SIKERSZTORIK
A Rovatból

Akik sci-fibe illő helyről irányítják a repülőgépeket

Ellátogattunk a ferihegyi irányítótoronyba és a HungaroControl hipermodern munkatermébe is.


A légiforgalmi irányítás az egyik legkülönlegesebb szakma: megszámlálhatatlanul sok ember élete múlik rajta napi szinten, ugyanakkor a nagy többség egyáltalán nincs tisztában a részleteivel. Sőt, sokan valószínűleg még csak nem is sejtik, hogy a repülőgép személyzete mellett a földön, képernyők előtt ülve is mennyien munkálkodnak azért minden pillanatban, hogy az utasok biztonságban, a tervezett időpontban célba érjenek.

Pedig nem kevesen: a magyar légtérért felelős HungaroControlnál közel 200 irányító dolgozik. Persze nem mindannyian egy időben, és – ez újabb gyakori tévhit – egyáltalán nem csak a ferihegyi reptér jellegzetes tornyában. Onnan ugyanis kizárólag a fel- és leszállásokat, illetve a futópályán történő mozgásokat ellenőrzik.

IMG_2916k

IMG_3109k

A munka legnagyobb része a repülőtér területén kívül, a cég Igló utcai székházában zajlik. Innen irányítják a Magyarország feletti magaslégtérben áthaladó összes repülőgépet, valamint itt történik a Budapest Liszt Ferenc repülőtérről induló gépek kivezetése az útvonalra, illetve az érkező gépek bevezetése a futópályák úgynevezett végső megközelítési egyeneseire. Mi is itt kezdtük a túránkat.

Munka a központban: nem videojáték

A jelenlegi munkatermet 2013 februárja óta használják, technikájával és felszereltségével a legkorszerűbbek közé tartozik Európában. Egészen szürreális élmény rápillantani a monitorokra: a miniatűr, mozgó pontokkal leginkább olyan az egész, mint egy videojáték.

Persze a valóságban szó sincs erről – akik ezt a hivatást választják, egy percig sem szabad elfelejteniük, mekkora felelősség van a kezükben. Más kérdés, hogy

ennek negatív irányban sem szabad befolyásolnia őket. Mindig észnél kell lenni, de a legjobb, ha a fokozott nyomás inkább adrenalinként csapódik le.

Az irányítók 12 órás műszakokban dolgoznak, felváltva nappal és éjjel. Ez azt jelenti, hogy egyik nap reggel 7-től este 7-ig vannak, majd 24 óra szabadidőt követően fordítva, az éjszakás szolgálat után pedig 72 óra szünet következik. Persze a bent töltött 12 órában nem végig a képernyők előtt ülnek: fő szabály szerint 90 percenként jár nekik egy minimum háromnegyed órás pihenő, minden harmadik órában pedig egy hosszabb is.

IMG_2299k

IMG_2298k

Azt, hogy éppen hányan vannak az adott szolgálatban, évekre visszamenő statisztikák alapján határozzák meg. A forgalomban nemcsak évszakok szerint, de még a hét egyes napjain is komoly ingadozások fordulnak elő. A nyári forgalom akár két és félszerese is lehet a télinek, illetve hétvégenként is mindig magasabb. Egy adott napon belül szintén vannak zsúfoltabb és csendesebb időszakok.

Ők segítik az irányítók munkáját

A légtérgazdálkodó feladata, hogy a honvédséggel és más, nem polgári szervekkel egyeztetve biztosítsa számukra a lehetőséget, ha lőgyakorlatot, vagy egyéb katonai tevékenységet szeretnének végezni valahol az országban. Ehhez igényelniük kell egy légtérrészt, amit a gazdálkodó pirossal megjelöl a radarképen. Ez a korlátozás az összes irányító monitorán megjelenik, akiknek ekkor ki kell küldeniük az utasszállító gépeket az adott területről.

Az áramlásszervező figyeli a tervezett forgalmat, és ez alapján javaslatot tehet rá, hogy bontsák további szektorokra a légteret. Ezekből alapesetben kettő van, keleti és nyugati (nagyjából a Duna vonalánál elválasztva), de szükség esetén függőlegesen akár négy-öt részre is fel lehet osztani.

Az egész azért van, hogy egyetlen irányító se legyen túlterhelve, hiszen az adott szektorban minden géppel neki kell tartania a kapcsolatot. Könnyen előfordulhat, hogy egyik pillanatban még csak tíz gépe van, pár perccel később viszont már dupla annyi. Ilyenkor behívnak valakit a munkaterembe az aznap szolgálatban levők közül, és onnantól a gépek egy részéért ő felel.

A supervisor, aki gyakorlatilag a magyar légtér ura, a légtérgazdálkodóval és az áramlásszervezővel együtt a terem közepén, egy külön blokkban foglal helyet.

IMG_2341k

IMG_3106k

Mi a feladata egy irányítónak? Ha egyetlen szóval akarunk válaszolni, akkor az elkülönítés. Tehát, hogy

két tetszőleges repülőgép között mindig legyen meg a kötelező minimális távolság. Ez jelenleg vízszintesen 9 kilométer, függőlegesen pedig 300 méter.

Egyszerűnek tűnhet a feladat, de ha hozzávesszük, hogy egy forgalmasabb pillanatban akár 15-20 gép is tartózkodhat ugyanabban a szektorban, és velük mind ugyanannak a személynek kell kommunikálnia egyetlen rádiófrekvencián, már mindjárt kevésbé az.

Bár a fentebb említett további szektorokra bontással enyhíthetik a nyomást, sokszor (főleg a nyári időszakban) még így is az ideálisan kezelhetőnél több gép jut egy irányítóra. Egyébként minden szektorban ketten dolgoznak, a végrehajtó irányító a pilótákkal tartja a kapcsolatot, a tervező irányító pedig a szomszédos szektorokkal egyeztetve figyeli a várható forgalmat. A kommunikáció nyelve szigorúan angol, annak is egy világszerte elfogadott verziója, hogy bármilyen nemzetiségű pilóta megértse.

2014 áprilisa óta az egész világon egyedülálló módon ebből teremből irányítják a tőlünk 700 kilométerre lévő Koszovó feletti magas légtér forgalmát is – ugyanazzal a technikával, mint a magyar légtér esetében. A felkérést Magyarország és a HungaroControl a NATO-tól kapta.

IMG_2385k

IMG_3179k

Eddig az úgynevezett ACC (Area Control Centre) irányítókról volt szó, akik a magas légtér forgalmáért felelősek. Ők lényegében „kézről kézre” adják a gépeket egymásnak, búcsúzóul mindig közlik a pilótákkal, melyik szomszédos ország irányító szolgálatával vegyék fel a kapcsolatot.

Ha viszont egy gép nem csak áthalad az ország légterén, de le is akar szállni, vagy innen indul, akkor a közelkörzeti irányítókkal (angolul Approach) is dolga lesz. Ők 6000 méter magasságig felügyelik a légteret, a reptér 70-80 kilométeres körzetében, tehát nagyjából Pest megye területén.

Feladatuk, hogy az érkező gépeket a futópálya irányába navigálják, majd átadják őket a tornyos irányítónak, a felszállókat pedig rátereljék a magas légtéri útvonalukra. Az Approach és az ACC terület között nincs átjárási lehetősége az irányítóknak, külön szakszolgálati engedély szükséges mindegyikhez (ahogy a toronyba is).

IMG_2366k

IMG_3085k

A fentieken kívül ebben a teremben működik a repüléstájékoztató szolgálat is, amely elsősorban a 3000 méter alatti, nem ellenőrzött légtérben repülő, főleg kisgépes forgalom biztonságáért felelős. Nekik nem kell elkülönítést biztosítaniuk két repülőgép között, viszont olyan információkat kell megadniuk a pilótáknak, amellyel biztosítható a repülés biztonsága. Természetesen felhívják a pilóták figyelmét, ha vészesen közel kerülnek egy másik géphez, de kötelező utasításokat nem adnak nekik.

Munka a toronyban: legyen mindenhol szemed

Az ikonikus, kétlábú irányítótornyot, tetején a hatalmas "golflabdával" alighanem mindenki maga elé tudja képzelni, aki akár egyszer is járt Ferihegyen. Ha a munkaterembe szürreális érzés volt belépni, itt ez hatványozottan igaz.

"
Amikor majd felmentek a kabinba, ti is rögtön meglátjátok, miért ez a világ legjobb munkahelye

– fogad bennünket Gergely Csaba, a repülőtéri irányító központ vezetője. Egészséges rivalizálás jellemzi a tornyosok és a munkatermesek viszonyát, de mint mondja, rokon szakmáknál valahol ez természetes is. Amúgy kölcsönösen tisztelik és elismerik egymás munkáját.

Annyi biztos, hogy a toronyban jóval kötöttebbek a feladatok. Míg egy ACC-s irányítót ellenőrzött légterek vesznek körül és a meteorológiai jelenségek is korlátozottabban hatnak a munkájára, addig a toronyban dolgozók munkája sokkal természetközelibb, erősen függ a széltől, esőtől, hótól.

IMG_2985k

IMG_3044k

Emellett az is jelentős eltérés, hogy míg a magyar magaslégtérben idén februárban eltörölték az útvonalakat (tehát a fix be- és kilépési pontok között a légitársaságok maguk tervezhetik meg a számukra legoptimálisabb útvonalat, amit természetesen az irányítónak kell engedélyeznie), addig a futópályák helye adott, azokhoz kell igazodni. Egy tornyos irányítónak mindenütt kell, hogy legyen szeme, számukra különösen fontos a tökéletes térérzet.

A műszakok a toronyban ugyanúgy 12 órásak, de az éjszakásoknak könnyebbséget jelent az ACC-hez képest, hogy éjféltől hajnalig alapesetben nincs forgalom a reptéren. A zajvédelmi szabályzat egész pontosan úgy szól, hogy maximum öt mozgás (akár fel-, akár leszállás) lehet ebben az időszakban. De persze bármikor jöhet egy váratlan kényszerleszállás, vagy más vészhelyzet, így folyamatos készültségben kell lenni. Az ő feladatuk a mentők és a tűzoltók riasztása is, ha arra kerülne a sor.

IMG_2416ktszt

Eltörölt útvonalak a magyar magaslégtérben

IMG_3074k

Mi történik, ha baj van?

Bár a HungaroControl eddigi történetében igazán komoly vészhelyzetre még soha nem került sor, természetesen minden irányítót felkészítenek arra a képzésük során, mi a teendő ezekben az esetekben.

Hogy mi számít komolynak, persze nézőpont kérdése.

Az, hogy két gép összeütközzön a levegőben, gyakorlatilag teljesen ki van zárva. Ehhez olyan események egész láncolatának kellene bekövetkeznie, aminek már az első láncszeme sem történhet meg.

Hiszen ahogy kicsit is sérül az elkülönítési távolság, az irányító azonnal intézkedik. Ha pedig bármilyen okból nem reagálna időben, ott a szektorban dolgozó másik személy, aki szintén folyamatosan figyel.

A leggyakoribb váratlan események azok, amikor például valaki rosszul lesz a fedélzeten, és a gép emiatt kényszerleszállást hajt végre. Ilyenkor mindent átszervezve azonnal ki kell „takarítani” alatta a légteret. Ehhez elengedhetetlen a villámgyors döntéshozatal, ami szintén az irányítók alapkészségei közé tartozik.

IMG_2896k

IMG_3102k

Az irányítótornyot 1984-ben adták át, akkor rendkívül modernnek számított, de mára eljárt felette az idő. Az utóbbi években többször is korlátozni kellett a reptér forgalmát itt történt műszaki meghibásodások miatt – a legsúlyosabb 2012 decemberében volt, amikor egy eltört hővezeték fél napos teljes leállást okozott.

A sokasodó problémák miatt egyre égetőbbé válik egy átfogó felújítás, de ez a napi munka fenntartása mellett lehetetlen. Tehát erre az időszakra (nagyjából fél évre) biztosan ki kellene költöztetni a reptéri irányítást máshova. Új torony építéséről ott helyben viszont szó sem lehet, akkora összeget emésztene fel.

A probléma megoldását a világban egyre inkább terjedő Remote Tower, azaz virtuális torony koncepció jelentheti. Ennek lényege, hogy az igazi, helyszíni ablakokat teljes egészében kamerák képeivel helyettesítik, amelyek ugyanolyan valósághű képet adnak a kilátásról.

IMG_2934k

IMG_3137k

A projekt megvalósulása esetén a tornyos irányítók is az Igló utcába költöznének, először csak ideiglenesen, de ha a dolog beválik, akár végleg is. A terem már épül, 2016-ban a tervek szerint az első próbairányításokra is sor kerülhet onnan.

Hogy aztán tényleg ez lesz-e a jövő, vagy a felújítást követően megmarad vésztartaléknak, majd az idő és a tapasztalatok eldöntik. Mindenesetre miután felmentünk a kabinba és a teraszra, a fantasztikus panorámát látva nem csodálkoznánk, ha az itt dolgozók nem szívesen válnának meg tőle. Lehet egy kamerakép bármilyen valósághű, ezt az érzést biztosan nem pótolja.

Hogyan lehet valakiből irányító?

Ha a fentieket olvasva kedvet kaptatok ehhez a nem mindennapi hivatáshoz, jó hírünk van: folyamatosan várják fiatalok jelentkezését, jövőre két tanfolyamot is indítanak. Az egyik májusban kezdődik, és tornyos irányítókat képeznek rajta, a másik pedig ősszel, velük az ACC és az Approach létszámát fogják növelni.

Persze az egész közel sem annyira egyszerű, mint egy hagyományos állásinterjú.

Igazi elit csapatról van szó, ahová bekerülni csak többkörös, szigorú kiválasztási folyamatot követően lehet.

Toborzó kisfilmek a HungaroControltól:

Az első lépés az úgynevezett FEAST teszt teljesítése, ami sokaknak nem sikerül. Erre a feladatsorra nem lehet készülni, mivel lexikális tudás helyett olyan készségeket, képességeket (koncentráció, figyelemmegosztás, számmemória stb.) mér, amelyek nem, vagy csak nagyon nehezen fejleszthetőek. További nehézség, hogy mindenki csak egyszer próbálhatja meg: ha nem megy át elsőre, a jelenlegi szabályrendszer szerint örökre búcsút inthet az irányítói pályának.

Aki megfelelt a teszten, annak a következő állomás a pszichológiai, illetve a hatósági orvosi alkalmassági vizsgálat. A legjobban teljesítő jelölteknek pedig részt kell venniük egy Assessment Centeren (AC). Itt szociális kompetenciákat (úgy mint együttműködés, csapatmunka) és egyéb készségeket (például stressztűrés) vizsgálnak, mérnek. Egy AC 4 fő jelölt, valamint 8 fő értékelő részvételével zajlik és körülbelül 4-5 órán át tart.

IMG_2870k

Tanfolyamuk elején járó leendő irányítók toronyszimulátorral gyakorolnak

IMG_2884k

Az Assessment Centert követően pedig a felvételi döntésért felelős bizottság dönt arról, hogy kik azok a szerencsések, akik megkezdhetik a kétéves képzést. Ebből a procedúrából is jól látható, milyen nagy fába vágja a fejszéjét, aki irányító szeretne lenni. Ugyanakkor

ha a jelentkező tényleg túljut minden akadályon, és sikeresen elvégzi a tanfolyamot is, többnyire nyugdíjig tartó munkája lesz, a felelősséggel arányos, kiemelkedő fizetéssel.

Vesztenivaló tehát biztosan nincs. A jelentkezés alsó korhatára húsz év, további elvárás a minimum középfokú végzettség (érettségi), és az államilag elismert angol középfokú komplex nyelvvizsga, vagy azzal egyenértékű bizonyítvány megléte. A jelentkezés és a kiválasztás menetéről további információt IDE KATTINTVA olvashattok.

(A cikkhez nyújtott információkért köszönet Bakos József légiforgalmi főosztályvezetőnek, Orbán Miklós oktatónak és Gergely Csabának, a repülőtéri irányító központ vezetőjének, a szervezésért pedig Ábrahám Erikának.)

Ha érdekes volt, oszd meg ismerőseiddel!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
100 nap alatt több mint 63 ezer megmentett termék – így működik Magyarország első élelmiszer-outletje
A Récsei Centerben működő PRÍMA OUTLET-ben a közeli lejáratú vagy csomagolássérült termékek akár 70 százalékkal olcsóbban is megvásárolhatók, miközben több tonnányi élelmiszer menekül meg a kidobástól.


Az élelmiszer-pazarlás világszinten is égető probléma, de szerencsére egyre több hazai kezdeményezés mutat példát arra, hogyan lehet ezt a mindennapokban is kezelni. A budapesti Récsei Centerben működő PRÍMA OUTLET – Magyarország első élelmiszer-outletje – száz napos működése alatt bebizonyította, hogy a fenntarthatóság és a kedvező árak nem zárják ki egymást, sőt, kéz a kézben járhatnak.

Az eredmények önmagukért beszélnek: több mint 63.000 terméket mentettek meg a pazarlástól, ami 16,6 tonna élelmiszert jelent.

Ez a mennyiség 44 tonna szén-dioxid kibocsátásának elkerülésével egyenértékű – vagyis akkora megtakarítás, mintha egy átlagos magyar család 17 évnyi áramfogyasztását spórolták volna meg.

A vásárlók sem jártak rosszul: az outlet áraknak köszönhetően 21.737.043 forint maradt a pénztárcákban –

ez átlagosan 300–400 forint megtakarítást jelent termékenként,

miközben minden árucikk a jól ismert PRÍMA-minőséget képviseli.

A PRÍMA OUTLET kínálata naponta változik:

a polcokra csomagolássérült, közel lejáró, túlkészletezett vagy szortimentfrissítésből kikerülő termékek kerülnek, akár 70%-kal olcsóbban.

Az üzlet így egyszerre kínál okos, fenntartható és pénztárcabarát alternatívát a tudatos vásárlóknak.

„A PRÍMA OUTLET egyszerre nyújt kedvező árakat, magas minőséget és fenntartható megoldást az élelmiszer-pazarlás ellen. Büszkék vagyunk arra, hogy rövid idő alatt kézzelfogható eredményeket értünk el: több tízezer termék kapott új esélyt, a vásárlóink pedig több millió forintot spóroltak meg.” – mondta Breier Péter, a vállalat tulajdonosa.

Segítség a rászorulóknak is

A fenntarthatóság azonban nem áll meg az üzlet polcainál: a századik működési napon a Breier Cégcsoport bejelentette, hogy a Récsei Centerben található Príma szupermarket együttműködési megállapodást kötött a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel. Céljuk az, hogy az élelmiszer-pazarlás csökkentése mellett, közvetlen segítséget nyújtsanak a nehéz helyzetben élő családoknak is.

A PRÍMA OUTLET mögött álló Breier Csoport több mint 30 éve meghatározó szereplője a hazai élelmiszer-kiskereskedelemnek. A családi tulajdonban lévő vállalat jelenleg 26 üzletet üzemeltet Budapesten és Pest megyében, és elkötelezett a minőség, az innováció és a közösségi értékteremtés mellett.

A PRÍMA OUTLET első száz napja megmutatta, hogy az élelmiszermentés nemcsak egy jó ügy – hanem mindannyiunk közös jövőjének kulcsa.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SIKERSZTORIK
A Rovatból
Orvosi bravúr: aranybevonatú, személyre szabott pacemakert kapott egy beteg Pécsen
Az országban elsőként a A Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ Szívgyógyászati Klinikáján ültettek be ilyen pacemakert, amelyre eddig világszinten is csak nagyon kevés példa volt.


Itthon eddig példátlan beavatkozást hajtottak végre a Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ Szívgyógyászati Klinikáján: októberben az országban elsőként ültettek be aranybevonatú pacemakert.

Ez azért is komoly bravúr, mert a nemzetközi szakirodalomban is csak elenyésző számú hasonló beavatkozásról számoltak be ezidáig.

A klinika közleménye szerint a beavatkozásra egy különleges eset kapcsán volt szükség: a beteg a hagyományos, titántartalmú generátorral szemben túlérzékenységi reakciót mutatott. A titánérzékenység egy rendkívül ritka állapot, amelynek kapcsán a szervezet allergiás reakcióval reagál a beültetett eszközzel szemben.

A pacemaker-generátort egyedileg, a beteg alapbetegségének megfelelően gyártották le részletes kivizsgálást követően.

A piacon nem is érhető el ilyen eszköz, hiszen minden esetben a beteg kórtörténetének részletes elemzését követően gyártják le, majd ültetik be. A speciális aranybevonat megakadályozza, hogy a beteg szervezete allergiás reakcióval reagáljon a beültetett generátorral szemben.

A közleményben azt is írják, hogy

a pacemaker-generátor nem csak összetétele miatt számít különlegesnek, hanem jól példázza azt is, hogy a modern orvoslás egyre inkább a személyre szabott ellátás irányba halad.

„A Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ Szívgyógyászati Klinikájának célja, hogy hazai és nemzetközi szinten élvonalbeli terápiás megoldásokat kínáljon betegeinek – az egyéni különbségek és a magas szintű szakmai gondoskodás szem előtt tartásával” – írták.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Több mint egymillióan voltak kíváncsiak a magyar pavilonra Japánban
A magyar megjelenés az Expó központi témájához egyedi módon kapcsolódott, a figyelmet a hagyományokra, az ember és a természet harmóniájára, valamint a múlt értékeiből építkező jövő gondolatára irányítva.


A magyar részvétel minden szempontból sikertörténetnek bizonyult: közel 70 kulturális programmal, több mint 80 szakmai és üzleti rendezvénnyel, 46 ezer éttermi és 2250 protokollvendéggel, valamint kézzelfogható turisztikai eredményekkel zárta Magyarország a fél éves oszakai bemutatkozását.

Élő Népzenei Előadás a Pavilon Szívében

A Magyar Pavilon központi élményét az állandó élő népzenei előadás jelentette, amely 184 napon át negyedóránként várta a látogatókat. A program keretében 21 énekesnő naponta 43 alkalommal szólaltatta meg a magyar népdalokat.

Az előadás összesen 7848 alkalommal csendült fel – több mint 58 000 percnyi élő műsort ajándékozva a közönségnek. A magyar népzene, a viseletek és az előadók közvetlensége különleges atmoszférát teremtett: a látogatók a pavilonba belépve nemcsak hallhatták, hanem át is élhették a magyar hagyományok lüktetését.

A Magyar Konyha Diadala

A Magyar Pavilon étterme a világkiállítás egyik legnépszerűbb vendéglátóhelyévé vált. A Miska Kitchen & Bar hat hónap alatt 46000 vendéget fogadott, napi mintegy 250 főt.

A kulináris sikerek számokban:

Gulyáslevesből: 18 600 adag

Hortobágyi palacsintából: 17 000 adag

Somlói tekercsből: több mint 4100 adag, azaz 164 méternyi desszert készült – ez több mint másfél futballpályányi édes élmény.

A magyar ételek iránti érdeklődést jól mutatja, hogy sok látogató már reggel 8:55-kor, közvetlenül az Expó nyitását követően beállt a sorba, hogy biztosan bejusson az étterembe, amely hivatalosan 13 órakor nyitott.

Tradíció Kézműves Formában

A pavilon harmadik emeletén 22 héten át kézműves foglalkozások várták az érdeklődőket, amelyek végig teltházzal működtek. Összesen 11 tradicionális magyar mesterség mutatkozott be, köztük a nemezelés, a gyékényfonás és a kékfestés. A látogatók saját kezűleg készíthettek el kisebb tárgyakat, miközben megismerkedhettek a magyar kézművesség aprólékos technikáival.

Kultúra, Üzlet és Diplomácia

A Magyar Pavilon az Expó egyik legaktívabb országpavilonjaként zárt:

Kultúra: Közel 70 koncertet szervezett 50 magyar fellépővel, csaknem 600 művész és stábtag közreműködésével. Ezzel Magyarország a harmadik legtöbb kulturális programot bemutató országként zárta a világkiállítást, bemutatva hazánk zenei örökségének sokszínűségét a klasszikus, népi és kortárs műfajokban egyaránt.

Üzleti és Szakmai Rendezvények: 84 szakmai és üzleti rendezvény valósult meg hat különböző helyszínen, köztük a pavilon Community Centerében és az Expó ikonikus Női Pavilonjában, ahol Magyarország szervezte a legtöbb eseményt. Összesen 31 magyar vállalat mutatkozott be a japán partnerek előtt, ami új gazdasági és turisztikai együttműködések alapját teremtette meg.

Diplomácia: A pavilon 2250 protokollvendéget fogadott, 440 delegáció tagjaként. Tiszteletüket tették a japán császári család tagjai, de a vendégek között volt Nobel-díjas, államfő, kormányfő, olimpikon, nagykövet, tiszteletbeli konzul és püspök is.

Turisztikai Eredmények és Jövő

A pavilon nemcsak megszólította, hanem inspirálta is a japán közönséget – a kulturális jelenlét érzékelhetően erősítette Magyarország turisztikai vonzerejét.

„A világkiállítás ideje alatt 19 százalékkal nőtt a Magyarországra beutazó japán turisták száma 2024 azonos időszakához képest. A magyar bemutatkozás hidat épített a két nemzet között: élményt és inspirációt adott mindazoknak, akik az expós látogatásukat követően személyesen is szerették volna felfedezni hazánkat. A kulturális jelenlétnek ez a formája hosszú távon erősíti Magyarország imázsát a szigetországban.”

Kristó Ákos miniszteri biztos

A Magyar Pavilon a „Múltunk nélkül jövőnk sincs” gondolat jegyében épült, és az elmúlt fél év során méltó módon képviselte Magyarország értékeit. A látogatók számára a pavilon nem csupán építészeti különlegesség, hanem egy érzelmi és kulturális utazás is volt – lenyomata annak, hogy a fenntartható jövő kulcsa a természethez és hagyományainkhoz való visszatérésben rejlik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Mi köze a Túró Rudinak a babaváráshoz? Németh Nóri, a PregHello applikáció megalkotója elárulja nekünk
Saját várandóssága adta az ötletet Németh Nórinak az ingyenes applikációhoz, amit ma már több tízezer kismama használ a babavárás időszaka alatt és után.


Nem ritka, hogy sok nőt megihlet az anyaság, a babavárás, sokan ebben az időszakban találnak rá önmagukra, kezdenek új dolgokba, váltanak karriert, vállalkozást alapítanak. Németh Nórival, a PregHello applikáció megálmodójával és tulajdonosával is pontosan ez történt: észrevette, hogy nincs olyan magyar nyelvű információgyűjtemény a piacon, ahol a kismamák egyszerűen, gyorsan, átláthatóan és nem utolsósorban szórakoztatóan tájékozódhatnak, ezért úgy döntött, készít egyet ő maga. Nóri a mára rendkívül népszerűvé vált alkalmazás megszületéséről, a további célokról és tervekről mesélt nekünk.

  • SZMO: Hogyan született meg a PregHello ötlete, és mik voltak az első lépések, amiket megtettél, hogy applikációt fejleszthess?

Németh Nóra: Amikor elszántam magam, hogy összerakok egy olyan tartalomcsomagot, ami segíti a kismamákat, akkor fogtam egy A4-es lapot és elkezdtem összeírni, hogy milyen információk segítenének engem és más várandós kismamákat. Az alkalmazás fejlesztése ugyan csak akkor kezdődött el, amikor a kisfiam bölcsis lett, de addigra elég jól összeállt az első verzió tartalma.

A kezdetektől fogva fontos volt számomra, hogy a kismamák hiteles forrásra támaszkodhassanak, így szakmájukban elismert és aktívan dolgozó egészségügyi szakemberek validálták és a mai napig is folyamatosan aktualizálják az alkalmazásban szereplő összes tudásanyagot.

  • SZMO: Volt személyes élményed, ami inspirálta a fejlesztést?

 Németh Nóra: Azt gondoltam magamban: „Milyen jó lenne, ha lenne egy olyan platform, ami kifejezetten a magyar viszonyokat tükrözi.” Országonként ugyanis teljesen eltérőek a javaslatok, így szerintem nagyon fontos, hogy kifejezetten az itthoni viszonyokat vegyük figyelembe a magyar kismamák számára. Magába az applikációba is rejtettem pár személyes élményt.

A várandósság heteit az applikáció főként gyümölcsökhöz hasonlítva mutatja, a kismamák lelkesen mutatják mindig a párjuknak, hogy az adott napon épp milyen gyümölcs méretének felel meg a kisbabájuk. Van két dolog azonban, amik kifejezetten személyes emlék miatt kerültek be az appba..

A Playmobil figura a férjem nagy kedvence, és egyik alkalommal, miután az orvostól jöttünk haza, vidáman vette észre, hogy amekkora akkor volt a kisbabánk, teljesen megegyezett a kezében tartott Playmobil figura méretével. Ugyanígy a túró rudi a  a 14. hétnél szerepel. Én nagy túró rudi rajongó vagyok és a túró rudi hossza pont akkora, mint ebben a korban a magzat mérete. Lemértük vonalzóval.

  • SZMO: Mi volt a legnagyobb kihívás az applikáció fejlesztése és működése során?

Németh Nóra: Mindig vannak kisebb dolgok, amikkel meg kell küzdeni, amiket helyre kell hozni, mielőbb meg kell oldani. A rendszerhibák, illetve a határidők betartása, az ezekre való állandó koncentráció az, ami számomra nehézség, ez persze nem a legszórakoztatóbb része a dolognak. Nem volt könnyű olyan szakembereket, fejlesztőket találni, akikkel kifejezetten jó együtt dolgozni és nem csak értenek a dolgukhoz, de emberileg is könnyen megértetik magukat és gördülékeny velük a közös munka. De szerencsére találtunk megfelelő munkatársakat, és a szakértők, akikkel együttműködünk az egyik legfontosabb mozgatórugói a gépezetnek. Tőlük leszünk igazán hitelesek és naprakészek.

Szakértőink között találunk szakorvost, nőgyógyászt, gyermekápolót, védőnőt, pszichológust, bábát, szülésznőt, gyógytornászt, szonográfust, diabetikust, mentőtisztet, szülésznőt és visszérspecialistát is.

Úgyhogy azt hiszem joggal mondhatom, hogy tényleg minden területre odafigyelünk és profi, hiteles forrásból adunk információt a kismamáknak.

Szerencsésnek érzem magam, mert tudom, hogy sokan, akik vállalkozásba kezdenek, eljutnak egy olyan ponthoz, amikor  el kell dönteniük, hogy megéri-e folytatni, vagy nem. Nálam nem volt ilyen pont, mindig tudtam, hogy mit szeretnék a PregHellóval. Viszont egyértelműen szükség van néha pihenésre, megújulásra, mert azért el lehet  fáradni a vállalkozásvezetésben.

  • SZMO: Mikor érezted először azt, hogy az applikáció sikeres, mikor gondoltad, hogy „Igen, pontosan ezt képzeltem el, megcsináltuk”! ?

Németh Nóra: Az alkalmazás létrejötte után két héttel. Ugyanis szinte azonnal letöltötte 2500 kismama, ez pedig egyértelmű visszajelzés volt számomra, hogy mekkora szükség volt már itthon egy ilyen platformra. Amire pedig nagyon büszke voltam akkor is és most is, hogy ezek a kismamák nem csak letöltik és használják az applikációt, de visszajelzést is adnak folyamatosan.

Már az elején is rengeteg pozitív üzenetet kaptunk, de ami nekem külön öröm, hogy javaslatokat, ötleteket írnak, ami mind hozzájárul ahhoz, hogy megfelelően fejlesszük az alkalmazást és minél inkább kielégítsük a felhasználók igényeit. Ez pedig nagyon nagy érték.

Ha már visszajelzés: számomra például az egyik legkedvesebb a MAVE-hoz (Magyar Védőnők Egyesülete) kapcsolódik, akik előszeretettel ajánlják a PregHellót a kismamáik számára, ez pedig szakmailag is egy szuper elismerés.

  • SZMO: Mi volt az eddigi legnagyobb mérföldkő az applikáció életében?

Németh Nóra: Majd most jönnek az igazi mérföldkövek! De eddig az applikáció „kistestvérének”, a BabyHellónak a létrejötte volt különös jelentőségű. Ez az app is egyre népszerűbb, ezt is már több ezer kismama töltötte le itthon, így erre mindenképp büszke vagyok.

De említhetem mérföldkőként  az idén ősszel első alkalommal megrendezésre kerülő Babaváró fesztivált, amit már elképesztően várok! Tényleg egy igazi jó hangulatú, szakmai, ám vidám és színes, közösségépítő fesztiválra készülünk, ami úgy gondolom, hogy más lesz, mint az eddig itthon megrendezett baba-mama expók.

Preghello Babaváró fesztivál - Írd be a naptárba már most!

A fesztivált szeptember 13-án, szombaton egy gyönyörű helyszínen, az Eiffel Műhelyházban rendezik meg és a szervezők nem titkolt célja, hogy egy olyan közösségi élmény legyen ez a nap, ahol minden kismama és kispapa jól érzi magát és az eseményről magabiztosan és boldogan távozzanak.

Jegyvásárlás és részletek: www.preghello.com

  • SZMO: És mit gondolsz, maga az applikácó miben különbözik akár az itthoni, akár a külföldi alkalmazásoktól?

Németh Nóra: Amellett, hogy kifejezetten a magyar viszonyokat tükrözi, amit meglehetősen hiányoltam, átláthatóra, letisztultra terveztük az alkalmazást, amiben nincsen felesleges s töltet és forgatag, amiben el tudna veszni a kismama.

  • SZMO: Milyen terveitek vannak a jövőre nézve a PregHellóval?

Németh Nóra: Minden folyamatosan változik, én inkább közeli célokat szoktam kitűzni elsősorban, mint például amilyen a fesztivál is. De mindenképpen tervben van, hogy szeretnénk külföldi piac felé is nyitni, létrehozni a PregHellót több nyelven is, jelenjünk meg minél több helyen. De mindennek meg van a maga ideje, én ebben nagyon hiszek. A BabyHello és a fesztivál is pont akkor valósult meg, amikor itt volt az ideje, és biztos vagyok benne, hogy ezek a tervek is a megfelelő időben fognak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk