KULT
A Rovatból

A Tár tanmese egy ártalmas emberről és Cate Blanchett harmadik Oscar-díjáról

A Tár egy tökéletesen megkomponált mestermű, amelyből talán csak pont az hiányzik, ami főszereplőjéből: a szív. Mi megelőlegeztük a színésznőnek az Oscart.


Nem véletlenül jelölték a Tárt hat Oscar-díjra, köztük a legfontosabbakra: a legjobb rendezés, legjobb női főszereplő, legjobb eredeti forgatókönyv, legjobb fényképezés, vágás és természetesen legjobb film kategóriáiban. Mind-mind fő kategóriák, és nincs mit tenni, elismerően egyetértek.

Az Oscar-jelölések teljes mértékben jogosak,

a kérdés az, hogy vajon megérdemli-e a győzelmet Cate Blanchett és kompániája.

A válasz egyértelműen igen. A sokak által kedvelt ausztrál színésznő kezdhet helyet keresgélni a polcon egy harmadik szobrocskának. Pedig nem volt egyszerű dolga Lydia Tár szerepében. Mondhatják, hogy jutalomjáték volt neki a főszerep, de ez nem így van.

A Tár komplikált karakterdráma egy kitalált zeneszerző-karmesterről, akinek mindene a muzsika és az ezzel járó hatalom, amivel kegyetlenül vissza is él.

Mindenki őt tartja a világ legjobb karmesterének, de kevesen tudják, hogy a profizmus mellett egy végletekig sérült személyiség. Nem könnyű film a Tár, nagyon lassú és a legtöbb részlet apróságokban rejlik, abban, hogy bizonyos helyzetekben hogyan viselkednek a szereplőink.

Lydia még a filmbeli történések előtt szakmailag ellehetetlenített egy zenészt, aki mindent megtett neki, szívét, lelkét és testét is neki adta. Hogy Tár miért tette ezt vele, nem tudjuk meg rögtön, de a fő bonyodalom a tönkretett zenész öngyilkossága. Halálával eléri célját, és elindítja főszereplőnket egy lejtőn, ahol bizony 2023-ban nincs megállás.

Miért nehéz film a Tár? Egyrészt az, aki az első húsz percet kibírja, az rá fog jönni mennyire zseniális. Egy interjúval kezdünk: húsz percig csak egyetlen interjút nézünk a főszereplő és egy újságíró között, mely alatt a zenetörténetről és a művészetről társalognak. Számomra teljesen ismeretlen nevekkel dobálóznak, de ettől az egész helyzettől és szakmaiságuktól a szereplők egyszerű színészekből olyan hús-vér emberekké válnak a néző számára, akik az érdeklődésük tárgyáról diskurálnak.

A párbeszéd alatt sok mindent megtudunk Tár múltjáról, jelenéről és jövőjéről, valahogy megfeledkezünk róla, hogy ő valójában egy kitalált szereplő, és nem egy életrajzi filmet nézünk.

Ehhez az is hozzájárul, hogy az újságírót a New York Times egyik írója, Adam Gopnik alakítja, ezzel is valóságalapot adva Tárnak. Ezek után megismerjük főszereplőnket, hipochondriáját, perfekcionizmusát és azt, hogy valójában nem jó ember. Ezt pedig Blanchett olyan könnyedséggel adja el a nézőnek, hogy nem undorodunk meg tőle, hanem az egész film alatt elképedve nézzük, hogyan süllyed lejjebb és lejjebb. Nagyon nehéz egy alapvetően rossz embert reálisan és mégis nem utálatot kiváltva eljátszani. Tár a film alatt mindig csak magára gondol: például megfenyeget egy tíz év körüli gyermeket, tönkretesz akárkit, hogy elérje célját, még akkor is, ha az csak apróság. Zseniális.

Todd Field ügyes író, rendező, megértem a jelöléseit, viszont hiába gondolom, hogy Tár az a típusú film, ami megnyerheti idén a legnagyobb díjakat, mégsem fogja megnyerni, mert hiányzik belőle az a negédesség, ami a klasszikus Oscar-filmeket jellemzi.

Pedig a szövegkönyv remek és feszültséggel teli, a rendezés pedig hihetetlenül kreatív,

ugyanakkor a filmen érződik a két és fél óra játékidő, néha nehezen megy előre az amúgy is szegényes cselekmény. Florian Hoffmeister fényképezése viszont hibátlan. Van egy jelenet egy nagy előadóban, ahol Tár tanítja a jövő karmestereit, és egy diákkal vitázik Johann Sebastian Bachról.

Rajta keresztül Lydia bemutatja az összes problémát a mai túlérzékeny világról, elmondja, hogyan kell elválasztani az alkotót az embertől. Lehet, hogy nem kedvelünk valakit, mondja, vagy elítéljük, de ha az illető olyan zseniális alkotó, mint Bach, akkor a szét kell választani a művészetet a művésztől.

Ezzel csupán annyi baj van, hogy ezt épp Tár magyarázza, így az egész hiteltelenné válik, hiszen hiába érzi úgy a néző, hogy igaza van Tárnak, mint külső szemlélőnek: mi mélyen belelátunk az ő végletekig romlott karakterébe is.

Olyan, mintha Harvey Weinstein próbálná védeni Michael Jacksont.

Ezt helyzetet Hoffmeister egy vágás nélküli snittben mutatja meg, úgy, hogy közben egy hatalmas térben fel-alá táncol a kamera. Ritkán szoktam kiemelni, de a legjobb vágás jelölés is teljesen jogos, Monika Willi munkája még egy ártalmatlan csellópróbát is feszültséggel tölt meg.

Csak Tárt emeltem ki eddig, amikor tele van a film emlékezetes mellékszereplőkkel.

Sophie Kauer varázslatos az amúgy házas Lydia vágyainak nem is oly titkos tárgyaként. Noémie Merlant nagyon hitelesen játssza Lydia asszisztensét, aki próbál menekülni ebből a toxikus kapcsolatból, amit a főnökével ápol. Megemlíthetjük még Julian Glovert, aki Tár tanárát alakítja, többször is ebédelnek együtt a film alatt. Bevallom, olykor megfordult a fejemben, hogy két Indiana Jones-főgonosz ült egy asztalnál, Glover ugyanis Az utolsó kereszteslovag Walter Donovanját játszotta, míg Blanchett a Kristálykoponya antagonistája volt. De a kedvenc mellékszereplőm Mark Strong borzasztó parókája. Amikor vásznon volt, nem tudtam mást nézni, mint a szegény, "angol Stanley Tucci" (nagyon hasonlítanak) béna haját.

De a film egyértelműen Blanchett egyszemélyes drámája.

Végignézzük, hogyan válik egy sikeres, elismert, imádott zseniből a világvégén haknizó senki. Nem spoilerezek, de nagyon régen láttam ennyire kielégítő zárást. Jó érzéssel távozunk a moziteremből, pedig nem történt semmi jó a film alatt.

Kinek ajánlom a Tárt? Cate Blanchett-rajongók, figyelem! Ez vitathatatlanul az egyik legjobb munkája. Akik szeretik a lassú, kemény és kicsit elvont drámákat, azok is imádni fogják.

Sajnos Todd Field munkája nem lesz kasszasiker, de ha hazavisz majd pár szobrocskát március 13.án, akkor meg fogja találni a közönségét.

Úgy gondolom, a Tárban minden megvan ahhoz, hogy klasszikus Oscar-kultfilm legyen, drukkolok neki, mert megérdemelné, bár díjak tekintetében csak Cate Blanchett esetében vagyok biztos, abban viszont nagyon. Egyedül talán Michelle Yeoh jelenthet rá veszélyt, ha a díjbizottságnál betalált a Minden, mindenhol, mindenkor című remekmű.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: