KULT
A Rovatból

Budaörsön álmodták meg, most a Városmajorban játsszák Shakespeare népszerű komédiáját

A Budaörsi Latinovits Színház jól összeszokott társulata augusztus 27-én a Városmajori Szabadtéri Színpadon adja elő a Szentivánéji álom c. darabot.


Bár két hónappal Szent Iván éje után játssza a Budaörsi Latinovits Színház jól összeszokott társulata augusztus 27-én a Városmajori Szabadtéri Színpadon Shakespeare talán legtöbbször műsorra tűzött komédiáját, ez senkit ne rettentsen vissza: a nevetés, a szerelem, a bohóckodás véletlenül sem térhez és időhöz kötött. Különösen nem az ebben a markáns színekkel és lendületes ecsetvonásokkal megfestett feldolgozásban.

A Junior Prima-díjjal kitüntetett Fehér Balázs Benő a harmincas rendezőgeneráció sokat foglalkoztatott tagja, akinek bemutatói máris eseményszámba mennek. Extravagáns látványvilág, határozott rendezői kézjegy, magabiztos színészvezetés jellemzi sokszor klasszikusok közül válogató színreviteleit. Shakespeare vígjátéka, a Szentivánéji álom szinte kiköveteli magának azt a fajta szertelen, fiatalos, mégis pontos színházi megközelítést, ami Fehér munkáinak a sajátja. A folyton összekapcsolódó szinteken zajló történet korlátlan számú lehetőséget biztosít színésznek, rendezőnek és minden alkotótársnak, hogy együtt gondolkodjon színházról, szerelemről, szabadságról – szóval az élet fontos dolgairól.

A belvárostól legtávolabb eső budapesti teátrum, vagyis a Budaörsi Latinovits Színház dinamikus fejlődése évek óta töretlen: egyszerűen muszáj odafigyelni arra, ami náluk történik. Mind a repertoár következetes építése, mind a meghívott jónevű rendezők listája mutatja, hogy a színház vezetése elkötelezett a minőségi színházcsinálás mellett. Fehér Balázs Benő randevúja a kirobbanó formában lévő budaörsi társulattal fontos állomás a hosszú történetben.

Hogy lehet-e újat mondani a Szentivánéji álomról négyszáz évvel a megírása után, abban nem lehetünk egészen biztosak. Abban viszont igen, hogy aki többedszer látja a darabot, az is pompásan szórakozik majd a budaörsi álmodozókat nézve. Devich Botond díszlettervező és Szakos Kriszta jelmeztervező végletesen komolyan vették a címbe is belefoglalt álmot: szürreális, harsány, (rém)álomszerű látványvilágot képzeltek az athéni erdő helyére, amit Józsa Tamás tágas zenei válogatása tovább árnyal.

A Szentivánéji álom népszerűségének egyik oka, hogy a sok-sok fordulat és bonyodalom olyan struktúrába simul, ami összetettsége ellenére is jól követhető és átlátható.

A történet (legalább) három szinten játszódik: a szerelemről elég szögletes elképzelésekkel rendelkező athéni uralkodó udvarából az erdőbe, pontosabban egymás karjaiba menekülő négy szerelmes csak a sodró felütés a történethez. Az athéni erdőben ugyanis már nem az emberek, hanem a nagyhatalmú tündérek osztják a lapokat, és ők nem csak egymással, de az arra tévedő emberekkel is előszeretettel frocliznak. Mindez persze nem lenne igazi Shakespeare-vígjáték, ha a szerző nem hozná játékba kedvenc témáját: a színházcsinálást. Mint azt a Szentivánéji álom minden rajongója pontosan tudja, és legyen szó akármilyen előadásról, nagyon várja is, a műkedvelő színházi truppot alkotó athéni mesteremberek ellenállhatatlanul vicces jelenetsort kaptak ajándékba a világ leghíresebb drámaköltőjétől.

Fehér Balázs Benőt is ez, az erősre sodort teátrumi szál foglalkoztatta leginkább, és döntésének csak örülni lehet. Mert ebből a Shakespeare nyomán született színházi látleletből világos lesz, hogy hányféle módon, milyen gyönyörök és gyötrelmek közepette születik az a varázslat, aminek aztán héttől tízig boldogan tapsolunk. A színlapra vetett rövid pillantás megmutatja, hogy itt valami más történik, mint amit megszoktunk, hiszen a Böröndi Bence nevű színművészt Böröndi Bence alakítja, a Göndör László nevű rendezőt Göndör László, és így tovább. A nézőt joggal érdekli, hogy mi zajlik a kulisszák mögött, önazonos és dilettáns mesterember-színészeink meg is adják a nem is annyira bűnös élvezetet.

De nem mismásolták el a másik két fő szálat sem: Ilyés Róbert és Takács Katalin a párhuzamos valóságok, vagyis az emberi és a tündérvilág hol esendő, hol zsarnoki ura és úrnője. És ne feledkezzünk meg minden Szentivánéji-előadás központi figurájáról, a bajkeverő, de némi presszióra végül mindent helyre hozó Pukkról: Fekete Ádám szomorú bohócnak maszkírozva szórakoztatja elsősorban nem munkáltatóját, a tündérkirályt, hanem önmagát – meg persze a nézőtéren ülő hálás közönségét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: