Elárulta a Magyar Közút, miért volt annyira drága a Lázár János kastélya felé vezető út felújítása
Közleményt adott ki a Magyar Közút, miután az Átlátszó kikérte a Magyar Falu program útfelújításainak adatait. A lap szerint a 4413-as út, amely Lázár János kastélya felé vezet, kiemelkedően drágán újult meg. A számításaik alapján a felújítás kilométerenként több mint 500 millió forintba került. Az Átlátszó azt is írta, hogy „egy utat sem újítottak fel olyan alaposan, mint a Lázár János kastélyához vezetőt”.
A Magyar Közút szerint ez az állítás többszörösen nem igaz. Közleményükben azt írták:
Azt is hozzátették, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. már több helyen is alkalmazott hasonló technológiával végzett útfelújítást. Olyan szakaszokon használták ezt, ahol a gyenge teherbírású altalaj miatt nem lehetett másképp tartós pályaszerkezetet építeni.
A cég szerint az algyői útfelújítás költsége nem kirívó. Azt írták: „a 4413-as út felújított szakaszának hosszára vetített bekerülési költség alapján [...] kijelenthetjük, hogy egyáltalán nem kirívó, sőt még csak nem is a legjelentősebb költséggel járó felújítás az algyői 4413-as út rekonstrukciója”. Példákat is hoztak: Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében a 4127 jelű mellékúton 2019-ben végeztek teljes pályaszerkezet-cserés felújítást, 500 millió forintos kilométerenkénti költséggel. Ugyanezen a szakaszon 2020-ban 630 millió forintos egységáron is történt hasonló felújítás. Békés vármegyében 2016-ban a 4235 jelű mellékút felújítása 390 millió forintba került kilométerenként, 2016-os áron.
A közleményben az is szerepel, hogy az út felújítását két dolog indokolta. Az egyik, hogy a Belügyminisztérium kérte a munkát, mert az útszakasz a Nagyfai Országos Büntetés-végrehajtási Intézethez vezető bekötőút, és a rossz útviszonyok miatt a BV járművei is károsodtak. A másik ok, hogy a közeljövőben elkezdődnek a Tisza-híd átépítési munkálatai, és egy új híd is épül. Emiatt teljesen lezárják majd a 47-es főutat, a forgalmat pedig részben a 4413-as útra terelik. Ez a szakasz fogja biztosítani a Szeged és Hódmezővásárhely közötti közlekedést.
A közútkezelő azt is közölte, hogy a térségben a talaj rendkívül érzékeny a vízre és a fagyra. Azt írták: „a Tisza és a Maros vízgyűjtő területén lévő 4413 j. út térségében térfogatváltozó altalaj jellemző, amely rendkívül víz- és fagyérzékeny kötött talajfajta: ha vizet kap tágul, víz hiányában zsugorodik. A változó ciklusok a pályaszerkezet deformációjához vezetnek.” Ennek megelőzése érdekében hidraulikus kötőanyaggal stabilizálták a talajt, és teljesen elbontották a meglévő pályaszerkezetet, hogy új alapot, valamint új kötő- és kopóréteget építsenek.
(via 24.hu)