JÖVŐ
A Rovatból

Fa helyett fűpapír – így óvhatjuk meg az erdőket a kivágástól

Ha valaki környezettudatos, de mégsem akar lemondani az ajándéktasakról karácsony előtt, akkor neki ez a termék lesz a tuti befutó.

Link másolása

Merész újításba vágott egy magyar cég, fűpapírból készítenek dísztasakot, nem farostból. A Cardex Európa Kft. évente hárommillió hagyományos dísztasakot és 1,5 millió méter csomagolópapírt hoz forgalomba, és mostantól a gyártásukhoz használt anyag 30 százaléka fa helyett fű lesz, így minden harmadik fa, amit felhasználtak volna, ezentúl megmenekülhet a kivágástól. Pulay Balázzsal, cég ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.

– A nemrég bemutatott „Green Grass” termékcsalád egy hatalmas innovációnak számít, fűpapírból készült. Mitől különleges ez az összetevő?

– A fűpapír egyedülállóan természetes. Ahogy azt a neve is sugallja, napon szárított fűből, valamint papírhulladékból állítják elő. Ehhez a mezőgazdaság által nem használt területekről gyűjtik be a tökéletes, zöld nyersanyagot. Vagyis a felhasznált füvet nem az állatok elől veszik el, mert ezeket a területeket sem termesztésre, sem takarmányozásra nem használják - tehát ezek csak rétek. Azonban ezeket is ápolni kell. A kartondobozok előállításához szükséges füvet a feldolgozó papírgyárak közelében található rétekről gyűjtik be - ezáltal rövidebb a szállítási útvonal és alacsonyabbak a költségek is, mint a fák esetében. És a legjobb: a fű sokkal gyorsabban nő, mint a fa.

– Miért lehet jobb a fű, mint a fa?

– A magyar szakemberek közreműködésével fejlesztett papír gyártásához sokkal kevesebb energiára van szükség, és környezetkímélőbb mint a hagyományos, farostból előállított papír.

-– A Green Grass-szal gondolom, akkor az előállítással lehet spórolni, ami lássuk be, azért a megnövekvő energiaköltségek mellett sem hátrány...

– A fűmasszának köszönhetően egy tonna áru háromezerszer kevesebb víz és harminckétszer kevesebb energia segítségével készül el a farostból készült papírhoz képest (1 tonna fűmassza előállításához mindössze 2 liter víz és 137 kWh energia szükséges, míg 1 tonna fából készült cellulóz gyártásához 6000 l vizet és több mint 5000 kWh energiát kell felhasználni). Ezzel a technológiával minden harmadik fa megmenthető a kivágástól. A fűpapír további nagy előnye, hogy míg a fát több ezer kilométerről is szállíthatják, addig a füvet sokkal közelebbről, általában a gyárak maximum 50 km-es körzetéből be tudják szerezni. Így nemcsak a környezetszennyezés, azaz a széndioxid-kibocsátás, de az előállításhoz kapcsolódó szállítási költségek is nagymértékben csökkenthetők. Ráadásul a fűpapír esetében nincs vegyianyag-felhasználás, díszítésükhöz környezetbarát, növényi bázisú festéket vesznek igénybe, arról nem is beszélve, hogy a fűtasakok és csomagolópapírok száz százalékosan újrahasznosíthatók és komposztálhatók. Mindezek hatására közvetlenül és közvetve is jelentősen csökken a termelés, illetve a piacra jutás kapcsán az ökológiai lábnyom.

– A cég más termékeknél is igyekszik környezettudatos lenni?

– Persze, ilyen például a személyre szóló ajándéknak számító fakanál, vágódeszka vagy éppen a bambusz golyóstoll. A vállalatunk jelenleg vizsgálja annak a lehetőségét, hogy az üdvözlőlapok borítékjait is fűpapírból készítse. A jövőben a Cardex jelentős termelésnövekedéssel számol a fűpapírból készült termékek esetében, amelyhez szükséges kapacitások rendelkezésre állnak a társaságnál. Abban az esetben, ha a növekedési ütem meghaladja a vártat, akkor újabb gépsort szerezünk be. Erre az üzemen belül rendelkezésre állnak a technikai feltételek.

A vállalat kapacitás és alapanyagellátás szempontjából is fel van készülve arra, hogy az általa gyártott tasakok és díszcsomagolók mintegy felét fűpapírból állítsa elő.

Évente körülbelül 3 millió hagyományos dísztasakot és 1,5 millió méter csomagolópapírt forgalmaz a hazai piac egyik legnagyobb szereplője, a Cardex Európa Kft. Az 1991-ben alapított vállalat éves forgalmából a legnagyobb szeletet az üdvözlőlapok és az ajándékkísérők teszik ki, amelyekből évente 4-5 millió darabot értékesítenek. A legerősebb kereslet, nem meglepő módon, az utolsó negyedévben tapasztalható: az ünnepekhez köthető bevásárlások a vállalat éves árbevételének 65-70 százalékát teszik ki.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Komoly újítás jön a Facebookon és a Messengerben
A mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kap a jövőben a Magyarországon legnépszerűbbnek számító közösségi oldalakon.

Link másolása

A tavaly szeptemberben bemutatott Meta AI-asszisztens beépül az Instagram, a Facebook, a WhatsApp és a Messenger felületébe, írja a 24.hu a Verge cikke alapján. Az asszisztens egy külön weboldalt is kap, de a meta.ai Magyarországon egyelőre nem elérhető.

Mark Zuckerberg azt mondta, ahhoz hogy felvegyék a versenyt az OpenAI fejlesztésével, a piacvezető ChatGPT-vel nekik is fejlődniük kell. Ezért továbbfejlesztették nyílt forráskódú nyelvi modelljüket, ami a Llama 3 nevet viseli. A cégvezető szerint ez a különböző teszteken már most felülmúlja vetélytársait.

A Meta AI-asszisztens jelenleg az egyetlen olyan chatbot, amely a Bing és a Google valós idejű keresési eredményeit is integrálja, és keresésenként külön dönt arról, hogy mikor melyiket használja.

A fejlesztés az Egyesült Államok mellett már több tucat országban elérhető. Magyarországon azonban még várni kell a megjelenésére, egyelőre nem tudni meddig.

Zuckerberg azt is bejelentette, hogy mielőtt a Llama 3 legfejlettebb verziója megjelenne, először több frissítésre kell számítani a kisebb modelleknél. A modell nem Meta-felhasználói adatokból épül fel, hanem nyilvános internetes adatok és szintetikus mesterséges intelligencia által generált adatok keverékét használja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

JÖVŐ
A Rovatból
Egy mesterséges intelligenciával létrehozott műsorvezető, Bíró Ada vezette a Deltát a köztévén
Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát. A következő adástól kezdve híreket fog majd felolvasni.
Fotó: M1/YouTube - szmo.hu
2024. április 16.


Link másolása

A Delta vasárnapi adásában egy bizarr történésnek lehettek szemtanúi a nézők: Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát, aki a következő adástól kezdve a műsor híreit fogja majd felolvasni.

A Telex számolt be róla, hogy Ada egy „egy MI segítségével életre hívott nyelvi és videós modell”, de hogy pontosan milyen modellről van szó, az nem derült ki.

Ada azt is elárulta magáról, hogy az elkészítésében a legmodernebb nyelvi modellt használták, hogy szépen beszéljen magyarul.

Ada mondanivalóját „teljes egészében a Delta szerkesztői határozzák meg”, a Delta következő adásától lehet majd nézni, ahogy híreket olvas fel.

Itt lehet visszanézni Ada bemutatkozását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Viszlát jó idő: bejelentették, hogy véget ért a globális kánikula
Az ausztrál meteorológiai hivatal jelentette be a tavaly nyár óta tartó időjárási jelenség végét.

Link másolása

2023 június óta 2024 márciusig minden hónap középhőmérséklete rekordot döntött szerte a világon, ugyanis a Csendes-óceán középső és keleti trópusi térségének melegebb tengerfelszíni hőmérséklete éreztette globális hatását.

A meteorológusok az időjárási jelenséget El Niño (a fiú) névre keresztelték, viszont a fiú most búcsúzik és

júliusig semleges állapot következik, ami az egész világon nagyon fontos a gazdálkodók számára.

Az amerikai meteorológiai hivatal előrejelzése szerint a semleges hónapokat követően, az év második felében 60 százalék valószínűséggel érkezhet La Niña (a lány), és vele együtt a hűvösebb idő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Öt nagy cég felelős a globális műanyagszennyezés negyedéért
Egy 84 országra kiterjedő kutatás kiderítette, hogy milyen szemetet halmozott fel a világ. A vizsgálat meglepő eredményeket hozott. A kutatók néhány javaslatot is tettek, amivel csökkenthető lenne a szennyezés.

Link másolása

A műanyagszennyezés egynegyedéért öt nagyvállalat felelhet - derül ki egy tanulmányból.

A Riverside-i Kaliforniai Egyetem munkatársai mintegy 1,87 millió - 2018 és 2022 között regisztrált - környezeti műanyaghulladékot vizsgáltak meg - írja a ScienceAlert.

A projektben 84 országból több mint 100 ezer önkéntes vett részt. Tenger- és folyópartokon, parkokban gyűjtöttek műanyag hulladákot.

A szemét felét nem tudták céghez kötni. A 24 százalék viszont öt vállalathoz vezethető vissza: 11 százalék a Coca Cola, 5 százalék a PepsiCo, a többi a Nestlé, a Danone és az Altria nevű dohánycég terméke volt.

A kutatók úgy vélik, hogy a szennyezés kezeléséhez nagyobb felelősségvállalásra lenne szükség. De már néhány nagy multinacionális vállalat megfelelő intézkedése is komoly változást eredményezhet.

Példaként említették, hogy az egyszer használatos és rövid élettartamú műanyag termékek kivonása jelentősen csökkentené a globális szennyezést. Ezt elsősorban az élelmiszer- és italgyártó vállalatoknál lenne fontos elérni.

A márkákhoz kötött műanyagszemét több mint fele 56 cégtől származott. Azt is megállapították, hogy amelyik cég több műanyagot gyárt, annak több a szemete is.

Emellett javítani kéne a hulledékgazdálkodást, a terméktervezést és az újrahasznosítást is. Javasolták olyan nemzetközi szabványok és adatbázisok létrehozását, amelyekkel hatékonyabban nyomon lehet követni a beazonosítatlan eredetű hulladékokat.

Forrás: 24.hu


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk