SIKERSZTORIK
A Rovatból

Akik sci-fibe illő helyről irányítják a repülőgépeket

Ellátogattunk a ferihegyi irányítótoronyba és a HungaroControl hipermodern munkatermébe is.

Link másolása

A légiforgalmi irányítás az egyik legkülönlegesebb szakma: megszámlálhatatlanul sok ember élete múlik rajta napi szinten, ugyanakkor a nagy többség egyáltalán nincs tisztában a részleteivel. Sőt, sokan valószínűleg még csak nem is sejtik, hogy a repülőgép személyzete mellett a földön, képernyők előtt ülve is mennyien munkálkodnak azért minden pillanatban, hogy az utasok biztonságban, a tervezett időpontban célba érjenek.

Pedig nem kevesen: a magyar légtérért felelős HungaroControlnál közel 200 irányító dolgozik. Persze nem mindannyian egy időben, és – ez újabb gyakori tévhit – egyáltalán nem csak a ferihegyi reptér jellegzetes tornyában. Onnan ugyanis kizárólag a fel- és leszállásokat, illetve a futópályán történő mozgásokat ellenőrzik.

IMG_2916k

IMG_3109k

A munka legnagyobb része a repülőtér területén kívül, a cég Igló utcai székházában zajlik. Innen irányítják a Magyarország feletti magaslégtérben áthaladó összes repülőgépet, valamint itt történik a Budapest Liszt Ferenc repülőtérről induló gépek kivezetése az útvonalra, illetve az érkező gépek bevezetése a futópályák úgynevezett végső megközelítési egyeneseire. Mi is itt kezdtük a túránkat.

Munka a központban: nem videojáték

A jelenlegi munkatermet 2013 februárja óta használják, technikájával és felszereltségével a legkorszerűbbek közé tartozik Európában. Egészen szürreális élmény rápillantani a monitorokra: a miniatűr, mozgó pontokkal leginkább olyan az egész, mint egy videojáték.

Persze a valóságban szó sincs erről – akik ezt a hivatást választják, egy percig sem szabad elfelejteniük, mekkora felelősség van a kezükben. Más kérdés, hogy

ennek negatív irányban sem szabad befolyásolnia őket. Mindig észnél kell lenni, de a legjobb, ha a fokozott nyomás inkább adrenalinként csapódik le.

Az irányítók 12 órás műszakokban dolgoznak, felváltva nappal és éjjel. Ez azt jelenti, hogy egyik nap reggel 7-től este 7-ig vannak, majd 24 óra szabadidőt követően fordítva, az éjszakás szolgálat után pedig 72 óra szünet következik. Persze a bent töltött 12 órában nem végig a képernyők előtt ülnek: fő szabály szerint 90 percenként jár nekik egy minimum háromnegyed órás pihenő, minden harmadik órában pedig egy hosszabb is.

IMG_2299k

IMG_2298k

Azt, hogy éppen hányan vannak az adott szolgálatban, évekre visszamenő statisztikák alapján határozzák meg. A forgalomban nemcsak évszakok szerint, de még a hét egyes napjain is komoly ingadozások fordulnak elő. A nyári forgalom akár két és félszerese is lehet a télinek, illetve hétvégenként is mindig magasabb. Egy adott napon belül szintén vannak zsúfoltabb és csendesebb időszakok.

Ők segítik az irányítók munkáját

A légtérgazdálkodó feladata, hogy a honvédséggel és más, nem polgári szervekkel egyeztetve biztosítsa számukra a lehetőséget, ha lőgyakorlatot, vagy egyéb katonai tevékenységet szeretnének végezni valahol az országban. Ehhez igényelniük kell egy légtérrészt, amit a gazdálkodó pirossal megjelöl a radarképen. Ez a korlátozás az összes irányító monitorán megjelenik, akiknek ekkor ki kell küldeniük az utasszállító gépeket az adott területről.

Az áramlásszervező figyeli a tervezett forgalmat, és ez alapján javaslatot tehet rá, hogy bontsák további szektorokra a légteret. Ezekből alapesetben kettő van, keleti és nyugati (nagyjából a Duna vonalánál elválasztva), de szükség esetén függőlegesen akár négy-öt részre is fel lehet osztani.

Az egész azért van, hogy egyetlen irányító se legyen túlterhelve, hiszen az adott szektorban minden géppel neki kell tartania a kapcsolatot. Könnyen előfordulhat, hogy egyik pillanatban még csak tíz gépe van, pár perccel később viszont már dupla annyi. Ilyenkor behívnak valakit a munkaterembe az aznap szolgálatban levők közül, és onnantól a gépek egy részéért ő felel.

A supervisor, aki gyakorlatilag a magyar légtér ura, a légtérgazdálkodóval és az áramlásszervezővel együtt a terem közepén, egy külön blokkban foglal helyet.

IMG_2341k

IMG_3106k

Mi a feladata egy irányítónak? Ha egyetlen szóval akarunk válaszolni, akkor az elkülönítés. Tehát, hogy

két tetszőleges repülőgép között mindig legyen meg a kötelező minimális távolság. Ez jelenleg vízszintesen 9 kilométer, függőlegesen pedig 300 méter.

Egyszerűnek tűnhet a feladat, de ha hozzávesszük, hogy egy forgalmasabb pillanatban akár 15-20 gép is tartózkodhat ugyanabban a szektorban, és velük mind ugyanannak a személynek kell kommunikálnia egyetlen rádiófrekvencián, már mindjárt kevésbé az.

Bár a fentebb említett további szektorokra bontással enyhíthetik a nyomást, sokszor (főleg a nyári időszakban) még így is az ideálisan kezelhetőnél több gép jut egy irányítóra. Egyébként minden szektorban ketten dolgoznak, a végrehajtó irányító a pilótákkal tartja a kapcsolatot, a tervező irányító pedig a szomszédos szektorokkal egyeztetve figyeli a várható forgalmat. A kommunikáció nyelve szigorúan angol, annak is egy világszerte elfogadott verziója, hogy bármilyen nemzetiségű pilóta megértse.

2014 áprilisa óta az egész világon egyedülálló módon ebből teremből irányítják a tőlünk 700 kilométerre lévő Koszovó feletti magas légtér forgalmát is – ugyanazzal a technikával, mint a magyar légtér esetében. A felkérést Magyarország és a HungaroControl a NATO-tól kapta.

IMG_2385k

IMG_3179k

Eddig az úgynevezett ACC (Area Control Centre) irányítókról volt szó, akik a magas légtér forgalmáért felelősek. Ők lényegében „kézről kézre” adják a gépeket egymásnak, búcsúzóul mindig közlik a pilótákkal, melyik szomszédos ország irányító szolgálatával vegyék fel a kapcsolatot.

Ha viszont egy gép nem csak áthalad az ország légterén, de le is akar szállni, vagy innen indul, akkor a közelkörzeti irányítókkal (angolul Approach) is dolga lesz. Ők 6000 méter magasságig felügyelik a légteret, a reptér 70-80 kilométeres körzetében, tehát nagyjából Pest megye területén.

Feladatuk, hogy az érkező gépeket a futópálya irányába navigálják, majd átadják őket a tornyos irányítónak, a felszállókat pedig rátereljék a magas légtéri útvonalukra. Az Approach és az ACC terület között nincs átjárási lehetősége az irányítóknak, külön szakszolgálati engedély szükséges mindegyikhez (ahogy a toronyba is).

IMG_2366k

IMG_3085k

A fentieken kívül ebben a teremben működik a repüléstájékoztató szolgálat is, amely elsősorban a 3000 méter alatti, nem ellenőrzött légtérben repülő, főleg kisgépes forgalom biztonságáért felelős. Nekik nem kell elkülönítést biztosítaniuk két repülőgép között, viszont olyan információkat kell megadniuk a pilótáknak, amellyel biztosítható a repülés biztonsága. Természetesen felhívják a pilóták figyelmét, ha vészesen közel kerülnek egy másik géphez, de kötelező utasításokat nem adnak nekik.

Munka a toronyban: legyen mindenhol szemed

Az ikonikus, kétlábú irányítótornyot, tetején a hatalmas "golflabdával" alighanem mindenki maga elé tudja képzelni, aki akár egyszer is járt Ferihegyen. Ha a munkaterembe szürreális érzés volt belépni, itt ez hatványozottan igaz.

"
Amikor majd felmentek a kabinba, ti is rögtön meglátjátok, miért ez a világ legjobb munkahelye

– fogad bennünket Gergely Csaba, a repülőtéri irányító központ vezetője. Egészséges rivalizálás jellemzi a tornyosok és a munkatermesek viszonyát, de mint mondja, rokon szakmáknál valahol ez természetes is. Amúgy kölcsönösen tisztelik és elismerik egymás munkáját.

Annyi biztos, hogy a toronyban jóval kötöttebbek a feladatok. Míg egy ACC-s irányítót ellenőrzött légterek vesznek körül és a meteorológiai jelenségek is korlátozottabban hatnak a munkájára, addig a toronyban dolgozók munkája sokkal természetközelibb, erősen függ a széltől, esőtől, hótól.

IMG_2985k

IMG_3044k

Emellett az is jelentős eltérés, hogy míg a magyar magaslégtérben idén februárban eltörölték az útvonalakat (tehát a fix be- és kilépési pontok között a légitársaságok maguk tervezhetik meg a számukra legoptimálisabb útvonalat, amit természetesen az irányítónak kell engedélyeznie), addig a futópályák helye adott, azokhoz kell igazodni. Egy tornyos irányítónak mindenütt kell, hogy legyen szeme, számukra különösen fontos a tökéletes térérzet.

A műszakok a toronyban ugyanúgy 12 órásak, de az éjszakásoknak könnyebbséget jelent az ACC-hez képest, hogy éjféltől hajnalig alapesetben nincs forgalom a reptéren. A zajvédelmi szabályzat egész pontosan úgy szól, hogy maximum öt mozgás (akár fel-, akár leszállás) lehet ebben az időszakban. De persze bármikor jöhet egy váratlan kényszerleszállás, vagy más vészhelyzet, így folyamatos készültségben kell lenni. Az ő feladatuk a mentők és a tűzoltók riasztása is, ha arra kerülne a sor.

IMG_2416ktszt

Eltörölt útvonalak a magyar magaslégtérben

IMG_3074k

Mi történik, ha baj van?

Bár a HungaroControl eddigi történetében igazán komoly vészhelyzetre még soha nem került sor, természetesen minden irányítót felkészítenek arra a képzésük során, mi a teendő ezekben az esetekben.

Hogy mi számít komolynak, persze nézőpont kérdése.

Az, hogy két gép összeütközzön a levegőben, gyakorlatilag teljesen ki van zárva. Ehhez olyan események egész láncolatának kellene bekövetkeznie, aminek már az első láncszeme sem történhet meg.

Hiszen ahogy kicsit is sérül az elkülönítési távolság, az irányító azonnal intézkedik. Ha pedig bármilyen okból nem reagálna időben, ott a szektorban dolgozó másik személy, aki szintén folyamatosan figyel.

A leggyakoribb váratlan események azok, amikor például valaki rosszul lesz a fedélzeten, és a gép emiatt kényszerleszállást hajt végre. Ilyenkor mindent átszervezve azonnal ki kell „takarítani” alatta a légteret. Ehhez elengedhetetlen a villámgyors döntéshozatal, ami szintén az irányítók alapkészségei közé tartozik.

IMG_2896k

IMG_3102k

Az irányítótornyot 1984-ben adták át, akkor rendkívül modernnek számított, de mára eljárt felette az idő. Az utóbbi években többször is korlátozni kellett a reptér forgalmát itt történt műszaki meghibásodások miatt – a legsúlyosabb 2012 decemberében volt, amikor egy eltört hővezeték fél napos teljes leállást okozott.

A sokasodó problémák miatt egyre égetőbbé válik egy átfogó felújítás, de ez a napi munka fenntartása mellett lehetetlen. Tehát erre az időszakra (nagyjából fél évre) biztosan ki kellene költöztetni a reptéri irányítást máshova. Új torony építéséről ott helyben viszont szó sem lehet, akkora összeget emésztene fel.

A probléma megoldását a világban egyre inkább terjedő Remote Tower, azaz virtuális torony koncepció jelentheti. Ennek lényege, hogy az igazi, helyszíni ablakokat teljes egészében kamerák képeivel helyettesítik, amelyek ugyanolyan valósághű képet adnak a kilátásról.

IMG_2934k

IMG_3137k

A projekt megvalósulása esetén a tornyos irányítók is az Igló utcába költöznének, először csak ideiglenesen, de ha a dolog beválik, akár végleg is. A terem már épül, 2016-ban a tervek szerint az első próbairányításokra is sor kerülhet onnan.

Hogy aztán tényleg ez lesz-e a jövő, vagy a felújítást követően megmarad vésztartaléknak, majd az idő és a tapasztalatok eldöntik. Mindenesetre miután felmentünk a kabinba és a teraszra, a fantasztikus panorámát látva nem csodálkoznánk, ha az itt dolgozók nem szívesen válnának meg tőle. Lehet egy kamerakép bármilyen valósághű, ezt az érzést biztosan nem pótolja.

Hogyan lehet valakiből irányító?

Ha a fentieket olvasva kedvet kaptatok ehhez a nem mindennapi hivatáshoz, jó hírünk van: folyamatosan várják fiatalok jelentkezését, jövőre két tanfolyamot is indítanak. Az egyik májusban kezdődik, és tornyos irányítókat képeznek rajta, a másik pedig ősszel, velük az ACC és az Approach létszámát fogják növelni.

Persze az egész közel sem annyira egyszerű, mint egy hagyományos állásinterjú.

Igazi elit csapatról van szó, ahová bekerülni csak többkörös, szigorú kiválasztási folyamatot követően lehet.

Toborzó kisfilmek a HungaroControltól:

Az első lépés az úgynevezett FEAST teszt teljesítése, ami sokaknak nem sikerül. Erre a feladatsorra nem lehet készülni, mivel lexikális tudás helyett olyan készségeket, képességeket (koncentráció, figyelemmegosztás, számmemória stb.) mér, amelyek nem, vagy csak nagyon nehezen fejleszthetőek. További nehézség, hogy mindenki csak egyszer próbálhatja meg: ha nem megy át elsőre, a jelenlegi szabályrendszer szerint örökre búcsút inthet az irányítói pályának.

Aki megfelelt a teszten, annak a következő állomás a pszichológiai, illetve a hatósági orvosi alkalmassági vizsgálat. A legjobban teljesítő jelölteknek pedig részt kell venniük egy Assessment Centeren (AC). Itt szociális kompetenciákat (úgy mint együttműködés, csapatmunka) és egyéb készségeket (például stressztűrés) vizsgálnak, mérnek. Egy AC 4 fő jelölt, valamint 8 fő értékelő részvételével zajlik és körülbelül 4-5 órán át tart.

IMG_2870k

Tanfolyamuk elején járó leendő irányítók toronyszimulátorral gyakorolnak

IMG_2884k

Az Assessment Centert követően pedig a felvételi döntésért felelős bizottság dönt arról, hogy kik azok a szerencsések, akik megkezdhetik a kétéves képzést. Ebből a procedúrából is jól látható, milyen nagy fába vágja a fejszéjét, aki irányító szeretne lenni. Ugyanakkor

ha a jelentkező tényleg túljut minden akadályon, és sikeresen elvégzi a tanfolyamot is, többnyire nyugdíjig tartó munkája lesz, a felelősséggel arányos, kiemelkedő fizetéssel.

Vesztenivaló tehát biztosan nincs. A jelentkezés alsó korhatára húsz év, további elvárás a minimum középfokú végzettség (érettségi), és az államilag elismert angol középfokú komplex nyelvvizsga, vagy azzal egyenértékű bizonyítvány megléte. A jelentkezés és a kiválasztás menetéről további információt IDE KATTINTVA olvashattok.

(A cikkhez nyújtott információkért köszönet Bakos József légiforgalmi főosztályvezetőnek, Orbán Miklós oktatónak és Gergely Csabának, a repülőtéri irányító központ vezetőjének, a szervezésért pedig Ábrahám Erikának.)

Ha érdekes volt, oszd meg ismerőseiddel!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
„Két napon át nem találták a szelvényt a lakásban” – sofőrként dolgozik az első magyar lottónyertes unokája
Gáborban csak nagymamája halálakor tudatosult, hogy híres család tagja: felmenője igazi híresség volt az ötvenes években. Miután nyertek, napokig keresték a lottószelvényt a lakásban.

Link másolása

Ring Sándorné vitte el a hazai lottójátékok történelmének első főnyereményét 1957-ben. Az asszony a 6. játékhéten játszotta meg négy gyermeke életkorának számát, ötödikként pedig a saját életkorát húzta be. Misi 23, Marica 26, Sanyi 33, Laci 37, ő maga pedig 66 éves volt. Pár nap múlva éppen ez az öt szám volt a nyerő, Ring néninek 855 ezer forint ütötte a markát. Érdemes tudni, hogy

az akkori az átlagkereset 1442 forint volt, mai értékre átszámolva pedig 146 millió forintot érne ez a nyeremény.

„Édesapám volt a legfiatalabb, ő nem is kapott olyan sokat a nyereményből. A nagyi elég szigorú asszony volt, poroszosan nevelte a gyerekeit és velünk is így viselkedett. Festményekbe, műtárgyakba fektette a pénzt, emlékszem, hogy édesapám is kapott egy nagy képet, de nagy gazdagság nem köszöntött ránk” – mesélte Gábor a Blikknek.

Nagy volt az izgalom a sorsolás után, ugyanis két napon át nem találták meg a szelvényt a lakásban.

Végül egy kabátzsebből került elő az értékes papírdarab. Ring Sándorné akkoriban azt nyilatkozta, hogy egyelőre takarékba teszi a pénzt. Később ugyan próbált okosan gazdálkodni az összeggel, de gyermekei nehezen tudták kezelni a hirtelen jött gazdagságot.

Gábornak ha pénz nem is jutott, a lottózás szeretete azért megmaradt. Ő is mindig ugyanazokkal a számokkal játszik, bízva abban, hogy egyszer rámosolyog a szerencse.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SIKERSZTORIK
A Rovatból
Szinte csoda: közel 30 év után találták meg a Forma-1-es versenyző ellopott Ferrariját
Mint kiderült, Gerhard Berger 1995-ben eltűnt autója Japánba került, majd onnan Nagy-Britanniába, ahol most találta meg a Scotland Yard.

Link másolása

Londonban találták meg Gerhard Berger volt Forma-1-es autóversenyző csaknem 29 éve ellopott Ferrariját.

Az osztrák expilóta Ferrari F512M típusú személyautóját 1995 áprilisában, a San Marino-i Nagydíj első időmérő edzése után lopták el ismeretlen tettesek Berger imolai szállodájának parkolójából, a Ferrari-istálló akkori másik versenyzője, Jean Alesi ugyancsak Ferrari típusú autójával együtt.

A Scotland Yard hétfőn bejelentette, hogy Berger Ferrariját az autókhoz kapcsolódó szervezett bűnözéssel foglalkozó ügyosztálya 29 évvel az eset után Nagy-Britanniában megtalálta.

A beszámoló szerint a londoni rendőrség januárban értesítést kapott a Ferrari autógyártól arról, hogy egy amerikai vásárló tavaly egy brit közvetítő révén kívánt megvásárolni egy Ferrari személyautót, ám a cég vizsgálatai kiderítették, hogy lopott kocsiról van szó.

A Scotland Yard ilyen ügyekre szakosodott részlege kiterjedt vizsgálatot indított, amelyből kiderült, hogy Berger ellopott autójáról van szó. Az ügyosztály kiderítette azt is, hogy a kocsit a 29 évvel ezelőtti lopás után nem sokkal Japánba szállítottak, és onnan érkezett 2023 végén Nagy-Britanniába.

Az ügyosztály négynapi vizsgálattal feltárta a kocsi múltját, és a Scotland Yard ezután lefoglalta a járművet, megakadályozva elszállítását Nagy-Britanniából – áll a londoni rendőrség hétfői beszámolójában.

A vizsgálatot vezető nyomozó, Mike Pilbeam közölte: szakértői becslések szerint a kocsi értéke megközelíti a 350 ezer fontot (162 millió forint).

Pilbeam közölte azt is, hogy Alesi ellopott Ferrarija továbbra sem került elő.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Balogh Levente: Az első évadban egészen szelíd voltam ahhoz képest, amilyen a másodikban vagyok
Keménykezű vezető vagy szőrösszívű üzletember? Milyen valójában Balogh Levente? Tényleg minden üzletet megköt? Az Álommeló és a Cápák között befektetője fogadott minket az irodájában.

Link másolása

Balogh Levente üzletember, befektető, televíziós személyiség, a Szentkirályi Magyarország Kft. alapítója és vezetője. Vízmárkája mellett kozmetikai termékeket és kávékat értékesít a piacon, közvetett módon több tízezer embernek ad munkát. Jelenleg is új munkatársat keres.

- Néhány hete indult az Álommeló 2, az első évad megosztó volt, egyértelmű volt a második évad elindítása?

- Nem volt egyértelmű. Amikor az első évadot forgattuk, szó sem volt a folytatásról, viszont olyan jól sikerült, hogy adta magát. A műsor nézettségét tekintve úgy döntöttünk az RTL Klubbal, hogy érdemes továbbvinni. Ami a személyes megélést illeti, nagyon jó élmény volt számomra, arról nem beszélve, hogy valóban egy remek munkatársat kaptam az Álommelónak köszönhetően.

- Mondjuk el, hogy az irodájában itt van velünk Keserű Balázs, az Álommeló első győztese, aki szemmel láthatóan jó munkaerő, amióta itt vagyok, elképesztő tempóban dolgozik, és az is látszik, hogy jól kijönnek egymással. De meg kell hagyni, hogy a műsorban kemény kezű volt a versenyzőkkel, és ez most sincs másképp.

- Az első évadban egészen szelíd voltam ahhoz képest, amilyen a másodikban vagyok.

Ez pedig semmi ahhoz képest, ahogy a műsor amerikai változatában viselkedik a cégvezető, igazi kispályás vagyok hozzá képest. Ezzel nem teljesen értek egyet, édesapám volt ilyen keménykezű, én ebben különbözök tőle.

Ugyanakkor tudom, hogy milyen sok múlik a kiválasztáson, ha rossz embert választok, akkor csak hátráltatom magamat, ha viszont megtalálom a pozícióra legalkalmasabb kollégát, akkor sokat tehetek a cégért. Vagyis az én elméletem a következő: legyél nagyon kemény, ha új munkatársak keresel.

- Ilyen az igazi Balogh Levente?

- Aki szeretné tudni, hogy milyen vagyok valójában, nézze meg az Álommelót és a Cápák között műsort. Az igazság a kettő között van.

Balogh Levente és Keserű Balázs, Az álommeló 1. évadának győztese. Fotó: RTL

- Az üzleti műsorról akartam kérdezni. Megszámlálhatatlan vállalkozásba szállt be, legalábbis mi ezt láttuk a képernyőn.

- Azért a gyakorlatban ez nem egy nagy szám, ráadásul folyamatosan változik, ezért most nem tudom megmondani, hogy ezen a napon pontosan mennyi együttműködésről van szó. Ennek oka, hogy folyamatosan változnak a részesedések,

van, hogy kivásárolnak engem a vállalkozásból, vagy hogy egy vállalkozó nem teljesíti a műsorban foglalt feltételeket, ezért nem tudok beszállni.

Persze még ez is változhat. Előfordult, hogy egy cég nem teljesítette a feltételeket, viszont sok pontenciál volt az üzletben, ezért újra tárgyaltunk arról, hogy érdemes lenne szerződni. Összességében a Cápák között műsorban kötött üzleteknek az ötven százaléka valósul meg.

- Ez játék vagy üzleti stratégia?

- Ezen a szinten játék. A Szentkirályi 70 milliárdot ér, ezzel szemben a néhány milliós vállalkozások eltörpülnek.

- Mi a helyzet a saját vállalatával? Van itt ivóvíz, kozmetikumok és már kávé is.

- A Szentkirályinál jelenleg kőkemény automatizálás folyik. A cél, hogy megőrizzük azt a minőséget, amit megszoktak a fogyasztók, ebből nem engedek. Most, amikor itt beszélünk, közvetlen módon négyezer embernek ad munkát a Szentkirályi, közben szépen halad a maga útján. Akárcsak a Vízangyal, amelyből két kategóriát készítettem, egy mindennapi, könnyen elérhető termékcsaládot, valamint egy prémiumkategóriás termékcsaládot, amelyre kozmetikai láncot építettem.

A legújabb üzletem a kávéra épül, ez egy szerelemprojekt, aminek a célja, hogy olyan magas minőségű kávét áruljak, amelyek vélhetően sosem fognak bekerülni a boltok polcaira, elvégre az igazán jó kávékat nem a multikban árulják.

Miért éppen kávé? Szeretem, jó ötletnek tűnt beszállni a kávépiacra, de a fókusz mindig a Szentkirályin lesz. Ez a legfontosabb minden üzlet között, és büszkén mondhatom, hogy a Szentkirályi tőkeszerkezete sokkal erősebb, mint bármikor korábban, arról nem beszélve, hogy a cég régen kinőtte magát. Negyven év múlva fellövöm az űrbe, ott lesz a Holdon a Szentkirályi!

Fotó: Ujvári Sándor

- Mintha csak a magyar Elon Musk lenne. Külföldre is terjeszkedik?

- Nem célom az exportálás. Nem lenne jó döntés, márcsak azért sem, mert az Európai Unió korlátozza. A kút forrástól számított ötszáz kilométeres sugarú körön kívül nem adhat vizet.

Ez védi a vízbázist attól, hogy ne fosszuk ki.

Így van ezzel minden nemzet, Szerbiában például ott van Milos víz vagy Ausztriában a San Pellegrino, és még hosszan sorolhatnám a többi ország nemzeti vízmárkáját. Ezt pedig tiszteletben tartja minden cégtulajdonos, valamint ezt támogatja a nemzetközi Centrál European Mineral Water Holding, amelynek ez elnöke vagyok.

- Mindig is erre vágyott: cégvezetés, üzleti döntések, elnöki poszt?

- Édesapámtól láttam, hogyan lehet felépíteni egy sikeres vállalkozást. Majd megismertem egy görög milliárdost, akinek tetszett a vezetői stílusa, az élete, a gondolkodása, és elkezdtem figyelni őt. Mellette rengeteget olvastam a világ legnagyobb, leghíresebb márkáiról, kezdve a Gucci háztól a Mercedesig. Tizennégy éves korom óta tudatosan építem magam, ez lett az eredménye, amit ön most felsorolt.

- Tehát kemény munka árán jutott ilyen magasra?

- Sok munka van benne, ez nem vitás, de azért hozzá kell tenni, hogy erre születni kellett. Mert vagy vezetőnek születik valaki, vagy nem. Itt vannak például a zeneművészek. Vegyünk egy zseniális hegedűművészt: hiába tanul sokat a virtuóz, ha nem erre született, akkor nem lesz nagy művész. A gyerekekkel is ezt akarom megértetni, amikor előadásokat tartok számukra. Arra ösztönzöm őket, hogy

vizsgálják meg, minek születtek: vezetőnek vagy menedzsernek. Ha vezetőnek, akkor ennek megfelelően kell továbbmenni az életben,

ha menedzsernek, akkor ennek megfelelően edukálják magukat. És van még valami, legyenek értékeik! Sajnos ma egyre kevesebben vagyunk azok, akik saját értékeink mentén teremtettünk vállalkozást, holott erre óriási szükség lenne ma Magyarországon, mert a német cégek nem fogják képviselni a mi értékeinket…

 

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Hide the Pain Harold 80 éves lesz jövőre, de most is dolgozik és tele van tervekkel és meghívásokkal
Előfordult, hogy külföldön testőröket kellett mellé állítani, mert annyian akartak vele fotózkodni. Ám ő szívesen pózolt mindenkivel.

Link másolása

Arató Andrást - aki világszerte a „Hide the pain Harold” nevezetű internetes mémnek köszönhetően vált ismertté - igazi világsztárként fogadják Hegyeshalmon túl. Kolumbiában például testőröket kellett mellé adni, mert annyian akartak fotózkodi vele - árulta el.

Nemrégiben is több felkérése volt külföldön és most is készül, például Olaszországba. Reklámot csinált, fesztiválra készül, beszélgetéseken vesz részt.

Jövőre lesz 80 éves, de tele van tervekkel

- mondta a Reggeli műsorában.

A családja és a menedzsere, akivel igazi baráti viszonyban vannak, áll mellette - árulta el.

VIDEÓ: Az RTL Reggeli beszámolója


Link másolása
KÖVESS MINKET: