KULT
A Rovatból

Dalí és a szürrealisták remekműveiből nyílik kiállítás a Galériában

Rothadó szamarakat, álomszerű tájakat és szürreális magassarkút is láttunk. Mutatjuk, mi vár rád!

Link másolása

Ha bejönnek a pálcikákon álló nyakatekert, szétfolyó alakok és az álomszerű látomások, akkor a Galériában a helyed! A szürrealista mozgalom Dalítól Magritte-ig - Válság és újjászületés 1929-ben címmel nyílik kiállítás pénteken a Magyar Nemzeti Galériában.

Mi már megnéztük az álomszerű alkotásokat. A kiállításon láttuk Dalí híres rothadó szamarait, belenéztünk a filmjébe, és szeretője szürreális cipőjét is megcsodáltuk. Illetve olyan neves alkotók munkáit is megnézhettük, mint Max Ernst, Joan Miró, Yves Tanguy, René Magritte, Pablo Picasso és Alberto Giacometti. Mutatjuk, mi vár rád a tárlaton.

A kiállítás középpontjában Párizs és az eseménydús 1929-es év áll: ekkor jelent meg ugyanis Salvador Dalí a szürrealista mozgalomban, ekkor született meg az ő és Luis Buñuel remekműve, az Andalúziai kutya, és ekkor következett be az első szakadás is a szürrealista művészek között.

A szürrealizmus humoros definíciója

"Csetepaték,

Felkavaró tárgyak,

Fantasztikus festészet,

Félálomban keletkezett költészet,

Neveletlenség,

Kávéházi forradalmárok,

Az őrület sznobériája,

Automatikus írás,

Keményvonalas antiklerikalizmus,

Német fegyelem,

Exhibicionizmus,

A poén nélküli viccek"

Variétés, 1929. április, különszám, "Le Surréalisme en 1929

A kiállítás természetesen bemutatja Salvador Dalí művészetét, hiszen talán ő az egész szürrealizmus legismertebb mestere. A katalán művész 1929 tavaszán tűnt fel Párizsban, novemberben már önálló kiállításon mutatta be képeit. Ahogy a kiállított alkotásain is megfigyelhettük, álomszerűség, költőiség és pszichoanalitikus utalások jellemzik művészetét.

Dalí a szürrealista mozgalmat a paranoia-kritika elméletével gazdagította. Az elmélet lényege a képek egymás mellé rendelésében rejlik, ami delíriumos asszociációk és interpretációk létrehozásához vezet, vagyis a képek többféleképpen is értelmezhetőek. Ezt tükrözi az “Álom, melyet a gránátalma körül repkedő méh váltott ki egy pillanattal az ébredés előtt” című festménye is.

A kiállításon Dalí múzsájának piros cipőjét is megcsodálhattuk. Gala cipője az egyik első “szimbolikus működésű tárgy”. Össze nem illő elemekből állította össze, meghökkentő és erősen erotikus töltetű, ami Dalí fetisizmusára is utal.

Az 1920-as évek végén a rothadás Dalí festészetének központi fogalma lett.

A bomlófélben lévő állat nem csak festményein jelent meg, hanem az Andalúziai kutya egyik legemlékezetesebb jelenetében is felbukkan.

A tárlatot a műfajok váltakozása is színesíti. Nemcsak festményeket, hanem grafikákat, fotókat és szobrokat is nézegethettünk.

A kiállítás kavalkádjára különösen ráerősítenek a vetítések. A tárlaton az Andalúziai kutya mellett több szürreális filmből láthattunk részleteket. Belenéztünk A kagyló és a lelkész című filmbe, az Aranykora elé pedig le is ülhettünk.

A tárlat a szürrealizmus előzményeit is bemutatja. Itt különösen fontos a dadaizmus szerepe, mivel sok szürrealista művész a dadaizmus radikálisan antikonformista világából érkezett.

A szürrealizmus számtalan nagy alkotót vonzott Párizsba, köztük magyarokat is. A kiállításon a szürrealista fotóművészetet többek közt André Kertész és Brassai képviselik, akik a mindennapok meghökkentő részleteiben ragadták meg a város szépségét.

A kiállításon megismerhettük Max Ernst és Joan Miró újfajta képalkotó technikáit és meghökkentően új látásmódjukat, jellegzetes, elgondolkodtató és humoros című képeiket. Max Ernst élénken érdeklődött a mitológiai szörny, Khimaira iránt.

Az oroszlánfejű, kecsketestű, kigyófarkú mitológiai lény összetett alakja révén a szürrealizmus jelképévé vált.

A szürrealizmus egyik legnagyobb alakjának, René Magritte műveit is külön szekcióban nézhettük meg.

A kiállítás A Grand Jeu (Nagy Játék) művészcsoport munkásságát is bemutatja. Ténykedésük 1929-ben komoly válsághoz vezetett a szürrealista körökben. A csoportra jellemző volt, hogy

alvásmegvonással, kábítószerekkel, sőt orosz rulettel is tágították tudatukat.

A kiállítás nagy hangsúlyt fektet a korszak folyóirataira is, ahol a szürrealista művészek publikáltak. A Georges Bataille köré szerveződő Documents című folyóirat művészei szemben álltak André Breton köreivel. Az ő műveik nem a tudat alattit, inkább a mindennapi valóság élményeit dolgozták föl. Mi is láthattuk, hogy képeik nyersek, riasztóak vagy éppen nyíltan erotikus töltetűek.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
36 évesen meghalt Ferich Balázs, Azahriah és a Wellhello menedzsere
A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után. Barátja és üzlettársa megható sorokkal búcsúzott tőle.

Link másolása

Hosszú betegség után csütörtök hajnalban meghalt Ferich Balázs, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetője, a Blind Myself nevű magyar metálzenekar korábbi basszusgitárosa - írja a Forbes. A zenei szakember 36 éves volt.

A 2016-ban alapított Supermanagement a hazai piac egyik legsikeresebb szereplője, akik olyan magyar előadókat menedzselnek, mint a Wellhello, a Follow the Flow, az Anna and the Barbies, Dzsúdló, Desh és Azahriah.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez”.

Tóth felidézte, hogy a Cloud 9+ az első banda, amit együtt menedzseltek, és nagy kockázatot vállaltak, amikor megalapították a saját cégüket.

„Balázst imádták az előadóink, kollégái. Über-maximalista volt a melóban, nem elégedett meg sosem a második hellyel. Folyamatosan azon agyalt, hogyan lehetnénk még jobbak és jobbak. Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Az egész hazai sztárvilág gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst: „Mérhetetlen fájdalom”
Tóth Gabi, Czutor Zoltán és a Carson Coma is kifejezte együttérzését. A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után.

Link másolása

Az egész hazai zenei világ gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetőjét.

A zenei szakember számos hazai sztárnak, köztük Azahriah-nak, a Wellhellonak és Dzsúdlónak volt a menezdzsere.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő megható sorokkal búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez.”

A Supermanagement Facebook-oldalán csütörtök délután közzétett bejegyzésére azóta több mint ezer hozzászólás érkezett, köztük számos hazai sztár is kifejezte a részvétét. A Carson Coma zenekar egy fekete szívvel fejezte ki együttérzését, az AWS gitárosa, Brucker Bence pedig egy érzelmes üzenettel köszönt el Ferich Balázstól.

„A folyamatos profi és maximalista hozzáállásod mindig irigyeltem és nagyon nagy hatással volt rám! Ha nem ismerlek, bizony nem lennék ott ahol. Mindig emlékezni fogok rád!”

- írta többek között a zenész.

„Őszinte részvétem” - írta a hozzászólások között Azahriah gitárosa, Szabolcsi Fészek.

„Őszinte részvétem Gergő, sok erőt a családnak mérhetetlen fájdalom…” - írta Tóth Gabi.

„Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok Gergő!” - üzente megrendülve Czutor Zoltán.

Antal Timi énekesnő egy korlátozott ideig elérhető Instagram-sztoriban, egy fekete-fehér fotóval emlékezett meg, a képhez pedig azt írta:

„Ég Veled, Balázs!”

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Eltemették Tordy Gézát
Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta. A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott.

Link másolása

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

A 85 éves korában, március 30-án elhunyt színművész búcsúztatásán elsőként a jövő színésznemzedéke nevében Szőcs Artur mondott beszédet. A színész-rendező felidézte, hogy Tordy Gézát még színművészetisként ismerte meg, majd 15 évadot dolgoztak együtt. Kiemelte: Tordy Gézát ízig-vérig érdekelte a színházcsinálás, fontos volt számára a csapatmunka.

Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta a művészről, akivel 1963-ban találkozott először, és akihez élete leghosszabb barátsága fűzte.

A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott, színészkollégája játékát és közös munkáikat idézte fel. Mint mondta, Tordy Gézában nagy erők lakoztak, nagy dühök és nagy szenvedélyek.

A színészet illanó pálya - fogalmazott. A kincs az az üzenet, amelyet át tudunk adni úgy, hogy a lelkekben minél tovább megmaradjon. "És te, Gézus, ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál" - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: