Bosszantóbb következménye is lehet a kormány különadójának a repülőjegyek áremelkedésénél
Az új foglalásoknál fölösleges keresni a jegyenkénti plusz 3900 forintot a Ryanair és más fapados légitársaságok áraiban, de ez nem azt jelenti, hogy az új magyar adót ne építenék be az utazás költségébe. A fapadosok árképzési logikája miatt ráadásul az utasok számára az extra adónak nem is az lehet a legkellemetlenebb következménye, hogy megdrágul az utazás, hanem az, hogy törlik a járatot – írja elemzésében a Bank360.hu.
Május végén jelentette be a kormány, hogy "extraprofitadót" vet ki nagyobb cégekre, köztük a légitársaságokra is, melyektől 30 milliárd forint bevételt várnak.
Azt, hogy ezt jogszerűen teszi-e a cég, első körben a Fővárosi Kormányhivatal fogja eldönteni.
A Bank360 elemzésében azt írja, nem véletlenül nem írt arról a Ryanair, hogy mi lesz azokkal, akik már az új adók megjelenése után foglaltak vagy foglalnak jegyet egy Ryanair járatra. Arra a kérdésre ugyanis, hogy az aktuális jegyárakban is benne van-e már az utasonkénti 3900, akkor tudunk válaszolni, ha megértjük a fapadosok árképzését.
Ha az extra adót úgy keressük a friss jegyárakban, hogy azok megemelkedtek-e 3900 forinttal, akkor az a válasz, hogy ilyen módon a Ryanair nem építi be az extra adót. De ez nem azt jelenti, hogy az adó nem épül be a jegyárakba – írják.
Mivel ugyanazon a járaton egészen más áron repülhetnek a máskor foglaló utasok az algoritmus rendezése szerint, alapesetben nem lehet rászámolni erre a dinamikusan alakuló rendszerre utasonként és jegyenként plusz tíz eurót, azaz 3900 forintot. Ez a költségek között jelenik meg a kerozin, a munkabér, más reptéri díjak, lízingdíjak és egyebek mellett. Ha az egy székre jutó költség alacsonyabb lesz az adott járaton, mint az átlagos jegyár, akkor megy a járat, ha nem, akkor nem megy – fogalmaznak.
A Bank360 szerint „a légitársaságok két héten túl [...] szabadon törölhetik járataikat üzletpolitikai megfontolásból anélkül, hogy ezért külön kártérítést kellene fizetniük.” Mint írják, „[a]z új adó következtében [...] ősztől körömrágósabb lesz az utazás előre eltervezett, biztonságos lebonyolítása fapados járattal. Különösen olyan helyre, ahová nagyon kedvező a jegyár.”