Bedurvult a Ryanair: Ez nem különadó, hanem országúti rablás
Május végén jelentette be a kormány, hogy "extraprofitadót" vet ki nagyobb cégekre, köztük a légitársaságokra is, melyektől 30 milliárd forint bevételt várnak.
Múlt héten kiderült, a
így akik júliusra vagy későbbi időpontra foglaltak jegyet Budapestről, azoknak visszamenőleg ráterhel a légitársaság még 3900 forintot (10 eurót) a jegyárra.
Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter erre úgy reagált, hogy a kormány a leghatározottabban elutasítja, hogy a Ryanair a légitársaságokra kivetett extraprofit-különadóját áthárítja az utazókra. A légitársaság ellen azóta fogyasztóvédelmi vizsgálat indult.
Hétfőn a HVG arról írt, nemcsak a Ryanair, hanem az EasyJet is az utasokra hárítja a különadót, ezért náluk is drágulni fognak a jegyek.
A Ryanair korábban sem fukarkodott a kemény szavakkal a különadó kapcsán, korábban például ostobaságnak nevezték a döntést.
Keddi közleményükben azonban még keményebb hangnemet ütöttek meg, sőt, kérdéseket küldtek Nagy Mártonnak is. A gazdaságfejlesztési minisztertől arra várnak választ:
Azt is írják, hogy
A légitársaság szerint miközben más európai kormányok csökkentik a légiközlekedést terhelő adókat annak érdekében, hogy segítsék a forgalom helyreállását, a turizmust és a munkaerőpiacot a járvány után, Magyarország adót vet ki a veszteséges légitársaságokra, mint a Wizz Air és a Ryanair, tovább rontva a magyarországi légiközlekedés és turizmus versenyképességét.
A Ryanair üdvözli az ellene indított fogyasztóvédelmi vizsgálatot, de szerintük
Mint írják, amikor a veszteséges légitársaságok megpróbálnak talpra állni, a legutolsó dolog, amire nekik, vagy az utasoknak szükségük van, az egy újabb adó.
„Az érthető, hogy Magyarország miért vet ki extraprofit-adót az olaj-és gázszektorra, amely az orosz-ukrán háború miatt váratlan nyereségre tett szert. De az, hogy az extraprofit-adót a légiközlekedési szektorra kiterjesztik, ami küzd a talpra állásért a 2 évig tartó koronavírus-járvány és az ukrán háború után, azt mutatja, hogy Nagy miniszter úr elfelejtette a közgazdaságtant” - idézik Michael O’Leary vezérigazgatót, aki még azt is felajánlotta, hogy elküldi Nagy Mártonnak a Közgazdaságtan tökfejeknek című könyvet.
O’Leary szerint ezeket az adókat a nehéz helyzetben lévő utasok és a veszteséges légitársaságok nem fogják tudni elviselni, ezért
A vezérigazgatót ezért azt kéri Nagy Mártontól, hogy vonja vissza ezt az „ostoba” adót, vagy legalábbis korlátozza azt az olyan iparágakra, mint az olaj vagy a gáz, amelyek váratlan nyereséget termelnek, és ne a légitársaságokra, amelyek rekord veszteséget jelentenek.