Ezt látják a pilóták, ha a szemükbe lézerezik valaki
Amióta a 90-es években megjelentek a lézermutatók, az emberek előszeretettel világítanak vele dolgokra: emberekre, állatokra, és újabban légi járművekre. Utóbbi azonban kimondottan törvénybe ütközik, nem csak Amerikában, hanem Magyarországon is. Viszont iszonyú hülyén hangzik, amikor a többi rabtárs megkérdezi odabent, hogy „Te miért ülsz?”
Kis híján börtönben kötött ki az amerikai Michael Brandon Smithsz is.
A férfi kocsibeállóján állt egy nap. Egyik kezében sör, másik kezében lézermutató.
Unalmában úgy döntött, kipróbálja, hogy az apró játékszer hatósugara elér-e a felette elhaladó helikopterig.
Elért. Ezt abból tudta meg, hogy nem sokkal később rendőrök kopogtattak nála. Rövid időn belül két hónap házi őrizetre, és két év felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték.
Fotó: Szövetségi Repülési Hivatal (USA)
A helikopter a St. Louisi rendőrségé volt, amit épp egy betöréshez riasztottak, de átmenetileg eltérítette őket, hogy a lézermutató elvakította a benne ülőket.
Brandon még olcsón megúszta. 2012-ben a 19 éves Adam Gardenhire 30 hónap börtönt kapott.
Ugyancsak 2012-ben tartóztatták le Sergio Rodriguezt, aki ugyanezt a bűntényt az átlagosnál 13-szor erősebb eszközzel követte el. Ő 14 évig hűsölhet.
A földön a lézermutató gyengének és ártalmatlannak tűnhet. Ennek az az oka, hogy a kereskedelemben kapható lézermutatók többsége nem lehet erősebb 5 milliwattnál. Csakhogy az emberek alábecsülik, milyen hatása lehet a lézernek, ha egy repülőre vagy helikopterre irányítják.
Az FBI most közzétett egy videót, hogy ezt demonstrálja:
A „gyönge” fény nem csak eléri a pilótafülkét, de a fülke plexiüvegje fel is erősíti azt.
A pilóta szemét hasonló hatás éri, mint amikor egy sötét szobában felvillan egy vaku. A lézermutató fénye 350 méter magasan bevilágíthatja az egész pilótafülkét, de egészen 3500 méter magasságig olyan erős, hogy megzavarja a pilótát.
Bár szerencsére katasztrófa még nem történt, a lézermutatók miatt sokszor kényszerültek a gépek útvonalat módosítani, és az USA-ban 35 pilóta szorult emiatt orvosi ellátásra. Épp ezért az amerikai légihatóság és az FBI mindent elkövet, hogy visszaszorítsa a „lasingnek” (kb. lézerezés) nevezett tevékenységet. Csak 2013-ban 4000 esetre derült fény. Bár nem könnyű megtalálni, hogy pontosan honnan érkezik a lézerezés, a helikopterek GPS-ével viszonylag jól le lehet szűkíteni a koordinátákat. Egyes törvényhozók legszívesebben betiltatnák az 5 milliwattnál erősebb lézermutatókat, de ez hátrányosan érintené azokat, akik ennél jóval erősebb eszközöket használnak tudományos kísérletekhez. Az ausztráliai New South Walesben betiltották az 1 milliwattnál erősebb lézermutatókat, amivel csak azt érték el, hogy szárba szökkent a feketepiac, és összességében valójában romlott a helyzet: most kis hatóerejű szerkezetekként árulják az erőseket is. Az FBI semmit nem bíz a véletlenre: 10 000 dollárt ajánl minden olyan információért, amely egy lézeres bűnöző letartóztatásához vezet. Sajnos, a lézerezésnek vannak magyar követői is. A Bors számolt be nemrég róla, hogy valaki lézerrel világított egy Budapest felett haladó repülőgépre. Az újság megkereste a Repülőtéri Igazgatóságot, ahonnan azt is megtudták, hogy havonta 300-400 hasonló esetet jelentenek be náluk. A veszélyt fokozza, hogy az elvakítások jellemzően le- vagy felszállás közben történnek. Magyarországon három év börtönnel sújthatják a légi közlekedés veszélyeztetését. Halálos tömegszerencsétlenség okozása esetén akár 15 évre is lecsukhatják az elkövetőt. via Mentalfloss