A miniszterelnök és kihívója közti nyilvános vita elmaradása is előkerült. Magyar Péter azt kérdezte: miért nem áll ki vitázni húsz éve?

Felidézte Orbán Viktor néhány órával korábbi szereplését is, ahol a kormányfő nem frontálisan mondott kampánybeszédet, hanem Váczi Gergő kérdéseire válaszolva – bár szerinte nem mindig azokra – fejtette ki gondolatait. Ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott: „Elnök úr, hallom lehet öntől kérdezni. Na nem úgy, hanem pont úgy.”

Magyar a miniszterelnök saját korábbi önmeghatározását is visszahozta.

„Ez nem az igazi, bátor harcos, ez amolyan Temuról rendelt bátor utcai harcos”

– idézte fel Orbán Viktor egyik szállóigévé vált öndefinícióját, majd úgy folytatta: „Egy digitális harcos kinyomtatva.”

Szerinte egy kormányfőnek vállalnia kellene a nyílt helyzeteket és a vitát. Úgy fogalmazott: „Egy valódi miniszterelnök nem bújik nők szoknyája mögé, nem bújik a nyolcvanöt éves édesapja mögé, nem bújik TEK-esek mögé, fekete kordonok mögé, digitális harcosok mögé, propagandisták mögé, nem bújik janicsárok mögé” – ismételte el újra szemrehányásait.

(via hvg.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
„Készen állok a feladatra" - Magyar Péter először beszélt miniszterelnök-jelöltként
A Tisza Párt elnöke először beszélt arról, hogy ő lesz a miniszterelnök-jelölt. A nap 24 órájában és az év 365 napjában azon fogok dolgozni, hogy minden magyart képviseljek itthon és szerte a nagyvilágban - mondta.


„Hogy lehet, hogy egy 15 éve regnáló miniszterelnöknek fogalma sincs, mekkora a szegénység az országban. Mi lehet ennél fontosabb?” – tette fel az újabb kérdést Magyar Péter a győri beszédében. A politikus kinyomtatott digitális harcosnak nevezte a kormányfőt, majd arról beszélt hogy Orbán miért nem hajlandó kiállni vele vitázni.

„Nem hallotta Donald Trumptól, hogy egy normálisan működő országban, egy demokráciában nem lehet elnök vagy miniszterelnök egy olyan ember, aki fél kiállni a kihívójával egyenes adásban vitatkozni?

– fogalmazott a politikus. - Egy valódi miniszterelnök bele mer nézni az emberek és a kihívója szemébe, egy miniszterelnök nem bujkál, nem bújik nők szoknyája vagy a 85 éves édesapja háta mögé. Feltéve, ha nem egy maffiafőnök inkább, mintsem miniszterelnök”

„Egy valódi miniszterelnök tudja, hány szegény ember él az országban, és tudja, hogyan kell nekik segíteni. Több millió ilyen honfitársunk van, mert ön a bűnbandájával együtt az elmúlt 15 évben 20 000 milliárd forintot lopott el a magyar emberektől. Ön a repülőrajt helyett a recesszió, az eladósodás és az amerikai mentőcsomag mocsarába lökte a hazánkat és a magyarokat” – mondta Magyar.

Magyar szerint a Fidesz-szavazók is tudják, hogy „vége van”, mert ők is látják napról napra, hogy nem működik az ország. Ezt a valóságot pedig nem tudja elfedni sem amerikai mentőpajzs, sem még több harmadosztályú celeb.

„Honfitársaim! Hiszek Magyarországban, hiszek a magyarokban, hiszek a magyar szívben és lélekben. Hiszek a magyar tudósokban, tanárokban, gyógyítókban, rendőrökben, vállalkozókban, gazdákban és magunkban. Azt kérem, ti is higgyetek magatokban és egymásban. Sokkal több bennünk a közös, mint ami elválaszt. Ismerem a hazát és a közös problémáinkat, a lehetőséget és a megoldásokat.

Érzem a hatalmas felelősségem súlyát is. Tudom, mi egy valós miniszterelnök feladata. Tudom, mi a felelőssége a hazája és minden magyar ember felé. Honfitársaim, készen állok a feladatra, és itt előttetek fogadom, hogy miután a Tisza közössége és a magyarok milliói 148 nap múlva felhatalmaznak minket az ország irányítására, a nap 24 órájában és az év 365 napjában azon fogok dolgozni, hogy minden magyart képviseljek itthon és szerte a nagyvilágban.

Minden nap velem lesznek az első szabadon választott magyar miniszterelnök szavai: addig szolgálok, amíg a nemzetnek haszna van belőle, teszem, amíg tudom" - mondta Magyar.

Korábban Magyar Péter nem jelentette ki egyértelműen, hogy ő lesz a Tisza Párt miniszterelnök-jelöltje. Amit viszont konkrétan mondott: több interjúban is arról beszélt, hogy először miniszterjelölteket fognak bemutatni, nem a miniszterelnök-jelölt személyét. A HVG-nek például azt nyilatkozta, hogy „legkésőbb szeptemberben be fogjuk jelenteni az első miniszterjelöltjét a Tiszának”, és hogy egyre több lehetséges minisztert mutatnak majd be.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
„Teljes vészféket húztam, teljes vészfék” - a szentmártonkátai tragédia után videón mutatta meg egy mozdonyvezető, milyen tehetetlenek
Döbbenetes kísérletet végzett a 35 éve dolgozó szakember, hogy mindenki megértse. A felvételt egy nap alatt kétmillióan nézték meg, de vajon elég lesz ez?
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. november 15.



Saját készítésű videóval hívja fel a figyelmet egy mozdonyvezető a vasúti átjárók veszélyeire a múlt heti, öt halálos áldozatot követelő szentmártonkátai tragédia után. A felvételen 120 km/h-s sebességgel száguld, majd vészfékez, hogy megmutassa, miért tehetetlenek egy ütközésnél: a 90 tonnás járműnek még fél percre van szüksége a megálláshoz - számolt be róla az RTL Híradó.

A múlt héten kedden történt balesetben egy autó a lezárt sorompót megkerülve hajtott a sínekre, egyenesen a Budapestre tartó Tokaj InterCity elé. A járműben hatan utaztak, öten szörnyethaltak, a tragédiát csak egy 18 éves lány élte túl, akit életveszélyes sérülésekkel vittek kórházba. A sajtóinformációk szerint az autót egy 24 éves, jogosítvánnyal nem rendelkező fiatal vezette.

A tragédia után döntött úgy Kicska László Tamás, a Gépészek Szakszervezete elnöke, hogy egy videóval illusztrálja a mozdonyvezetők kiszolgáltatottságát. A felvételen, amit egy nap alatt közel kétmillióan láttak, hallatszik is, ahogy a fülkéből kommentálja az eseményeket.

„Mondjuk, most jön egy autós. Teljes vészféket húztam, teljes vészfék” – hangzik el a felvételen, miközben a mozdony csak 30 másodperc múlva áll meg.

„Az általános fékúttávolság ezer méter” – magyarázta a 35 éve mozdonyvezetőként dolgozó férfi, aki szerint a szentmártonkátai baleset a fiatalok felelőtlensége miatt történt. „A kollégám gyakorlatilag tehetetlen volt; ezt szerettem volna illusztrálni nyugodtabb környezetben.”

Boncsér Sándor igazságügyi műszaki szakértő szerint Szentmártonkátán a legrosszabb forgatókönyv valósult meg, a tragédia tizedmásodperceken múlt. A vonat hajszálpontosan középen találta el a kocsit, esélyt sem adva a benne ülőknek. „Kísérleti körülmények között is nagyon nehéz lenne előidézni, hogy pontosan így történjen. Egy, idézőjelben ‘tökéletes’ ütközés előkészítése két napot is igényelne, hogy pontosan ott és úgy találja el a járművet, ahogy azt a szervezők szeretnék” – nyilatkozta a szakértő.

A vasúti átjárókban történt balesetek sajnos nem ritkák. Idén év elején Sárazsadányban két férfi halt meg, amikor autójuk a mozdony alá szorult. Februárban Ceglédnél egy InterCity tarolt le egy átjáróba hajtó autót, amely kigyulladt, és két utasa szintén életét vesztette. A MÁV adatai szerint idén eddig 49 baleset történt vasúti átjáróban, ezekben 19-en haltak meg. A vasúttársaság hangsúlyozta: minden esetben pirosat mutatott a lámpa és a sorompó is megfelelően működött.

Az RTL teljes riportját itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk