KULT
A Rovatból

A zenekar, ahol együtt játszik 8 éves kisfiú és 72 éves bácsi, segédmunkás és diplomás professzor is

A CityRocks évről évre több száz zenésznek ad fellépési lehetőséget, származástól és anyagi helyzettől függetlenül. Augusztusban Dunaújvárosban tartanak ingyenes szuperkoncertet, erről kérdeztük az események kreatív vezetőjét.
Láng Dávid - szmo.hu
2022. június 16.


Link másolása

Viharos gyorsasággal söpört végig az Interneten 2015 nyarán a Rockin’ 1000 névre hallgató formáció videója, amelyen nem kevesebb mint ezer zenész játszotta a Foo Fighters egyik dalát az olaszországi Cesenában. Céljuk az volt, hogy rávegyék a zenekart, hozzájuk is látogassanak el következő turnéjuk során.

A nem mindennapi kezdeményezés sikerrel járt: Dave Grohl és csapata fellépett a városban, a Rockin’ 1000 pedig világhírű lett. Az eredeti videó azóta 60 millió megtekintésnél jár, emellett évről évre állnak elő újabb látványos akciókkal, és élő koncerteket is tartanak óriási érdeklődés mellett.

Gajda Ferenc főszervező a magyar verzió ötletével már 2017-ben megtalálta zenészbarátait, kollégáit így, Hímer István zenei rendezővel és Révész Zsolt kreatív vezetővel eldöntötték, hogy szeretnének egy hasonló megmozdulást saját városukban. Mindhárman évtizedek óta zenélnek, játszottak profi és hobbizenekarokban egyaránt. Rengeteg pályakezdő zenészt ismernek, főként nekik akartak lehetőséget adni, hogy egy igazi nagy zenekarban is kipróbálhassák magukat.

A szegedi Dóm térre hirdették meg az eseményt SzegedRocks néven, úgy voltak vele, hogy ha csak a saját baráti körük vesz részt rajta, akkor is megéri. Ehhez képest Szeged után előbb Csongrád megye többi részéről, majd az egész országból, sőt külföldről is elkezdtek ömleni a jelentkezések. 2018 tavaszán végül 400-an gyűltek össze, Ausztriából, Hollandiából, Angliából és az egész Kárpát-medencéből érkeztek résztvevők.

Természetesen az egészet rögzítették, a videók közzététele után pedig még gyorsabban terjedni kezdett a projekt híre.

„Rengeteg sajtómegkeresést kaptunk, Billy Idol is megosztotta oldalain a felvételt, amelyen a White Wedding című dalát adjuk elő. Ezzel párhuzamosan több másik város is bejelentkezett, hogy hozzájuk is vigyük el a rendezvényt. Nyilvánvaló volt, hogy folytatnunk kell” – meséli Révész Zsolt.

Jelenleg közel 2000 zenésszel tartják a kapcsolatot, főleg Magyarországról és Európából, de több amerikai jelentkezőjük is volt már.

2019-ben Kecskemét adott otthont a második közös megmozdulásnak, 2020-ban viszont kitört a Covid, amely természetesen ezt a projektet is ellehetetlenítette. De ekkor is feltalálták magukat: karanténvideókat készítettek például a Queen The Show Must Go On című dalából, ami szintén óriási sikert ért el az interneten.

A járvány csillapodása után újra élőben folytatták a közös zenélést: 2021 augusztusában, Dunaújvárosban, szeptemberben pedig az erdélyi Boncidán tartottak flashmobot.

„Csak az számít, hogy érezzük jól magunkat”

A koncerteket több hónapos felkészülési időszak előzi meg. A dátum bejelentése után a zenei rendező összeállítja a setlistet, mindig olyan dalokat választva ki, amelyek viszonylag kevés gyakorlás után is eljátszhatók. Hangszercsoportokra lebontott oktatóvideókat készítenek, ezeket nyilvánosan elérhetővé teszik.

A bekerülésnek nincsenek szigorú feltételei, bár tartanak előválogatót, de a jelentkezők legfeljebb 5 százalékát utasítják vissza. Eleve olyanok szoktak jelentkezni, akiknek már biztos tudásuk van a saját hangszerükön, akiknek pedig mégsem, az oktatóvideók alapján még felzárkózhatnak.

A koncertek előtti délelőttön szekciópróbákat tartanak, így ha valakinek kérdése vagy problémája van, ott a helyszínen is segítséget tud kérni.

Tavaly a legfiatalabb résztvevő 8 éves, a legidősebb pedig 72 éves volt. Ő a felesége külön engedélyével, bérelt autóval érkezett, 1400 kilométert vezetett csak azért, hogy egy napig ott lehessen Boncidán.

„Rengeteg barátság szövődött, sorra kapjuk az arról szóló leveleket, hogy nekünk köszönhetően alakultak zenekarok, ismerkedtek meg társaságok, akik egész évben összejárnak zenélni” – mondja Révész Zsolt, aki szerint nem is a konkrét fesztivál a legfontosabb, hanem inkább a projekt közösségteremtő ereje.

Tavaly a Dunaújvárosi Főügyészség doktoranduszai is ott gitároztak a tömegben, a segédmunkástól a diplomás professzorig terjedt a résztvevők köre. Volt olyan dobos, aki egy SBO-t vezet, de tűzoltó alezredes és megyei parancsnok-helyettes is hangszert ragad ilyenkor.

„Teljesen mindegy, olcsó vagy drága hangszered van, honnan jössz és hová mész utána, csak az számít, hogy érezzük jól magunkat” – szól a hitvallásuk.

A koncertek a nézőknek mindig ingyenesek, a szervezők nem szeretnének senkit kizárni a miatt, mert esetleg nagycsaládosként (vagy bármilyen más okból) nem engedheti meg magának a belépőjegyet.

A zenészek saját költségen vesznek részt a produkcióban, az infrastruktúrát pedig pályázatok útján, illetve a meghívó önkormányzat és szponzorok támogatásaiból fedezik.

Idén újra Dunaújváros lesz a helyszín, ahová egy 3 napos zenésztábort szerveznek augusztus első hétvégéjére. A fő attrakciót szombat este tartják: ide a szokásosnál kevesebb, 150 zenészt válogattak be, cserébe ők egy háromszintes, 400 négyzetméteres, profi technikával felszerelt színpadon léphetnek fel a Szalki-szigeten.

A koncert kétórás lesz, a repertoárt már javában gyakorolják, 6-7 ezer vendégre számítanak. Bónuszként fellép még a Guns N’ Roses-feldolgozásokat játszó Hollywood Rose, és készülnek további meglepetés vendégekkel is.

Vasárnap pedig egy zenészekkel megrakott kamionnal járják majd Dunaújváros utcáit, a tervek szerint az összes városrészben megállnak és előadnak néhány számot.

Az eseményről bővebb infót a CityRocks weboldalán és Facebook-oldalán találsz.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: