HÍREK
A Rovatból

Azonosítatlan drónokat lőttek le az eindhoveni reptér fölött

Két órán át állt a forgalom a holland reptéren, a repülőgépeket más városokba irányították át. A hatóságok teljes titokban tartják, milyen fegyvereket vetettek be az incidens során.


Két órára teljesen megbénult a légi forgalom a dél-hollandiai Eindhoven repülőterén szombat este, miután több azonosítatlan drónt észleltek a légterében. A hatóságok a civil és katonai járatokat egyaránt érintő teljes zárlatot rendeltek el, amely nagyjából este tizenegy óráig tartott. A beérkező gépek egy részét a környező repterekre, köztük Amszterdamba, Brüsszelbe és a németországi Weeze-be irányították át.

Az eseményekre reagálva Ruben Brekelmans holland védelmi miniszter az X-en közölte, hogy a hadsereg drónelhárító rendszerei készenlétben állnak.

„A Honvédség drónellenes eszközei készen állnak a beavatkozásra. A rendőrség és a Királyi Csendőrség is a helyszínen van. További vizsgálat folyik, és ahol szükséges, fellépünk”

– írta a tárcavezető. A hatóságok biztonsági okokra hivatkozva nem árultak el részleteket arról, pontosan milyen intézkedéseket tettek.

Az eindhoveni lezárásnak komoly előzménye is volt: egy nappal korábban a közeli, Eindhoventől mintegy 40 kilométerre fekvő volkeli légibázisnál is történt egy incidens.

Péntek este hét és kilenc óra között a hadsereg több drónt észlelt a kiemelt fontosságú katonai objektum felett, és földi fegyverekkel tüzet is nyitott rájuk. A drónok ezután elhagyták a területet, roncsokat vagy maradványokat a helyszínen nem találtak.

A miniszter a fegyverhasználat részleteiről azért nem beszélt, „hogy ne figyelmeztessük a lehetséges ellenfeleket azokra a fegyverekre, amelyeket ilyen helyzetben használunk”.

Az utóbbi hónapokban Európa-szerte megszaporodtak a hasonló, repülőterek és kritikus infrastruktúra közelében történt drónészlelések. Szeptemberben több mint húsz orosz drón sértette meg a lengyel légteret, orosz katonai repülőgépek pedig Észtország légterét is megsértették. Az európai vezetők egy része a jelenséget összehangolt nyomásgyakorlásként értékeli. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke egyértelműen fogalmazott: „Itt az ideje nevén nevezni: ez hibrid hadviselés.”

Moszkva következetesen tagadja, hogy köze lenne a hasonló európai incidensekhez. Szergej Lavrov orosz külügyminiszter egy korábbi nyilatkozatában kijelentette: „Soha nem irányítjuk drónjainkat és rakétáinkat Európa államai és a NATO-országok felé.”

Hollandiában a hatóságok mindkét ügyben vizsgálatot indítottak a drónok eredetének és irányítóinak felderítésére.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Hókáosz a Dunántúlon: több települést elzárt a hó, nem járnak a buszok
Baranya, Somogy és Veszprém megyében is akadozik a közlekedés. Zalaegerszeg több városrészében még a helyi járatok sem tudnak elindulni a hó miatt.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. november 22.



Az első komolyabb havazás szinte azonnal megbénította a közlekedést a Dunántúlon, ahol a hó miatt szombat délután óta egymást érik a balesetek és az elakadások. Az időjárási és útviszonyok miatt estére Baranya, Somogy, Veszprém és Zala vármegye több települése is teljesen elérhetetlenné vált autóbusszal – írja a Blikk. A legtöbb járatkimaradás Zala vármegyét sújtja.

A MÁV-csoport tájékoztatása szerint Baranyában Liget, Somogyban Kaposdada és Zsippó, Veszprémben pedig Bakonybél, Hidegkút, Jásd, Kislőd, Lókút, Öcs és Tés nem érhető el busszal. Zalában Bagod, Becsvölgye, Csapi, Kustánszeg, Milejszeg, Nemeshetés, Nemespátró, Vaspör, Zalacséb, Zalaháshágy és Zalaújlak maradt távolsági járat nélkül.

Zalaegerszeg több városrészében, így Szenterzsébethegyen, Bazitán és Ebergényben is leállt a helyi autóbusz-forgalom.

A Bakonyban a tűzoltóknak folyamatosan munkát adnak a hóban rekedt kamionok, személygépkocsik és buszok. Csondor Henrietta, a Veszprém Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője elmondta, a 8-as főúton Városlődnél egy nyerges vontató akadt el és foglalt el több forgalmi sávot. Zirc és Borzavár között szintén elakadtak gépkocsik, Tapolca és Sümeg között pedig egy személyautó csúszott árokba. A 77-es főúton Tótvázsonynál egy utánfutós személyautó fordult keresztbe, míg Balatonszőlős és Tótvázsony között két busz és egy személyautó haladását kellett a tűzoltóknak segíteniük.

A Veszprém Vármegyei Rendőr-főkapitányság a Facebook-oldalán közölte, hogy a 8-as főúton a városlődi emelkedőt a kamion mentése miatt egy időre le is kellett zárni. A Várpalota és Tés közötti úton szintén akadtak el autók. Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság tájékoztatása szerint a Nyugat-Dunántúl más térségeiben is történtek balesetek: a 11-es főúton Esztergomnál, valamint a 7-es főúton Galamboknál is két személygépkocsi ütközött.

A hatóságok azt kérik, hogy a havazással érintett területeken elindulás előtt mindenki tájékozódjon az aktuális útviszonyokról, kizárólag téli gumikkal felszerelt járművel közlekedjen, és csak akkor keljen útra, ha az elengedhetetlenül fontos.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Fotók: Van, ahol 20 centi hó esett – vastag hótakaró borítja a Dunántúlt
A Dunántúlon hullott a legtöbb hó az idei szezon első komoly havazásában. Helyenként 15 centimétert meghaladó hótakaró alakult ki.


Túl vagyunk az idei szezon első komoly havazásán.

A legtöbb hó a Dunántúl déli részén, valamint a Bakonyban és a Dunántúli-középhegység területén hullott, ahol 10–15 centiméteres, helyenként közel 20 centiméteres hótakaró alakult ki

- írja az Időkép.

A portál több fotót is megosztott a hóhelyzetről:

Keletebbre azonban jóval szerényebb volt a helyzet. Bár az esti órákban ott is többfelé havazásba váltott a csapadék, a melegebb talajfelszín miatt a hó nem tudott tartósan megmaradni. A Dunántúl ezzel szemben már egy nappal korábban lehűlt, így ott a frissen érkező hó is könnyen megtapadt, míg keletebbre szinte azonnal elolvadt.

Lassan elhagyja az országot a mediterrán ciklon csapadékrendszere, vasárnap reggel már csak helyenként fordul elő havas eső, hószállingózás.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Megérkezett az új influenza-variáns, ami sokkal veszélyesebb az eddigi évek vírusaitól
A „subclade K” nevű mutáns már Európában is dominál, és több országban a szokásosnál hetekkel korábban kezdődött meg az influenzaszezon. A szakértők szerint az idei sokkal veszélyesebb az eddigi évek influenzatípusainál.


A hideg idő beköszöntével megérkezett az influenza is, amely megelőzésére már elkezdték gyártani az oltóanyagot. Novemberben az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ közzétett egy gyors kockázatértékelést, amelyben arra figyelmeztetnek, hogy felbukkant és gyorsan terjed az influenza A(H3N2) vírusának egy új, „subclade K” (vagyis K alklád) nevű variánsa, írja a hvg.hu. A szakértők viszont arra figyelmeztetnek, hogy

ez a változat genetikailag eltér attól a törzstől, amely ellen az idei északi féltekés vakcinákat kifejlesztették. Az ügynökség szerint az új alklád már minden kontinensen megjelent, és május és november között világszerte a vizsgált H3N2-esetek harmadát, az Európai Unióban pedig már közel a felét okozta.

Bár a vakcina és a vírus közötti eltérés miatt a szezon a vártnál komolyabb lehet, a legfrissebb gyakorlati adatok szerint az oltás így is jelentős védelmet nyújt. A brit közegészségügyi hatóság első adatai azt mutatják, hogy a védekezés még a K alklád túlsúlya mellett is hatékony. A vakcina a kórházi kezelést igénylő súlyos megbetegedéseket a 2 és 17 év közötti gyerekeknél 70-75, a felnőtteknél pedig 30-40 százalékos eséllyel előzi meg.

„Ezek az eredmények megnyugtató bizonyítékot jelentenek arra, hogy az idei influenzaoltás a K alkláddal kapcsolatos aggodalmak ellenére is fontos védelmet nyújt a gyerekeknek és a felnőtteknek egyaránt”

– mondta a brit közegészségügyi hivatal közleményében Dr. Jamie Lopez Bernal, a hivatal immunizációs szaktanácsadó epidemiológusa.

A szezon több helyen a szokásosnál korábban és intenzívebben indult. Japánban már október elején átlépték az országos járványküszöböt, ami miatt több helyen iskolákat kellett bezárni, az Egyesült Királyságban pedig szintén a vártnál hamarabb kezdett emelkedni az esetszám, és a laboratóriumi mintákban a H3N2 vírus dominál. Az új variáns megjelenése mögött a vakcinagyártás időzítése áll. A tudósok minden év februárjában döntenek arról, hogy a következő északi féltekés szezonra mely vírustörzsek ellen készüljön oltóanyag. A K alklád azonban csak a déli féltekés influenzaszezon vége felé, a döntés és a gyártás megkezdése után kezdett elterjedni – számolt be róla a Gizmodo.

Szakértők szerint a helyzetet komolyan kell venni. „Most nincs itt az ideje, hogy ‘vakon repüljünk’ a légúti vírusok szezonjába” – nyilatkozta a CIDRAP egészségügyi szaklapnak Dr. Danuta Skowronski, a British Columbia Járványügyi Központjának vezetője. Más kutatók is arra figyelmeztetnek, hogy bár a védelem nem lesz százszázalékos, az oltás továbbra is kulcsfontosságú. „Nem arra számítunk, hogy a vakcina védelme teljesen eltűnik, de ha ez a vírus uralja a szezont, némi visszaesés várható” – közölte Dr. Richard Webby, a St. Jude Gyermekkutató Kórház szakértője.

A brit adatok szerint

a jelenleg keringő H3N2 variánsok nem mutatnak rezisztenciát az olyan vírusellenes szerekkel szemben, mint az oseltamivir vagy a zanamivir, így a betegség kezelésére továbbra is hatékony eszközök állnak rendelkezésre.

Az oltás felvételével pedig még mindig nem késtünk el. „Még nem késő. Menjenek, és vegyék fel az influenzaoltást!” – hangsúlyozta Dr. Adam Lauring, a Michigani Egyetem Orvosi Karának infektológiai igazgatója.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Mutatjuk, mennyit kell fizetni idén a karácsonyi halért
Az aszály ellenére a haltermelők idén sem drágítanak, így a családok fellélegezhetnek. Ugyanakkor az ágazat jövedelmezősége idén jelentősen csökken.


A tél óta tartó aszály komoly kihívás elé állította a haltermelőket, akik ennek ellenére összességében közepes évet zárnak. A termelők nem terveznek áremelést, így ha a kereskedelmi láncok a tavalyi árrést alkalmazzák, a családok idén is a tavalyi árszinten juthatnak hozzá az ünnepi halhoz. A Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet tájékoztató jellegű irányárai szerint

az élő ponty kilogrammonként 2000–2500 forintba, a pontyszelet 3500–4500 forintba kerülhet. Az afrikai harcsa filéjét 4500–5500 forintért, a szürke harcsáét 7000–9000 forintért, míg a busaszeletet 1500–2000 forintért lehet majd megvásárolni.

Egy november eleji piaci körkép szerint a fővárosi Lehel piacon az élő ponty kilója 2350, a pontyszeleté 4200, az afrikai harcsa filéjé pedig 4500 forint volt. Ugyanekkor egy budaörsi Auchan áruházban az élő ponty 1899, a pontyszelet 4499, az afrikai harcsa filéje pedig 4299 forintba került. A lehalászás a következő hetekben folyamatos lesz, így már december első napjaitól meg lehet vásárolni a karácsonyi halat. A szakemberek szerint a néhány hetes fagyasztás nem ront a hal minőségén, így nem érdemes az utolsó pillanatra hagyni a beszerzést.

Az éves hazai halfogyasztás 35-40 százaléka karácsonyra koncentrálódik, a magyar termelők pedig pontyból, harcsából és busából is képesek fedezni a hazai keresletet.

Noha nyár végéig az időjárás komoly kihívás elé állította az ágazatot – az aszály miatt például a dunántúli völgyzárógátas tómedrek 15-20 százalékát nem tudták vízzel feltölteni –, a meleg ősz kedvezett a termelőknek.

„A magasabb hőmérsékletet tartó vízben a pontyok a szokásosnál hetekkel tovább táplálkoztak, így nagyobbra nőttek, egy háromkilós példány pedig a konyhában jóval értékesebb alapanyag, mint két másfélkilós”

– magyarázta Dr. Németh István, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet elnökségi tagja. A szakember egy novemberi évértékelőn ugyanakkor hozzátette: „nem egy sikeres évünk van” – mondta az Agroinformnak.

A hazai halfogyasztás évi 6,5-7 kilogramm fejenként, ami kevesebb mint harmada az Európai Unió átlagának. Ennek a mennyiségnek ráadásul mindössze negyedét termelik itthoni tavakban, a többi külföldről származó, jobbára tengeri import hal.

Magyarországon a mintegy 26 ezer hektárnyi vízterület közel háromnegyedén pontyot termelnek. Úgy tudni, a ponty egyeduralkodó szerepét csökkenteni kellene a ragadozó halak, például a szürke harcsa, a csuka vagy a süllő javára.

Ennek gátat szab a klímaváltozás: a túlzottan felmelegedő tavakban kevesebb az oldott oxigén, a süllő oxigénigénye pedig négyszer akkora, mint a pontyé.

A termelők versenyképességét rontja, hogy míg Magyarországon az ökológiai károk után járó kompenzáció mértéke hektáronként 100 euró (a november 21-i MNB-árfolyamon körülbelül 38 400 forint), a környező országokban ez a támogatás messze meghaladja a hazai szintet. Ez komoly versenyhátrányt jelent az exportpiacokon. Bár a takarmány, a munkaerő és az üzemanyagok is drágulnak, a haltermelők kénytelenek a tavalyi áron szállítani. Ennek következtében az ágazat eddig is alacsony, 4-5 százalék körüli jövedelmezősége idén 2-3 százalékra csökkenhet.

(via Agroinform)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk